Experimenteren met morse en de computer

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Danny.
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 sep 2010, 16:32
Roepletters: ON4VX

Experimenteren met morse en de computer

#1 Bericht door Danny. »

Met de bedoeling eens te experimenteren met morse en de computer ben ik zinnens de beide programma's CWGet en CWType (beide shareware of freeware programma's) op mijn Win XP portabel te plaatsen.

Volgens ik kan lezen in de TXT van de CWType moet de zender op een Com of LPT poort aangesloten worden.

Mijn portabel beschikt niet meer over dergelijke poorten daar alles nu via USB gaat.

Heb ook gevonden dat CWType met een RigExpert kan werken, deze zou dan via de USB poort er voor zorgen dat de zender geactiveerd kan worden, zo iets om als interface te kunnen dienen tussen de computer en de transceiver moet toch noet zo moeilijk zijn, enkel weet ik niet hoe die USB poort moet "aangesproken" worden.

Iemand ervaring met deze programma's?

Sorry indien ik hiermede de CW puristen hiermede in de gordijnen jaag, maar ik zou eens zelf willen ervaren in hoever men met software men in die CW wereld kan doordringen.

Groetjes

Danny
Laatst gewijzigd door Danny. op 08 sep 2011, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Toen wij in 1958 huwden hadden wij niet veel, maar het meeste daarvan hebben wij nu nog in ons bezit

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Experimenteren met morse en de computer

#2 Bericht door coolepascal »

CW & Computer ??? $$#$%@#@!@! !!!!! :mrgreen:
Danny, het ligt gewoon aan je programma hoe het geregeld is.
Als regel worden bij de comport de handshake lijntjes gebruikt om te sleutelen of om de zender tussen TRX om te schakelen.
Dat werkt iha ook met USB naar serial converters maar een geweldige oplossing is dat uiteraard niet.
Printerpoort via usb heb ik geen idee van, ik gebruik meestal dedicated USB chippies en heel af en toe een FT232 (usb naar serial converter chippie waar je nog wat meer kunstjes mee kan)
Meestal kiezen bedenkers van dergelijke software voor dat soort simpele scriptjes om te voorkomen dat er allerlij driver issues ontstaat die een gemiddelde Windows gebruiker niet weet te temmen.
Onder Linux, X-BSD, Solaris en aanverwanten is dat allemaal wat gemakkelijker geregeld, en boeid dat dus wat minder.

Wat soms ook een optie is, gewoon je trx in SSB zetten en de VOX activeren.
Immers een hoop van die CW progseltjes geven ook een gezellig toontje bij het zenden.
Ben benieuwd naar je ervaringen met CW, hoewel al die digitale modes echt fantastisch werken heb ik met cw docoderen bepaald geen goede ervaring, gewoon op het gehoor werkt nog het beste.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Danny.
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 sep 2010, 16:32
Roepletters: ON4VX

Re: Experimenteren met morse en de computer

#3 Bericht door Danny. »

coolepascal schreef:CW & Computer ??? $$#$%@#@!@! !!!!! :mrgreen: ...
Hoeijoeijoei, dit is niet veel belovend :D maar toch bedankt voor jouw antwoord.

Had intussen gevonden dat dienen CWType via de USB kan werken (mijn bericht hierover was aangepast voordat ik dit antwoord kon lezen).

Ik hou dit topic verder in het oog, wie weet, valt er nog ergens een appeltje van een of andere boom :wink:

Groetjes

Danny
Toen wij in 1958 huwden hadden wij niet veel, maar het meeste daarvan hebben wij nu nog in ons bezit

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Experimenteren met morse en de computer

#4 Bericht door coolepascal »

Wel Danny, er is nog een aspect waar ik nooit iets over hoor.
Dat is het feit dat er in telegrafie erg vaak gewerkt wordt met afkortingen die je enkel begrijpt als je de kunst van het telegraferen machtig bent.
wat betekend b.v. TX IS ATT WTS ES ANT IS LW ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Experimenteren met morse en de computer

#5 Bericht door kees - pa3deb »

coolepascal schreef:wat betekend b.v. TX IS ATT WTS ES ANT IS LW ?
En de rest: niet voorzeggen..... :mrgreen:
73
Kees, PA3DEB

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Experimenteren met morse en de computer

#6 Bericht door PA1ZP »

Dag Allemaal

изините я ну понимаю

дсв Ёс
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Experimenteren met morse en de computer

#7 Bericht door coolepascal »

Het spijt me Jos, ik ben er een beetje uit.
Mijn penvriendinnetje uit Rostok schrijft meestal in het Engels (sort of) dus ik bak er niets meer van.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Experimenteren met morse en de computer

#8 Bericht door kees - pa3deb »

Jos,

als jij het al niet meer begrijpt, wat moet de rest dan...
73
Kees, PA3DEB

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Experimenteren met morse en de computer

#9 Bericht door coolepascal »

Zo moeilijk is het toch niet

TX IS ATT WTS ES ANT IS LW ?\

Transmitter is 100 ( .----- afgekort tot .- 0 ----- afgekort tot - net zoals RST 5NN) Watts, and antenne is longwire

iemand die wel eens tijdens cw luistert komt dit soort geriedel regelmatig tegen
wat ik wilde aangeven is dat het niet zo bijster veel helpt als je de morse tekst op je scherm ziet omdat je ook moet begrijpen wat er bedoeld wordt.
Helaas ben ik zelf ook maar een lousy telegrafist ;( rammelen kan ik wel (nu ja kon) maar mijn gehoor werkt gewoon niet erg mee.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Experimenteren met morse en de computer

#10 Bericht door Steef »

CW skimmer is niet gratis, maar decodeert als geen ander programma.
Wie praat luistert niet

Danny.
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 sep 2010, 16:32
Roepletters: ON4VX

Re: Experimenteren met morse en de computer

#11 Bericht door Danny. »

coolepascal schreef:... TX IS ATT WTS ES ANT IS LW ?
Iets begrijp ik toch niet goed, is er dan een verschil tussen het horen van die morsetekens, en het lezen van die letters van je scherm die per slot van rekening toch dezelfde betekenis hebben.

Ik veronderstel dat die morse decoder, voor zover hij prima werkt, mij op het scherm de hierboven aangehaalde tekst laat zien.

Je moet toch ook de conversie maken van wat je hoort naar een letter of cijfer, en dit al dan niet opschrijven.

Groetjes

Danny
Toen wij in 1958 huwden hadden wij niet veel, maar het meeste daarvan hebben wij nu nog in ons bezit

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Experimenteren met morse en de computer

#12 Bericht door Steef »

BTU PSE K :mrgreen:

Gelukkig zijn mijn QSo's 5nn a4 :twisted:
Wie praat luistert niet

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Experimenteren met morse en de computer

#13 Bericht door PE1LGW »

PA1ZP schreef:Dag Allemaal

изините я ну понимаю

дсв Ёс
изините я ну понимаю = Ik snap het goed, Isigny

дсв Ёс = DSV EC

wordt je stil van :wink:
verborgen talent

pe1lgw
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Danny.
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 sep 2010, 16:32
Roepletters: ON4VX

Re: Experimenteren met morse en de computer

#14 Bericht door Danny. »

Bedankt iedereen die hier kwam lezen en/of antwoorden.

Mijn vraag was naar ervaringen met het aansluiten van een transceiver via de USB poort en het gebruik van CWType, en ik had zeker niet de bedoeling hier een wedstrijd "ontcijferen van allerhande codes en talen" te starten.

Ik heb inmiddels mijn probleem zelf kunnen oplossen door een interface te vervaardigen die via de hoofdtelefoon uitgang van de PC en de seinsleutel ingang van mijn transceiver de getypte tekst feilloos overbrengt, het werkt overigens zeer goed.

Nogmaals bedankt en voor mij is dit probleem afgehandeld.

Groetjes

Danny
Toen wij in 1958 huwden hadden wij niet veel, maar het meeste daarvan hebben wij nu nog in ons bezit

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 763
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Experimenteren met morse en de computer

#15 Bericht door ON5GM »

coolepascal schreef:Transmitter is 100 ( .----- afgekort tot .- 0 ----- afgekort tot - net zoals RST 5NN) Watts, and antenne is longwire
een 1 is toch .---- en niet .----- zoals hierboven of ben ik verkeerd ?? :?
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m
Yaesu FTM400XDE - Ant : Diamond X200N

Plaats reactie