40m ontvanger afregelen op zwakke bakens

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD0RTT
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 dec 2011, 20:04
Roepletters: PDORTT

40m ontvanger afregelen op zwakke bakens

#1 Bericht door PD0RTT »

Ik ben vrij nieuw op de 40mtr band, en bezig om een ontvangertje (eigenlijk trancievertje) te bouwen.
Nadat ik heel wat SSB QSO,s had gehoort en de ontvangst beter en gevoeliger werd besloot ik tijdens eperimenten btv de gevoeligheid te luisteren naar zwakkere CW stations. Ik heb hier geen andere mogelijkheden zoals meetapratuur om de gevoeligheid van een ontvanger te bepalen als dit op gehoor te doen.
Op 7040 is hier een duidelijk baken te horen die een enkel letter uitzend. Ga ik op precies op deze frequentie van het baken luisteren (zero beat) dan hoor ik op de achtergrond er nog veel meer.
Zoals dah di di en di di dah , maar ik hoor ze niet altijd, dat wil zeggen opeens zijn ze even weg en opeens zijn ze er weer.
Nu ben ik niet een echte luisteraar van deze bakens, dat even te goede want de ontvanger ligt ondersteboven en ik ben er druk aan bezig.
Luisteren doe ik alleen om een beetje te kunnen bepalen of het één beter werkt als het andere experiment.
Maar ik ben wel eens benieuwd naar de sterkte waarmee jullie die bakens kunnen ontvangen..
Die dah di di bijvoorbeeld, zijn dit Rusische bakens?

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: 40m ontvanger afregelen op zwakke bakens

#2 Bericht door Steef »

Eigenlijk geen idee wat het is!

Maar die da di dit zit bij mij op 7038.70 zero beat en is een exacte S9 signaal sterkte. Ook hoor ik af en toe ander cw signalen er doorheen als ik mijn filter breed zet.
In werkelijkheid hoor ik op bvb 7039.00 weer een ander da di da dit, deze is nu bij mij ongeveer S7.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: 40m ontvanger afregelen op zwakke bakens

#3 Bericht door Steef »

http://en.wikipedia.org/wiki/Letter_beacon

D zou dus Odessa zijn, en C Moscow
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PD0RTT
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 dec 2011, 20:04
Roepletters: PDORTT

Re: 40m ontvanger afregelen op zwakke bakens

#4 Bericht door PD0RTT »

Dank voor de reactie Steef.

Inderdaad is er weinig info van deze bakens dat is eigenlijk wel jammer, maar wel begrijpelijk als dit ook iets met defensive doeleinden te maken heeft. De bedoeling van die bakens zal dan vermoelijk niet iets met 'radioamateurzaken' te maken hebben.
En dit baken op 7038,70kHz zit toevallig in de 40m amateurband, ik zag dat er meerdere zijn op hogere en lage frequenties buiten de 40m band,en eigenlijk dan een heel alfabet vormen van A tot Z.
Hoewel het Russische alfabet, ik dacht iets van 36 of 32 letters kent en niet overwegend letters zijn maar ook klanken en combinaties van letters vormen.
Maar wat vrijwel zeker is dat deze signalen uit Rusland afkomstig zijn.
Interesant om te lezen die link die je doorgaf, er is zelf een hele groep geintreseerden die zich met die signalen bezighoud,
deze groep heeft de naam Enigma.
Een toepasselijke naam die verwijst naar de codemachines uit de tweedewereld oorlog.

Maar om even terug te komen op radioamateurzaken zijn die bakens erg handig voor de radioamateur.
Je kunt zo ook kijken of er redelijke goede doorgangen zijn in de propegatieweg.
Het heeft ook wel iets rustgevends om zo signaaltje te horen als je aan het afregelen ben,
een voice signaal varieerd te snel en is minder geschikt om te sleutelen aan een ontvanger.
Hier nog een leuk filmpje van een Nederlandse amateur, die het ook zo mooi vind om naar die bakens te luisteren:

http://www.youtube.com/watch?v=Vbb71VHZciA

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: 40m ontvanger afregelen op zwakke bakens

#5 Bericht door PA2REH »

Ter info,
73

QRG Letter Mode Info
7038,7 D A1A Cluster beacon – Sevastopol RUS Navy – “RCV”
7038,8 P A1A Cluster beacon – Kaliningrad RUS Navy – “RMP”
7038,9 S A1A Cluster beacon – Murmansk RUS Navy – „RIT“
7039,0 C A1A Cluster beacon - Moscow RUS Navy - “RIW”
7039,1 A A1A Cluster beacon – Bishkek RUS Navy –
7039,2 F A1A Cluster beacon - Vladivostok RUS Navy - “RJS”
7039,3 K A1A Cluster beacon - Petropavlovsk Kamchatskiy-RUS Navy Pacific fleet - “RCC”
7039,4 M A1A Cluster beacon – Magadan RUS Navy – „RTS“
7041,8 L A1A Cluster beacon “L” - St. Petersburg - dirty signal

7039,9 IZ3DVW A1A IZ3DVW – beacon not coordinated with IARU
7040,5 9A5EX FSK8 125 1750 ALE, “9A5EX” - just for info!
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Plaats reactie