Hoe werkt een CW net?

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Vervallen
Berichten: 289
Lid geworden op: 13 jul 2010, 22:20

Hoe werkt een CW net?

#1 Bericht door Vervallen »

.
Laatst gewijzigd door Vervallen op 29 mar 2012, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Hoe werkt een CW net?

#2 Bericht door Steef »

Je hebt natuurlijk verschillende soorten netten.

"Vaak" is het een net als volgt:

De "net leider" vraagt aan amateurs om zich in te melden.
Daarna geeft hij door wie er allemaal bij zitten.
Dan geeft hij steeds iemand de sleutel, en je kan dan aangeven van wie je een rapport wil ontvangen.

Dan regelt de "net leider" dat je een QSO maakt met die DX die je graag wilt werken.

Maar,

Het hoeft niet zo te zijn!
Wie praat luistert niet

Vervallen
Berichten: 289
Lid geworden op: 13 jul 2010, 22:20

Re: Hoe werkt een CW net?

#3 Bericht door Vervallen »

.
Laatst gewijzigd door Vervallen op 29 mar 2012, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Hoe werkt een CW net?

#4 Bericht door kees - pa3deb »

Hoi Alex,

Toch leuk dat je het in ieder geval geprobeerd hebt! Elk net heeft zijn eigen "regels", in het geval van het SSN gaat het er altijd heel gemoedelijk aan toe en iedereen is heel vriendelijk. De gang van zaken is meestal dat de NCS (netleider) een aantal keren CQ geeft aan het begin. Ieder die zich inmeldt krijgt een volgnummer. Na een aantal keren oproepen gaat het net van start en dan in de eerste ronde geeft iedereen even rapport naar de andere stations en eventueel korte mededelingen. Iedereen geeft de sleutel aan de volgende door, dus zonder steeds de tussenkomst van de ncs, totdat iedereen aan de beurt is geweest. Daarna volgen meestal nog een tweetal ronden waarbij meer ruimte is voor qso, etc. Het kan zodoende zeer laat worden ;-)
Probeer gewoon eens te luisteren hoe de gang van zaken is, daar steek je ook altijd veel van op. Ik heb het ook op die manier gedaan, gewoon een keer of drie vier luisteren en als je het eenmaal in de gaten hebt, gewoon in het diepe springen.
Iedereen vond het jammer dat je niet meer terugkwam, ze zijn altijd erg enthousiast als er een nieuwe inmelder is! Ze hopen dan ook dat je het nogmaals wilt proberen.
73
Kees, PA3DEB

Vervallen
Berichten: 289
Lid geworden op: 13 jul 2010, 22:20

Re: Hoe werkt een CW net?

#5 Bericht door Vervallen »

.
Laatst gewijzigd door Vervallen op 29 mar 2012, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Hoe werkt een CW net?

#6 Bericht door kees - pa3deb »

PA1FOX schreef:Kees,

bedankt voor de bemoedigende woorden. Het gemiddelde tempo ligt me nu nog net iets te hoog. Met volle concentratie kan ik het eigenlijk net een beetje volgen, maar een beetje qrm en wat ongewone zaken en het is weg. Sideswipers klinken toch al wat anders en ook dat is wennen. Ik zal proberen de komende tijd mee te blijven luisteren. Vermoedelijk dat ik over enige tijd weer een poging doe. Zoals je vermoedelijk hoorde werk ik nog wel standaard met de swiper en dan zou ik me toch in ieder geval 1 keer goed in moeten kunnen melden in het SSN, toch?

Ik kreeg er zondag geen karakter meer fatsoenlijk door en kon het ook niet meer volgen, misschien kun je dat zondag nog even aan de jongens doorgeven.

Volgens mij heb ik nog wel gehoord dat ik volgnummer 4 had...?

73,
Alex
hoi Alex,
Het belangrijkste is dat je er plezier aan beleeft! Als je alles op alles moet zetten om het bij te benen is het niet leuk meer.
In het SSN heerst altijd een vriendelijke sfeer en men is altijd bereid een ander op weg te helpen. Niemand neemt het je kwalijk als je een foutje maakt o.i.d.
Ik zal doorgeven dat je wat meer tijd nodig hebt en dat je meeluistert met het net. Je zult dan wel diverse aanmoedigende opmerkingen krijgen, maar dat hoor je dan vanzelf, hi!
Je volgnummer was 5, na Sandy G0VQW.
De lijst was:

NCS - Bryan G0GSY

1 F5LAW - Yann
2 PA3DEB - Kees
3 G3XZX - Alan
4 G0VQW - Sandy
5 PA1FOX - Alex

Yann F5LAW houdt de website bij van SSN en verzorgt ook de mailng list. Als je daar ook op wilt, moet je even je email adres doorgeven aan Yann dan zet hij je erbij en blijf je op de hoogte van het wel en wee van de SSN. Ik weet zeker dat hij je email zeer op prijs zal stellen!
Niets moet, alles mag en de hoofdzaak is plezier in het sleutelen!
Tot horens, Alex!
Laatst gewijzigd door kees - pa3deb op 09 aug 2011, 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.
73
Kees, PA3DEB

Vervallen
Berichten: 289
Lid geworden op: 13 jul 2010, 22:20

Re: Hoe werkt een CW net?

#7 Bericht door Vervallen »

.

Plaats reactie