Morse certificaat mogelijkheid

Alles over morse.

Morse certificaat mogelijkheid in nederland

Ja ik ben voor.
29
78%
Neen ik ben tegen.
3
8%
Niet nodig.
5
14%
 
Totaal aantal stemmen: 37

Bericht
Auteur
PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Morse certificaat mogelijkheid

#1 Bericht door PE1LGW »

Al jaren is de examen eis afgeschaft betreft morse.
Toen nog een examen eis voor de A en B licentie, de huidige F licentie.
Dit houd in dan nieuwe amateurs op hun licentie, "morse not included" staat.
In Nederland is het wel toegestaan om, dan toch in morse uit te komen zonder de aantekening "morse included".
Indien de amateur in het buitland gebruik wil maken van morse, is dit in oa in Frankrijk niet toegestaan, om zonder de aantekening "morse included", van morse gebruiken te maken .

In Nederland is er ook geen erkend examen of certificaat meer te verkrijgen, wat wordt erkend door AT, dan wel de mogelijkheid meer, om deze aantekening om te laten zetten naar "morse included".

Er is een optie om dit als nog geregeld te krijgen, de zo genoemde Belgie route.
Om via Belgie een certificaat cq examen te behalen, eis 12 wpm.
Daarna moet je een Belgische licentie aanvragen.
En dan met de Belgiesche licentie en de juiste papieren naar AT gaan, om dit op je Nederlands licentie naar "Morse included" om te zetten.

Een tweede optie is een USA licentie behalen in Duitsland.
Ook dit is erg omslachtig en veel papier werk.

Erg omslachtig en niet handig.

In afwachting op reacties

PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
PC1A
Berichten: 423
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:30

Re: Morse certificaat mogelijkheid

#2 Bericht door PC1A »

Ik las op de site van VERON A63 dat er een VR voorstel wordt ingediend om dit in NL weer mogelijk te maken. Nu ben ik geen VERON lid, maar ik weet wel dat er stemadvies terug aan de afdelingen werd gegeven door het HB, hoe dat luidt geeft vaak al aan of het wat wordt of niet.
licenced since 1983

aka 9H3UJ en J45C

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Morse certificaat mogelijkheid

#3 Bericht door PE1LGW »

PC1A schreef:Ik las op de site van VERON A63 dat er een VR voorstel wordt ingediend om dit in NL weer mogelijk te maken. Nu ben ik geen VERON lid, maar ik weet wel dat er stemadvies terug aan de afdelingen werd gegeven door het HB, hoe dat luidt geeft vaak al aan of het wat wordt of niet.

Deze poll is ook naar aanleding van dit voorstel.
Of AT hier iets mee gaat doen is erg klein.
Maar niet geschoten is altijd mis.

PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Morse certificaat mogelijkheid

#4 Bericht door PA2LO »

Een tweede optie is een USA licentie behalen in Duitsland. Ook dit is erg omslachtig en veel papier werk.
Het behalen van een Amerikaanse machtiging leidt er niet toe dat het AT 'morse included' op je machtiging zal zetten: ook in de USA is de morse-eis al jaren geleden vervallen.

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Morse certificaat mogelijkheid

#5 Bericht door PE1LGW »

PA2LO schreef:
Een tweede optie is een USA licentie behalen in Duitsland. Ook dit is erg omslachtig en veel papier werk.
Het behalen van een Amerikaanse machtiging leidt er niet toe dat het AT 'morse included' op je machtiging zal zetten: ook in de USA is de morse-eis al jaren geleden vervallen.
Het klop dat deze is vervallen als eis, maar er is wel een mogelijkheid om de morse examen te doen.
Maar deze omweg is erg omslachtig en zeer ingewikkeld, veel papierwerk.
De gehele procedure is ook niet geheel duidelijk hoe en wat maar kan wel.

Pe1lgw
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Morse certificaat mogelijkheid

#6 Bericht door PA2LAD »

PA2LO schreef:
Een tweede optie is een USA licentie behalen in Duitsland. Ook dit is erg omslachtig en veel papier werk.
Het behalen van een Amerikaanse machtiging leidt er niet toe dat het AT 'morse included' op je machtiging zal zetten: ook in de USA is de morse-eis al jaren geleden vervallen.
Er zijn meer dingen in het leven die niet verplicht zijn, maar waar je wel een certificaat voor kan halen. E.H.B.O. bijvoorbeeld. Voor een heleboel amateurs is de Morseaantekening nog steeds "de kers op de taart".

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: Morse certificaat mogelijkheid

#7 Bericht door maarten_c »

Volgens mij staat het hele spul, om morse examens af te nemen nog steeds in het museum van Jan Corver.
Zou mooi zijn als je daar eventueel je certificaat kan halen :)

Maar zonder dollen, ik ben hier helemaal voor.
Mensen die nu het morse included willen halen zullen dit ook op HF gaan gebruiken.

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Morse certificaat mogelijkheid

#8 Bericht door PE1LGW »

maarten_c schreef:Volgens mij staat het hele spul, om morse examens af te nemen nog steeds in het museum van Jan Corver.
Zou mooi zijn als je daar eventueel je certificaat kan halen :)

Maar zonder dollen, ik ben hier helemaal voor.
Mensen die nu het morse included willen halen zullen dit ook op HF gaan gebruiken.

Klop inderdaad, is nog wel eigendom van AT maar de spullen staan inderdaad bij Cor.
Heb Cor maandag avond gesproken, betreft dit onderwerp
Er wordt wel gekeken of het compleet en werkend is

Ook met dit idee in ons gedachten zwengel ik dit aan.
Mogelijk wordt dit ook weer in gebruik genomen, geen directe plannen in die richting.
Maar wat niet is kan altijd nog.

PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Theo

Re: Morse certificaat mogelijkheid

#9 Bericht door Theo »

maarten_c schreef: Mensen die nu het morse included willen halen zullen dit ook op HF gaan gebruiken.
Das een vreemde redenering, dus zonder certificaat mag het nu niet? :D

Ik heb altijd voor gestemd voor afschaffing van de eis morse, als examen eis.
Als mensen behoefte hebben om een aantekening te krijgen, dan zou ik het op prijs stellen dat dit ook gaat gelden voor andere modes.
ATV include lijkt me ook stoer staan :wink:

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Morse certificaat mogelijkheid

#10 Bericht door PA1ZP »

Dag Allemaal

Als CW liefhebber ben ik natuurlijk voor.
Maar er is ook de Belgie route.
Examen in Belgie doen, je krijgt dan van het BIPT een dokument wat na inlevering bij het AT CW included wordt toegevoegd.
Examen doen in Belgie kost bijna niks dat kan het probleem niet zijn .
Hooguit de afstand.

Let wel op dat de examen eisen in Belgie anders zijn als hier.
Veel minder fouten toegestaan en zeker het seinen van random 5-teken groepen is erg vervelend.
Ook hebben ze een paar tekens meer in het examen.

Aan het einde van het jaar zo tegen oktober of wat later zo, zal er bij onze club wel weer een examen zijn .
Houd gewoon de website van de ZWVRAC in de gaten en neem contact op met deze club , bij belangstelling voor het examen.
Ook kan je informeren bij de VRA of er in andere afdelingen nog eerder examens zijn, en of je deel kan nemen, dat is in het verleden al vaker gebeurd , de club heeft er kennis en ervaring mee.

73 Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

f8vpe
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 mar 2012, 20:31
Roepletters: F8VPE

Re: Morse certificaat mogelijkheid

#11 Bericht door f8vpe »

In Frankrijk ga je het niet redden met een F-licentie met morse included.
Een A-licentie is verplicht omdat er nog een eis van 12 woorden is en de 5 woorden van de eerste F-licenties wordt niet geaccepteerd.

Dus voor iedereen die een van A naar F omgezette licentie heeft moet het registratie-bewijs geldig tot 2008 met daarop de tekst NL : Category A goed bewaren (ook een copie is geldig).

Overigens ben ik ervoor dat de mogelijkheid van een morse-examen bestaat, maar dan alleen vanaf 12w/pm. tenslotte zijn we ook beschikbaar met rampen en met CW kom je een heel eind verder op batterijen, ook een zender op de ouderwetse manier in elkaar zetten is voor CW beduidend simpeler al voldoe je dan waarschijnlijk niet aan de norm maar ik denk niet dat bij rampen daarop gelet gaat worden.
Laatst gewijzigd door f8vpe op 25 mar 2012, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
73, Robert F8VPE

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: Morse certificaat mogelijkheid

#12 Bericht door maarten_c »

Theo schreef:
maarten_c schreef: Mensen die nu het morse included willen halen zullen dit ook op HF gaan gebruiken.
Das een vreemde redenering, dus zonder certificaat mag het nu niet? :D

:
In Frankrijk schijnbaar niet.
dus zo vreemd is die redenering niet.

f8vpe
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 mar 2012, 20:31
Roepletters: F8VPE

Re: Morse certificaat mogelijkheid

#13 Bericht door f8vpe »

Ik kan het nog sterker vertellen: Als je bij een Franse Classe 1 amateur achter de set zit mag je zonder A-certificaat geen exclusieve Classe 1 modes gebruiken (bron http://www.legifrance.gouv.fr) dus geen CW helaas.

Er is mij vanuit het ministerie wel meegedeeld dat dit op termijn gaat veranderen maar dat gaat nog wel even duren, de laatste wijzigingen zijn van 2010.

Als je morse included op de Harec hebt staan met een F-licentie en er staat geen 12w/pm bij, dat willen ze er bij Agentschap Telecom niet opzetten ook, dan geen CW en France, tant pis.



CLASSES DE CERTIFICATS D'OPÉRATEUR
CLASSES D'ÉMISSIONS

Classe 1
A1A*, A1B, A1D, A2A*, A2B, A2D, A3E, A3F,

Classe 2
A3C, C3F, F1A*, F1B, F1D, F2A*, F2B, F2C, F2D, F3C, F3E, F3F, G1D, G1F, G2D, G3C, G3E, G3F, R3C, R3D, R3E, J1D, J2A*, J2B, J2C, J3C, J3E, J7B.
73, Robert F8VPE

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Morse certificaat mogelijkheid

#14 Bericht door PE1LGW »

f8vpe schreef:In Frankrijk ga je het niet redden met een F-licentie met morse included.
Een A-licentie is verplicht omdat er nog een eis van 12 woorden is en de 5 woorden van de eerste F-licenties wordt niet geaccepteerd.

Dus voor iedereen die een van A naar F omgezette licentie heeft moet het registratie-bewijs geldig tot 2008 met daarop de tekst NL : Category A

Overigens ben ik ervoor dat de mogelijkheid van een morse-examen bestaat, maar dan alleen vanaf 12w/pm. tenslotte zijn we ook beschikbaar met rampen en met CW kom je een heel eind verder op batterijen, ook een zender op de ouderwetse manier in elkaar zetten is voor CW beduidend simpeler al voldoe je dan waarschijnlijk niet aan de norm maar ik denk niet dat bij rampen daarop gelet gaat worden.

Volgens mij zie je iets over het hoofd
Er is geen A of B licentie meer alleen Novice (frans voor beginner) en Full en de Full met morse of zonder morse.
Maar als ik je beredenering begrijp mag een F met de aan tekening "morse included"nog niet altijd in morse uitkomen

En naar mijn info klopt dit niet, maar ik weet ook niet alles
Nu is het wel zo de de franse politie beter op de hoogte is van de regels dan hier, en hier daadwerkelijk op controleerd, of alles klopt.
PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Morse certificaat mogelijkheid

#15 Bericht door Aeolus »

Momenteel ben ik bezig met een cursus voor N, en zodra die in de pocket is, wil ik ongetwijfeld verder leren voor F. Ik ben dan ook enorm voorstander van het feit dat de morse-eis destijds afgeschaft is, want als het moment van leren voor F er gaat komen, dan wil ik zelf niet lastig gevallen worden met 'die onzin'. Desondanks heb ik in de poll wel gestemd dat ik voorstander ben, want hen die het zelf willen, moeten m.i. die mogelijkheid ook kunnen hebben. Dat het voor sommigen een kers op de taart is begrijp ik erg goed, desondanks dat ik er totaal niets mee heb.

Plaats reactie