Beginnen met CW : PD0MV

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Beginnen met CW : PD0MV

#31 Bericht door pa3met »

ik kan alleen maar zeggen wat de rest ook zegt : eerst opnemen, bakens (be)luisteren; qso's (be)luisteren.

Seinen zelf kan daarna wel. ooit had ik een junker, fijne sleutel. Helaas is door de reuma dat een onhandig stuk techniek geworden en heb ik nu alleen nog maar een bencher (op de elekeyer in de 7600).
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Beginnen met CW : PD0MV

#32 Bericht door PA0ETE »

pa3bas schreef:is zeeeendeeierengelei tegenwoordig niet zeeeendeneierengelei

Niet dat dat ook maar iets af doet aan dat rare woord...;-)
Dat weet ik als tekstschrijver natuurlijk wel, maar zonder n is het effect wel veel leuker hoor. :-) Het hele verhaal speelt ook twee spellingherzieningen geleden toen dat allemaal van de taalpuristen ook nog gewoon mocht.

PA3EQX
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 sep 2009, 14:51
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Beginnen met CW : PD0MV

#33 Bericht door PA3EQX »

1) je kan best leren seinen & opnemen tegelijkertijd. Gewoon langzaam opbouwen.
Tellen is belangrijk om de juiste verhouding tussen de strepen, punten en spaties onder de knie te krijgen. Zowel in "nemen" als "geven" haha

2) met (1) in het achterhoofd, begin je het best te leren seinen met een "straight" key. Om er later ook wat plezier van te hebben moet je even opletten dat de arm van de sleutel niet te veel doorbuigt. (J37 staat voor "junk") Een Junker is een prima begin (& budget) sleutel. Ik heb de mijne nog steeds ('86 examen R.O. in Vlissingen en bijna tegelijkertijd PA) Ik heb ooit een gulden op de knop gelijmd, dan vallen je vingers niet in de rand van de knop. (dit geeft minder irritatie bij langdurig seinen) zet 'm eventueel met een lijmklem vast op je buro.

Als je met een straight key overweg kunt stap je heel eenvoudig over naar een paddle of soortgelijk :-)
Groetjes, Hielke
FT-950 op 12 mtr hor. LW via CG-3000 ATU
Junker met NL gulden & Bencher iambic
PA3EQX 73's Hielke

Afbeelding

Gebruikersavatar
PA2LS
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 apr 2005, 18:16
Roepletters: PA2LS
Locatie: Antwerpen

Re: Beginnen met CW : PD0MV

#34 Bericht door PA2LS »

Hoi Mark,

Als eerste antwoord op je vraag: volgens mij is een paddle of straight key iets persoonlijks, iedereen heeft zo zijn voorkeur.

Overigens zou ik eerst (wat ook al eerder is gezegd) leren opnemen. Zelf gebruik ik Koch trainer/G4FON, op deze site staat meer info: http://www.g4fon.net/ Een erg fijn programma, waar je goed in kunt aangeven welke letters je wilt leren, op welke snelheid, QSO's simuleren met ruis etc. Dit komt dus dicht bij de werkelijkheid.

'73 en succes!

Lisa - PA2LS

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Beginnen met CW : PD0MV

#35 Bericht door pa1bvm »

mijn advies

0) Haal eerst een F machtiging
1) blijf van de sleutel af !!! ( tot je op een woord of 8 a 10 zit )
2) ga dan leren seinen
3) kijk of je ergens een officieel examen kan/mag doen
4) zet je machting om " CW included " met een mooie call erbij
5) koop/ maak / leen een aantal mooie yagi's voor 144 Mc en ga EME-en ga meteor -scatteren
6) binnen 2 jaar ben je dan alles weer vergeten ,ik spreek uit ervaring ..dus stap 1 tot en met 4 kan je ook overslaan :)

sleutelen kan ik nog steeds vrij goed .. opnemen is een absolute ramp !! vooral helaas met Aurora signalen op 144

suc6 Rick

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Beginnen met CW : PD0MV

#36 Bericht door PD0MV »

pa1bvm schreef:mijn advies

0) Haal eerst een F machtiging
1) blijf van de sleutel af !!! ( tot je op een woord of 8 a 10 zit )
2) ga dan leren seinen
3) kijk of je ergens een officieel examen kan/mag doen
4) zet je machting om " CW included " met een mooie call erbij
5) koop/ maak / leen een aantal mooie yagi's voor 144 Mc en ga EME-en ga meteor -scatteren
6) binnen 2 jaar ben je dan alles weer vergeten ,ik spreek uit ervaring ..dus stap 1 tot en met 4 kan je ook overslaan :)

sleutelen kan ik nog steeds vrij goed .. opnemen is een absolute ramp !! vooral helaas met Aurora signalen op 144

suc6 Rick

omzetten in cw included, doet AT niet meer.

een paar yagi lenen en of zelf maken, zou wel leuk zijn :wink: .

en ik probeer zowel HF als op 2m en 70cm SSB te werken.

voor 2m en of 70cm een yagi ja, misschien leuk voor zelf bouw :mrgreen:

73 de PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Beginnen met CW : PD0MV

#37 Bericht door PD0MV »

PA2LS schreef:Hoi Mark,

Als eerste antwoord op je vraag: volgens mij is een paddle of straight key iets persoonlijks, iedereen heeft zo zijn voorkeur.

Overigens zou ik eerst (wat ook al eerder is gezegd) leren opnemen. Zelf gebruik ik Koch trainer/G4FON, op deze site staat meer info: http://www.g4fon.net/ Een erg fijn programma, waar je goed in kunt aangeven welke letters je wilt leren, op welke snelheid, QSO's simuleren met ruis etc. Dit komt dus dicht bij de werkelijkheid.

'73 en succes!

Lisa - PA2LS

Hoi Lisa PA2LS

bedankt voor de Informatie.

Tot werkens met Phone op HF of 2m 70 cm .

73 de PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Beginnen met CW : PD0MV

#38 Bericht door PD0MV »

PA3EQX schreef:1) je kan best leren seinen & opnemen tegelijkertijd. Gewoon langzaam opbouwen.
Tellen is belangrijk om de juiste verhouding tussen de strepen, punten en spaties onder de knie te krijgen. Zowel in "nemen" als "geven" haha

2) met (1) in het achterhoofd, begin je het best te leren seinen met een "straight" key. Om er later ook wat plezier van te hebben moet je even opletten dat de arm van de sleutel niet te veel doorbuigt. (J37 staat voor "junk") Een Junker is een prima begin (& budget) sleutel. Ik heb de mijne nog steeds ('86 examen R.O. in Vlissingen en bijna tegelijkertijd PA) Ik heb ooit een gulden op de knop gelijmd, dan vallen je vingers niet in de rand van de knop. (dit geeft minder irritatie bij langdurig seinen) zet 'm eventueel met een lijmklem vast op je buro.

Als je met een straight key overweg kunt stap je heel eenvoudig over naar een paddle of soortgelijk :-)
Groetjes, Hielke
zo'n junker, moet ik is kijken op een radio beurs of markt, je weet maar nooit.

73 Mark PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Beginnen met CW : PD0MV

#39 Bericht door PA3DAT »

Een hééééle fijne sleutel, de mooisten vind ik die die in de afstelling een kogeltje
hebben zitten, zodat ze met klikjes lopen! Hierbij een plaatje van de Junker.

Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PD2EDR
Berichten: 331
Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:35
Locatie: Spijkenisse / The Netherlands / JO21DR

Re: Beginnen met CW : PD0MV

#40 Bericht door PD2EDR »

Ook ik heb met die junker leren sleutel.
Heb er 2 van, inmiddels ongebruikt omdat ik al tijden met bencher sleutel
Quod scripsi, scripsi

73 de PD2EDR

Edward / Spijkenisse

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Beginnen met CW : PD0MV

#41 Bericht door PD0MV »

PA3DAT schreef:Een hééééle fijne sleutel, de mooisten vind ik die die in de afstelling een kogeltje
hebben zitten, zodat ze met klikjes lopen! Hierbij een plaatje van de Junker.

Afbeelding
mooi ding
Ik ben ook maar een mens :wink:

Plaats reactie