Beginnen met CW : PD0MV

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Beginnen met CW : PD0MV

#16 Bericht door PA3DAT »

Mark, moet je hier eens kijken:
http://www.qrptransceiver.com
http://www.qrpkits.com

Van deze firma, http://www.smallwonderlabs.com, heb ik de Rockmite voor 40m gebouwd.
Leuk transceivertje, met ca. 500mW werk je (in CW) moeiteloos heel Europa.
Het is een complete transceiver, met ingebouwde keyer, voor 32 dollar!

Moet je alleen nog 'even' cw leren... :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1168
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Beginnen met CW : PD0MV

#17 Bericht door pa3dsc »

en vergeet niet een goede antenne.
een 80 m antenne die ook echt werkt op die band past niet in je rug zak.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Beginnen met CW : PD0MV

#18 Bericht door PA3DAT »

Ze zijn er wel, bijv. de Fuchs antenne, een halve golf sloper op 80 meter.
Die past prima in het rugzakje! :D

http://www.dl2lto.de/sc/HB_FK.htm
http://www.dk3red.homepage.t-online.de/de/s6c.htm

Ook als bouwpakketje te koop in de QRP-shop:
http://www.qrpproject.de/UK/multifuchs.htm (€ 37,00)
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Beginnen met CW : PD0MV

#19 Bericht door PD0MV »

pa3dsc schreef:en vergeet niet een goede antenne.
een 80 m antenne die ook echt werkt op die band past niet in je rug zak.

ach dan nemen we toch weer balon 40m draad aan de ballon knopen, dan moet het lukken

:mrgreen:
Ik ben ook maar een mens :wink:

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Beginnen met CW : PD0MV

#20 Bericht door PD4M »

Nog even terug naar het leren van CW. Ik ga als het meezit dagelijks in de auto naar mijn nieuwe (tijdelijke) baan. 40 minuten heen en 40 minuten terug. Wat bevelen jullie aan om op te zetten om morse te leren. Aan het stuur kun je niet meeschrijven. Is er didactisch slim gezien iets wat ik op kan zetten? Ik ben van de Koch school. Hoge WPM (21) maar grote letter spatiëring (12).

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Beginnen met CW : PD0MV

#21 Bericht door PA3LS »

Om mee te kunnen luisteren on air heeft de grotere spatiëring geen zin. Spatiëring vergroten is trouwens de Farnsworth methode geloof ik.
Ik was in eerste instantie met 20wpm en spatiëring naar 15 aan het leren, maar ik verstond weinig van wat ik on air hoorde. Ik heb 'm toen op 15/15 gezet, en dat hielp vrij veel met het leren van het juiste ritme. 20/20 gaat nu ook wel, maar dat kan ik niet meer meeschrijven.
Seinen gaat met de straight key op 10-12wpm.

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Beginnen met CW : PD0MV

#22 Bericht door PD0MV »

PA3DAT schreef:Mark, moet je hier eens kijken:
http://www.qrptransceiver.com
http://www.qrpkits.com

Van deze firma, http://www.smallwonderlabs.com, heb ik de Rockmite voor 40m gebouwd.
Leuk transceivertje, met ca. 500mW werk je (in CW) moeiteloos heel Europa.
Het is een complete transceiver, met ingebouwde keyer, voor 32 dollar!

Moet je alleen nog 'even' cw leren... :wink:

als ik eenmaal cw morse onder de knie heb over een tijdje, dan doe ik het echt gewoon met seinsleutel, want met computer, dat kan iedereen, en ja dat sommige contesten met 50 tot 60 wpm gaan, ja, contesten is dan niet belangerijk, maar gewoon de oude nostalgie overeind helpen. misschien is dit heel optimistisch en dat mag je ook vinden, maar zie hieronder !!!

want dan even iets offtopic: dit is uit mijn positie hoe ik erover denk

als ze bij defensie etc gaan bezuinigen, dan hebben we straks een hoop werk voor de boeg als radiozendamateur zijnde
want mocht het zo zijn dat welke calamiteit ook komen zal of uitblijft, als defensie geen mensen heeft van en door ontslagen personeel, dan zijn wij straks de enige die de kennis heeft om met cw en of phone ect in staat om een noodverbinding tot stand te brengen, want ja iemand moet het doen.
en als defensie ook nog is al zijn wapentuig verkoopt komen we in een zelfde situatie als de 2de wereld oorlog met dat wij nog maar wapens hadden uit de eerste wereld oorlog en dat we niet bestand waren tegen het moderne duitse spul, dan luid het spreekwoord, wie niet sterk is moet slim zijn.ieder mag ze eigen mening uiten, en of tegen spreken, dat maakt mij niet uit :wink: we wonen immers in een vrij land van (meningsuiting)


73 de PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Beginnen met CW : PD0MV

#23 Bericht door PA3BAS »

Een morsezender is eenvoudiger dan een phone of digimode-zender. Je hoeft alleen maar een draaggolf te maken en die wat te versterken. Die draaggolf schakel je dan aan en uit. Dat is het wel zo ongeveer. Bij phone moet je moduleren en filteren om de bandbreedte in het gareel te houden. Je moet een microfoonsignaal versterken. Maakt het gecompliceerder (lees meer onderdelen).

Maar als je zoekt op www.box73.de zijn daar wel leuke bouwpakketjes te vinden voor niet al te doldrieste prijzen.
.... But will it blend?

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Beginnen met CW : PD0MV

#24 Bericht door PD0MV »

pa3bas schreef:Een morsezender is eenvoudiger dan een phone of digimode-zender. Je hoeft alleen maar een draaggolf te maken en die wat te versterken. Die draaggolf schakel je dan aan en uit. Dat is het wel zo ongeveer. Bij phone moet je moduleren en filteren om de bandbreedte in het gareel te houden. Je moet een microfoonsignaal versterken. Maakt het gecompliceerder (lees meer onderdelen).

Maar als je zoekt op http://www.box73.de zijn daar wel leuke bouwpakketjes te vinden voor niet al te doldrieste prijzen.
dankje wel PA3BAS

voor de Informatie

73 de PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Beginnen met CW : PD0MV

#25 Bericht door PA3BAS »

Oh....en over je offtopic verhaaltje:

Ik denk dat het wel mee zal vallen. Er werken nog steeds best wel veel mensen bij Defensie en om verbindingen op te bouwen heb je niet heel erg veel mensen nodig. Het lijkt me uit strategisch oogpunt ook niet heel erg slim om teveel te beknibbelen op je verbindingen. De veelstrepers moeten wel weten wat de minderstrepers allemaal doen. Daarvoor moet je communiceren. Verder is volgens mij tegenwoordig veel wapentuig digitaal en draadloos aan elkaar geknoopt (hoe je draadloos knoopt....weet ik ook niet maar ik hoop dat je het snapt... :lol: ).

Verbindingen zijn dus heel belangrijk voor Defensie.

Aan de andere kant is er een paar jaar geleden een oefening gehouden met Dares en defensie (Floodex).

Daar had Defensie moeite om een verbinding op te bouwen terwijl Dares al vrij snel met een (erg langzame) dataverbinding in de lucht was en contacten legde met deze en gene.
.... But will it blend?

PA3FYE
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 okt 2009, 15:44
Locatie: Zeewolde

Re: Beginnen met CW : PD0MV

#26 Bericht door PA3FYE »

de marine gebruikt nog steeds morse code bij lichtseinen tussen schepen onderling
2B^!2B=>?

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Beginnen met CW : PD0MV

#27 Bericht door PA3BAS »

Mark,


Jouw Yaesu FT-897D heeft trouwens een elek-leyer of hoe zo'n ding dan ook heet ingebouwd zitten. Kijke maar eens in de handleiding. Je kan ook een sleutel aansluiten op de set en als je de knoppen goed zet wel seinen maar zonder te zenden. Leuk om te oefenen dus!

Ik heb zo'n oude bakelieten oostduitse voor 15 euro in Rosmalen gekocht om te oefenen. Maar volgens mij heb jij ooit eens een goedkopere variant opgeduikeld. Twee slangenklemmen en wat draadjes. Maak daar een 3,5 mm stekker aan en prik 'm in je set. Staat ook in de handleiding hoe die bedraad moet worden. (stereo-stekker nodig).
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Beginnen met CW : PD0MV

#28 Bericht door PA0ETE »

Ik vind zelf dit een erg fijne sleutel. Kost niet veel, tussen 10 en 15 euro op rommelmarkten. Meestal zijn ze dan nog nieuw. Het is een Russische replica van de voorloper van de latere Junker-sleutel die iedereen kent. Ik heb zelf heel in het begin op een originele Junker leren seinen (die werden wekelijks meegebracht door een amateur die morse-docent was op de Bernhard-kazerne hier in mijn woonplaats).
russian morse key.jpg
russian morse key.jpg (30.76 KiB) 5041 keer bekeken
Sleutels zijn vooral ook smaak. Als je iets echts moois wilt voor weinig geld (nou ja een hoge wat-je-krijgt/prijs-verhouding :-) ) moet je de kit van Robert Kent kopen.

Dat is deze:
http://www.kent-engineers.com/handkit.htm

Ik ben hier in Amersfoort een poos nauw betrokken geweest bij de morsecursus. Grappig genoeg wordt de cursus die ik in 1981 gemaakt heb hier nog steeds bij de huidige cursus gebruikt. De cassettebandjes zijn inmiddels vervangen door MP3's. :-)

Een vergissing die veel mensen maken is dat ze het seinen onderschatten. De eerste fabel is dat iedereen meer moeite heeft met opnemen dan met seinen. Ik kan je zo drie mensen opnoemen waar dat niet zo was. Die hadden meer moeite met seinen (o.a. PA0VDB die het seinen bij Radio Holland leerde en vervolgens bijna tien jaar lang radio-officier (marconist in lekentaal) was op de grote vaart, in de tijd dat alles nog met morse ging.

Als je eenmaal begint, is het bijna van levensbelang dat je er iedere dag even mee bezig bent. Heb je door verplichtingen echt geen tijd, dan kun je toch 2 minuten vrijmaken.

Iets waar veel mensen zich door laten ontmoedigen zijn de bekende barrières, een beetje als de geluidsbarrière waar je moeilijk doorheen komt. De meeste mense blijven rond de 5 wpm even steken (als ze zonder grote tussenruimtes leren), opnieuw bij 8 wpm en bij 12 wpm. Die examens vroeger voor B en A waren niet voor niets zo gekozen: die 8 wpm-grens is daadwerkelijk voor veel mensen lastig om te nemen, net als die van 12 (en bij 15 woorden heb je er nog zo een).

De meeste mensen die afhaken doen dat bij dit soort barrieres omdat ze de moed verliezen als ze soms wekenlang op dezelfde snelheid zitten met opnemen. Besef één ding: het werken is niet voor niets, de meeste mensen die na stug volhouden door de barriere heen schieten vinden ineens hun medecursusten zo vreselijk langzaam, omdat ze in eerste instantie niet in de gaten hebben dat niet de medecursisten langzamer zijn, maar zij zelf ineens heel snel op een hogere snelheid zitten.

Als je straight key seinen gaat leren moet dat eigenlijk wel met een van de telmethodes die er zijn. Heb je huisgenoten dan lachen zij zich gek, maar het is wel de beste manier.

Het allerbelangrijkste is de seinhouding. Doe je dat verkeerd, dan is het bijzonder moeilijk om een eenmaal geleerde verkeerde gewoonte weer uit je systeem te programmeren. Bij een verkeerde houding krijg je vaak niet een mooi seinschrift, tenminste niet zo mooi als zou kunnen. Veel belangrijker is dat je de hogere snelheden niet aan kunt. Dat is niet erg als je uiteindelijk toch wilt "paddelen", maar het is natuurlijk wel erg zonde. Bovenal kun je van een verkeerde seinhouding heel gemakkelijk RSI krijgen. Dat bestond rond 1900 ook al. Het bedrijf Vibroplex is er gekomen omdat ze iets aan die fysieke klachten van veel telegrafisten wilden doen (de 'bug' waar ze vervolgens mee kwamen hielp inderdaad heel goed om RSI dat toen nog anders heette te voorkomen).

Heel belangrijk is dat je de seinknop van een straight key losjes vasthoudt, twee vingers erbovenop, duim er losjes onder. In de meeste films, inclusief een aantal documentaires op Discovery doen ze dit verkeerd. Tenzij je bij de Amerikaanse Spoorwegen gewerkt hebt. Daar hadden ze zogenaamde "tapper-keys". Die zien er anders uit dan een gewone sleutel, en waren gemaakt om erop te tappen (tikken) in plaats van ze vast te blijven houden.

Wanneer je zit dan is de elleboog van de arm waarmee je seint als het goed is een perfecte rechte hoek. Zoals een winkelhaak. De onderarm moet geheel horizontaal gehouden worden en mag niet op de tafel rusten. De gehele arm moet zoveel mogelijk stilgehouden worden, het seinen doe je vanuit je polsgewricht, dat wel beweegt.

Tot zover deze strenge (maar rechtvaardige) morse-"meester". (Glorie vergaat hoor, wat in het verleden waar was hoeft nu niet meer te gelden ;-) )


Het leukste bij die cursussen was trouwens om als mensen net in de buurt van zo'n barriere zaten een woord als zeeeendeeierengelei (zee-eende-eieren-gelei) plotseling tussen de gewone tekst te zetten. Door de vele malen letter e, en ook de andere korte letters heeft zo'n woord als het met 12 woorden geseind wordt een relatieve snelheid van wel 20 woorden. Helemaal niemand krijgt dat opgeschreven en meerderen gooien tijdens zo'n tekst dan ook boos de pen op tafel :-)

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Beginnen met CW : PD0MV

#29 Bericht door PA3BAS »

is zeeeendeeierengelei tegenwoordig niet zeeeendeneierengelei

Niet dat dat ook maar iets af doet aan dat rare woord...;-)
.... But will it blend?

Vervallen
Berichten: 289
Lid geworden op: 13 jul 2010, 22:20

Re: Beginnen met CW : PD0MV

#30 Bericht door Vervallen »

.
Laatst gewijzigd door Vervallen op 29 mar 2012, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie