Nieuwsgierig naarCW: tips om te beginnen ....?

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Nieuwsgierig naarCW: tips om te beginnen ....?

#1 Bericht door ON9KVE »

Hallo allemaal.

De enige ervaring die ik met morse heb, is decoderen met de computer (of vroeger met een MTC029).
Ook aan tafel en met bier kan ik aardig morse(n) :mrgreen:

Maar nu serieus:
Ik zit er de laatste tijd ernstig over te denken deze edele kunst te willen proberen.
Het eerste waar ik aan denk is om het achter de computer te leren; dat is het meest flexibel. Aan de andere kant vraagt dat de meeste discipline denk ik.

Vraag aan jullie:
Hebben jullie tips (en misschien ook trucks) om CW te gaan leren?

Softwareprogramma?
Moet ik een sleutel of een paddle gebruiken?
Wat moet ik zeker NIET doen?

Van die dingen...

Ik stel jullie bijdragen zeer op prijs en wie weet werken we elkaar eens met CW.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Nieuwsgierig naarCW: tips om te beginnen ....?

#2 Bericht door PA3LS »

Ik krijg de indruk dat voor iedereen weer een andere optimale methode bestaat. In het algemeen is men het er echter over eens dat je éérst moet leren opnemen, en daarna pas moet gaan leren zenden.

Er zijn diverse programma's voor het leren verstaan van morse. Ik heb G4FON's Koch trainer gebruikt.
Voordelen: je leert alle letters en cijfers heel goed, je kan het vrij snel leren, je kan de snelheid op meerdere manieren instellen (Farnsworth spacing, meer afstand tussen karakters)
Nadelen: het ritme is anders (willekeurige letters en cijfers klinken anders dan callsigns en woorden), het is echt saai. Je kunt wel tegelijkertijd een muziekje opzetten...

Wat mij bij Farnsworth spacing opvalt is dat het op zich prima werkt, maar als je het daarmee leert versta je niets van wat je on air hoort. Ga dus zo snel mogelijk oefenen met het normale ritme, en dan op meer dan 12wpm. Ik ben uiteindelijk op 15wpm gaan oefenen. Te langzaam is niet goed, daar is men het ook wel over eens!

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Nieuwsgierig naarCW: tips om te beginnen ....?

#3 Bericht door PA9CW »

Wat je zeker NIET moet doen is gaan seinen als je nog niet goed kan opnemen.
Mijn ervaring ( 1998 geslaagd ) is eerst elke dag een kwartier opnemen ( cassette bandjes :-) ) en dat ongeveer een maand of 4 a 5. Daarna gaan seinen met de Junker en in een maandje zat ik op de goede snelheid.
Examen gedaan en meteen geslaagd.
Op HF diverse QSO's gemaakt met de Junker, maar al snel vervangen door een Bencher paddle. Seint veel beter en je kan er sneller mee seinen.

Hier Learn CW online kan je MP3 bestanden downloaden en eindeloos oefenen.

Succes.
Laatst gewijzigd door PA9CW op 18 aug 2011, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Nieuwsgierig naarCW: tips om te beginnen ....?

#4 Bericht door coolepascal »

Zeker niet met een padle beginnen !, gewoon een sleutel (idd een Junker is prima)
Als je het opnemen een beetje beheerst ook eens op de banden gaan luisteren (morse kunnen opnemen is een ding, maar een verbinding beluisteren is een heel andere orde)
Zorg idd ook dat je fatsoenlijk kunt nemen voordat je begint te kloppen.

- Niet te snel willen, beter 10wpm goed dan 25wpn onneembaar
- Nooit sneller rammelen dan dat je kunt opnemen.
- Als je tegenstation heel snel is gewoon in rustig tempo antwoorden, meestal begrijpen ze het dan wel.
- Blijf uit de buurt van contesters, die zijn niet in jou geintereseerd.
- Luister veel op 3575, en als je 'snachts niet in je nest ligt luister dan op 3560
- Gebruik gematigd vermogen, 100W CW is belachelijk veel
- Gebruik GEEN zeer smal filter, gewoon 1.8kHz (smal ssb) is ook mooi
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Nieuwsgierig naarCW: tips om te beginnen ....?

#5 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Kees,

Leer de tekens gelijk op 12wpm met grotere spatie in het begin. Deze methode is ook al hier beschreven.

Maar een ding, ga voor je computer zitten i.p.v. er achter. :wink:
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Nieuwsgierig naarCW: tips om te beginnen ....?

#6 Bericht door Steef »

Volhouden!

Maar niet overdrijven.

Op onderstaande site staat een ISO file.

Die kan je op een CD rom branden, je hebt dan een hele morse cursus die je ook bvb op een MP3 speler kan zetten.

Na cd-tjes van DEC, G4FON programma en heel veel andere pogingen heeft deze MIJ het beste op weg geholpen.

http://www.kkn.net/~k7qo/

Suc6!
Wie praat luistert niet

PA3FYE
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 okt 2009, 15:44
Locatie: Zeewolde

Re: Nieuwsgierig naarCW: tips om te beginnen ....?

#7 Bericht door PA3FYE »

1. :idea: Leer eerst opnemen: oefen met mp3 files o.i.d. Sneheid bij voorkeur 15 - 18 w.p.m. met in het begin grote tussenpozen , en geleidelijk de tussenpozen verkleinen.

2. :idea: Vervolgens leer seinen: een goede methode is een mp3 bestand op papier zetten, vervolgens het bestand afspelen op de ene kant van je hoofdtelefoon, en een morse pieper op de andere kant, zodat je mee kunt seinen met het bestandje. Je hoort meteen of je goed seint -- mits het bestand de goede timing heeft HI

3. :idea: meest belangrijke tip: HOU VOL!!!
2B^!2B=>?

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Nieuwsgierig naarCW: tips om te beginnen ....?

#8 Bericht door PA3LS »

En naar je radio blijven luisteren he :)
Na een tijdje begin je flarden te verstaan van wat er geseind wordt. Morse on-air klinkt altijd heel anders dan wat de computer fabriceert, het kan nodig zijn dat je je oefeningen wat aanpast.

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Nieuwsgierig naarCW: tips om te beginnen ....?

#9 Bericht door ON9KVE »

Iedereen hier die gereageerd heeft:

geweldig bedankt voor jullie reacties.
ik ga hier zeker mee beginnen.
jullie tips hebben me weer extra stimulans gegeven.

En ik zal proberen niet op te geven, want dat lijkt me idd het meest lastige.
Zeker als je denkt dat je gelijk kunt gaan seinen, maar klinkt logisch om eerst te ontvangen.Tenslotte leren kinderen ook te praten door eerst (goed?) te luisteren :)

Mocht ik in een dip zitten, laat ik dat weten.

Nogmaals: iedereen erg bedankt !
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Nieuwsgierig naarCW: tips om te beginnen ....?

#10 Bericht door pa3dsc »


Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwsgierig naarCW: tips om te beginnen ....?

#11 Bericht door PA0ETE »

Wat betreft het met opnemen beginnen is voor de meeste mensen inderdaad de beste tip. Tussen de 5 en 10% van de mensen heeft echter een betere aanleg voor opnemen dan de kwaliteit van hun ritmegevoel. Ik ken een vroegere marconist op de grote vaart, die bij zijn opleiding veel meer moeite had met seinen dan met opnemen. Dat de beste methode voor iedereen verschilt klopt dus heel zeker :-)

Voor wat betreft dat volhouden komt volgens mij niet voldoende uit de verf dat je bij bepaalde snelheden (of bij bepaalde verkleiningen van de tussenruimtes) al lerende meerdere keren tegen een plafond aan zult lopen. Wanneer je volgens de methode leert waarbij geen extra grote tussenruimtes tussen de letters zitten, maar de snelheid geleidelijk wordt verhoogd, zitten dat soort plafonds voor de meeste mensen bij ongeveer 8 wpm, 12 wpm, 15 wpm en 18 wpm. Het is geen toeval dat de vroegere exameneisen voor het B-examen bij 8 wpm lagen en voor het A-examen bij 12 wpm....

Het is heel belangrijk te beseffen dat die plafonds er zijn. Het is ook een belangrijke reden waardoor in groepen leren beter gaat dan in je eentje. Besef dat zo'n plafond frustrerend is, en de belangrijkste reden dat mensen afhaken. Je kunt soms wel drie tot vijf weken tegen zo'n snelheid aan hikken en voor je gevoel geen millimeter verder komen. Het is heel gemakkelijk om dan de moed te verliezen als je niet van het bestaan van dit soort momenten in het leerproces op de hoogte bent.

Het aardige is dat het besef dat je niet opschiet bij de meeste mensen blijft, maar als je in groepsverband leert, dan schiet op een gegeven moment ongemerkt je snelheid ineens met een klap omhoog. De meeste mensen beseffen dat pas wanneer ze gaan denken dat de rest ineens wel heel erg langzaam bezig is :-)


Bij seinen is er ook een belangrijk punt van aandacht. Houd je je namelijk niet aan de juiste seinhouding dan kun je daardoor diverse problemen krijgen. Allereerst is een eenmaal verkeerd aangeleerde seingewoonte doorgaans bijzonder moeilijk weer af te leren. Gevolgen van een verkeerde seinhouding zijn bijv. het niet halen van een in een later stadium acceptabel hoge seinsnelheid, een slecht seinschrift, en veel erger: RSI-klachten mocht je echt de smaak te pakken krijgen. Belangrijke dingen om aan te denken zijn: rechtop zitten op een goede bureaustoel, de knop van de seinsleutel tijdens het seinproces niet loslaten, het ellebooggewricht moet een hoek van 90 graden maken met de bovenarm schuin naar beneden en de onderarm perfect horizontaal, het polsgewricht mag niet op de tafel rusten, de seinsleutel moet zo zwaar zijn dat hij niet over de tafel beweegt of hij moet vastgeschroefd zijn. Bedenk dat de uitvinding van de 'bug' door de firma Vibroplex aan het eind van de 19e eeuw een regelrecht gevolg was van het hoge percentage arbeidsongeschiktheid bij beroepstelegrafisten uit die tijd door wat toen nog geen RSI heette :-)

(ik heb in 1981 de morsecursus gemaakt die in de afdeling Amersfoort nog steeds gebruikt wordt :-) )

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: Nieuwsgierig naarCW: tips om te beginnen ....?

#12 Bericht door PA-een »

Wellicht ten overvloede, maar hier een paar linkjes naar handige sites/programma's die ik gebruik/gebruikt heb bij het leren en oefenen met CW.

Learn CW Online (LCWO) - Goede, gratis website om CW te leren nemen en te oefenen, biedt verschillende soorten oefeningen met instelbare snelheid.
MorseRunner - Programma die CW contests simuleert inclusief (instelbare) QRM, QSB e.d.
Rufzxp - Programma om je snelheid CW nemen te oefenen.

Wat hier ontbreekt is een programma om je seinen te oefenen, heb ik eerlijk gezegd nog niet naar gezocht.

Ik heb een klassikale cursus gehad, erg prettig en een zekere vorm van discipline (stok achter de deur), maar met 1x in de week kan het lang duren voordat je CW op redelijke snelheid hebt geleerd. Bovendien kan (het gebrek aan) motivatie van anderen jou beïnvloeden.
Hoe vaker je zelfstandig kunt oefenen (bij voorkeur elke dag 15 tot 30 minuten), hoe sneller je leert en hoe leuker het wordt.

Ik wil ook nog in België CW examen gaan doen, en was daarom begonnen met het seinen op een Junker. Sinds kort blijkt dat een paddle ook is toegestaan op het examen, zolang er maar een sounder op zit. Het examen in België is gratis* en naar keuze kan er tussen 5 en 12 wpm geseind en genomen worden. In het begin lijkt dat snel, maar een voordeel van hogere snelheid is dat je vanzelf stopt met 'tellen' en steeds meer naar de klank gaat luisteren om de tekens te herkennen. Dat maakt het stukken makkelijker, want als je aan het tellen blijft kun je de volgende tekens missen... ;)

Succes met het leren en hopelijk zul je zo nog meer plezier beleven aan de hobby!

73,
Floris
PA1FW

* alleen bij het niet op komen dagen kost het alsnog € 10 8)

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Nieuwsgierig naarCW: tips om te beginnen ....?

#13 Bericht door Steef »

Misschien kan je de gegevens van het examen doen in ON hier posten?

Misschien willen anderen (ik) dat ook doen.

En tellen moet je niet doen, nooit!
Gewoon naar de klank luisteren.

Als je aan mij vraagt "wat is een ? in morse" weet ik het niet eens.
Maar herken het uit duizenden, en sein het zonder er bij na te denken.

Als je het hoort moet je weten wat het is, je kan beter niet weten uit hoe veel puntjes een H bestaat.
Wie praat luistert niet

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: Nieuwsgierig naarCW: tips om te beginnen ....?

#14 Bericht door lloyd »

PA1FW schreef: Wat hier ontbreekt is een programma om je seinen te oefenen, heb ik eerlijk gezegd nog niet naar gezocht.
dit is heel nuttig inderdaad

ben zelf ook sinds enige tijd morse aan het oefenen

opnemen: van lcwo.net, meteen op 20wpm (volgens de daar aanbevolen koch methode), geen afwijkende spaties

seinen: met een single lever key aangesloten op de keyer van mijn radio, ook meteen op 20wpm.

feedback via fldigi, met als interface een op de laptop aangsloten headsetje waarvan ik het microfoontje voor de speaker van de radio leg

0 a 10 minuten per dag, gewoon af en toe een minuutje als je toch even ergens op moet wachten of zo (het is dan handig als het gebruiksklaar staat opgesteld)

kortom, meteen met een in de praktijk acceptabele snelheid en met de spullen die ik wil gaan gebruiken (dus geen rsi veroorzakende sleutel), en zonder er echt tijd voor te reserveren

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Nieuwsgierig naarCW: tips om te beginnen ....?

#15 Bericht door Steef »

Het zal wel overbodig zijn maar, met een losse (dus zonder radio of pc) Microkeyer II 12 volt en elke willekeurige sleutel/paddle kan je ook het seinen oefenen. Op het display verschijnt wat je sleutelt.
Wie praat luistert niet

Plaats reactie