Junker afgestoft

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Junker afgestoft

#1 Bericht door PA2RU »

Na lange tijd van in-activiteit op de kortegolf heb ik vandaag m'n junker eens afgestoft.
Voor die tijd deed ik cw meestal met de squeezer , maar 'recht-op-en-neer' heeft ook zo zijn charmes , heb vandaag dus ook ontdekt dat er nog steeds amateurs zijn die een dergelijk handgeseind schrift kunnen 'lezen' wat er op duid dat CW nog lang niet dood is :mrgreen:
Ik be-oefen de 'cw-sport' nu zo'n 12 jaar en langzaam aan gaat het me steeds beter af ;)

http://www.youtube.com/watch?v=Q5I6k7d_-sc

http://www.youtube.com/watch?v=MuqXXityqU8
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1790
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Junker afgestoft

#2 Bericht door PA9CW »

Nee, CW is nog steeds niet dood......
Het lezen van recht op en neer CW handschrift lukt meestal wel. Wat het soms moeilijk maakt is als het tegenstation rustig aanroept. Dan horen ze je call en gaan vervolgens veel te gehaast seinen. Waardoor er geen ruimte tussen de punten en strepen zit. Het zg. plakken. Ik hoorde van het weekend een amateur die seinde echt alles aan elkaar. Er was niets van te nemen. Er kwam ook nieumand retour.

PS leuk die filmpjes. Zal ik ook eens gaan maken.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Junker afgestoft

#3 Bericht door PA1ZP »

Dag Rene

Geen probleem uw seinschrift op het filmpje kon ik heel goed mee lezen.
Ik wilde dat ik het zelf zo goed kon met een recht op en neer sleutel.
Ik heb er altijd moeite mee gehad met seinen en al helemaal met een rechte sleutel.
Vibroplex gaat nog wel en paddles ook maar een rechte sleutel is een ramp voor mijn motoriek.
Ik heb echter sleutels genoeg een Junker, een tsjechische legersleutel, een remake van een J-39 een oude sleutel van een groene set en nog wat heel oude rechte sleutels.
De enige waar ik redelijk mee kan seinen is de japanse J-39 imitatie.
Omdat er in plaats van het platte knopje een mooi kastknopje op zit.
Platte knoppen aan een sleutel daar kan ik helemaal niet mee seinen.
Ook met een Zweedse PTT sleutel met een mooi recht opstaand rond knopje kan ik nog iets mee .
Zo een Zweed heeft in plaats van een scharnier met lagertjes een bladveer als bewegend element.
En een heel mooi slank hoog vertikaal knopje.
Heel gek is dat het knopje wat aan de sleutel zit vaak belangrijker voor me is als de rest van de sleutel hihi

Gelukkig ook wel paddels of een Vibroplex hier en daar houd ik het dan maar bij.
Wel erg leuk zo een mooi filmpje Rene erg leuk om het te bekijken.

73 Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Junker afgestoft

#4 Bericht door PA2RU »

Zeg maar 'je' of 'jij' :oops: dat ge-u hoeft voor mij niet :mrgreen:
In 1985 volgde ik als 13 jarige snotneus de cw lessen van wijlen Douwe PA3CDE .

Vlak voor het einde afgehaakt , waar ik nog steeds spijt van heb , maar zo'n 12 jaar geleden het weer opgepakt door het domweg weer te gaan doen.
Daardoor kwam alles dat diep in die grijze massa zat verstopt weer naar boven , nu is het een kwestie van bijhouden en verbeteren.

Begonnen met de junker in het filmpje en heb daar toen als PD0RFU en later PD0RF vele verbindingen mee gemaakt op 2meter.
Sinds een jaar of 5 doe ik het met een squeezer waarmee het tempo een stuk hoger ligt , leuk voor in contesten 8)
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: Junker afgestoft

#5 Bericht door maarten_c »

Een compliment voor je seinschrift. Het is goed te volgen.
Zelf gebruik ik nog maar amper een recht op en neer sleutel.
Maar heb er in het verleden genoeg gebruikt en ik moet eerlijk toegeven dat ik de junker nog steeds een van de beste sleutels vindt. Laatst op de vlooienmarkt in Rosmalen heb ik nog een tjechische legersleutel gekocht en dat seint ook wel fijn. Maar prefereer toch wel een keyer.
Verder is CW zeker niet dood. De meeste verbindingen maak ik in CW. Misschien ook wel omdat ik altijd QRP werk. QRP en CW gaan hand in hand.

Plaats reactie