Help, het gaat allemaal zo snel!

Alles over morse.
Bericht
Auteur
PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Help, het gaat allemaal zo snel!

#1 Bericht door PA3BAS »

Ik wil proberen morse te leren. Ik heb de methode Koch gevonden op een website lcwo.net

werkt goed maar ik heb wat vragen:

Het gaat me te snel. Ik kan de letters wel onderscheiden maar krijg ze niet opgeschreven op tijd... :D

Nu ben ik van plan om de ruimte tussen de letters flink te verlengen zodat ik tijd heb een en ander op te schrijven
Ik hoor echter ook her en der dat je dat juist niet moet doen.

Wat denken jullie daarover

PS: Als seinsleutel gebruik ik een Oostduitse K40 aan mijn yaesu F897D op trainstand

Seinen (als ik het uitschrijf met dits en dahs) is geen probleem, cq kan ik ook wel seinen en herkennen.

Online leren gaat ook wel lukken (F gehaald met de DLZA)

Nou die morse nog.... :shock:
.... But will it blend?

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Help, het gaat allemaal zo snel!

#2 Bericht door PA3LS »

Geduld hebben en doorzetten. Het heeft mij 2 jaar gekost (met grote intervallen) om te komen waar ik nu ben. Het helpt als je de motivatie hebt om te blijven oefenen, dat heb ik dus niet zo. Dan ben ik 'n week dagelijks aan het oefenen om vervolgens weer weken niks er aan te doen.
Je kan de G4FON morse trainer nemen. Die zendt willekeurige groepjes letters op een normale snelheid of een snelheid met grotere interval tussen de letters.
Zet die op 15/15wpm. Dat zou nog wel mee te schrijven moeten zijn. Ik kan krabbelen tot 20wpm, mijn handschrift wordt dan een soort geheimschrift maar toch ;)
Tevens leer je dan het echte ritme. Ik heb gemerkt dat leren op 20wpm/15wpm minder goed werkt voor 't ontcijferen van de code die je op de radio hoort. Ik raad het echt af om de spatie tussen de letters te vergroten. Wat je op de radio hoort klinkt dan echt ontzettend anders.
Wat na het leren van alle karakters nog rest, is het leren verstaan van hele woorden. Dat is nog knap lastig. Ik kan prima meeschrijven en lezen wat iemand seint, maar als ik het zonder pen en papier moet doen... Gelukkig gaat dat ook al steeds beter.
Gebruik ook de 'words' oefening. Alleen willekeurige groepjes letters werken prima om de basis te leren, maar woorden hebben een compleet ander ritme.

PD2EDR
Berichten: 331
Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:35
Locatie: Spijkenisse / The Netherlands / JO21DR

Re: Help, het gaat allemaal zo snel!

#3 Bericht door PD2EDR »

Ik heb het geleerd door het te doen. Met een (inmiddels SK) OM elke week 2 keer een uurtje CW bedreven op 2 meter.

Inderdaad gewoon volhouden en blijven proberen. Als het de ene dag niet lekker gaat... dan is er altijd een volgende dag.
Quod scripsi, scripsi

73 de PD2EDR

Edward / Spijkenisse

PE1HVS
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2008, 10:07

Re: Help, het gaat allemaal zo snel!

#4 Bericht door PE1HVS »

Ben met je eens dat snel schrijven het grote probleem is...
Ik heb hem zelf op 15wpm actual character speed en 13wpm effective code speed staan.
Het lukt dan wel om mee te schrijven, hoewel ik bij iedere nieuwe letter even moet ontdekken hoe die het snelst (en enigzins leesbaar) neer te kladden is ;-)
Naarmate een letter langer geoefend is, gaat het schrijven toch steeds weer eenvoudiger, dus het is echt een kwestie van oefenen.
Op dit moment zit ik, na ongeveer 2 weken 10 min/dag oefenen, bij 13 letters opnemen, seinen heb ik me nog niet aan gewaagd.

Hoewel G4FON aangeeft dat je bij 90 % score de volgende letter al toe kunt voegen, voel ik me persoonlijk meer op mijn gemak om dit percentage rond de 95-98% te kiezen. De morse eisen voor het belgische examen zijn wat dat betreft ook strenger: slechts 4 fouten in 3 min code is toegestaan, dat komt ongeveer overeen met 98% schat ik...

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Help, het gaat allemaal zo snel!

#5 Bericht door coolepascal »

Supergaaf dat je nog de moeite wilt nemen het telegraferen onder de knie te krijgen.
Ik ben op een zeker moment gewoon begonnen verbindingen te maken.
Toendertijd was er wel nog wat activiteit op 2M en zeer zeker op 6M (6M was in die tijd in NL CW only)
Ik was het examen helemaal weer vergeten, toen heb ik maar eens de eisen gelezen en dacht, dat ik daar ondertussen ruim aan voldeed, en zo geschiede.
Ik ben helaas nooit een goede telegrafist geworden, van de 25wpm die ik er toen moeiteloos uitrammelde is niet veel meer over, en ik moest altijd meeschrijven wilde ik niet vergeten wat het tegenstation gezegd had.
Maar nog steeds vind ik CW de leukste mode.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PC1A
Berichten: 423
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:30

Re: Help, het gaat allemaal zo snel!

#6 Bericht door PC1A »

In de jaren 80 gaven PA3BJD (SK) en PA3BVN op 2m een morsecursus.
Het karakter werd op 12 wpm geseind en de tussenruimte/spatie was eerst groot en werd steeds korter.
Of deze methode een naam heeft weet ik niet, wel dat men gebruik maakte van een Tono Theta 9000.

Op deze manier leer je de letter herkennen, eerst met lange bedenktijd, en werk je naar die 12 wpm toe.
Dus jouw idee is zo gek nog niet, maar is zelfs al gebruikt en met succes.

Anton
licenced since 1983

aka 9H3UJ en J45C

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Help, het gaat allemaal zo snel!

#7 Bericht door PA3DAT »

Hier hetzelfde, ik heb het ook op die manier geleerd van Bram-BJD, zoals we 'm noemden...

Ik zou dus 12-15 wpm doen, zoals je al voorstelde, met voldoende ruimte om even na te
denken. Die ruimte moet je geleidelijk korter maken, tot je op 12-15 wpm zit.
Wij deden daar zo'n 10-11 maanden over, 5 avonden per week, steeds 2 x 5 minuten opnemen.

We begonnen met kleine groepjes letters, om het alfabet te leren: ehise hshis, van dat
soort dingen. Dus eerst alleen maar punten, daarna alleen groepjes met strepen, en
dan geleidelijk door elkaar.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

dxman
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 sep 2010, 20:29
Locatie: steenwijk

Re: Help, het gaat allemaal zo snel!

#8 Bericht door dxman »

de piepjes moet je horen als letters... dus herkenen.
SWL Amateur ;-)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Help, het gaat allemaal zo snel!

#9 Bericht door PA3DAT »

Jawel, maar dat gaat niet van vandaag op morgen... :mrgreen:

Maar dat is inderdaad de reden om vanaf dag 1 op 12 wpm te beginnen, met veel
tussenruimte. Je hoort dan niet heel langzaam de afzonderlijke punten en strepen,
maar een teken op normale snelheid. Vervolgens heb je even tijd om dat teken in
je hoofd te herhalen, te herkennen en op te schrijven. Gaandeweg gaat dat steeds
makkelijker, waardoor de tussentijd korter kan.

Alleen het laatste stapje, géén extra tussentijd meer, dat was zwaar... :oops:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Help, het gaat allemaal zo snel!

#10 Bericht door Ton_O_E »

Ik ben helemaal niet met morse bezig of zo, maar is het niet handiger/sneller
om de letters op het toetsenbord te typen i.p.v te schrijven op papier,
als je een beetje blind kunt typen, hoef je hier haast niet bij na te denken.
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1167
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Help, het gaat allemaal zo snel!

#11 Bericht door pa3dsc »

Het is een vreemd rekencentrum boven in ons hoofd.
Bij het opschrijven van de gehoorde morse signalen moet je lezen wat je hebt ontvangen.
De weg is dus horen > schrijven > lezen >begrijpen.
In het spraak verkeer is het horen > begrijpen.
Het opschrijven of typen van morse maakt niet uit.
Er moet gelezen worden om te begrijpen.
In het spraak verkeer tussen mensen wordt niet per letter, maar per woord begrepen wat er wordt gezegd
Als je echter gezellige QSO's wilt maken zul je de geseinde teksten direct moeten begrijpen
zie:
http://www.qsl.net/n9bor/n0hff.htm
Een gereedschapje om tekst om te zetten is winmorse2
http://www.winmorse.com/
Hier mee kun je tekst om zetten naar CW De spaties kunnen naar believen worden in gesteld.
Woorden op b.v. 20 wp/m en de spaties lang (heel lang)
De audiofile naar een draag maar medium over gezet.
B.v. naar je telefoon om tijdens het uitlaten van de hond of een bus/trein reis het nemen te oefenen.
Na korte tijd ga je woorden herkennen. DE HET EEN en steeds meer
Als de audiofile te bekend wordt maak je een nieuwe.
Liefst een tekst met korte eenvoudige woorden. Een kinderboek b.v.

(Mensen die 5 letter codes ontvangen moeten wel opschrijven.)

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Help, het gaat allemaal zo snel!

#12 Bericht door PA1ZP »

Dag Allemaal

Cw leren is een kwestie van vallen en opstaan.
1 stap vooruit 2 terug en dan weer 3 vooruit

Toch komen en kwamen we allemaal op blokkade snelheden.
Ikzelf ging op examen in 2000 en kon 20 WPM foutloos lezen.
Seinen is en blijft een probleem.
Alleen komt dat door een wat slechte motoriek in mijn lijf.
De eerste QSO's op de band was het zweten en hard werken na een 10-15 tal minuten was ik afgebrand.
Het duurde minder als een jaar om in de praktijk op de band van 20 naar 25 WPM te komen met nemen.
Het duurde 8 jaar om 30 WPM te kunnen nemen.
Nu zit ik wel eens een 1 1/2 uur te babbelen in 1 QSO.
Bij hogere snelheden is het belangrijk om een duidelijk en redelijk ruisvrij signaal teontvangen.
Wordt het signaal zwakker en ruiseriger, kan ik ook de hoge snelheden niet meer volgen.

Seinen blijft nog steeds na al die jaren een probleem.
Na een 5-tal jaren lukte het me oom 25 WPm QSO,s te maken met amper dingen op te schrijven.
Nu kan ik gewoon QSO's in het Nederlands maken op een redelijke storingsarme band met 28 WPM.
Helaas om een Engels QSO te maken moet ik terug naar 20 WPM.
Waarom er komt dan nog een stap bij het vertalen van Nederlands Engels bij seinen en Engels Nederlands bij het nemen
Vertalen en nemen van een Engels QSO gaat niet zonder het schrijven van het QSO, het wort dan te druk in mijn hoofd en schrijven ontlast mijn geheugen dan.

Gewoon stug volhouden en veel oefenen.
Vooral het oefenen iedere dag is belangrijk, alle dagen een 2 x 7 minuten nemen is vaak voldoende.

Seinen leerde eerst door een heel stuk uit een tijschrift weg te seinen tegen een PC.
Toen dat prima ging stapte ik over op gewoon hele verhalen over dingen die ik voor mijn neus in de shack zag te omschrijven.
Nog wat verder zat ik gewoon verhalen te vertellen met de sleutel.
Zo in de trend van de glazen pot met schroefjes heeft een zwarte afdichtingsrand en de pot staat naast mijn oude keyer en die heeft veel stof dus die moet ik eigenlijk afstoffen hihi, dat zal ik straks even doen als ik onder de tafel in de rommelkist nog een oude poetsdoek kan vinden, ik zal waarschijnlijk ook even de contacten moeten schoonmaken met wasbenzine want de thinner is op, waar heb ik de 3 mm inbussleutel gelaten om de paddles te verwijderen, etc, etc.

Toen ik direct na mijn CW examen mijn eerste paddle bouwde begon het leren seinen weer gewoon opnieuw.
Na een 7 tal jaren nog een keer om over te kunnen stappen op een Vibroplex, ben ik manden mee bezig geweest om die strepen handmatig te kunnen maken.

Na het CW-examen ben ik op de 2 meterband begonnen om regelmatig gewoon tegen een bekende van me te babbelen.
Over heel gewone zaken als ik zat voetbal te kijken en die Ajaxieden maakten er vanavond niet veel van en op het nieuws was het weerbericht weer erg goed om veel morse te oefenen, want het gaat morgen en de rest van de week weer regenen.

Ook heb ik jaren lang met een vast maatje op HF op de band zitten babbelen in Cw, en ieder jaar ging langzaam maar zeker de snelheid omhoog.
Dat gebeurd gewoon vanzelf je hebt er zelf niet eens erg in.

Cw leren kan iedereen, je moet alleen de discipline hebben om het te blijven oefenen , dat is voor de meeste die het niet geleerd krijgen het probleem, het gebrek aan geduld zelfmotivatie en vertrouwen in jezelf hebben dat je het kan leren.
Iemand die je steeds uitdaagt en je helpt om gemotiveerd te blijven is dan erg fijn.
Ik had na 2 jaar een zoon van 8 die ik voor moest blijven in CW.

Heel veel succes in ieder geval, ik kan wel weer een ragchew QSO maatje gebruiken, ik sta nu al 2 jaar ruim stil op 30 WPM en kom niet door deze barriere heen.
Waarom, gewoon gebrek aan motivatie en gezellige babbels met mensen die een leuk verhaal kunnen vertellen aan elkaar met dezelfde interesse.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Help, het gaat allemaal zo snel!

#13 Bericht door kees - pa3deb »

PA1ZP schreef: Heel veel succes in ieder geval, ik kan wel weer een ragchew QSO maatje gebruiken, ik sta nu al 2 jaar ruim stil op 30 WPM en kom niet door deze barriere heen.
Waarom, gewoon gebrek aan motivatie en gezellige babbels met mensen die een leuk verhaal kunnen vertellen aan elkaar met dezelfde interesse.
dan moet je toch es wat vaker op 3575 uitluisteren, Jos. Soms iets lager, of hoger 3576 of 3573. Maar je kunt je natuurlijk ook afvragen of je werkelijk door die barriere wilt breken?
soms werkt het heel goed om je gewoon neer te leggen bij een bepaalde snelheid. Na verloop van tijd gaat die dan vanzelf weer omhoog. Als je _te_ graag iets wilt, gaat het vaak extra lastig.
Let it go, dan komt het vanzelf als je eraan toe bent

tot horens,
73
Kees, PA3DEB

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Help, het gaat allemaal zo snel!

#14 Bericht door PA1ZP »

Dag Kees

Ja ik weet het ik ben veel te weinig QRV.
Ik ben te druk bezig met allerlei bouwprojecten momenteel.
Ik heb gewoon de tijd niet.
Ik moet nog even de 4-square antennes en bedieningskast voor het 20 mtr ЕНРГИЯ antennesysteem in elkaar timmeren en dan krijg ik voorlopig weer meer tijd.

Ik kan dank zij het АНТОНОВ НОИСЕ-КАНСЕЛЕР СИСТЕМ wel lekker ruisvrij luisteren op 80 mtrs.

Want als we de antennes af hebben moeten deze natuurlijk ook getest worden.
dan kunnen we ook weer babbelen over de diverse projecten en natuurlijk wil ik nog wel van je weten waarop je laatst op zolder mee aan het funken was hihi.
Kan ik ook de Vibroplex weer wat sneller zien te krijgen.

73
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Help, het gaat allemaal zo snel!

#15 Bericht door PA0FRI »

pa3bas schreef:Ik wil proberen morse te leren. Nu ben ik van plan om de ruimte tussen de letters flink te verlengen zodat ik tijd heb een en ander op te schrijven
De ruimte tussen de tekens verlengen is goed zolang je de tekens zo kort mogelijk houd. Je herkent op den duur een teken aan zijn "klank". Als tijdens een film een vuurwapen afgeschoten wordt, kan ik minuten later nog zeggen hoeveel patronen er afgevuurd werden. Verder niet nadenken tijdens het opnemen, gewoon opschrijven wat je hoort! Zodra je nadenkt, raak je van slag en raak je achter.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie