2 en 70 set

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ronald
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 dec 2010, 22:21

2 en 70 set

#1 Bericht door Ronald »

Ben lang niet meer op dit forum geweest door omstandigheden.
Maar ik ben begonnen aan de cursus N en voor de 2 meter en 70 cm is mij het oog gevallen op een Kenwood TM-V71E
ook Icom en Yaesu heb ik voorbij zien komen.
Mijn vraag is wat raden jullie aan neem aan dat hier al veel ervaring zit.
Voor 10-20 en 40 meter zie ik later wel.

Mvg Ronald.

pe1cmo
Berichten: 2071
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: 2 en 70 set

#2 Bericht door pe1cmo »

Ronald, er is niemand die jou verplicht dat je iets moet nemen, we kunnen op dit forum alleen advies uitbrengen.
Maar daarvoor moet je eerst voor je zelf zeggen, welke modulatie, alleen FM, of ook SSB. Dan ook de vraag, alleen thuis, of ook mobiel enz.
En uiteraard wat mag het kosten.

Maar als je oog al op iets gevallen is, dan zal je ook wel hebben gekeken of die TM-V71E alles doet wat je wilt.

Wat ga je later doen, nu de N en als het mee zit ook de F machtiging, dan mag je meer.

Ik zelf ben niet meer actief, maar toen ik dat nog wel was zat ik van 70 t/m 3 cm banden met zelfbouw apparatuur, voor 2 meter een Icom met gemodificeerd frontend en een 4CX250 eindtrap.
Dat kan voor jou ook een mogelijkheid zijn, dat je zelf wat maakt.

Suc6 met het leren voor de N
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Ronald
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 dec 2010, 22:21

Re: 2 en 70 set

#3 Bericht door Ronald »

Oké alvast dank nee ik weet dat niemand mij kan verplichten maar wil alleen maar advies.
Wil hem thuis gaan gebruiken kosten ja een hobby kost nu eenmaal wat dat is geen probleem.
Dus wacht ik nog meerdere reacties af met adviezen dus ervaring van zendamateurs.

Mvg Ronald.

pe1cmo
Berichten: 2071
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: 2 en 70 set

#4 Bericht door pe1cmo »

Maar het setje ziet er heel leuk uit, specificaties zijn redelijk.

Mijn valt alleen 1 ding op, Transmitter Spurious Radiation Less than -60 dB

Als ik 50 Watt afzet t.o.v. 0,25uW (spurious tot 1 GHz) dan moet het beter dan -83 dB zijn.
Volgens mij gelden voor zendamateurs dezelfde eisen als de overige gebruikers.

Zorg dat je voeding die 13A aan kan.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: 2 en 70 set

#5 Bericht door PD0JSB »

waarom kijk je niet naar bv een yaesu FT 897(D), tweede hands voor acceptabele prijzen , heb je zelfs am/ ssb mogelijkheden erbij , of een IC 7000 van icom , bij beide heb je er de kg amateurbanden bij , dan heb je alles in 1 kastje voor redelijke prijzen .. dan kan je veel hobby matig ontdekken , en als je dan "groter of beter "wil heb je er altijd een leuke vacantie set bij .
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

PB4PT
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

Re: 2 en 70 set

#6 Bericht door PB4PT »

Zelf heb ik een paar maanden geleden een FT991 aangeschaft (de FT991A komt eraan), waar ik erg tevreden over ben. Heeft 2/70 aan boord, en ben je ook gelijk voor HF klaar.
73 de PB4PT

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: 2 en 70 set

#7 Bericht door PD0JSB »

Ik heb er ook de ft991 bij ,, ik vind het de moeite ,
bij de vorige post ben ik uitgegaan voor een "instap prijs" in 2e hands categorie , alles in 1 kastje heeft echt zijn voordeel , denk aan velddagen , jota , vakantie
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: 2 en 70 set

#8 Bericht door PE1PQX »

'1 kastje heeft zijn voordeel'... klopt helemaal, maar ik zie hier ook één groot nadeel aan.
Als jouw tranceiver op bijvoorbeeld 40meter niets meer doen en je stuurt het op ter reparatie heb je niets meer staan...

Ook is een 'all-in-one' vaak een compromis als het gaat om 'performance'.
Ik heb HF en VHF/UHF apart (Kenwood TS-570d voor HF en Yaesu FT-736r voor VHF en UHF).
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pe1rbr
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 okt 2015, 10:00
Roepletters: PE1RBR

Re: 2 en 70 set

#9 Bericht door pe1rbr »

Ik heb ook de FT991 aangeschaft. Één apparaat. Inderdaad onhandig als er iets kapot gaat want dan heb je niets meer en ik heb er éémtje van het eerste uur dus moest er uiteindelijk vlak voor de JOTA aan geloven. Uiteindelijk maar 5 dagen weg geweest voor de garantie reparatie. Viel dus ook wel mee. En als je een HF set hebt en HF en die is kapot kun je weliswaar misschien op 2 en 70 nog wat doen maar toch nog niets op HF. Zul je uiteindelijk behoorlijk wat setjes moeten aanshaffen. Stond in dubio voor een FT897 of een FT991 en is de laatste geworden omdat ik dan garantie had (meer dan de 1 of 3 maanden) en het is een flinke verbetering ten opzichte van voorgangers en omdat hij nog maar net uit is zouden onderdelen ook niet zo snel een issue mogen zijn.

Maar ik denk dat het budget het belangrijkste is. Maak een lijstje van waarvoor je het wil gebruiken. Directe verbindingen of via repeaters, Incidenteel of erg vaak.... Met dat lijstje kun je uiteindelijk samen met het budget meestel wel iets vinden :)

Ronald
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 dec 2010, 22:21

Re: 2 en 70 set

#10 Bericht door Ronald »

Oké iedereen bedankt voor de info kan ik mee verder.

73

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 2 en 70 set

#11 Bericht door pa1bvm »

maar net zo belangrijk .. wat ga je voor antennes neerzetten op 2 en 70 ?? en eventueel HF
heb je de ruimte ?? wordt het DX -en in ssb / cw of iets anders
dan heb je wellicht extra eisen aan je set ..

toch ??

Ronald
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 dec 2010, 22:21

Re: 2 en 70 set

#12 Bericht door Ronald »

Ja ook dat is zo mijn tuin is maar 7 bij 8 meter diep dus moet ik het mee doen
ik wil ook met de antennes op eigen grond blijven.
Waar ik wel uit ben dat ik 2 en 70 cm apart wil hebben daarnaast iets voor de Hf banden
eerst maar eens kijken wat er mogelijk is met het antenne gebeuren.
Toch maar goed om hier eerst wat info te vragen.

PC1RZ
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 jan 2016, 10:12
Roepletters: PC1RZ

Re: 2 en 70 set

#13 Bericht door PC1RZ »

Een 857D of 897D 2ehands, is leuke alles in 1 starter doos.
De kenwood is op zich ook leuk, had er zelf ook naar gekeken, vond m alleen wel enigszins aan de prijs, daarom zelf een 857D gekocht toen (2ehands)

Nu een half jaartje verder heb ik een FT 7900 van Yaesu er bij voor 2-70 (in de auto) en een FT 450D voor HF.
De 857 staat naast de bank op/in tafeltje :) lekker makkelijk :)
73, Rick

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 2 en 70 set

#14 Bericht door PA3DAT »

Wat de antenne betreft, op eigen grond: ik schreef laatst dit stukje in een ander topic voor
iemand die een antenne wilde voor de 10m- en 20m-band.

Een homemade vertical met 2 coaxtraps, eentje op 10m en eentje op 20m. De totale lengte
wordt dan iets van 8 a 9 meter.

Ik gebruik bij de camper al jaren een homemade dualbander van ca. 9 meter lengte. Er zit
een coaxtrap in voor de 20m-band en zo is het een 20/40 dualbander. Ik heb 'm uitgebreid
vergeleken met mijn fullsize kwartgolf voor 40m en ik merk geen verschil.

Onderstaand een plaatje. De totale lengte van de hengel is 13m, de antenne slechts 9m.
(Hij wordt iets korter door de verlengende invloed van de 20m-coaxtrap op de 40m-band).

Afbeelding

Voor de traps gebruik ik meestal 32mm PVC-pijp, (buitenzijde). Dan moet je alu-buis hebben
die daarin past. Circa 2,5m tot aan de 10m-trap, dan circa 2m tot aan de 20m-trap en tenslotte
een stukje aan de uitgang van de 20m-trap. Dat stukje verjongen met circa 3,5m dunne buis
die in die dikkere past.

Zo eentje wil ik er zelf ook nog eens maken, ik noem hem de N-vertical :D
Ik heb zo ook een FB13 nagemaakt, de rotary dipole van Fritzel.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Ronald
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 dec 2010, 22:21

Re: 2 en 70 set

#15 Bericht door Ronald »

Oké dus met die antennes zijn er nog wel mogelijkheden, toevallig een zendamateur
ontmoet in de omgeving en is hier geweest en gaf ook al aan dat er wel wat mogelijk is.
En met het budget dat ik er voor wil uitgeven moet het allemaal wel gaan lukken.
Zo nu eerst maar eens voor het papiertje gaan en dan aan de slag.

Iedereen bedankt voor de reacties helemaal Top.

Mvg Ronald.

Plaats reactie