Welke seinsleutel heeft de voorkeur

Alles over morse.

Welke seinsleutel wordt er gebruikt?

De traditionele sleutel
23
43%
De enkel zijdelingse sleutel
3
6%
De dubbel zijdelingse sleutel
24
44%
De PC
3
6%
De gemodificeerde PC-muis sleutel
1
2%
 
Totaal aantal stemmen: 54

Bericht
Auteur
dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: Welke seinsleutel heeft de voorkeur

#31 Bericht door dxhunter »

Ik gebruik meestal de Bencher. Maar heb ook een P1 touch paddle en een Kent Twin. Voor QRS staat er een groene Junker aangesloten, maar op de Junker hou ik het niet zo lang vol en het gaat me wat traag. Voor rag chew qso's is een paddle toch wel wat comfortabler, je rammelt snel een end weg. :)
De (zo te lezen) veel gebruikte Begali heb ik geen ervaring mee. Alleen een keertje kort uitgeprobeerd in Friedrichshafen. Denk ook dat het uiteindelijk de skills van de operator zijn die bepalen wat je ervan maakt en niet zozeer de prijs van de seinsleutel. Al ligt de ene sleutel je nou eenmaal beter dan dan andere. Ik hoor op de band soms cw op's die vrijwel overal goede morse uitkrijgen.
Foto is gemaakt toen ik onlangs even /P was om een antenne uit te proberen.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Welke seinsleutel heeft de voorkeur

#32 Bericht door PA2EFR »

Voor in de auto, vliegtuig, boot, heb ik een Junker met originele beenklem.
Kun je seinen tijdens het rijden.

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: Welke seinsleutel heeft de voorkeur

#33 Bericht door dxhunter »

PA2EFR schreef:Voor in de auto, vliegtuig, boot, heb ik een Junker met originele beenklem.
Kun je seinen tijdens het rijden.
En hoe bevalt dat? Lijkt me tamelijk gevaarlijk cw qso's maken en tegelijkertijd een voertuig besturen in druk verkeer. Op de fiets zou ik het nog wel aandurven, valt alleen niet mee om een goed seinschrift te houden op een hobbelweggetje. :lol:

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Welke seinsleutel heeft de voorkeur

#34 Bericht door PA2EFR »

Ik heb het nooit gedaan, maar een bijrijder zou het wel kunnen natuurlijk.
Het was ook meer de bedoeling om het in oorlogstijd vanuit een Junckers-vliegtuig te doen! :lol:

Ik heb de seinsleutel er vanaf gehaald en op een dik stuk staal geschroefd. met rubber voetjes er onder. Maar de beenkle3m heb ik uiteraard bewaard.

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Welke seinsleutel heeft de voorkeur

#35 Bericht door kees - pa3deb »

PA4M schreef:
PA2EFR schreef:Voor in de auto, vliegtuig, boot, heb ik een Junker met originele beenklem.
Kun je seinen tijdens het rijden.
En hoe bevalt dat? Lijkt me tamelijk gevaarlijk cw qso's maken en tegelijkertijd een voertuig besturen in druk verkeer. Op de fiets zou ik het nog wel aandurven, valt alleen niet mee om een goed seinschrift te houden op een hobbelweggetje. :lol:
hoi Mark,

in mijn begintijd (1984/85) maakte ik qso's met Erik, ON4CW terwijl hij in zijn auto met 120 km/u over de Belgische snelwegen reed. Perfect seinschrift, tussen 35 en 45 wpm ook nog! Dat er nooit ongelukken zijn gebeurd mag een wonder heten...
73
Kees, PA3DEB

Gebruikersavatar
PA3JD
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:37
Roepletters: PA3JD
Locatie: Dedemsvaart

Re: Welke seinsleutel heeft de voorkeur

#36 Bericht door PA3JD »

Beste OM's,
Naar aanleiding van de vraag het volgende: sinds 2008 toen ik mijn F-license behaalde heb ik een paddle gebruikt. Veel geoefend weliswaar met een Junckers maar ik kreeg door fysieke problemen de polsbeweging niet onder de knie. Klinkt misschien gek, maar dat gaf mij problemen. Ik werk overwegend met o.m een HI-mound paddle en een MFJ keyer. De laatste maanden toch maar weer de Junckers geprobeerd, en waar8ig, het gaat langzamerhand toch lukken. Zit nu op 18 woorden maar met de paddle lukt het wat sneller. Echter, de Junckers geeft mij veel voldoening ook al maak ik nog wel eens een aantal foutjes.
Stug blijven oefenen en qso's maken. Veel qrv op SKCC en dat gaat aardig. Leer van elk qso en doe rustig aan. Heb het in een paar jaar opgebouwd en hoop nog veel leuke verbindingen te maken.
Ik werk niet met een computer, alles op het gehoor. Lukt niet altijd, als men met meer dan 22 wpm terugkomt. Maar als je vraagt om een lager snelheid, dan is een ieder bereid om dat te doen.
Ik wens jullie veel succes met CW. Een mode die er altijd door komt, ook met laag vermogen. Geniet van deze tak van de hobby. Veel succes, 73 vanuit Dedemsvaart.
Joop

Plaats reactie