Nieuwsgierig naarCW: tips om te beginnen ....?

Alles over morse.
Bericht
Auteur
lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: Nieuwsgierig naarCW: tips om te beginnen ....?

#16 Bericht door lloyd »

Steef schreef:Het zal wel overbodig zijn maar, met een losse (dus zonder radio of pc) Microkeyer II 12 volt en elke willekeurige sleutel/paddle kan je ook het seinen oefenen. Op het display verschijnt wat je sleutelt.
429$
voor dat geld kun je een complete radio kopen!

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Nieuwsgierig naarCW: tips om te beginnen ....?

#17 Bericht door Steef »

IDD, maar aangezien ik er toch 2 heb, kan ik er net zo goed eentje voor oefenen gebruiken :mrgreen:

En het spreekt voor zich dat er slechts enkelen zullen zijn die de MK2 echt ten volle gebruiken.
Laatst gewijzigd door Steef op 24 aug 2011, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie praat luistert niet

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: Nieuwsgierig naarCW: tips om te beginnen ....?

#18 Bericht door PA-een »

Steef schreef:Misschien kan je de gegevens van het examen doen in ON hier posten?

Misschien willen anderen (ik) dat ook doen.
Op de UBA website komen de details wanneer er weer een CW proef gehouden zal worden. Wat ik even vluchtig zag is dat het niet-UBA leden € 10 euro examengeld zal kosten, mijn claim dat het gratis is lijkt daarmee onjuist. Dit PDF-document bevat meer details over de examenregeling.

Volgens de laatste samenvattingen van het AT-overleg zouden de HAREC certificaten verstrekt door UBA (welke is gemachtigd voor het afnemen van de CW examens door het BIPT) inmiddels erkend worden door het AT, zodat men zelfs in theorie een CW included kan aanvragen. Ik weet niet of dit ook al is gebleken in de praktijk.

Een mailtje naar voorzitter@uba.be zal je waarschijnlijk de eerstvolgende examendatum opleveren.

Let op: In ON kennen ze een paar extra tekens die we in het 'dagelijks' CW wellicht niet gebruiken, maar dus wel op het examen van de kandidaat worden verlangd te kennen:
De letters van het alfabet;
De 10 cijfers;
De punt (.);
De komma (,);
Het vraagteken (?);
De breukstreep (/);
Het gelijkheidsteken (=);
Het teken (+);
Het afkappingsteken (‘);

De fout.
73,
Floris
PA1FW

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Nieuwsgierig naarCW: tips om te beginnen ....?

#19 Bericht door Steef »

Thanks voor de info!

Misschien dat ik dat ook eens ga doen, lijk mij wel leuk.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Nieuwsgierig naarCW: tips om te beginnen ....?

#20 Bericht door ON9KVE »

Steef schreef:En tellen moet je niet doen, nooit!
Gewoon naar de klank luisteren.

Als je aan mij vraagt "wat is een ? in morse" weet ik het niet eens.
Maar herken het uit duizenden, en sein het zonder er bij na te denken.

Als je het hoort moet je weten wat het is, je kan beter niet weten uit hoe veel puntjes een H bestaat.
Daar kan ik me wel in vinden ja.
Maar dat is ook tevens het meest lastige denk ik.
Dat is wat de Amerikanen waarschijnlijk "knowing by heart" noemen.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Nieuwsgierig naarCW: tips om te beginnen ....?

#21 Bericht door PA1ZP »

Dag Steef en anderen

Het examen in ON wat ik meegemaakt heb was lastiger als de laatste Nederlandse examens.
Bij nemen waren het 5 lettergroepen van tekens door elkaar zogenaamde random.
Ik dacht dat je 3 of 4 foutjes mocht maken met nemen (tekens)
Bij geven was dat juist het grootste probleem random seinen had ik nog nooit gedaan en geoefend.
Ook was het aantal fouten bij het seinen dacht ik 5 verbeterde fouten en 1 onverbeterde fout.
Bij iedere seinfout moest je de hele 5 lettergroep opnieuw seinen.
Verder hadden ze ook meer leestekens als hier.
Ik zal eens kijken welke precies.Alhoewel ik de meneer eerder in dit onderwerp kan zegen dat ik er minder hoefde te kennen als hij aangaf.
Wel de breukstreep, scheidingsteken, vraagteken, de komma, de punt en het koppelteken (-)
Het examen duurde voor nemen en geven ieders 3 minuten, maar de fouthoeveelheden toegestaan bleven hetzelfde ongeacht de snelheid.
Bij 25 WPM moet ik dan wel 5 keer zoveel doen hihi.
Nemen was appeltje eitje, het ging fout op het seinen , ik behoor tot waarschijnlijk die 15 % die seinen veel lastiger vind als nemen, heb ik al 11 jaar last van zolang ik CW doe seinen vind ik veel vermoeiender en moeilijker als nemen, met een rechte sleutel kan ik echt niet sneller als 14-16 WPM geven en al helemaal nooit netjes.

Met paddles of Bug gaat het wel al maak ik er wel nog steeds veel fouten mee met seinen.
In een QSO maak ik meteen automatisch de keuze of je foutje invloed heeft op de neembaarheid van je signaal, als je denkt de ander snapt toch nog wel wat ik bedoel laat ik het foutje zitten en verbeter het niet.
Bij mijn beroerde schrift zou dat ook vaak veel te veel verbeteringen geven wat de leesbaarheid van het verhaal ook zeker niet ten goede komt.
Op het examen moest ik wel iedere fout verbeteren, en dat ging natuurlijk niet in orde komen hihi.
Had ik rustig een 5 WPM examen of 12WPM examen gedaan had ik het vast wel gered, maar ik heb al lang een 12WPM examen gedaan, was geen uitdaging meer, dus ging ik voor 25 WPM

Ik mocht seinen met iedere sleutel die ik wilde
Of een rechte of een paddle of een vibroplex maakte niks uit zolang het maar geen toetsenbord of automatisch seinmachien was.
Ik mocht mijn eigen El-bug (een pico keyer) gebruiken, die werd aangesloten op een andere el-bug op de straight key ingang ervan,
om er een grotere hoeveelheid geluid uit te laten komen.

Bij de Vlaamse Radio Amateurs (VRA) geven ze ook wel eens examens in CW in een van de afdelingen.
Een mailtje naar Gust ON7GZ zal opleveren waar en wanneer er eventueel gepland zijn.

Voor de nieuwsgierig geworden CW beginner.

CW is een leerproces met vallen en opstaan.
Je moet het niet voor het examen leren of voor een ander, maar omdat je zelf het CW wil kunnen.
Bijna iedereen die ik ken en die CW beoefend is bepaalde snelheden tegen gekomen waar hij doorheen moest breken.
Ik zelf zat klem bij 10 WPM voor een maand, bij 15 WPM voor een maand, 22 WPM voor 3 maanden, en 25-28 WPM voor 6 jaar.
Ik heb met het leren nemen vast wel fouten gemaakt omdat ik dat helamaal in mijn eentje heb gedaan met behulp van een PC met CWISIT en NU-MORSE.
Ik ben er precies 1 jaar mee bezig geweest om van helemaal niks tot 20 WPM te komen met nemen.
Seinen heb ik pas nadat ik 20 WPM kon nemen gaan leren en meteen vanaf het begin geleerd met behulp van Wil PA0BWL, zodat ik later geen aangeleerde fouten hoefde weg te werken,
die hulp was 1 keer per week en 4 keer in totaal, in een maand zat het seinen er goed genoeg in voor het 12WPM examen.
Heel snel na het examen heb ik een aantal paddles gebouwd omvan het vermoeiende gedonder met die op en neer sleutel af te zijn.
Ik gebruik nu al 11 jaar dezelfde zelfbouw paddle en sinds een jaar of 5 heeft het ding gezelschap van een Vibroplex.
Ik kan met bijna alle paddles en single lever keys seinen alleen de straight key blijft een verschrikkelijk obsakel, toch heb ik er genoeg en gebruik ik ze ook allemaal wel eens een keer zo tussendoor om langzame stations te mee te werken.
Langzamer als 18 WPM valt met de Vibroplex en paddles hier niet mee, maar met de straight key gaat het wel.

Hoe leuk, mooi, geheimzinnig, nostalgisch, geweldig, interresant, praktisch, motiverend, opbeurend, ontspannend, mooi, gezellig, eigenwijs, makkelijk, low-tech, en super het CW echt is daar kom je pas achter als je het steeds beter en meer gebruikt in verbindingen.
Ook kom je er dan achter hoeveel leuke eigewijze en gezellige CW-ers er zijn.
Ik heb het geleerd in 1999 om mijn doel, wat was zo snel mogelijk radioamateur worden die op HF mag uitkomen te halen.
Ik vond het echter te jammer om alle inspanning die ik gedaan had om het CW te leren verlorenn te laten gaan, en ben het vrijwel meteen gaan gebruiken op HF en VHF.

De motivering en hulp die ik van met name PA3DHN Wim uit Lithoyen (SK 2011), en later PZ1AP Arnold uit Paramaribo (SK 2009) heb gehad en de vele geweldig leuke QSO,s met Wim en Arnold hebben me enorm geholpen om op stoom en snelheid te komen en ook de problemen die iedere amateur tegenkomt die net op de band begint in CW te overwinnen.

De stappen van CW leren en de stap CW gaan gebruiken op de banden is voor mij ongeveer even groot geweest.
Achteraf kan ik alleen maar blij zijn dat ik ze beide hordes heb genomen.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Plaats reactie