In het diepe tijdens de PACC

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

In het diepe tijdens de PACC

#1 Bericht door PA3EYC »

Vanwege allerlei omstandigheden moesten bij PI4AMF een aantal CW'ers afzeggen. Vervolgens moest ik samen met een mede-amateur (beide ca. 17 wpm in QSO's) runnen op 15m.
Dat was gistermorgen heel goed te doen. Roepletters kan ik tot zo'n 25 wpm wel nemen en omdat we met z'n tweeën zaten vulden we elkaar mooi aan.
Totdat we om 12.00 overschakelde naar 20m. Wat we daar meemaakten is met geen enkel computerprogramma te trainen. Er kwamen gemiddeld 20 - 30 Russen, Ukrainers, Polen, en alles wat nog meer in die hoek zit tegelijk terug met allemaal (voor mijn gevoel) dezelfde toonhoogte. Dat had ik in Morserunner nog nooit gehoord. Na elk QRZ de PI4AMF test kwam de kakafonie weer. Pas na enkele seconden lukte het ons om (delen van) calls eruit te halen. Sommige stations gingen iets naast frequentie waardoor die anders klonken en meteen er tussen uitgehaald konden worden. Was wel zweten maar ik heb ongelofelijk genoten. We hebben Russen gewerkt die snelheden ver boven de 30wpm hanteerden. Pas na twee of drie keer hadden we de call pas. We hebben samen slechts een uur op 20 gezeten en moest daarna zeker een half uur bijkomen.
Dit was dus de eerste keer dat ik als running station in CW gezeten heb. Was even zweten maar was echt heel leuk.
CW is verre weg de mooiste mode. Tenminste dat vind ik dan.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: In het diepe tijdens de PACC

#2 Bericht door PA2REH »

Mooi dat je er van genoten hebt. Een van de meest belangrijke doelstellingen van deze contest. Als ze met die hoge snelheden terugkomen gewoon een paar keer QRS seinen. Elke hamoperator weet dan dat de snelheid omlaag moet.
Inderdaad is een pile-up verwerken een kunst op zich die je alleen maar op dit soort momenten kan oefenen.
73 es Eric - pa2reh
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

QSY
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:55

Re: In het diepe tijdens de PACC

#3 Bericht door QSY »

..
Laatst gewijzigd door QSY op 19 mar 2013, 01:48, 1 keer totaal gewijzigd.

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: In het diepe tijdens de PACC

#4 Bericht door PA3EYC »

Het was inderdaad een ervaring. Thuis doe ik nog wel een mee met een contest voor de afdelingscompetitie. Doe dan altijd S&P. Dat is gewoon, voor een niet geoefend CW'er, veel makkelijker te doen. Ik heb thuis nog nooit als running gezeten.

Wij zaten aan te roepen met 27 wpm. dan verwacht je toch dat de tegenstations wel een beetje hetzelfde tempo aan zouden houden. Als er 1 met hetzelfde tempo terugkwam was dat een verademing. Vooral die Russen en Ukrainers hielden er snelheden op na die ver boven onze 27 wpm lagen.

En zoals Oene zegt: even wachten en dan komt er vanzelf iemand terug waarvan je de call of een deel ervan kan nemen. Sommige stations gingen iets naast frequentie waardoor ze in toonhoogte afweken van de rest en er meteen uitgepikt konden worden.

We zaten gelukkig met z'n tweeen (semi geoefend) en geen van ons raakte in paniek. Rustig de QSO's afwerken onder het motto: diegene die te ongeduldig is moet maar ergens anders heengaan. We hebben echt van 12.00 tot 13.00 uur constant een Pile-Up gehad.

Had wel CW Pile-up's gehoord op de band en dacht vaak hoe kan iemand uit die chaos een call herkennen. Nu kreeg ik er zelf 1 voor de kiezen.
Het was absoluut een mooie ervaring.
'73, Maarten -PA3EYC-

QSY
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:55

Re: In het diepe tijdens de PACC

#5 Bericht door QSY »

..
Laatst gewijzigd door QSY op 19 mar 2013, 01:48, 1 keer totaal gewijzigd.

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: In het diepe tijdens de PACC

#6 Bericht door PA3EYC »

Toen ik in het najaar van 1987 morse examen deed wilde ik alleen maar op de KG banden uit komen. Ik haalde ternauwernood de eis van 12 wpm. De Junker verdween daarna subiet in de kast om er nooit meer uit te komen. Dus nooit CW verbindingen gemaakt. Volgens mijn logboek ben ik eind 1993 helemaal gestopt met de hobby.

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en toch weer met de hobby gestart.
Bij ons clubstation PI4AMF liep een tweejaarlijkse CW cursus. Daar ben ik halverwege bij ingestroomd en ben juni 2010 "geslaagd" voor de test met 12 wpm. Analoog aan het examen van destijds. 2x 5 minuten nemen en vervolgens seinen.

Daarna aan de slag gegaan met RufzXP. De snelheid opgevoerd naar ca. 25 wpm voor het nemen van calls en ondertussen met CW contesten verbindingen maken. Altijd S&P en vooral goed luisteren. Ook met morserunner aan de slag gegaan.

Nu zitten de beginners van weleer op de gevorderden cursus bij PI4AMF en worden we afgebeuld met snelheden die ons vermogen te boven gaan en proberen, zonder na te denken, op te schrijven wat we horen. De kunst is niet meer na te denken maar direct te schrijven of typen wat je hoort. Nou gaat dat nog niet 100% goed maar het gaat steeds beter. We zijn nu QSO's aan het maken of luisteren naar QSO's die we uit het hoofd moeten volgen. Alleen RST, naam en QTH worden genoteerd.

M.a.w. is ben samen met nog 3 enthousiastelingen, op diverse manieren, bezig om het CW machtig te worden. Als dit zo door gaat zal het komend jaar hopelijk allemaal wat makkelijker gaan.

Naast CW trainen is het trainen van het gehoor ook ontzettend belangrijk. Je gehoor moet locken op 1 frequentie en de rest moet dan aan je voorbijgaan. Zo kan je uit de brij van calls er elke keer 1 uitpikken.

Afin, gewoon doorgaan met oefenen. Ik ben pas 50 dus hopelijk kan ik er nog voldoende jaren tegenaan.
'73, Maarten -PA3EYC-

QSY
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:55

Re: In het diepe tijdens de PACC

#7 Bericht door QSY »

.,
Laatst gewijzigd door QSY op 19 mar 2013, 08:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: In het diepe tijdens de PACC

#8 Bericht door SM0FLY »

Leuk verhaal Maarten en Oene,

Toen ik hier in SM kwam te wonen heb ik in 1973 opnieuw CW examen moeten afleggen omdat de A-machtiging (nu F) 10minuten 16wpm was 'damals' en niet 12wpm zoals in PA-land. Het probleem waar ik tegen aan liep waren de scandinavische letters ÄÅ en Ö. Ik kon ze alleen ontcijferen door na te denken en dan ben je er geweest. Ik vroeg aan de examinator of ik alleen engelse text kon krijgen en dat was no-problem, zo; aldus geslaagd.

Na 50/50 SSB/CW de afgelopen 10 tallen jaren heb ik nog steeds moeite met die zweedse letters in high-speed RX :shock:

Hypothese; ik geloof bijna (..) dat CW tekens er bij leren nog lastiger is dan je RX-speed, van wat je al machtig bent, op te voeren. :?:


73/Bram

QSY
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:55

Re: In het diepe tijdens de PACC

#9 Bericht door QSY »

..
Laatst gewijzigd door QSY op 19 mar 2013, 01:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3JD
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:37
Roepletters: PA3JD
Locatie: Dedemsvaart

Re: In het diepe tijdens de PACC

#10 Bericht door PA3JD »

-
Laatst gewijzigd door PA3JD op 24 nov 2011, 06:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Vervallen
Berichten: 289
Lid geworden op: 13 jul 2010, 22:20

Re: In het diepe tijdens de PACC

#11 Bericht door Vervallen »

.

Plaats reactie