Morse certificaat mogelijkheid

Alles over morse.

Morse certificaat mogelijkheid in nederland

Ja ik ben voor.
29
78%
Neen ik ben tegen.
3
8%
Niet nodig.
5
14%
 
Totaal aantal stemmen: 37

Bericht
Auteur
Theo

Re: Morse certificaat mogelijkheid

#16 Bericht door Theo »

maarten_c schreef: In Frankrijk schijnbaar niet.
dus zo vreemd is die redenering niet.
Ik ging er in eerste instantie van uit, dat het voor het eigen land bestemd is.
Niet iedereen gaat naar Frankrijk op vakantie :D

Maar ik begrijp nu uit de voorgaande bijdragen, nu ook heel goed waarom een ieder dit jaar zijn eigen alcoholtester bij zich moet hebben, als hij naar Frankrijk gaat.
De regelingen zijn daar nu eenmaal anders, dan wat er afgesproken is. :wink:

f8vpe
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 mar 2012, 20:31
Roepletters: F8VPE

Re: Morse certificaat mogelijkheid

#17 Bericht door f8vpe »

PE1LGW schreef:
f8vpe schreef:In Frankrijk ga je het niet redden met een F-licentie met morse included.
Een A-licentie is verplicht omdat er nog een eis van 12 woorden is en de 5 woorden van de eerste F-licenties wordt niet geaccepteerd.

Dus voor iedereen die een van A naar F omgezette licentie heeft moet het registratie-bewijs geldig tot 2008 met daarop de tekst NL : Category A

Overigens ben ik ervoor dat de mogelijkheid van een morse-examen bestaat, maar dan alleen vanaf 12w/pm. tenslotte zijn we ook beschikbaar met rampen en met CW kom je een heel eind verder op batterijen, ook een zender op de ouderwetse manier in elkaar zetten is voor CW beduidend simpeler al voldoe je dan waarschijnlijk niet aan de norm maar ik denk niet dat bij rampen daarop gelet gaat worden.

Volgens mij zie je iets over het hoofd
Er is geen A of B licentie meer alleen Novice (frans voor beginner) en Full en de Full met morse of zonder morse.
Maar als ik je beredenering begrijp mag een F met de aan tekening "morse included"nog niet altijd in morse uitkomen

En naar mijn info klopt dit niet, maar ik weet ook niet alles
Nu is het wel zo de de franse politie beter op de hoogte is van de regels dan hier, en hier daadwerkelijk op controleerd, of alles klopt.
PE1LGW
Helaas voor jullie zie ik niets over het hoofd, inderdaad een F-amateur (vroegere A) met de morse aantekening mag geen morse plegen anders dan in FM op 2 meter of in de mode F1A-F1B, m.a.w. wel morse maar geen CW en ook geen vol vermogen!

Er zijn 3 classen :
Classe 1 vergelijkbaar met de tot 2008 geldende A-licentie (PAxXXX)
Classe 2 vergelijkbaar met de C-licentie (PExXXX)
Classe 3 vergelijkbaar met de D-Licentie (PDxXXX)

Vanuit een A-licentie krijg je een Classe 1 vergunning
Vanuit een C- of F-licentie krijg je een Classe 2 vergunning
Vanuit een D-licentie krijg je niets, ondanks het feit dat deze in Frankrijk wel bestaat !

Dit alles geldt voor alle gebruik van de amateurbanden zowel voor /F bij gebruik van maximaal 3 maanden als bij gebruik vanaf 3 maanden en langer, in dit geval dient een franse roepnaam (indicatif) te worden aangevraagd.

En geloof het maar, er is niets aan te onderhandelen, de informatie is rechtstreeks afkomstig van degene die de vergunningen ondertekent.

Leuker kunnen we het niet maken, voor de mensen die de tekst begrijpen voeg ik hierbij het complete decreet met de laatste wijzigingen doorgevoerd.
Décision_n°2010-0537_du_4_mai_2.pdf
Bandplan Frankrijk
(15.58 KiB) 207 keer gedownload
En inderdaad, de politie heeft hier nog autoriteit, discussie niet aanbevolen.

Voor Theo, inderdaad, men is in Duitsland verplicht in de winter winterbanden onder de auto te hebben en een EHBO doos erin, in Zwitserland een autoroute-vignet, in Nederland een OV pas en in Frankrijk een geel of oranje vest dat aangetrokken kan worden zonder de auto te verlaten en twee alcoholtestsetjes die de opdruk NF (Norme Française) dienen te hebben, het laatste gaat in VOOR de grote vakantie.
73, Robert F8VPE

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: Morse certificaat mogelijkheid

#18 Bericht door PE1DTQ »

Lang leve de éénwording.

Moet je nagaan, wat je allemaal bij je moet hebben als je een rondreis Europa maakt (met een camper bijv.)
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Morse certificaat mogelijkheid

#19 Bericht door pa3dsc »

Je maakt je toch wel heel erg belachelijk.

Na jaren zeuren om CW examen af te schaffen en nu zeuren om de aantekening.

Natuurlijk is CW een oude mode en als examen eis niet te handhaven.

Maar ga nu niet hulen dat het weg is.

Wees blij dat het geen eis meer is en bedrijf deze mode naar harte lust.

En die landen waar het niet zonder mag gewoon boicotten.
Zullen die landen wel even een lesje leren.

f8vpe
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 mar 2012, 20:31
Roepletters: F8VPE

Re: Morse certificaat mogelijkheid

#20 Bericht door f8vpe »

PE1DTQ schreef:Lang leve de éénwording.

Moet je nagaan, wat je allemaal bij je moet hebben als je een rondreis Europa maakt (met een camper bijv.)
Je zou haast de kinderen vergeten :lol:
73, Robert F8VPE

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Morse certificaat mogelijkheid

#21 Bericht door PE1LGW »

Toch nog steun uit onverwachte hoek.

http://mail.google.com/mail/help/promos/tap/index.html

goede reden om als nog morse te leren..

PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: Morse certificaat mogelijkheid

#22 Bericht door PE1DTQ »

Zal dit aanslaan?

Kan ik mij eigenlijk niet voorstellen.
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Morse certificaat mogelijkheid

#23 Bericht door PA2OLD »

PE1DTQ schreef:Zal dit aanslaan? Kan ik mij eigenlijk niet voorstellen.
1 April mop?
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: Morse certificaat mogelijkheid

#24 Bericht door PE1DTQ »

Ik zag het net in het andere topic :lol:
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Morse certificaat mogelijkheid

#25 Bericht door PE1PQX »

PA2LAD schreef:
PA2LO schreef:
Een tweede optie is een USA licentie behalen in Duitsland. Ook dit is erg omslachtig en veel papier werk.
Het behalen van een Amerikaanse machtiging leidt er niet toe dat het AT 'morse included' op je machtiging zal zetten: ook in de USA is de morse-eis al jaren geleden vervallen.
Er zijn meer dingen in het leven die niet verplicht zijn, maar waar je wel een certificaat voor kan halen. E.H.B.O. bijvoorbeeld. Voor een heleboel amateurs is de Morseaantekening nog steeds "de kers op de taart".
De vergelijking met een EHBO diploma gaat niet op.
Jaren terug kon je je EHBO nog halen zonder reanimatie. Tegenwoordig kan dat niet meer, omdat reanimatie + AED-bediener een verplicht onderdeel is geworden van het EHBO diploma. Aantekening verbandleer heet nu 'kleine ongevallen'.
De eisen voor het EHBO-diploma veranderd ook met de jaren, bijna jaarlijks zelfs.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Morse certificaat mogelijkheid

#26 Bericht door PA3EYC »

Ik wil nog wel een ander voorstel in de groep gooien:
AT gaat dit jaar nog nieuwe registratiebewijzen uitgeven en zet daar gewoon niets meer op. Dus geen "CW included" of "CW not included"
Dan is iedereen weer gelijk en zijn we van dat gezeur af.

Waar gaat deze hele "CW included" discussie eigenlijk over. Soms heb ik het idee dat het meer gaat om die opmerking op het registratiebewijs dan om het CW'en zelf.
Iedereen mag overal, behalve dus in Frankrijk, naar hartenlust CW'en. En nu blijkt dat dit met "CW included" op het registratiebewijs, zonder oude A-licentie, evengoed niet mag.
'73, Maarten -PA3EYC-

f8vpe
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 mar 2012, 20:31
Roepletters: F8VPE

Re: Morse certificaat mogelijkheid

#27 Bericht door f8vpe »

PA3EYC schreef:Ik wil nog wel een ander voorstel in de groep gooien:
AT gaat dit jaar nog nieuwe registratiebewijzen uitgeven en zet daar gewoon niets meer op. Dus geen "CW included" of "CW not included"
Dan is iedereen weer gelijk en zijn we van dat gezeur af.

Waar gaat deze hele "CW included" discussie eigenlijk over. Soms heb ik het idee dat het meer gaat om die opmerking op het registratiebewijs dan om het CW'en zelf.
Iedereen mag overal, behalve dus in Frankrijk, naar hartenlust CW'en. En nu blijkt dat dit met "CW included" op het registratiebewijs, zonder oude A-licentie, evengoed niet mag.
Ik vind het ook stom maar de wetgevers denken er duidelijk anders over..... hoewel ik wel het nut van CW inzie maar geen reden om het te verbieden, de minister zal er wel niet van houden.
73, Robert F8VPE

Plaats reactie