CW-USB of CW-LSB?

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: CW-USB of CW-LSB?

#16 Bericht door SM0FLY »

PE2HD schreef:
PA3EQX schreef:Een CW signaal heeft een boven plus een onderzijband!
PA3EQX
Klopt niet.
Een CW signaal heeft Geen zijbanden.

...
73 de PE2HD, Harry
Daar is al eens een 'leuke' discussie over geweest

http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=31&t=4923

73/Bram

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: CW-USB of CW-LSB?

#17 Bericht door PA3EYC »

Even uitgeprobeerd. Netjes afgestemd op zero beat maakt het niet uit of CW-U of CW-L gebruikt wordt. Zelfde station blijft op dezelfde toonhoogte gehoord.
Bij CW-L wordt de toonhoogte hoger als de VFO frequentie omhooggaat. Dus tuning knop rechtsom draaien.
Bij CW-U is dat omgekeerd.
Allemaal bedankt voor de reacties. Een mens is dus nooit te oud om te leren.
'73, Maarten -PA3EYC-

PE2HD
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 aug 2006, 06:47
Locatie: Eindhoven

Re: CW-USB of CW-LSB?

#18 Bericht door PE2HD »

Fijn dat het werkt :wink:
Als je last hebt van een storend signaal vlakbij het te ontvangen signaal kan het best wel eens voorkomen dat het stoorsignaal net wel buiten je filter valt als je van mode wisselt.
Overigens denk ik dat je 5000 genoeg (goede) mogelijkheden heeft om daar toch wel vanaf te komen.

73 de PE2HD, Harry

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5110
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: CW-USB of CW-LSB?

#19 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Bedankt voor de uitleg allemaal. Ik zat er met mijn beredenatie naast. :oops:
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PC1I
Berichten: 418
Lid geworden op: 06 jan 2009, 23:29
Roepletters: PC1I
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: CW-USB of CW-LSB?

#20 Bericht door PC1I »

fred101 schreef:Ik heb me dat ook wel eens afgevraagd. Oorspronkelijk is CW gewoon de draaggolf onderbreken. Er wordt niet gemoduleerd, er zijn geen zijbanden. Door nu bij ontvangst je bfo wat te verstellen hoor je toch een toon. Dan moet je denk ik eigenlijk eerst zero beat afstemmen. Dat zit je op de gelijke frequentie en dan de bfo er boven of onder draaien.

Ik vraag me af of moderne sets dat ook nog zo doen. Juist vanwege dat usb/lsb. Zouden ze nog steeds echt de carrier schakelen of zouden ze een sidetoon moduleren en die in usb of lsb uitzenden ?
Een moderne set doet dat, volgens mij, net als vroeger.
Met dat verschil dat nu meestal een vaste shift instelbaar is.
Die shift is eigenlijk niets anders dan wat je vroeger deed met de BFO. In wezen bepaalde je met de BFO de toon die je wilde horen tov de "zero beat" draaggolf.
Nu dus een vaste waarde dmv shift, meestal dat wat de gebruiker het prettigst in de oren klinkt.
Het schakelen tussen CW-U of CW-L (of CW en CW-R waarbij CW in LSB en CW-Reverse USB is) met een moderne set heeft als voordeel dat jouw draaggolf op hetzelfde punt blijft staan maar dat station wat net even hoger irritant zit te wezen naar een lagere toon gezet wordt bij overschakelen en het daarmee wat prettiger luistert.
Of andersom natuurlijk. De tegenpartij merkt niets van jouw keuze want je hebt alleen de ontvangst veranderd tov de draaggolf.

73, Kees PE2KM
-------------------------------------------------------------------------
Van mei 2000 tot en met oktober 2021 vooral bekend als PE2KM
FTdx10, FT-991A, FT-817ND, FTM-300E, VX-6E, Anytone 868UV
-------------------------------------------------------------------------

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: CW-USB of CW-LSB?

#21 Bericht door PA3EYC »

PE2KM schreef:............Het schakelen tussen CW-U of CW-L (of CW en CW-R waarbij CW in LSB en CW-Reverse USB is)....................
73, Kees PE2KM
Niet dat het belangrijk is maar HRD laat CW-R zien bij CW-L en CW bij CW-U.
'73, Maarten -PA3EYC-

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: CW-USB of CW-LSB?

#22 Bericht door fred101 »

Even voor de duidelijkheid, ik bedoel niet ontvangst. Dat is gewoon idd zoals hierboven beshreven. Ik bedoel het zenden. Als ik zelf een cw zendertje maak en mijn oude buizen zenders schakelen de draaggolf aan en uit. Uit de door onze zweedse vriend aangehaalde discussie maak ik op dat er dus inderdaad sets zijn die een gemoduleerd cw signaal maken. Ik meen dat er in de FT950 een menu instelling is waarbij hij in zijn dsplay de carrier ( zendfrequentie tegenstation) of carrier plus/min bfo offset frequentie ( luisterfrequentie) weergeeft. Als ik van cw usb naar cw lsb schakel dan verspringt de display. Blijkbaar geeft hij dus bij mij de luisterfrequentie. Bv 800 Hz boven of onder carrier.

Blijft grappig in cw. Ik he een tijd met monica geoefend en volgens een vriend die meeluisterde zaten wij soms een KHz uit elkaar. Ik zat op een oude buizenset met een mechanisch CW filter.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

PC1I
Berichten: 418
Lid geworden op: 06 jan 2009, 23:29
Roepletters: PC1I
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: CW-USB of CW-LSB?

#23 Bericht door PC1I »

fred101 schreef: Als ik van cw usb naar cw lsb schakel dan verspringt de display. Blijkbaar geeft hij dus bij mij de luisterfrequentie. Bv 800 Hz boven of onder carrier.
De meeste nieuwere sets hebben vaak de mogelijkheid om al dan niet de shift weer te geven. Waarom dat is ontgaat mij eigenlijk. Of het moet zijn dat mensen die een sked maken het toch nog leuk vinden naar elkaar te zoeken?
In zo'n geval geef je, lijkt mij, de carrier frequentie op. Als je even niet oplet en je bent gewend om niet de carrier frequentie weer te geven zit je dus mooi de ingestelde shift naast de sked frequentie...
:P

73, Kees
-------------------------------------------------------------------------
Van mei 2000 tot en met oktober 2021 vooral bekend als PE2KM
FTdx10, FT-991A, FT-817ND, FTM-300E, VX-6E, Anytone 868UV
-------------------------------------------------------------------------

PA0DOM
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2007, 21:31

Re: CW-USB of CW-LSB?

#24 Bericht door PA0DOM »

PE2KM schreef:
fred101 schreef: Als ik van cw usb naar cw lsb schakel dan verspringt de display. Blijkbaar geeft hij dus bij mij de luisterfrequentie. Bv 800 Hz boven of onder carrier.
De meeste nieuwere sets hebben vaak de mogelijkheid om al dan niet de shift weer te geven. Waarom dat is ontgaat mij eigenlijk. Of het moet zijn dat mensen die een sked maken het toch nog leuk vinden naar elkaar te zoeken?
In zo'n geval geef je, lijkt mij, de carrier frequentie op. Als je even niet oplet en je bent gewend om niet de carrier frequentie weer te geven zit je dus mooi de ingestelde shift naast de sked frequentie...
:P

73, Kees

Ja O.K. Interessante discussie.Ik heb het in alle stilte gevolgd.Ik zit ook met die problemen te stoeien met mijn FT1000MP voorzien van collins filter 250 hz en 500 hz. Ga ik die inschakelen gaat de toon erg laag worden en moeilijk te verstaan.Met de shift kan ik de toon terug halen, maar ik heb gemerkt dat de operators mij zeggen dat ik naast de werk freq. zit.Terug uitschakelen van de shift geraak ik weer op de frequentie.Ik los het op door split te werken en de oorspronkelijke frequentie naar sub v.f.o. te copieeren.Dan de shift terug inschakelen om de toon terug erin te krijgen.Beetje omslachtig, maar dat gaat.Zou bij zo ene set handiger moeten kunnen gaan.
Christa

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1479
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: CW-USB of CW-LSB?

#25 Bericht door pa3met »

even een leuk plaatje opgezocht voor visuele duidelijkheid. CW vs CW-R

cw-cwr.png
cw-cwr.png (11.66 KiB) 5522 keer bekeken
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5110
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: CW-USB of CW-LSB?

#26 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

pa3met schreef:even een leuk plaatje opgezocht voor visuele duidelijkheid. CW vs CW-R

cw-cwr.png
Als ik dan het goed begrijp hoor je, zonder aan de afstemming te draaien, in de stand "CW" het eventuele "CW-R" signaal niet.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1479
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: CW-USB of CW-LSB?

#27 Bericht door pa3met »

PA0DOM schreef:[Terug uitschakelen van de shift geraak ik weer op de frequentie.Ik los het op door split te werken en de oorspronkelijke frequentie naar sub v.f.o. te copieeren.Dan de shift terug inschakelen om de toon terug erin te krijgen.Beetje omslachtig, maar dat gaat.Zou bij zo ene set handiger moeten kunnen gaan.
Christa
ik heb cw/ssb sync tuning en een aparte pitch control op de set zitten en heb dat probleem eigenlijk niet. Ik kan me voorstellen dat er wellicht iets mis staat wat dat betreft op de 1000MP? (termen zullen vast anders heten)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

PA0DOM
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2007, 21:31

Re: CW-USB of CW-LSB?

#28 Bericht door PA0DOM »

[
ik heb cw/ssb sync tuning en een aparte pitch control op de set zitten en heb dat probleem eigenlijk niet. Ik kan me voorstellen dat er wellicht iets mis staat wat dat betreft op de 1000MP? (termen zullen vast anders heten)[/quote]

En Bingo!!! Da was het de pitch.Daarmee kan ik de toon hoogte regelen.Vandaag in de contest uitgebreid kunnen proberen.De carrier gaat niet meer "fietsen"nie. Geweldig bedankt.Ik had men eigen nooit afgevraagd wat de functie van die pitch was. Dacht dat het voor digi modes war.

Christa

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CW-USB of CW-LSB?

#29 Bericht door PA0ETE »

Vroeger werd vrij willekeurig gekozen. Op de ene kortegolfband was het dan met CW de BFO erboven, op de andere onder het ontvangen signaal, afhankelijk of voor die band boven- of ondermenging werd gebruikt. Bij de oudere sets moest je de vaak analoge schaal ook opnieuw calibreren als je van USB naar LSB ging of naar CW, en ook als je van band verwisselde. Tegenwoordig kun je alles digitaal compenseren.

Bij moderne sets is de frequentie die het display in de stand CW aangeeft als hij goed is afgeregeld de frequentie waar het CW-signaal terechtkomt. Bij wat ze CW-U noemen gaat de BFO op ontvangst een Hz of 700 omlaag en het gevolg is dat je een toon hoort van 700. Bij CW-L is het andersom, daar gaat de BFO omhoog.

Het maakt voor de werking niet uit. Het is een 'comfort'-kwestie. Ik denk dat het er gekomen is doordat bij een aantal eerderer apparaten als je van USB naar CW schakelde je keurig een 700 Hz-toon kreeg, terwijl als je dat vanaf LSB deed het een hoge toon is (iets in de buurt van 2 kHz). In combinatie met een (smal) CW-filter is dat extra onhandig. Dat is omdat bij apparaten zonder die twee CW-varianten meestal USB voor CW gebruikt wordt (hoewel het ook omgekeerd kan). Als je van LSB naar CW-L schakelt dan is de toon wel laag, en valt die lage toon ook keurig binnen je CW-filter.

In modernere apparaten is dat vaak niet meer zo, en is het denk ik daarom nog meer een comfortkwestie, inderdaad of je de toontjes van hoog naar laag wilt horen als je over de band draait of niet :-) Het kan bij een breed filter zonder IF-shift ook uitmaken als je een stoorsignaal net op de plek van de de onderdrukte zijband kunt plaatsen. Dat wordt dan plotseling 40 - 50 dB onderdrukt terwijl het anders binnen je filter valt.

Overigens heeft een CW-signaal gewoon twee zijbanden. Tenzij je de sleutel loslaat of een boek op de sleutel legt. Afhankelijk van de snelheid van het seinen wordt die bandbreedte al dan niet groter. :-) Om die reden kun je voor een aantal kortegolfapparaten als dat niet continu afstembaar is ofwel een 300 Hz- ofwel een 600 Hz-filter kopen. Ik maakte ooit de fout dat ik voor mijn FT-901 een 300 Hz-filter kocht, maar al snel zat ik boven de 30 woorden, en die snelheden komen niet meer goed door het smalste van die twee filters, ik had achteraf een 600 Hz-exemplaar moeten nemen ;-)

Plaats reactie