waar koop ik sleutels?

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: waar koop ik sleutels?

#16 Bericht door PA0ETE »

P.s. een serieuze claxon zou ik ook niet met een sleutel schakelen. Het beste kun je vermoedelijk een goede kwaliteit groot-licht-relais gebruiken zoals in auto's zit. Hoeft niet meer dan 3 euro te kosten, en ze kunnen on-the-fly zonder problemen desnoods een stroom van 40 A onderbreken. Het is een beetje overkill, maar voor die prijs hebben ze bij een claxon vermoedelijk wel het eeuwige leven.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: waar koop ik sleutels?

#17 Bericht door PE7EB »

Aangezien die dingen die John bedoelt best wel wat tegen EMK geven bij afvallen, zou ik er minimaal een vrijloopdiode overheen zetten.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: waar koop ik sleutels?

#18 Bericht door PA0ETE »

Een goed punt, maar het is alleen van toepassing als er ook andere halfgeleiders worden gebruikt. Als je het relais met een simpele deurbeltrafo schakelt hoeft dat echt niet hoor :-) Ik gebruik zo'n diode zelf eigenlijk alleen maar als ik een relais met bijv. een transistor schakel. Niet als ik hem met een schakelaar op een gestabiliseerde voeding gebruik. Hoewel ik er nu ik dit schrijf een beetje over twijfel of dat niet toch zin heeft.

Het tuut Steinway natuurlijk totaal out-of-key in de oren, maar wat zo'n diode doet is voorkomen dat het los schakelen van de spoel door naslingeren even een spanning met de verkeerde polariteit op een transistor zet, en vervolgens mogelijk ook nog even een te hoge spanning. Wanneer je geen transistor gebruikt, maar een schakelaar (of een relaiscontact) speelt dat volgens mij geen rol, omdat een schakelaar goed bestand is tegen een stroom in de verkeerde richting.

Of maak ik (*krab* *krab*) nu een denkfout? :-)

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: waar koop ik sleutels?

#19 Bericht door PE7EB »

Wel tegen de stroom John, maar niet tegen de vonken die optreden, zal niet het eerste relaiscontact zijn wat op die manier "vastbakt".
En wat voor een relaiscontact geldt, geldt naar mijn mening onverminderd voor de contacten van een seinsleutel.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: waar koop ik sleutels?

#20 Bericht door PA0ETE »

Een diode wordt uitsluitend gebruikt om een transistor of andere halfgeleider te beschermen tegen naslingeren van de relaisspoel. Tegen het vonken werkt dat niet. (Als je een pietje precies bent zou je kunnen stellen dat het voor de helft van de vonken werkt, maar dat is voor theoretici).

Als je een buizeneindtrap sleutelt zou ik tegen dat vonken een ceramische condensator gebruiken om die vonken te doven. Echter, als je een sleutel op een (zelfbouw)zender aansluit, dan is het sowieso raadzaam iets aan 'shaping' te doen, als je tenminste niet over 100 kHz breedte sleutelklikken wilt veroorzaken. Een dergelijk shaping-netwerk (op zijn eenvoudigst een RC-netwerkje) dooft als lowpass-filter sowieso die vonken al.

Bij een relais van 12V speelt een dergelijk vonkvorming echter niet of nauwelijks. In elk geval zal die sleutel daar echt tegen kunnen. Het gaat bij de meeste relais zoals ik eerder bedoelde om een spanning van 12 à 14 V bij een stroom van hooguit 1 of 2 mA.

Voordat ik nu helemaal afdrijf van het onderwerp: het lijkt me niet relevant, maar als je per se veilig wilt gaan neem dan een ceramische condensator tussen 1 nF en ongeveer 5 nF bij een volt of 50. Dan zit je altijd safe. (Die zitten in een aantal gevallen overigens al in wat oudere sleutels ingebouwd, zeker die van defensie, en heel zeker die uit het oostblok, waar vaak de hele shaping ook al in zit, overigens zonder diodes ;-) ).

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: waar koop ik sleutels?

#21 Bericht door PE7EB »

Toch vreemd dan John, dat alle fabrikanten van toegangscontrolesystemen vrijloop diodes voorschrijven over de spoelen van elektrische deuropeners, die in wezen te vergelijken zijn met relaisspoelen, om de relaiscontacten te beschermen.
BOT
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: waar koop ik sleutels?

#22 Bericht door pe1rea »

Offtopic

eea hangt natuurlijk ook een beetje af van de kracht die een spoel ontwikkeld.
Een zware spoel met een hoop windingen (en deuropeners zijn vaak zware spoelen) geeft wel wat meer tegenemk dan een relaisje.
En dan kun je vonkvorming krijgen op de contacten door de tegenemk.
Als je de spanning weet te beperken tot .7 volt door een diode, dan heb je alleen nog maar de eenmalige verbreekvonk.

Zomaar wat losse flodders..........
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

reneb
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 nov 2011, 10:03

Re: waar koop ik sleutels?

#23 Bericht door reneb »

Ik weet ff niet of je al een nieuwe sleutel hebt, maar je kan hier ook kijken dit is een hele grote dumpzaak in Nederland ergens bij Zuthpen dacht ik. Daar kan je een Junker seinsleutel vandaan halen voor heel erg weinig, hij heeft dozen vol liggen ook uit de oostblok landen. Ik heb er een junker mee laten brengen door een collega van me 20 euro betaalt. suc6 ermee.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: waar koop ik sleutels?

#24 Bericht door PA2OLD »

Ergens bij Zutphen????
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: waar koop ik sleutels?

#25 Bericht door coolepascal »

Hmm dergelijke eindtrappen sleutel je niet in de kathode he.
dan doe je iets op een gate. anders vliegen je ook de vonken om de oren.
Bovendien levert het een behoorlijke (en ongewenste) sleutelclick op.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Plaats reactie