Zoek tips en advies voor nieuwe keyer.

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1801
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Zoek tips en advies voor nieuwe keyer.

#1 Bericht door PA9CW »

Mijn ouwe ( ca. 10 jaar ) trouwe Bencher BY-2 wil ik gaan vervangen door een wat betere en duurdere keyer. Op het internet kwam ik de volgende leuke tegen :
Van Bencher de Hex Iambic Paddle voor $250 met magneten voor een betere instelling.
Van N3ZN de ZN-5H voor $360
Van Begali de Contour voor $260 en je call graveren $22 extra

De laatste twee zien er erg solide uit. Heeft iemand ervaring met deze of ander wat duurdere keyers ? Alvast bedankt voor de tips/adviezen.
Bijlagen
N3ZN ZN-5H
N3ZN ZN-5H
ZN-5H.png (136.1 KiB) 8351 keer bekeken
BENCHER HEX
BENCHER HEX
BEGALI CONTOUR
BEGALI CONTOUR
BENCHER BY-2
BENCHER BY-2
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Zoek tips en advies voor nieuwe keyer.

#2 Bericht door kees - pa3deb »

hoi Tonnie,

Het blijft een kwestie van smaak, maar ik zou je een paar dingen willen meegeven:
Keys van leveranciers buiten de EU zijn onderhevig aan invoerrechten en btw. Een N3ZN key kost op die manier rond de 75 Euro meer dan je in eerste instantie dacht. Een Hex is gewoon bij NL leveranciers te koop en ik weet dat er zeer ervaren (ex-prof) telegrafisten zijn die zo'n key gebruiken. De Begali Contour is een top sleutel, maar dat geldt voor vrijwel alle Begali's...
Wat mijn ervaring betreft: begonnen met een Kenpro KP-100 squeeze key, daarna een Bencher BY-1, de Kent Twin Paddle, Begali Magnetic Pro, Vibroplex Anniversary Original, ZN9-A van N3ZN.

Van deze serie zijn alleen de Kent en de Vibroplex overgebleven. Die Kent heb ik al meer dan 25 jaar en op goeie dagen sein ik daar probleemloos 45 wpm mee, het enige minpunt zijn de paddles. Ik heb er Begali alu paddles opgezet. Voor mij de beste keyer die er is, voor een schappelijke prijs en gewoon hier te koop.
IMG_0132.jpg
73
Kees, PA3DEB

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1801
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Zoek tips en advies voor nieuwe keyer.

#3 Bericht door PA9CW »

pa3deb schreef:hoi Tonnie,

Van deze serie zijn alleen de Kent en de Vibroplex overgebleven. Die Kent heb ik al meer dan 25 jaar en op goeie dagen sein ik daar probleemloos 45 wpm mee, het enige minpunt zijn de paddles. Ik heb er Begali alu paddles opgezet. Voor mij de beste keyer die er is, voor een schappelijke prijs en gewoon hier te koop.
Bedankt Kees voor deze uiteenzetting. Begrijp ik goed dat je de Begali Magnetic Pro niet meer hebt ? Beviel deze niet zo goed ?
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Zoek tips en advies voor nieuwe keyer.

#4 Bericht door kees - pa3deb »

Ik had problemen met de instelbaarheid van de magneten. Meestal stel ik mijn sleutels in op een minimale contactafstand, met een vrij zware tegendruk. Ik vond de magneten hiervoor onvoldoende. Misschien zijn er keys waarbij de magneetjes wel voldoende tegendruk leveren, maar het blijft natuurlijk subjectief.
In tegenstelling tot de populaire trend naar magnetische tegendruk, hou ik toch het meest van gewone veertjes.
En inderdaad, de Begali MagPro is verhuisd, evenals de ZN9-A binnenkort.
Op mijn site kun je zien dat ik tegenwoordig weer meer neig naar het oude handwerk, o.a. met sideswipers. Erg leuk om te doen en je geeft het schrift weer wat meer persoonlijkheid mee.
73
Kees, PA3DEB

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Zoek tips en advies voor nieuwe keyer.

#5 Bericht door Steef »

Ik had het filmpje al eens gepost, maar ik zou zeggen bekijk het eens helemaal op je gemak :wink:


http://www.dailymotion.com/video/xduy8z ... 010-b_tech


En stiekem heb ik deze al een tijdje een beetje op mijn verlanglijstje staan :oops: :shock:

BTW:
Ik vind de Begali wat fijner dan de kent vanwege de "klik".
Maar dat is alleen ik maar hé.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Zoek tips en advies voor nieuwe keyer.

#6 Bericht door kees - pa3deb »

Steef schreef:En stiekem heb ik deze al een tijdje een beetje op mijn verlanglijstje staan :oops: :shock:

BTW:
Ik vind de Begali wat fijner dan de kent vanwege de "klik".
Ja, de HST biedt het beste van 2 werelden: high speed en sideswiper.

Maar wat bedoel je met "de klik"? Ik hoor bij zowel de Begali als de Kent nooit een klik, maar dat kan aan mijn instelling liggen (zie vorige post)

Het filmpje had ik al eens bekeken. Leuke sfeer daar. Beetje rommelig, maar wel interessant en eigenlijk de enige manier om een aantal van die keys uit te proberen zonder dat je er meteen eentje hoeft te kopen.

Maar had je deze al eens gezien?
73
Kees, PA3DEB

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Zoek tips en advies voor nieuwe keyer.

#7 Bericht door Steef »

Ik bedoel met de "klik" dat ik bij de Begali echt voel dat het contact sluit, terwijl ik de Kent wat "sponzig" vind aanvoelen. Kan natuurlijk ook aan de originele plastic paddels liggen.

Ik heb een beetje "kolenschoppen" en niet zo heel veel gevoel meer in mijn vingers samen met een beetje veel eelt.
Bij het heel starre systeem van de de Begali voel ik toch de contacten sluiten, en dat lukt mij niet bij de Kent.
En dat ervaar ik als een plus, maar dat zal voor heel veel mensen misschien niet zo zijn.

De key's in die link van jou zien er ook heel mooi uit!
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1801
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Zoek tips en advies voor nieuwe keyer.

#8 Bericht door PA9CW »

Vandaag de knoop doorgehakt en gekozen voor de Begali Pearl keyer. Ik heb voor de kleur goud gekozen. Mijn call wordt er netjes in gegraveerd.
Er was wat onduidelijkheid omtrent de aansluiting. Op internet zijn foto's van deze keyer met de connector aan de bovenzijde en onderzijde. Het blijkt dat je daarvoor kan kiezen. Gekozen is om de connector niet aan de bovenzijde maar aan de onderzijde te doen. Zodoende is deze niet in het zicht.

De keyer zal waarschijnlijk deze week nog aankomen :D
Bijlagen
Connector onderzijde
Connector onderzijde
onder.jpeg (8.43 KiB) 8204 keer bekeken
Connector bovenzijde
Connector bovenzijde
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Zoek tips en advies voor nieuwe keyer.

#9 Bericht door Steef »

Mooi hoor!

Nu nog even foto's van de key als die binnen komt hé!
Wie praat luistert niet

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Zoek tips en advies voor nieuwe keyer.

#10 Bericht door PA1ZP »

Dag Allemaal

Die Pietro maakt toch wel heel mooie dingen.
Zo een ding is echt een sieraad in de shack.
Als ze zo goed seinen als ze er uit zien helemaal super.
Alleen al die namen Begali Graciella, klinkt al alsof het een machtig mooie brunette is van 18 jaar hihi.
Heel veel plezier met de Begali, echt een Italiaans design kunstwerkje.
Geen Amerikaanse kitch met USA bladderchroom en standaard overal speling en gammeligheid, maar echt Italiaans design, ik vind ze echt prachtig.

Zo zou ik gaan voor de Vibroplex Vibrokeyer de luxe chrome, die past zo mooi bij mijn Vibroplex 100th anniversary.
Het is een soort veredelde single lever en is niet Iambic , maar de bediening is vrijwel gelijk aan de Vibroplex bug .
Niet omdat de kwaliteit van die Vibroplexes zo goed is maar omdat de vingerstukken geleijk zijn aan elkar en de hoogte ook.
En ik sein toch niet Iambic, ook niet met de homebrew paddles die ik nu heb, en die wel Iambic zijn.
Mijn call hoeft er niet op die staat al op mijn noise canceler en op mijn bedieningskast van de 4-square (homebrew)
Ook zit er wel een gegraveerd plaatje op mijn key met mijn call, en zijn er maar 2 van en ik heb ze alletwee dus toch wel apart
Nog maar even wachten op het schip met geld voor de Vibrokeyer hihi.
Voor die 15 gulden dat mijn homebrew paddletjes ooit per stuk kosten kan ik niet veel kopen, en ik doe het er al 12 jaar mee.


73 Jos
Bijlagen
Homebrew Iambic Paddles
Homebrew Iambic Paddles
Noise-canceler
Noise-canceler
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Zoek tips en advies voor nieuwe keyer.

#11 Bericht door PA0FRI »

Die Kent heb ik al meer dan 25 jaar en op goeie dagen sein ik daar probleemloos 45 wpm mee, het enige minpunt zijn de paddles. Ik heb er Begali alu paddles opgezet. Voor mij de beste keyer die er is, voor een schappelijke prijs en gewoon hier te koop.
Mijn KENT heb ik al meer dan 20 jaar. De kunststof paddles zijn inderdaad een minpunt. Dat komt door een gebrek aan stijfheid en dan beleeft men het "sponsgevoel". Vervangen door robuustere paddles is een zeer goede stap.
Ik zoek al jaren een nog "betere" seinsleutel, maar er is zoveel aanbod ook goede in Amerika, dat een keus nog steeds niet gedaan is.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Zoek tips en advies voor nieuwe keyer.

#12 Bericht door Steef »

PA9CW schreef:Vandaag de knoop doorgehakt en gekozen voor de Begali Pearl keyer. Ik heb voor de kleur goud gekozen. Mijn call wordt er netjes in gegraveerd.
Er was wat onduidelijkheid omtrent de aansluiting. Op Internet zijn foto's van deze keyer met de connector aan de bovenzijde en onderzijde. Het blijkt dat je daarvoor kan kiezen. Gekozen is om de connector niet aan de bovenzijde maar aan de onderzijde te doen. Zodoende is deze niet in het zicht.

De keyer zal waarschijnlijk deze week nog aankomen :D
Is de sleutel al bezorgd?
Of heb je een trace om te zien waar die is?
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1801
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Zoek tips en advies voor nieuwe keyer.

#13 Bericht door PA9CW »

Donderdag verzonden vanuit Italie. Midden volgende week zou hij er moeten zijn. Dan plaats ik wel wat foto's ...........
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Zoek tips en advies voor nieuwe keyer.

#14 Bericht door PA1ZP »

Dag Allemaal

Ik heb al zoveel sleutels uitgeprobeerd en getest, het probleem blijkt meer in mijn handen te zitten als in de sleutels hihi.
Ik heb meteen vanaf dat ik CW heb geleerd veel meer moeite met seinen als met nemen.
Ik merk wel dat sinds ik met de Pico-Keyer van N0XAS ik veel netter sein.
Dat komt omdat je deze electronic keyer op allerlei manieren kan in stellen zodat je wel netjes moet seinen zonder te plakken.
Dat gekke kleine ding van N0XAS is echt te gek veel beter als dat dure ding van een MFJ 401D
pa9cw, verder heel veel plezier met de Begali, echt een pracht sleutel.

Ik heb ook geprobeerd met de Kent te seinen, deze is voor mij veel te laag, natuurlijk kan ik die verhogen met bijvoorbeeld een plexiglas plaat.
Ook kan ik de meest idiote paddletjes aan de sleutel maken met een laser is dat geen probleem.
Maar dan ik eigenlijk beter meteen een hele sleutel bouwen, ik heb er nog 3 die nog lang niet zijn versleten.

En inderdaad Frits er zijn zoveel mooie seinsleutels bijgekomen de laatste jaren, dat vind ik wel een heel mooie ontwikkeling.
Maar het wordt wel steeds lastiger te kiezen.
Trouwens dat bouwpakketje wat Kent heeft van je HF-clipper is ook een heel leuk dingetje, een beetje slim instellen en je audio en signaal wordt beter verstaanbaar als met elke dure studiomike dan ook.
Een toonregeling creeren op die clipper door het filter wat omhoog of omlaag te zetten zodat het audio scherper wordt levert op grote afstand met zwakke signalen ook een duidelijk betere verstaanbaarheid op.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1801
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Zoek tips en advies voor nieuwe keyer.

#15 Bericht door PA9CW »

Hij is vandaag binnengekomen. De Begali Pearl gold/gold. Netjes verpakt in een extra grote doos. In de doos, de keyer, doekje ( met Begali opdruk ), voelermaatje 0,03 mm, hardplastic stofkapje, een stapel QSL kaarten met de Begali op de voorzijde en als extra een kabeltje voor het aansluiten.

Zojuist al wat verbindingen gemaakt. Even wennen, maar hij doet het "lekker".
Bijlagen
De keyer
De keyer
Verpakking keyer
Verpakking keyer
Verpakking
Verpakking
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Plaats reactie