PD0JBZ schreef:
Waar sla ik m'n spaarvarken voor stuk ?
Laat ik voorop stellen met geen van de Yeasu dozen ervaring te hebben, dus kan ik daar weinig over zeggen.
Maar het lijkt me verstandig om na te denken over wat je doelstelling is. Alleen HF, of andere banden, bijvoorbeeld. Of eisen die je aan de
ontvanger stelt. De meeste transceivers zenden allemaal prima, maar de ontvangst kan behoorlijk verschillen. Goede transceivers kunnen beter overweg met sterke signalen bijvoorbeeld.
Ook is het belangrijk te letten op (on-)mogelijkheden. Ik denk aan de USB interface (bij de FTDX3000 standaard). Zover ik weet kan je bij de FTDX 3000 via USB audio, CW keying en CAT laten lopen. Dus maar een kabel tussen computer en TRX, geen losse interfaces en goede audio, vooral belangrijk als je FT8 o.i.d. wilt gebruiken. De aparte RX ingangen van de FTDX 3000 zijn ook bijzonder handig als je iets wilt doen aan je ontvangst, want in het huidige tijdperk met vele stoorbronnen kan een aparte antenne uitkomst bieden. Ik waardeer de RX loop in mijn Icom 7600 enorm (de FTDX 3000 heeft dat ook, de 1200 misschien ook, weet ik zo niet). Met een aparte faseregelaar kan ik de troep reduceren, zonder dat het zendsignaal via die box loopt. Wel zo fijn, want het RX/TX relais in die (MFJ) box is niet zo overtuigend.
Ik twijfelde destijds tussen een FTDX 3000 en de Icom 7600 maar koos voor een (gebruikte) Icom, vooral vanwege de bediening. Nog geen spijt van gehad, is mijn 'main workhorse'. Maar het blijft een kwestie van smaak.
Voor mijn tweede QTH heb ik een IC 756 Pro III in gebruik, dit is de voorganger van de 7600. Maar die heeft bijvoorbeeld geen USB interface en ook geen RX loop. Alles is te maken, natuurlijk, maar als je de doos niet wilt modificeren, ben je aangewezen op de mogelijkheden die er (niet) zijn. Is een prima TRX, maar als je een 7600 gewend bent, een stap terug qua mogelijkheden. Qua ontvanger en zender overigens wel vergelijkbaar en zeer solide.
Op VHF zijn de meeste wat minder dure combi transceivers niet zo stabiel en is er soms een extra stabiele oscillator nodig voor digimodes of CW (mijn IC706 MkII is leuk voor af en toe maar op 2 meter een wandelende tak in CW of digimodes en ook matige ontvangst met de nodige fluitjes, filter onvoldoende stopband demping waardoor je de andere zijband hoort bij sterke signalen). Ook is een combi set een compromis en moet je goed kijken wat je eventueel inlevert. Misschien moet je de bestaande 2 m set wel gewoon aanhouden, bijvoorbeeld.
Vaak kopen mensen een auto omdat die er mooi uitziet, maar stel dat je geregeld spullen moet vervoeren, is het wel belangrijk dat de auto dat toelaat. Een mooie sedan met kofferbak is dan niet zo handig. Kijk dus vooral naar je doel en zoek daar een passend iets bij.
Dus: laat je vooral leiden door wat je nu (en later) wilt en zoek daar een passend apparaat bij. Dan heb je er waarschijnlijk het meeste - en langste - plezier van. Sluit overigens gebruikte apparaten niet uit.
Succes met het staren naar het varken en: maak voor jezelf een goed plan.
73, Henk