help (nu al?) ja nu al!

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
scrappy
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:25
Roepletters: PE1KWC

help (nu al?) ja nu al!

#1 Bericht door scrappy »

Een week ofzo geleden heb ik mij hier voorgesteld en toen heb ik ook verteld dat ik morse aan het leren ben.
Ik weet dat de volhouder wint en dus ben ik dan ook braaf iedere avond een half uurtje aan het opnemen van lcwo.net.
Ik ben nu bij les 7 en soms wordt ik helemaal gek, de ene keer gaat het redelijk en dan weer ben ik bij de eerste letter alweer in de war.
Ik vroeg mij af hoe andere forumleden hier het morse geleerd hebben en of die het ook wel eens niet hebben zien zitten. ik zou het leuk vinden die verhalen te lezen en er moed uit te putten (of juist niet). :wink:

Groeten Scrappy
It's not the despair, Laura. I can take the despair. It's the hope I can't stand.
73, pe1kwc

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5125
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: help (nu al?) ja nu al!

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo OM,

Ik heb het geleerd door elke avond met een groepje op 2M te oefenen. Er was dan een iemand die een stuk tekst seinde wat vervolgens opgenomen moest worden en beoordeeld werd.
Later kwam daar het seinen bij.
Voordeel van deze methode vind ik de zogenaamde "stok achter de deur" doordat ik met een groepje was.

Het blijft doorbijten. Nu is ongeveer 90% van mijn qso's met cw.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pe5ed
Berichten: 280
Lid geworden op: 11 jan 2009, 21:13
Locatie: Haarlem

Re: help (nu al?) ja nu al!

#3 Bericht door pe5ed »

ik heb precies hetzelfde, helaas

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: help (nu al?) ja nu al!

#4 Bericht door PE4BAS »

Ik kwam niet verder dan les 2 en raak al in de war. Nu de snelheid wat naar beneden gezet. Maar toch krijg ik het er niet in. Terwijl ik CQ TEST wel zo even in CW met mijn vingers tik :wink:
Ik denk dat het ook een soort ritme gevoel is wat je moet hebben of zo. Vroeger ooit eens op een blauwe maandag les gehad op een blaasinstrument, dat was noten leren en dan lezen en een stukje spelen. Hetzelfde probleem bij mij. Ik kon de noten wel lezen, maar kon er geen muziek van brouwen. Het volgende wat ik wil proberen is gewoon naar CW te luisteren, elke dag weer. Eerst maar eens naar m'n eigen call en dan naar algemene dingen zoals CQ, QRZ, QSL en 599. Misschien dat ik er dan wat van kan maken....succes!

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: help (nu al?) ja nu al!

#5 Bericht door PA2EFR »

Ik heb het geleerd op de morsecursus die begin jaren 80 in Groningen werd gegeven door Geert Heemstra, PA0GIN, inmiddels al een poosje SilentKey.
In een groepje, 's avonds in een schoolgebouw, was er veel discipline en saamhorigheid. Daarom ben ik ook in 1x voor morse geslaagd. Ook door de bijbehorende verhalen en anecdotes (Geert was verwoed sleutelaar en heeft lange tijd bij de PTT gewerkt).
Inmiddels ben ik al een poosje minder actief, het lukt nog wel, maar meer dan de vereiste 12 wpm zit er eigenlijk niet in.
Ik oefen af en toe met G4FON, maar in je eentje mis je die discipline wel vind ik.

Hopelijk gaat het langzaam wat sneller.

:wink:

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: help (nu al?) ja nu al!

#6 Bericht door maarten_c »

Toen ik morse wilde gaan leren heb ik me aangemeld bij de cursus van Ur PA0GRE(sk). Die gaf cw cursus hier bij de Veron afd Eindhoven.
In eerste instantie seinde hij een tekst en die moesten wij dan nemen. Wat ik merkte was vooral dat de andere cursus-leden veel verder waren als ik.

Dat moest ik dus zien goed te maken. Want ik was eigenlijk toch wel de slechtse van de klas (voor mijn gevoel).
Dus ik volgde trouw de lessen van PI7CWE. De morse-cursus op twee meter. Ik weet eigenlijk niet of die nog uitzend?
Maar ook dat ging in mijn ogen iets te langzaam. Ik dacht immers de slechtste van de klas te zijn.
Dus heb ik een computer-programma gebruikt. Het heette morse Academy en draaide onder MS-DOS.
Ik besloot dezelfde volgorde van letters te gebruiken als PI7CWE, alleen in een voor mij rapper tempo.
Elke keer als ik de letters foutloos kon nemen, kwam er een ander teken bij. Net zolang tot het foutloos ging.
Elke dag oefende ik een half uur lang. 1 keer in de morgen en een keer in de avond.
Ik ben meteen begonnen met 12 woorden per minuut. En alles op 12 woorden per minuut. Dus ook de spaties tussen de letters.
Code was random lengte van groepen. Dus niet groepjes van 5. Net zolang tot alle letters er goed in zaten.

Toen ik alle letter goed kon nemen. Ben ik me bezig gaan houden met tekst.
Vanaf dat moment ben ik PI7CWE strak gaan volgen. Wat ik deed was de tekst keurig netjes opschrijven.
Daarna pakte ik mijn speciale hoofdtelefoon. Op de ene schelp stond PI7CWE, op de andere schelp mijn sounder.
Pakte de genomen tekst bij de hand en begon deze synchroon mee te seinen met PI7CWE. Want de 12 wpm moesten perfect geseind worden.
Inmiddels wist ik al dat ik een redelijk strak seinschrift had, want bij Ur had ik via de telmethode al redelijk strak leren seinen.
Dit heb ik een hele tijd gedaan totdat ik voor mezelf het gevoel had dat ik goed kon seinen.

In die tijd had ik een tono550, die ook perfect morse kon nemen. Ik pakte de krant en heb gewoon hele lappen tekst in dat ding geseind. Vooral kijkend of spaties
correct zijn. Immers ik moest toen met een junker seinen voor examen. Toen ook dit goed ging, heb ik mezelf opgegeven voor het examen.
Ik ben ook de eerste keer geslaagd. Toen ik het geseinde zag was het dan ook foutloos. Spaties zelfs correct.

Een leuke anekdote uit die tijd. Ik ben eens ooit plots wakker geworden omdat ik dacht dat ik morse hoorde.
Zat er in mijn 2 meter-beam een duif te roeken en daar werd ik wakker van. Dat ding zat constant de letter W te roepen.

Ik heb tussendoor even moeten stoppen omdat ik dacht overal morse te horen.

Ook had ik mezelf voorgenomen om na het examen steevast met morse uit te komen.
Ik had het niet alleen geleerd om mijn papiertje te halen, maar was ook vast van plan om het later toe te passen.
Zelfs nu maak ik de meeste verbindingen met morse. Alleen niet meer met een junker, maar met een keyer.
Ook schrijf ik tegenwoordig niets meer op, alleen de naam en het qth.
Boven een bepaalde snelheid heeft opschrijven niet zoveel zin. Sterker nog ik merkte dat opschrijven van de geseinde tekst alleen maar de zaak tegenhield.
Vanaf het moment dat ik het niet meer opschreef, ging mijn neem-snelheid in rasse schreden omhoog.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik blij ben dat ik morse heb moeten leren.
Want met QRP werkt morse beter dan SSB. Hoewel de digi-modes ook heel goed gaan.
Praten over morse maakt me wel een beetje enthousiast.

Trouwens het gaat niet altijd makkelijk dat oefenen. Als je merkt dat het minder gaat, moet je gewoon even pauze nemen.
Of de volgende dag stug verder gaan. Als je moe bent leer je niet meer zoveel.

Succes.

p.s Als je gaat nadenken over wat er geseind wordt, gaat het mis.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: help (nu al?) ja nu al!

#7 Bericht door PA0ETE »

Ik heb in 1982 de morsecursus voor de afdeling Amersfoort gemaakt, die nog steeds gebruikt wordt.

Ik ben in het verleden vaak bij de lesavonden geweest. Wat je beschrijft scrappy is niet meer dan gewoon. Het beste kun je niet in paniek raken en stug doorgaan, gewoon negeren. Soms gaat het als boter en de andere keer heeft het de viscositeit van glas. :-) Het hoort er voor de meeste mensen gewoon bij.

Berucht zijn ook de 'barrières', die de meeste mensen bij bepaalde snelheden ondervinden. Als je dan in groepsverband leert lijkt het alsof al die anderen je voorbij schieten en jijzelf maar stil blijft staan. Soms kun je daarbij wekenlang geen voortgang maken. Dat zijn de periodes waarbij veel mensen afhaken. Niet doen! Gewoon doorgaan, want je zult zien: ineens ben je er doorheen, en dan maak je als het ware zowat een sprongetje vooruit. Als je in gezelschap leert lijken die anderen dan ineens heel traag.

Die barrières bij bepaalde snelheden zijn extra moeilijk. Het is niet voor niets dat het oude B-examen 8 woorden per minuut was, en het A-examen 12 woorden per minuut. Net voor of rond die snelheden blijven de meeste mensen een poosje en soms langer steken.

Serieus, je niet door laten ontmoedigen. Uiteraard wel met medecursisten en meer ervaren telegrafisten praten. Afijn, dat doe je hier ook al. Belangrijkst is dat je geen dag overslaat. Als je een keer echt niet kan, of je bent een keer laat thuis of doodmoe, of je gaat tijdens de leerperiode opvakantie: toch tien minuten of desnoods vijf ermee bezig zijn, elke dag. Wat als aanvulling (niet als vervanging van het oefenen!) bij sommige mensen ook goed werkt is om bijv. tijdens het autorijden (als je dat tenminste niet van het rijden afleidt) een bandje/opname met morse draaien op of rond de snelheid waar je op dat moment op zit. Of als je werk het toelaat tijdens het werken. Je hoeft daarbij dan nog niet eens geconcentreerd op het geseinde te letten als je daarnaast je gewone dagelijkse oefeningen doet.

Succes!

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: help (nu al?) ja nu al!

#8 Bericht door pa3dsc »

Maandag a.s. begint weer een nieuwe cyclus.
zie voor detail en uitzendschema:

http://www.qsl.net/pi7cwe/

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: help (nu al?) ja nu al!

#9 Bericht door coolepascal »

Tja, het is precies zo als John-ETE aangeeft.
Vrijwel iedereen heeft een bepaald moment dat het niet verder wil
Gewoon even stoppen en later verder gaan.
Een voordeel hebben jullie, je kan gewoon op de band oefenen.
De praktijk is n.l. totaal anders dan het nemen van wat tekstjes.

Ik ben indertijd gewoon op 2M en op 6M verbindingen gaan maken.
Toen ik uiteindelijk examen moest doen heb ik een week of twee van te voren eens gekeken wat de eisen nu eigenlijk waren, en daarover eens meewarig gelachen.
Probeer gewoon eens onder elkaar wat heen en weer te sleutelen, niet de beste manier om het te leren maar wel het meest op de praktijk gericht.. je wilt immers uiteindelijk gewoon 'hallo' en '579' zeggen, zo lastig is dat echt niet.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

QSY
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:55

Re: help (nu al?) ja nu al!

#10 Bericht door QSY »

.,
Laatst gewijzigd door QSY op 19 mar 2013, 02:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: help (nu al?) ja nu al!

#11 Bericht door PA0FRI »

Oene schreef:Wat ik uit ervaring geleerd heb, is dat je hoofd het liefst zo leeg mogelijk moet zijn, als je tegen een drempel aan zit te hikken. Als je nog van alles moet of wilt doen en dan met morse bezig gaat, gaat het veel moeilijker. Onder het morse nemen zijn je hersenen dan bezig met ......ik moet nog dit en dat..... en dat gaat ten koste van je morse concentratie.
Even een blokje om in de buitenlucht met de hond en daarna morse doet soms wonderen :-)73 OenePA3CWN
Wat Oene adviseert is volledig waar en regelmaat en herhaling komt daarbij. Zelfs elke dag maar een kwartier opnemen en een kwartier seinen geeft progressie. Gewoon opschrijven wat je hoort (ook al is het fout), want als je nadenkt gaat het mis.

Mijn CW levensverhaal is:
In 1961 werd ik CW operator van PI1KMA. Één van de verantwoordelijke zendamateurs was wijlen Henk, PAØDB. CW lessen konden op vrijwillige basis gevolgd worden en samen met instructeur van Lieshout hebben beide mij de edele kunst van morse seinen en opnemen bijgebracht. Omdat leerling en gangbare lesmethode niet bij elkaar pasten, werd hun geduld danig op de proef gesteld, hi! Gelukkig werd voor mij de opleidingsdrill losgelaten en met bijlessen in de schaarse vrije tijd werd de morsevaardigheid nog betrekkelijk snel aangeleerd. Het resultaat was dat ik als enige van die klas operator mocht zijn.
Het heeft daarna jaren geduurd voordat ik iets uit het hoofd kon seinen want daarvoor moest de tekst eerst op papier staan. En nog veel later was het mogelijk om iets op te nemen zonder eerst op te schrijven.

Veel succes in dit nieuwe jaar en nog even doorzetten.
Frits.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: help (nu al?) ja nu al!

#12 Bericht door PE7EB »

maarten_c schreef:Boven een bepaalde snelheid heeft opschrijven niet zoveel zin. Sterker nog ik merkte dat opschrijven van de geseinde tekst alleen maar de zaak tegenhield.
Vanaf het moment dat ik het niet meer opschreef, ging mijn neem-snelheid in rasse schreden omhoog.
Even inhaken op deze passage van Maarten.
Wat ik me nu afvraag, is het überhaupt wel zinnig/zinvol om mee te schrijven bij het nemen?
Morse leren is als het leren van een vreemde taal, met dat verschil dat je luistert met je oren (of ogen (Aldislamp)) en schrijft met je hand, waarom zou je de moeite nemen van die extra vertaalslag, i.p.v. het hele proces direct in je hooft te doen.
Natuurlijk kan je tijdens een QSO bepaalde sleutelwoorden of speciale zaken noteren, maar dat is iets wat je tijdens een gewoon QSO, of zelfs een gesprek ook kan doen.
Hoe denkt de rest van de aanwezigen hier over?
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PA3FYE
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 okt 2009, 15:44
Locatie: Zeewolde

Re: help (nu al?) ja nu al!

#13 Bericht door PA3FYE »

Wat ik me nu afvraag, is het überhaupt wel zinnig/zinvol om mee te schrijven bij het nemen?
mijn persoonlijke ervaring is dat je in het begin beslist mee moet schrijven: je bent zo geconcenteerd bezig alle woorden goed te nemen, dat je nog niet het overzicht hebt over de complete zin. Bovendien vermijd je dan beter dat je na de eerste paar letters al denkt te wweten wat er gaat komen: als het toch een ander woord wordt dan je denkt ben je even de kluts kwijt: bv. je hoort TRANS... je denkt TRANSMITTER en er komt TRANSFORMATOR

meeschrijven, dan weet je ook waar je op moet antwoorden.

:wink:
2B^!2B=>?

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: help (nu al?) ja nu al!

#14 Bericht door maarten_c »

Als ik beneden een bepaalde snelheid kom met nemen. Wil ik weer heel graag een pen en papier pakken.
Op de band zijn we nu eenmaal niet allemaal van die snelle jongens.
Het nemen van complete woorden ipv losse letters gebeurt pas boven een bepaalde snelheid.

En op de band bepaalt het langzaamste station nu eenmaal de snelheid.
Het heeft weinig zin om 30wpm te seinen naar iemand die 12wpm kan nemen.

Soms moet je gewoon minder snel seinen.
Soms roep je gewoon een langzaam werkend station aan.

Ik doe dat zelf ook wel. Je merkt gewoon aan iemand dat hij nog maar net bezig is met CW.
Ook die verbindingen vindt ik leuk. Want het station wat vandaag langzaam seint, seint morgen een stuk sneller.

Gebruikersavatar
scrappy
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:25
Roepletters: PE1KWC

Re: help (nu al?) ja nu al!

#15 Bericht door scrappy »

Geweldig al deze reacties.
Ik was ook nog zeker niet van plan om het op te geven maar het is wel heel leuk en motiverend om ervaringen van anderen te horen.
Mijn schoonvader was vroeger marconist voor Radio Holland en heeft heel veel met morse gedaan, maar hij praat er nooit over. Ook van de techniek uit die tijd moet hij natuurlijk heel veel weten, maar ook daar heeft hij het nooit over. Misschien moet ik eens wat meer aandringen.
Ik wil er echter zeker mee doorgaan.
Alvast iedereen bedankt voor de reacties.
It's not the despair, Laura. I can take the despair. It's the hope I can't stand.
73, pe1kwc

Plaats reactie