Experimenteren met morse en de computer

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Experimenteren met morse en de computer

#16 Bericht door Steef »

Danny. schreef:Bedankt iedereen die hier kwam lezen en/of antwoorden.

Mijn vraag was naar ervaringen met het aansluiten van een transceiver via de USB poort en het gebruik van CWType, en ik had zeker niet de bedoeling hier een wedstrijd "ontcijferen van allerhande codes en talen" te starten.

Ik heb inmiddels mijn probleem zelf kunnen oplossen door een interface te vervaardigen die via de hoofdtelefoon uitgang van de PC en de seinsleutel ingang van mijn transceiver de getypte tekst feilloos overbrengt, het werkt overigens zeer goed.

Nogmaals bedankt en voor mij is dit probleem afgehandeld.

Groetjes

Danny
Nou maak je me toch nieuwschierig!

Kan je nog eens uitleggen wat je er precies mee kan doen, en hoe je het hebt gedaan?
Wie praat luistert niet

Danny.
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 sep 2010, 16:32
Roepletters: ON4VX

Re: Experimenteren met morse en de computer

#17 Bericht door Danny. »

Het programma CWType wordt uitvoerig uitgelegd op verschillende fora die je via Google kan laten opzoeken.

In feite wordt de door middel van het klavier ingegeven tekst omgevormd naar morse code.

De voorgestelde uitgang was vroeger o.a. de LPT, een parallelle poort, door het programma omgevormd, en die zodoende gewoon je morse sleutel kon vervangen.

Wat je schreef werd door het programma feilloos naar je zender gestuurd.

Daar de huidige computers meestal geen LPT poorten meer hebben, was deze mogelijkheid dus niet meer mogelijk, vandaar mijn vraag of er iemand ervaring had met de USB poort en dit programma.

Daar de door het programma gevormde morse code ook te horen is via de hoofdtelefoon, heb ik dan maar dit signaal gebruikt om er via een eigenbouw interface mijn zender mee aan te sturen, en het werkt perfect.

Voor de verder mogelijkheden van CWType, overigens een freeware programma, verwijs ik je graag naar de door de maker van het programma opgestelde TXT file met al de nodige uitleg.

Groetjes

Danny
Toen wij in 1958 huwden hadden wij niet veel, maar het meeste daarvan hebben wij nu nog in ons bezit

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Experimenteren met morse en de computer

#18 Bericht door Steef »

Ok, je doet dus cw seinen door te typen, dat is duidelijk.
Wie praat luistert niet

Danny.
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 sep 2010, 16:32
Roepletters: ON4VX

Re: Experimenteren met morse en de computer

#19 Bericht door Danny. »

Dat was inderdaad wat iik wou bereiken, en ook bereikt heb.

En nu, iets minder nieuwsgierig? :wink:

Groetjes

Danny
Toen wij in 1958 huwden hadden wij niet veel, maar het meeste daarvan hebben wij nu nog in ons bezit

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Experimenteren met morse en de computer

#20 Bericht door Steef »

Ja,

Ikzelf kan dat al met de MKII.

Maar wat mij wel leuk lijkt is met een keyer gelijk tekst ik de PC pompen onafhankelijk van het programma, of anders in ieder geval MS Word.
Hier op het werk een keyer aan de PC, en de hele dag mijn werk doen en oefenen tergelijketijd :mrgreen:

Zou je dat voor mekaar hebben gehad, zou ik het absoluut ook willen :wink:
Wie praat luistert niet

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: Experimenteren met morse en de computer

#21 Bericht door lloyd »


PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Experimenteren met morse en de computer

#22 Bericht door PA1ZP »

Dag allemaal

Als je het toch met de PC wil doen.
Kun je dan niet beter PSK of zo gaan doen.
dat is effectiever als CW.
Of is het nieuwsgierigheid, dan kan een PC uitkomst bieden.

In ieder geval veel plezier, en j het decoderen is 1 en het begrijpen is een ander.
TX ATT had ik zo niet begrepen hoor , had ik het gehoord op de set in CW had ik niet eens hoeven denken wat ze bedoelde had ik meteen geweten .

DSV Jos

Ё is de letter "Jo " vanwege de 2 puntjes op de letter , zonder de puntjes is het de letter "JE "
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Danny.
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 sep 2010, 16:32
Roepletters: ON4VX

Re: Experimenteren met morse en de computer

#23 Bericht door Danny. »

Lieve mensen, ik heb mijn licentie in de 60tiger jaren behaald, en was dan ook radioactief tot begin der 80tiger jaren, en dan, wegens andere prioriteiten, en antenne problemen, "gedeactiveert"?
Mijn licentie heb ik steeds behouden omdat eens die ziekte weer zou boven komen, wat nu aan het gebeuren is.
Ik lees hier iets over PSK dat effectiever als CW zou zijn, maar wat is dat, dat was er vroeger niet, kan ik daar ergens iets over vernemen?

Groetjes

Danny
Toen wij in 1958 huwden hadden wij niet veel, maar het meeste daarvan hebben wij nu nog in ons bezit

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Experimenteren met morse en de computer

#24 Bericht door kees - pa3deb »

Danny. schreef:Lieve mensen, ik heb mijn licentie in de 60tiger jaren behaald, en was dan ook radioactief tot begin der 80tiger jaren, en dan, wegens andere prioriteiten, en antenne problemen, "gedeactiveert"?
Mijn licentie heb ik steeds behouden omdat eens die ziekte weer zou boven komen, wat nu aan het gebeuren is.
Ik lees hier iets over PSK dat effectiever als CW zou zijn, maar wat is dat, dat was er vroeger niet, kan ik daar ergens iets over vernemen?

Groetjes

Danny
hoi Danny,

Fijn dat je ziekte te boven bent gekomen en dat je weer actief aan de hobby gaat doen! Welkom terug, zou ik zeggen!

Er is inmiddels veel veranderd, maar daar was je al achter, hi.

Een leuk programma voor allerlei digitale modes is Ham Radio deLuxe. Een gratis programma, met heel veel mogelijkheden. Daarvoor zit er een apart gedeelte bij het programma, genaamd Digital Master.
Verder kun je heel veel aan de weet komen door gebruik van Google.

Ik wens je veel plezier bij het herontdekken van de hobby!
73
Kees, PA3DEB

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1799
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Experimenteren met morse en de computer

#25 Bericht door PA9CW »

@ Danny,
Wat ook een goed programma is, is MixW. Dat is een programma met veel mogelijkheden maar met wat minder toeters en bellen. Hierdoor zie je de bomen beter door het bos. Ik heb zelf HRD na een paar dagen ingeruild voor MixW en inmiddels een betaalde versie in gebruik sinds juli 2010. Goede ervaringen mee.

SUC6 met de hobby en CW blijft uiteindelijk toch ( mijn ) de favoriete MODE op HF. 8)
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Experimenteren met morse en de computer

#26 Bericht door Steef »

lloyd schreef:zoiets:
http://us.cactii.net/~bb/morsekey/
?

Komt een eind in de buurt!

Om een palde te gebruiken zou er dan nog een keyer voor moeten.

Maar is wel heeeeeelllll interessant!
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Experimenteren met morse en de computer

#27 Bericht door kees - pa3deb »

Danny. schreef:Ik lees hier iets over PSK dat effectiever als CW zou zijn, maar wat is dat, dat was er vroeger niet, kan ik daar ergens iets over vernemen?
Nog een tip, voor als je graag experimenteert en aan zelfbouw doet:

http://pa0wv.home.xs4all.nl/pdfbestanden/psk31rx.pdf
73
Kees, PA3DEB

PA1FJ

Re: Experimenteren met morse en de computer

#28 Bericht door PA1FJ »

Danny,
Een USB serieel adaptor doet wonderen!
Gebruik ik ook /p met CW get en CWtype.
73 Fred

Danny.
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 sep 2010, 16:32
Roepletters: ON4VX

Re: Experimenteren met morse en de computer

#29 Bericht door Danny. »

Fred, daar was ik ook reeds op zoek naar gegaan, maar, bij gebrek aan ervaring is het een beetje moeilijk om een of ander toestel eruit te kiezen.
Kan je mij iets meer info geven over het door jou gebruikte toestelletje waarvoor dank.

Groetjes

73 Danny
Toen wij in 1958 huwden hadden wij niet veel, maar het meeste daarvan hebben wij nu nog in ons bezit

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: Experimenteren met morse en de computer

#30 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie