Operating Practice...

Alles over morse.
Bericht
Auteur
PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Operating Practice...

#1 Bericht door PA3LS »

Ik heb 'n CHN8020 te leen gekregen van PA0CHN, een 10-15w transceivertje voor 20 en 80m. Ik heb daarbij een loopantenne met een diameter van 1,7m ongeveer.
Alles lijkt keurig te werken :)

Nu komt het: ik ben in de tuin gaan zitten, en na een tijdje CQ roepen was ik het zat (geen reactie) en besloot ik een CQ te beantwoorden. EU1xx, ben z'n call even vergeten, staat wel op papier :)
Ik seinde mijn call, en na een paar keer 3LV AGN? terug te hebben gekregen, was EU1xx er van overtuigd dat ik GD3LV was en begon ie 't standaard verhaaltje van RST name enz af te draaien.
Toen werd ik zenuwachtig en kwam er niet veel zinnigs meer uit mijn rechterhand...

Hoe om te gaan met dat soort gevallen? Wat is de correcte reactie als iemand een callsign verkeerd heeft begrepen, maar denkt al een QSO te kunnen gaan maken?

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Operating Practice...

#2 Bericht door PD0MV »

daar zullen de amateurs die veel cw doen, wel wat over kunnen vertellen.
ik zelf vind het CW ook prachtig, ik moet het alleen nog onder de knie krijgen

succes ermee met cw verbindingen maken

73 de PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Operating Practice...

#3 Bericht door PA3EYC »

Gewoon starten met zijn call en dan jou call een keer of drie a vier keer. Normaal gesproken moet hij dan doorhebben dat hij jou call fout geseind heeft.
Aan het einde van jou verhaaltje weer zijn call en je eigen call drie of vier keer.
Dan moet het duidelijk genoeg zijn dunkt me.
Hij zal dan ongetwijfeld terugkomen met je juiste call.
Anders even wachten met starten van jou transmissie. Misschien schakelt zijn set wat langzaam van TX naar RX waardoor hij jou eerste punt mist.
Succes
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Operating Practice...

#4 Bericht door Steef »

IDD hij zal de eerste punt missen.

Reeds in het begin van het QSO kan je voorkomen dat hij call verkeerd heeft. Zeker als het wat moeilijk gaat.

Wanneer hij terug komt met de verkeerde call, en keer geen antwoord geven (misschien zat er wel een G station in).
Als hij dan nog een keer terugkomt zal het misschien met een vraagteken zijn.
En dan een paar keer je hele call seinen.
En het tegenstation eerst terug laten komen met de juiste call, voordat je verder gaat met de qso.
Wie praat luistert niet

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Operating Practice...

#5 Bericht door PA3EYC »

PD3LV schreef: Toen werd ik zenuwachtig en kwam er niet veel zinnigs meer uit mijn rechterhand...
En wat ik nog vergat te vertellen is:
Nooit in paniek raken!!!
In het ergste geval staat er een andere call in zijn logboek en krijg je geen QSL kaart. Nou jammer dan.
Gewoon weer opnieuw proberen.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Operating Practice...

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

rond 14.060 zitten vaak stations die wat langzamer seinen. Reageer op CQ's die in de buurt van je eigen snelheid zit.

Toen ik eind jaren 80 met cw begon heb ik door een geroutineerde cw'er een standaard qso op papier laten zetten, met alle veel voorkomende afkortingen erbij.
Nu ben ik zover dat ik een qso uit mijn hoofd kan maken, zonder spiekbriefje.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PD2EDR
Berichten: 331
Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:35
Locatie: Spijkenisse / The Netherlands / JO21DR

Re: Operating Practice...

#7 Bericht door PD2EDR »

Het is ook geen schande om eens een keertje PSE QRS te seinen. Elk CW operator zal daar (proberen) rekening mee te houden tijdens een random QSO. Uiteraard met contesten zijn ze juist op volle snelheid bezig.

Gewoon blijven volharden, dan komt het helemaal goed.
Quod scripsi, scripsi

73 de PD2EDR

Edward / Spijkenisse

PA3FYE
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 okt 2009, 15:44
Locatie: Zeewolde

Re: Operating Practice...

#8 Bericht door PA3FYE »

was dat soms ene Nick uit Minsk? EU1(laat ik de rest maar niet vermelden) heb ik ook gewerkt; ondanks alle pogingen bleef hij mijn call verkeerd op nemen (PA2FTW i.p.v. PA3FYE Y ziet hij als T W en de E laat hij maar zitten) en ook mijn naam verhaspelde hij tot Jocob

Gewoon doen alsof je neus bloedt: die vogel krijgt weinig QSL denk ik. :D :D
2B^!2B=>?

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Operating Practice...

#9 Bericht door PA3LS »

Die ja! Ik heb nota bene gehoord dat hij terug riep naar PA3FTW! Ik heb jou overigens niet gehoord.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Operating Practice...

#10 Bericht door PE7EB »

PA3FYE schreef:die vogel krijgt weinig QSL denk ik.
Of juist wel, alleen zijn dat dan zijn eigen kaarten met grote stempels "no member" of ""not in log" er op :mrgreen:
Ik zou net als ik dat bij telefonie doe toch net zolang mijn call blijven herhalen als mogelijk is.
Als je uiteindelijk toch een QSL kaart stuurt, zou ik daar bij remarks opzetten "pse check/correct callsing"
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PA3FYE
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 okt 2009, 15:44
Locatie: Zeewolde

Re: Operating Practice...

#11 Bericht door PA3FYE »

Die ja! Ik heb nota bene gehoord dat hij terug riep naar PA3FTW! Ik heb jou overigens niet gehoord.
Is verklaarbaar: ik werkte met 5 W en kreeg 559 van hem. Onze onderlinge afstand zal wel de oorzaak zijn QTH Zeewolde
73 Jacob
2B^!2B=>?

PA0DOM
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2007, 21:31

Re: Operating Practice...

#12 Bericht door PA0DOM »

PE7EB schreef:
PA3FYE schreef:die vogel krijgt weinig QSL denk ik.
Of juist wel, alleen zijn dat dan zijn eigen kaarten met grote stempels "no member" of ""not in log" er op :mrgreen:
Ik zou net als ik dat bij telefonie doe toch net zolang mijn call blijven herhalen als mogelijk is.
Als je uiteindelijk toch een QSL kaart stuurt, zou ik daar bij remarks opzetten "pse check/correct callsing"
Ik heb dezelfde problemen met mijn naam.Christa vat nieman,dus zoals op qrz.com Christina. Nee hoor ze blijven mij ChristiAAN noemen. Zal best vaker voorkomen.Na herhalen opnieuw dear o.m.Christiaan.Tot dat ik 3 X sein YL YL YL .Pas dat doet ze ontwaken.Inderdaad gewoon 3 X je call of naam.

Christa

PA3FYE
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 okt 2009, 15:44
Locatie: Zeewolde

Re: Operating Practice...

#13 Bericht door PA3FYE »

en 88 seinen? helpt dat niet? :D
2B^!2B=>?

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Operating Practice...

#14 Bericht door coolepascal »

Laurens gewoon blijven proberen.
op 80 kun je eens kijken op 3575 daar zitten de jongens van het groene spul die hebben meestal geen haast.
op 3560 moet je 'snachts maar eens kijken (als je zo gek bent rond 01.00) das de int. qrp freq en daar is 500mW dik vermogen.

Die CHN8020 is trouwens echt iets uit de oude doos, zal iets zijn van midden jaren tachtig. velen modificeerden ehm zo datie ook op 40M werkte.
Die loop lijkt me wat klein voor 80M
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Operating Practice...

#15 Bericht door coolepascal »

oops... bedenk me net dat je geloof ik niet op 80M mag. hoe zit dat nog es ?
Geen idee ik kom enkel op 80 en 40 en eigenlijk enkel in cw.
geen idee wat er in het SSB gebied te doen is
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Plaats reactie