Traditioneel seinen t.o.v keyer

Alles over morse.
Bericht
Auteur
pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Traditioneel seinen t.o.v keyer

#16 Bericht door pe5t »

Na 15 reacties heeft de vragensteller op zijn eerste vraag slechts een antwoord gekregen en op zijn tweede vraag slechts enkele.
De rest van de reacties komt neer op het berijden van eigen stokpaardjes.
Arme vragensteller.

Kees

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Traditioneel seinen t.o.v keyer

#17 Bericht door pc1mb »

Ik fiets ook niet meer op een Vélocipède. Ben ik dus geen echte fietser :?

CW met 100% zelfbouw wordt wel lastiger met PC, er zijn er niet veel die zelf een PC in elkaar solderen. Een keyer gaat nog.
Vanuit die optiek zie ik de lol wel van handmatig seinen.

En ontvangst kan het oor sowieso stukken beter dan de computerprogramma's die ik daar tot nu toe voor gezien heb. Ik zou het haast gaan leren :wink: Dingen als CQ herken ik al wel...

Maargoed, ik bezit niet eens een seinsleutel, dus de twee CW QSO's die ik gemaakt heb... allemaal met de PC.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Traditioneel seinen t.o.v keyer

#18 Bericht door PA0ETE »

pe5t schreef:Na 15 reacties heeft de vragensteller op zijn eerste vraag slechts een antwoord gekregen en op zijn tweede vraag slechts enkele.
De rest van de reacties komt neer op het berijden van eigen stokpaardjes.
Arme vragensteller.

Kees
Daarom vind ik het ook zo bijzonder aardig van je dat je dat zo direct hieronder in detail gaat uitleggen :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Traditioneel seinen t.o.v keyer

#19 Bericht door PA0ETE »

pc1mb schreef:Ik fiets ook niet meer op een Vélocipède. Ben ik dus geen echte fietser :?

CW met 100% zelfbouw wordt wel lastiger met PC, er zijn er niet veel die zelf een PC in elkaar solderen. Een keyer gaat nog.
Vanuit die optiek zie ik de lol wel van handmatig seinen.

En ontvangst kan het oor sowieso stukken beter dan de computerprogramma's die ik daar tot nu toe voor gezien heb. Ik zou het haast gaan leren :wink: Dingen als CQ herken ik al wel...

Maargoed, ik bezit niet eens een seinsleutel, dus de twee CW QSO's die ik gemaakt heb... allemaal met de PC.
Ik bouw nog steeds elektronica. En 100% zelfbouw daar was vroeger natuurlijk ook geen sprake van. Het is altijd een minieme minderheid van puristen geweest die ook hun transistors en buizen zelf maakten (ze zijn er overigens wel).

Momenteel ben ik zelfs nauw betrokken bij het ontwerpen van een amateurapparaat. D.w.z. dat ik bij het ontwerp meedenk en dat het vrij zeker is dat er een flink aantal van mijn voorstellen in het apparaat verwerkt worden. In CW werkt ik deels met oude technologie die overigens wel recent gemaakt is, bijv. een MFJ-9030 en een MFJ-9040. Ik heb daarnaast ook zo'n leuk TenTec-transceivertje, hyperdigitaal, hoewel er nog geen echter SDR in gebruikt wordt. Ook dat ding werkt uitstekend met zowel een paddle als een handsleutel.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Traditioneel seinen t.o.v keyer

#20 Bericht door PA0ETE »

Sorry Willart, ik had inderdaad in mijn enthousiasme het regeltje met je tweede vraag over het hoofd gezien.

Ik ben geen superopleider op dit gebied hoor, maar enig recht van spreken heb ik wel omdat ik ruim 30 jaar geleden de morsecursus van de afdeling Amersfoort gemaakt heb, die bij de tot op de dag van vandaag nog altijd gehouden morsecursus gebruikt wordt.

Ik ben van mening dat je morse het best in klassikaal verband kunt leren, in elk geval moet je meerdere keren, bij voorkeur in het begin laten zien wat je doet aan iemand die dat goed beoordelen kan. Verkeerd aangeleerde gewoontes zijn zeer hardnekkig, zo niet amper meer af te leren en die beperken je, maar in het geval van seinen kun je er ook RSI van oplopen.

Een tweede reden om het niet alleen te doen is dat je bij het leren een aantal keren tegen barrieres op zult lopen, waarbij het soms wekenlang lijkt alsof je geen steek opschiet. Veel mensen haken op die momenten af. Als je het samen met anderen leert, trekken die mensen je er mogelijk in die gevallen doorheen, en bovendien zie je dat andere ook van deze perioden hebben die sommigen regelrecht tot wanhoop kunnen drijven (schrale troost is dat zo'n periode vaak ineens over is waarbij je op slag ineens een hogere snelheid hebt.)

Het moet natuurlijk wel praktisch mogelijk zijn om je bij een cursus (die vaak wekelijks gehouden worden) aan te sluiten, omdat die niet overal gegeven worden.

Er zijn ook uitstekende alternatieven, zo is er een website waarmee je het kunt leren, waarvan ik nu even zo snel de URL niet van kan vinden, maar ik ben ervan overtuigd dat er zeker anderen zijn die je hiermee wel kunnen helpen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Traditioneel seinen t.o.v keyer

#21 Bericht door PA0ETE »

Gevonden:

http://lcwo.net/

:-)

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: Traditioneel seinen t.o.v keyer

#22 Bericht door PE1DTQ »

Bedankt voor de reacties/linken allemaal.

Niks persoonlijker dan de voorkeur voor welk CW-apparaat natuurlijk.

Ik heb geen idee of er hier in de regio Groningen CW-cursussen worden gegeven.
Maar dat is te achter halen natuurlijk.

Mijn interesse in CW is met name gebaseerd op het gevoel van tekortkoming. Toen ik op mijn 16 jarige leeftijd voor de C-machtiging ging had ik er geen interesse in.
Had toen geen interesse in HF. SSB op 2 en 70 was voor mij het ultieme destijds.

Ik wou er ook geen tijd in steken. Wist dat het eigen maken van CW veel tijd kostte en op die leeftijd was dat natuurlijk een spaarzaam iets :) Ik had dan ook het geluk om C in één keer te halen na een paar maanden cursus in Hilversum.
Nu ik na 25 jaar de hobby weer opgepakt heb en gegrepen ben door HF, ben ik wel tot de conclusie gekomen dat CW er gewoon bij hoort. Het "stoort" mij gewoon, dat ik al die CW-signalen hoor en er niks van maak :!:

Ik leg dan ook de nadruk op het kunnen nemen. A.g.v. de "kwaliteit" van mijn spieren zal het zelf seinen wat moeilijker gaan.
Wil het wel gaan proberen/leren. Maar zal zeker geen hoge snelheid worden.

Kort samengevat de achtergrond dus.

Het idee om een poll te openen over het gebruik van de verschillende seintoestellen doe ik zeker.

Gr. Willart.
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

QSY
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:55

Re: Traditioneel seinen t.o.v keyer

#23 Bericht door QSY »

..
Laatst gewijzigd door QSY op 19 mar 2013, 01:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Traditioneel seinen t.o.v keyer

#24 Bericht door PE1PQX »

Hier ook iemand met interesse om CW te leren, maar helaas een gebrek aan discipline en aanpakken op dat gebied.
Zal me eens verdiepen in de hulp-programma's om e.e.a. onder de knie te krijgen. Kan natuurlijk wel op HF de piepjes beluisteren en eventueel zien wat de PC er van maakt...
(Heb inmiddels wel een CW-trainer in mijn android telefoontje zitten)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Traditioneel seinen t.o.v keyer

#25 Bericht door EA5JEX »

Volgens mij is er niets mis met leren seinen met de hand, leer je het ritme goed kennen (wel eerst nemen leren, dan pas seinen).

Als je goed kunt seinen, kun je overgaan op keyer voor qso's.

Voor contest en dx stations is keyboard gebruikelijk, maar inderdaad is het handig of keyer (paddle) er bij te hebben voor backup.

Voor je met paddle begint, wel de techniek aanleren (squeese keyen).

Ik zie ook vaak filmpjes op Youtube waarbij men met de handen krampachtig de paddle vasthoudt omdat men teveel kracht op de paddles zet.

Leer ook links seinen als je rechts bent, dan kun je in de rechterhand de pen vasthouden voor aantekeningen (bij qso).

73 Kees PA5CW

Gebruikersavatar
PA3JD
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:37
Roepletters: PA3JD
Locatie: Dedemsvaart

Re: Traditioneel seinen t.o.v keyer

#26 Bericht door PA3JD »

Dag Willart,
Helaas krijg ik de polsbeweging niet onder de knie op de Junkers sleute, hi. Het kost mij veel moeite om boven 12 wpm te komen. Ik heb er dan ook van af gezien.
Ben daarom overgestapt naar een keyer. Ik gebruik o.a. een HI-Mound Manipulator naast 2 andere paddles. Dat bevalt mij meer. Af en toe zet ik de Junkers bovenop de keyers zodat ze niet verschuiven op het het bureau. Ik gebruik geen morse decoder, maar alles op de headset.
Heb op de velddag van onze afdeling A-26 een half uur gewerkt met een FLEX radio. Dat beviel voor geen meter. zo'n muisschuiver. (c filmpje op YTube via QRZ.com).
Ik hou het bij een keyer met 20 wpm. Dat bevalt mij het beste.
73 Joop

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Traditioneel seinen t.o.v keyer

#27 Bericht door coolepascal »

Hey Willard,
Ik hoor nog tot de catagorie die gewoon met een ouderwets klopijzer werkt.
Ik heb er een heel stel, meeste WO2 spul.
Ik heb ook een mechanische halfautomaat maar das niet echt iets voor mij.
Wel wil ik graag een keyer hebben omdat ik tijdens QSO's toch nog vaak kramp krijg
(geld overigens ook voor het schrijven, ik klodder tijdens het nemen meestal wat vaag mee)

Voor mij zelf geld dat ik CW nemen in de praktijk geleerd heb.
Gewoon op 2M en op 6M QSO's maken

Een week voor het examen las ik eens de exameneisen na...
Ik vond toen dat ik er niet veel van bakte maar de eisen waren bepaald niet erg streng.
Ik heb het toen ook glansrijk gehaald.
Seinen deed ik op examen met een absurde snelheid.... foutloos maar wel alles geplakt... maar ja .. daarover stond niets in de exameneisen :lol:

Advies, QSO's luisteren en proberen op je gemak op 2M wat QSO's te maken met vrienden.
De praktijk is toch heel anders als het examen.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: Traditioneel seinen t.o.v keyer

#28 Bericht door maarten_c »

PA3JD schreef:
Heb op de velddag van onze afdeling A-26 een half uur gewerkt met een FLEX radio. Dat beviel voor geen meter. zo'n muisschuiver. (c filmpje op YTube via QRZ.com).

73 Joop
Even offtopic.

http://www.youtube.com/watch?v=B-Qp2mMdAt0

Hoeveel knopjes wil je hebben?
Zelf gebruik ik dit ook in combinatie met mijn Flexradio. Zoveel hoef ik niet met de muis te schuiven. Maar dat muis-schuiven is inderdaad niet zo geweldig.

Plaats reactie