Is dit wel een Sideswiper?

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Vervallen
Berichten: 289
Lid geworden op: 13 jul 2010, 22:20

Is dit wel een Sideswiper?

#1 Bericht door Vervallen »

Om niet het topic over Operating Practice over te nemen open ik hierbij even een eigen topic over mijn nieuwe seinsleutel.

Ik noem het het wel een sideswiper, maar mijn vraag is: is dat het eigenlijk wel?

Als je de foto's van sideswipers op internet ziet zit het scharnierpunt op het eind van de hendel en zitten de contacten tussen dit scharnierpunt en de vingers van de operator in. Het bekende zaagbladprincipe is hier een goed voorbeeld van. Door de stugheid en veerkracht van het zaagblad neemt deze vanzelf weer de middenpositie in als je hem los laat.

Ik heb mijn swiper gebaseerd op het fraaie bouwwerkje van Jan Pieter, PA3CLQ. Deze heeft echter het scharnierpunt halverwege. De contacten zitten dan aan de achterkant en maken dus een tegengestelde beweging aan die van de vingers.

Is dit dan niet een 'Single lever Paddle'? Omdat ik van mijn eigen sleutel nog geen foto heb gemaakt, hierbij de foto van de sleutel van PA3CLQ, waarbij dus de vraag of die een sideswiper of een single lever paddle genoemd zou moeten worden.
pa3clq_hb3_ssk.jpg
Niet dat het heel veel uitmaakt, maar ik ben er toch wel benieuwd naar.

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Is dit wel een Sideswiper?

#2 Bericht door kees - pa3deb »

PA1FOX schreef: Ik noem het het wel een sideswiper, maar mijn vraag is: is dat het eigenlijk wel?
Niet dat het heel veel uitmaakt, maar ik ben er toch wel benieuwd naar.
hoi Alex,

Je hebt gelijk, de sleutel die je laat zien is een single lever key, net zoals deze:
Mono.jpg
Je kunt dit soort sleutels ook aan een electronische keyer koppelen en het schijnt dat je er dan echte high speed telegrafie mee kunt bedrijven. Het mooiste voorbeeld daarvan is de Begali HST, die met een schakelaartje om te zetten is van single lever naar sideswiper:
HST.jpg
De basis van de sideswiper is deze uitvinding van Jesse Bunnell, de Bunnell Double Speed Key:
pa3clq_bunnell_dsk_ssk.jpg
Deze key stamt uit 1904, hoewel er ook stemmen opgaan die beweren dat hij al in 1888 uitgevonden is. Zie de resources op de SSN-webpagina

De plaatjes in dit bericht zijn afkomstig van de Begali-site en de Bunnell komt van de pagina van PA3CLQ op de SSN-site
73
Kees, PA3DEB

Vervallen
Berichten: 289
Lid geworden op: 13 jul 2010, 22:20

Re: Is dit wel een Sideswiper?

#3 Bericht door Vervallen »

Hmm, dan heb ik het onterecht toch een sidesweeper genoemd. Ik had inderdaad op de SSN site gekeken en van de foto's aldaar viel me dus op dat mijn scharnierpunt anders is.

Ik dacht dat een single lever key altijd in combinatie met electronica zorgde voor punten aan de ene, en strepen aan de andere kant en daarmee dus niet zo symmetrisch is als een sideswiper.

Doordat ik beide contacten heb doorverbonden gebruik ik hem wel als een double speed key. Zoals ik er nu tegenaan kijk houd ik dat ook zo. Dat geeft wel het persoonlijke handschrift en klinkt niet zo 'geolied' als een electronische keyer.

Ik heb hetzelfde mechaniek gebruikt als PA3CLQ, maar ik heb een langwerpige stalen basis in plaats van een houten plank.
Dit natuurlijk om te voorkomen dat ie aan de wandel gaat. Ik zal binnenkort even een foto plaatsen.

Nog even een vraagje aan jou, als doorgewinterde swiper. Ik kom in diverse publicaties tegen dat men toch meestal een woord met dezelfde vinger begint. Dit houdt dan in dat je soms de duim of juist de wijsvinger dubbel achter elkaar gebruikt.
Ik heb tot dusver steeds aangehouden dat ik blijf wisselen. Nu ik er zo over nadenk weet ik eigenlijk niet met welke vinger ik uberhaupt een zin begin. Is het slim om me aan de adviezen te houden over het toch met 1 kant altijd beginnen?

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Is dit wel een Sideswiper?

#4 Bericht door kees - pa3deb »

PA1FOX schreef: Nog even een vraagje aan jou, als doorgewinterde swiper. Ik kom in diverse publicaties tegen dat men toch meestal een woord met dezelfde vinger begint. Dit houdt dan in dat je soms de duim of juist de wijsvinger dubbel achter elkaar gebruikt.
Ik heb tot dusver steeds aangehouden dat ik blijf wisselen. Nu ik er zo over nadenk weet ik eigenlijk niet met welke vinger ik uberhaupt een zin begin. Is het slim om me aan de adviezen te houden over het toch met 1 kant altijd beginnen?
ik probeer me zoveel mogelijk te houden aan de afwisselende methode, maar beschouw het niet als een absolutisme. Soms komt het beter uit om bepaalde woorden met dezelfde vinger te starten, maar bv twee x een e, zoals in week doe ik wel altijd afwisselend en niet twee keer met m'n duim. Ik denk trouwens dat je het best de afwisseling als uitgangspunt kunt nemen en dan ontstaat er na verloop van tijd vanzelf een methode waarbij je je het prettigst voelt. Of dat dan voldoet aan officiele "voorschriften" (wie schrijft dat trouwens voor, dan?) zal me eerlijk gezegd een worst wezen. Het gaat er maar om dat je met plezier en gemak kunt seinen!
73
Kees, PA3DEB

Vervallen
Berichten: 289
Lid geworden op: 13 jul 2010, 22:20

Re: Is dit wel een Sideswiper?

#5 Bericht door Vervallen »

pa3deb schreef:Of dat dan voldoet aan officiele "voorschriften" (wie schrijft dat trouwens voor, dan?) zal me eerlijk gezegd een worst wezen. Het gaat er maar om dat je met plezier en gemak kunt seinen!
Tja, hoe makkelijk kan het eigenlijk zijn. Soms ben je zo bezig met je in te leven in regeltjes en standaarden dat je over het hoofd ziet dat ze er soms niet eens zijn.

Bedankt voor de inbreng.

73,
Alex

Vervallen
Berichten: 289
Lid geworden op: 13 jul 2010, 22:20

Re: Is dit wel een Sideswiper?

#6 Bericht door Vervallen »

Zoals beloofd hierbij een foto van mijn handgereedschap, die de Junker vorige week heeft vervangen:
DSCN0371.JPG

Plaats reactie