waar cw op 40 meter

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

waar cw op 40 meter

#1 Bericht door fred101 »

OK, van 7000 tot 7050 maar dat bedoel ik niet. Ik zit nu in Eerbeek in een vakantie huisje en in de tuin staat nu mijn nieuw gebouwde vakantie vertical die resonant op 40 is.

Ik gebruik mijn net klare cw decoder omdat ik niet in mijn hoofd kan filteren. Ik kan dus wel CW. Daar heb ik me bij neergelegd en oefen gewoon stug door. Iedere dag een half uur. Tot die tijd dus de decoder (voor ik alle anti-hulpmiddel cwers over me heen krijg)

Ik heb nu na 3 dagen een verbinding gemaakt na zelf uiteindelijk maar cq roepen met, een duitser, alleen kwam die qrp terug en zo ver in de ruis dat de decoder niet eens signaal zag. Toch lukte me het om hem min of meer te werken. (call, naam rst en woonplaats kon ik nemen)

Nu de vraag, is er op 40 net als op 80 en soort oefen frequentie waar meestal ervaren "elmers" hun set op hebben bijstaan voor beginners. Ik hoor enorm veel cw, ook erg veel snel cw en als het wat trager is zijn het meestal duitsers die elkaar kennen en rustig een uur door zitten kloppen.

Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: waar cw op 40 meter

#2 Bericht door coolepascal »

Ik zit altijd op 7030 maar das zo'n beetje de enige freq waar je geen qrp (lees ervaren en geduldige lui) tegen komt ;(
7012 is ook een probate plek
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: waar cw op 40 meter

#3 Bericht door Steef »

http://www.fists.co.uk/frequencies.html

http://www.skccgroup.com/opfreq.htm

40M 7.055 +/- 5kc
40M 7.115 +/- 10kc
20M 14.055 +/- 5kc
Wie praat luistert niet

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: waar cw op 40 meter

#4 Bericht door fred101 »

Bedankt voor de links. Heb een ooronsteking dus kan de koptelefoon niet lang achter elkaar ophouden. Maar ik heb rond 7025 toch een station gewerkt. Dat ging best aardig. Ik dacht alleen daarna, waar heb ik die naam meer gehoord ? i2RTF, Pietro Begali, maar toen ik het opzocht wist ik het. Hij maakt seinsleutels :mrgreen:

Fred
Laatst gewijzigd door fred101 op 10 mar 2011, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: waar cw op 40 meter

#5 Bericht door kees - pa3deb »

fred101 schreef:Bedankt voor de links. Heb een ooronsteking dus kan de koptelefoon niet lang achter elkaar ophouden. Maar ik heb rond 7025 toch een station gewerkt. Dat ging best aardig. Ik dacht alleen daarna, waar heb ik die naam meer gehoord ? iR2TF, Pietro Begali, maar toen ik het opzocht wist ik het. Hij maakt seinsleutels :mrgreen:

Fred
hoi Fred,
leuk dat je Piero gewerkt hebt. Hij maakt hele mooie sleutels, deze bijvoorbeeld

En wel heel toevallig, want ik wilde je net vertellen dat je beter niet rond 7025 kan gaan roepen, omdat daar een "ontmoetingsfrequentie" schijnt te zijn van de HSC (High Speed Club) :mrgreen:

Gelukkig zijn vele HSC-liefhebbers ook echte telegrafisten, die hun snelheid automatisch aanpassen aan het tegenstation.
73
Kees, PA3DEB

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: waar cw op 40 meter

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

coolepascal schreef:Ik zit altijd op 7030 maar das zo'n beetje de enige freq waar je geen qrp (lees ervaren en geduldige lui) tegen komt ;(
7030 is juist de qrp frequentie in Europa.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: waar cw op 40 meter

#7 Bericht door dxhunter »

Ik heb net na mijn examen destijds veel CW qso's gemaakt met novice stations uit de USA op 15 meter. Ik dacht zo tussen 21.100 en 21.150 MHz. Boven het 'normale' cw segement dus.
Er werd toen veel gewerkt met snelheden van 5 tot 15 wpm. Ik heb er al heel lang niet meer geluisterd dus ik weet niet of er nog steeds activiteit is. Het waren meestal heel leuke qso's, soort van cw rag chew maar dan lage snelheid.

Dit is welliswaar niet op 40m maar vaak is een 40m vertical ook resonant op 15m (1/4 labda 7MHz is ongeveer 5/8 labda 21 MHz).

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: waar cw op 40 meter

#8 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA4M schreef:Ik heb net na mijn examen destijds veel CW qso's gemaakt met novice stations uit de USA op 15 meter. Ik dacht zo tussen 21.100 en 21.150 MHz. Boven het 'normale' cw segement dus.
Er werd toen veel gewerkt met snelheden van 5 tot 15 wpm. Ik heb er al heel lang niet meer geluisterd dus ik weet niet of er nog steeds activiteit is. Het waren meestal heel leuke qso's, soort van cw rag chew maar dan lage snelheid.

Dit is welliswaar niet op 40m maar vaak is een 40m vertical ook resonant op 15m (1/4 labda 7MHz is ongeveer 5/8 labda 21 MHz).
Deze ervaring deel ik. In mijn "B" periode kon ik in dit deel van de band vele Amerikanen werken. Inderdaad, met lage snelheid.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA0DOM
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2007, 21:31

Re: waar cw op 40 meter

#9 Bericht door PA0DOM »

fred101 schreef:OK, van 7000 tot 7050 maar dat bedoel ik niet. Ik zit nu in Eerbeek in een vakantie huisje en in de tuin staat nu mijn nieuw gebouwde vakantie vertical die resonant op 40 is.

Ik gebruik mijn net klare cw decoder omdat ik niet in mijn hoofd kan filteren. Ik kan dus wel CW. Daar heb ik me bij neergelegd en oefen gewoon stug door. Iedere dag een half uur. Tot die tijd dus de decoder (voor ik alle anti-hulpmiddel cwers over me heen krijg)

Ik heb nu na 3 dagen een verbinding gemaakt na zelf uiteindelijk maar cq roepen met, een duitser, alleen kwam die qrp terug en zo ver in de ruis dat de decoder niet eens signaal zag. Toch lukte me het om hem min of meer te werken. (call, naam rst en woonplaats kon ik nemen)

Nu de vraag, is er op 40 net als op 80 en soort oefen frequentie waar meestal ervaren "elmers" hun set op hebben bijstaan voor beginners. Ik hoor enorm veel cw, ook erg veel snel cw en als het wat trager is zijn het meestal duitsers die elkaar kennen en rustig een uur door zitten kloppen.

Fred
Beste Fred. Ook ik ben wegens mijn gehoor voornamelijk aangewezen op cw get programma.In de avond hoor je veel stations laag in de band b.v. LZ133OG die ons graag werken.Heb ook weleens DU gewerkt.Ook met vertikal.Met enig zoeken gaat het echt wel lukken.Ook veel russen zijn present op 40, maar voornamelijk s,avonds.Ze vallen vaak van hun stoel als ze mijn naam horen.:-) YL zou in CW zeer zelden voor komen.Vorige week zaterdag nog een Italiaans fregat in de haven. Veel succes.
Christa

Plaats reactie