waar koop ik sleutels?

Alles over morse.
Bericht
Auteur
steinway
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 apr 2012, 12:52

waar koop ik sleutels?

#1 Bericht door steinway »

Hallo,
Ik ben nieuw hier, en heb me lid gemaakt omdat ik er niet in slaag 5 morse sleutels te bemachtigen. (De traditionele vertikale hefboom types, niet de paddles.) De Amerikaanse firma's die ik contacteerde willen blijkbaar niet meer naar de EU exporteren, de enige Vlaamse die mij was aangeraden (HAM international) blijkt ook niet te kunnen leveren... Ik zoek geen speciale, dure, antieke of unieke exemplaren. Wie kan mij een winkel aanraden?
Beset groet,
Luk

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: waar koop ik sleutels?

#2 Bericht door coolepascal »

Luk je zou eens in dumpzaken kunnen kijken. daar heb ik ze in het verleden wel vaker gezien.
Meestal kom je dat WO2 aircraft sleutels tegen of van die dingen die bij een GRC9 e.d. horen allemaal prima te gebruiken.
Maar ehhh 5 tegelijk ? je bent nogal wat van plan :lol:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: waar koop ik sleutels?

#3 Bericht door PA0ETE »

Deze zijn erg goed: De prijs is niet superlaag, maar misschien valt het als je het bouwpakket koopt nog mee.

Site:
http://www.kent-engineers.com

Bouwpakket
http://www.kent-engineers.com/handkit.htm

Ik heb er eentje, als kit gekocht. Hij zat in een minuut of 20 in elkaar en ik vind het een geweldige sleutel. Hij is vooral gemaakt om met een heel mooi handschrift te seinen, niet per se heel snel :-)

Andere plekken in Europa:
http://www.armyradio.com

http://www.czechmorsekeys.co.uk

http://www.palm-radio.de/

Vibroplex verkoopt volgens mij nog steeds naar Europa:
http://www.vibroplex.com/


Verder zijn er nog wat dure jongens in Europa, zoals bijvoorbeeld deze:
http://www.i2rtf.com/

steinway
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 apr 2012, 12:52

Re: waar koop ik sleutels?

#4 Bericht door steinway »

OK - bedankt!
Over de reden: het is niet om mee te seinen, maar om 5 verschillende claxons aan te sturen in een muziekstuk uit de jaren '60. Het is een erg visuele aangelegenheid, en de componist bedacht dat dit soort 'knoppen' best past bij de andere 'signaal'-functie instrumenten die in het stuk zitten (SOS buzzers, alarmen, sirenes, etc.).

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: waar koop ik sleutels?

#5 Bericht door pa3dsc »

In dat geval ( decor stukken) zou ik ze figuurzagen. Met punaises als contact punten

steinway
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 apr 2012, 12:52

Re: waar koop ik sleutels?

#6 Bericht door steinway »

Die Czech site is noch de interessantste, ook al qua prijs... In de VS vond ik er voor +/- 12$ 't stuk - zeker niet de kwaliteit die jullie waarschijnlijk nodig hebben, maar voor mijn doeleinde was het zeker goed. Toch verrassend, hoeveel sommige van die modellen kosten.

steinway
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 apr 2012, 12:52

Re: waar koop ik sleutels?

#7 Bericht door steinway »

pa3dsc schreef:In dat geval ( decor stukken) zou ik ze figuurzagen. Met punaises als contact punten
wel, ze zijn niet alleen decor: ze moeten ook echt werken en er wordt een DVD opname van gemaakt met close-ups. Namaak is dan wel snel problematisch.

Apae
Berichten: 317
Lid geworden op: 10 feb 2012, 18:12
Roepletters: PA1PAE
Locatie: JO22RM

Re: waar koop ik sleutels?

#8 Bericht door Apae »

En je hebt ze eenmalig nodig? Is een oproep om ze te huren dan niet een alternatief?

steinway
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 apr 2012, 12:52

Re: waar koop ik sleutels?

#9 Bericht door steinway »

Het zal niet eenmalig zijn, neen.

PA3FYE
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 okt 2009, 15:44
Locatie: Zeewolde

Re: waar koop ik sleutels?

#10 Bericht door PA3FYE »

Kijk eens op Marktplaats en zoek naar "seinsleutel"
2B^!2B=>?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: waar koop ik sleutels?

#11 Bericht door PA0ETE »

steinway schreef:OK - bedankt!
Over de reden: het is niet om mee te seinen, maar om 5 verschillende claxons aan te sturen in een muziekstuk uit de jaren '60. Het is een erg visuele aangelegenheid, en de componist bedacht dat dit soort 'knoppen' best past bij de andere 'signaal'-functie instrumenten die in het stuk zitten (SOS buzzers, alarmen, sirenes, etc.).
Volgens mij ben ik een paar jaar geleden al eens benaderd door iemand die iets dergelijks wilde. Misschien ben jij dat ook wel geweest.

De sleutels van Kent zijn best groot, 25 cm of zo. Volgens mij zijn dat de grootste momenteel verkrijgbaar. Als je ze niet bij het messing beetpakt (of desnoods het messing MAAR NIET DE CONTACTEN :-) ) van een plastic coating voorziet, blijven ze lange tijd mooi bijna goudkleurig glimmen. Ook het hout wat eronder zit is best mooi. Overigens kun je dat coaten met name makkelijk doen bij de bouwpakketten, en mogelijk dat de maker (Robert Kent) je hier ook wel bij wil helpen als hij hoort waar het voor is. Robert is een Engelsman die vier jaar geleden verliefd werd op een Duitse, en die nu in Duitsland, als ik goed onthouden heb ergens in het Ruhrgebied woont, hoewel zijn prijzen nog steeds in Engelse ponden zijn. :-)

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

Re: waar koop ik sleutels?

#12 Bericht door PA7RG »

Volgens mij zoek je meer handtrapdozen :D
Ik zou dan toch ook even hier kijken: http://www.mtechnologies.com/ameco/keys.htm
Hou wel rekening met kosten voor het behandelkosten voor inklaren en btw.

Robert
PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: waar koop ik sleutels?

#13 Bericht door PA3LS »

Houd er rekening mee dat doorsnee seinsleutels niet in staat zijn om regelmatig een gemiddelde claxon te schakelen. De contacten slijten dan zeer snel, of in het ergste geval gaan ze plakken. Mijn oostduitse seinsleutel mag maximaal 100mA schakelen, een claxon trekt 25 a 100x zoveel afhankelijk van het model...
Met oude vonkzenderseinsleutels kom je verder vermoed ik, al zullen die weer vrij prijzig zijn ;)
Je zult een relais moeten gebruiken om de claxons te schakelen. Gelukkig kosten relais niet zo heel veel :)

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

Re: waar koop ik sleutels?

#14 Bericht door PA7RG »

PD3LV schreef:Houd er rekening mee dat doorsnee seinsleutels niet in staat zijn om regelmatig een gemiddelde claxon te schakelen. De contacten slijten dan zeer snel, of in het ergste geval gaan ze plakken. Mijn oostduitse seinsleutel mag maximaal 100mA schakelen, een claxon trekt 25 a 100x zoveel afhankelijk van het model...
Met oude vonkzenderseinsleutels kom je verder vermoed ik, al zullen die weer vrij prijzig zijn ;)
Je zult een relais moeten gebruiken om de claxons te schakelen. Gelukkig kosten relais niet zo heel veel :)
Goh, dat is eigenlijk ook niet zoveel stroom. Ik meen mij namelijk te herinneren dat in het F-boek iets stond dat je kon sleutelen in de eindtrap. Misschien gaan ze uit van lage vermogens, omdat je met cw al snel een afstand kan afleggen.

Weet iemand hoe dat zit met de andere sleutels. Heb zelf een Junker. Nog nergens gezien dat je onder een bepaalde stroomsterkte moest blijven.

Robert
PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: waar koop ik sleutels?

#15 Bericht door PA0ETE »

PA7RG schreef:
PD3LV schreef:Houd er rekening mee dat doorsnee seinsleutels niet in staat zijn om regelmatig een gemiddelde claxon te schakelen. De contacten slijten dan zeer snel, of in het ergste geval gaan ze plakken. Mijn oostduitse seinsleutel mag maximaal 100mA schakelen, een claxon trekt 25 a 100x zoveel afhankelijk van het model...
Met oude vonkzenderseinsleutels kom je verder vermoed ik, al zullen die weer vrij prijzig zijn ;)
Je zult een relais moeten gebruiken om de claxons te schakelen. Gelukkig kosten relais niet zo heel veel :)
Goh, dat is eigenlijk ook niet zoveel stroom. Ik meen mij namelijk te herinneren dat in het F-boek iets stond dat je kon sleutelen in de eindtrap. Misschien gaan ze uit van lage vermogens, omdat je met cw al snel een afstand kan afleggen.

Weet iemand hoe dat zit met de andere sleutels. Heb zelf een Junker. Nog nergens gezien dat je onder een bepaalde stroomsterkte moest blijven.

Robert
Je maakt vermoedelijk een klein denkfoutje. Het was in de buizentijd dat ze de eindtrap sleutelden :-) Een buizeneindtrap kun je evt. met enige moeite wel met een sleutel schakelen, maar een transistoreindtrap is lastiger. Met 800 Volt op op anode van een buis loopt er maar 125 mA, bij 12V op een transistoreindtrap zit je zo op 8,5 ampère.

Je moest wel goed je contacten tegen aanraken isoleren en een grote afstand instellen hoor :-)

Plaats reactie