Mijn eerste seinsleutel

Alles over morse.
Bericht
Auteur
PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Mijn eerste seinsleutel

#1 Bericht door PD4M »

Gestaag vorder ik met morse dankzij de website http://www.lcwo.net.
Ik heb mijzelf een seinsleutel beloofd wanneer ik het gehele alfabet redelijk onder de knie heb. Zover is het nog niet maar binnenkort... wil ik dan toch een seinsleutel aan gaan schaffen. Ik heb mijn zinnen gezet op een Begali sleutel.

Overigens wil ik ook een hele discussie voorkomen over de voors en tegen van leren seinen met een traditionele sleutel versus (iambic) paddles. Prioriteit heeft bij mij een degelijke en zware sleutel die er ook nog eens fraai uitziet. Niet te bling bling. Verder moet dit hulpmiddel mij helpen een fraai schrift en snelheid te ontwikkelen. Iambische paddles lijken mij hierbij de juiste keuze. Dus eerder efficiëntie en snelheid dan traditie.

Als je zo kijkt op de Begali website (http://www.i2rtf.com/) of bij een andere maker/leverancier, welke seinsleutel zou geschikt zijn voor de beginner en waar de beginner voorlopig ook even blij mee zal blijven? Ik neig nu naar de Simplex Pro. Of is de single lever HST misschien een betere optie. Deze is ook in cootie mode (sidesweeper) te gebruiken mocht ik daar ooit zin in krijgen.

Suggesties om eerst eens een Junkers of Oost-Europees militair dingetje van Marktplaats te halen, negeer ik :D
Soms wil een mens zichzelf eens verwennen.

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

QSY
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:55

Re: Mijn eerste seinsleutel

#2 Bericht door QSY »

..
Laatst gewijzigd door QSY op 18 mar 2013, 21:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Mijn eerste seinsleutel

#3 Bericht door kees - pa3deb »

PD4M schreef: Soms wil een mens zichzelf eens verwennen.
Begali heeft hele mooie sleutels, ook voor beginnende telegrafisten.
Deze bijvoorbeeld.
Maar ik kan dat nu wel zeggen, je moet je eigen gevoel volgen bij de aanschaf van een sleutel.
En de HST in cootie mode (sidesweeper, maar dan wel zonder electronica) is leuk, maar niet meer dan dat.
Een comfortabel qso kun je er niet mee doen, zonder de tegenpartij op een guantanamo-marteling te tracteren.

73
Kees
73
Kees, PA3DEB

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 763
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Mijn eerste seinsleutel

#4 Bericht door ON5GM »

Ik heb onlangs de Simplex aangekocht, kan enkel maar zeggen -vakmanschap, vriendelijke man trouwens.Zie ook e-ham i.v.m Begali.
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m
Yaesu FTM400XDE - Ant : Diamond X200N

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Mijn eerste seinsleutel

#5 Bericht door coolepascal »

Maarten, harstikke mooi man, uiteraard verkies ik een handpomp boven een automaat (maar ja ik kan ook niet met een automaat overweg)
Het is al mooi dat er nog mensen CW bedrijven op de echte manier en niet met een computer.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Mijn eerste seinsleutel

#6 Bericht door PA2LO »

De Begali is mooier maar kijk ook eens naar deze: http://www.lnrprecision.com/keys.html. Deze SKCC Club key krijgt ook veel 'thumbs up'.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Mijn eerste seinsleutel

#7 Bericht door PA3DAT »

Wel dure sleutels allemaal hoor. En die handsleutels zijn 10 keer zo duur als bij Tandy
vroeger, maar veel mooier zien ze er niet uit...

Wie een échte, professionele handsleutel wil: waarom niet een Junker, uit Navo-depot?
Betaalde je 25 jaar geleden zo'n 45 gulden voor, ik zag er op tweedehands.nl nog een
voor € 45,00.
Zie http://www.tweedehands.nl/zendamateur/z ... c_id=&afd=

De mooisten hebben in de afstelling een kogeltje, waardoor je ze in hele kleine stapjes
(klikjes) kunt afstellen.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Mijn eerste seinsleutel

#8 Bericht door PD4M »

PD4M schreef: Suggesties om eerst eens een Junkers of Oost-Europees militair dingetje van Marktplaats te halen, negeer ik :D
Soms wil een mens zichzelf eens verwennen.
Aloys :roll:

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Mijn eerste seinsleutel

#9 Bericht door PE7EB »

Weet je waar ik "bang" voor ben Maarten? dat als je je in dit stadium al verwent met een dergelijke luxe sleutel, je later een groot probleem heb als je om wat voor reden dan ook, eens gebruik "moet" maken van een simpele sleutel.
Persoonlijk zou ik het niet zo doen, maar eerst een degelijke, edoch simpele op en neer sleutel aanschaffen
Me daarmee naar de 20 wpm slepen, om daarna mezelf de paddle eigen te maken en de snelheid verder op te voeren.
Dit alles onder het motto: "wie de low tech niet eert, is de hightech niet weerd" :mrgreen:

Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Mijn eerste seinsleutel

#10 Bericht door PA3EYC »

Maarten,

Het is voor een lerende CW'er zaak om het zo makkelijk mogelijk te maken. Je bent nu het alfabet aan het leren. Dat begint met het tellen van punten en strepen tot het leren van het toontje van de letter. Als je nu direct een paddle neemt is er geen overeenkomst tussen handbeweging en tonen. Met een "normale sleutel" is het ritme in de hand exact hetzelfde wat je hoort. Dat blijkt makkelijker te leren te zijn.
Toen ik CW leerde mochten we de sleutel niet aanraken voordat we minimaal met 8wpm konden opnemen. Dit om te voorkomen dat je het jezelf fout aanleert. Bij 8wpm ga je ritmegevoel krijgen.
Daarna seinen met in het ene oor de geluiden uit de PC en in het andere oor de geluiden van de sleutel. En net zolang tot je maar 1 toon hoort. Je loopt dan prefect synchroon met exact de juiste afstand tussen de tekens, letters en woorden. Met een gewone sleutel kan je ook netjes 20wpm halen.
Persoonlijk zou ik eerst gaan voor een normale sleutel. Dit hoeft natuurlijk geen dure te zijn.
En dan als beloning voor jezelf een mooie Paddle. Maar dat is mijn mening.
Ik heb mezelf deze http://www.scheunemann-morsetasten.de/m ... rigent.htm cadeau gedaan toen ik geslaagd was als telegrafist 1e klasse.

Veel succes met het leren van CW.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: Mijn eerste seinsleutel

#11 Bericht door maarten_c »

Eigenlijk is alles al gezegd.
Ik kan je eigenlijk alleen maar aanraden om de handsleutel niet over te slaan.
Mijn favorieten handsleutel is nog altijd de junker. En dan inderdaad die met dat kogeltje erin.

Als je de handsleutel goed beheerst en je komt op een snelheid waarbij je met de keyer beter af bent.
Dan pas zou ik die nemen.
Ik verkies zelf altijd een handsleutel. Ik heb daar meer feeling mee dan een keyer.

pe5ed
Berichten: 280
Lid geworden op: 11 jan 2009, 21:13
Locatie: Haarlem

Re: Mijn eerste seinsleutel

#12 Bericht door pe5ed »

koop ze dan alle 2
Heb je je einddoel meteen al in zicht. Om kunnen gaan met de sleutel der sleutels.
Overdenkend dat je 'het nog niet waard' bent.

Sla je een vlieg met 2 klappen, of juist andersom ;)
Afbeeldinghttp://iarl.org
Van en voor amateurs. Helpt u een handje mee?

Gebruikersavatar
PC1A
Berichten: 423
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:30

Re: Mijn eerste seinsleutel

#13 Bericht door PC1A »

Oene schreef:Hallo Maarten,

Leuk te lezen dat je met CW bezig gaat !
Is een prachtige mode en voor de DX er bijna een must.
Veel sukses met je snelheids verhoging !

Ik heb jarenlang een eenvoudig paddle tje gehad en heb een jaar geleden
een echte Bencher gekocht.
Dat is een heerlijke paddle en een levensgroot verschil met mijn oude,
die ik uiteraard niet meer gebruikt heb.

Ik kan je 1 tip geven als je het toch nog moet leren.
Als je rechtshandig bent, leer dan links met de paddle te seinen of vice versa.

Heeft als voordeel dat je met je vrije hand bijv kunt schrijven oid.

Ik heb dat ook op deze manier geleerd en bevalt mij uitstekend.

73 Oene
Ik sluit me aan bij de tip van Oene.
Kost je wat meer inspanning, maar op termijn betaalt zich dat terug!
Overigens heb ik indertijd een (nieuwe) Junker gekocht, ik zie dat als de standaard.
Wordt nooit meer gebruikt, maar ik kan er ook geen afstand van doen.... :?

Anton
licenced since 1983

aka 9H3UJ en J45C

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Mijn eerste seinsleutel

#14 Bericht door PD4M »

Tjeemig wat veel Maarten's op dit forum!

@ Maarten (PA3EYC) - Ik merk in jouw reactie en ook in die van de anderen enige reserve. Ik ben zo vrij deze deels als nostalgie te classeren en deels als 'common sense' en ervaring.
Allereerst zijn er meerdere manieren ontwikkeld om morse te leren. Ik heb gekozen voor de Koch methode omdat die mij aansprak en als logisch ervaar vanuit didactisch oogpunt. Ik leer daarom morse op een tekensnelheid van 21 wpm met een effectieve snelheid tussen de 16 en de 21 wpm. In mijn perceptie ervaar ik morse niet als punten en strepen en valt er niets te tellen. Zonder zweverig te willen klinken ervaar ik de geluiden gewoon als geluiden en probeer ik het als taalacquisitie te zien. M.a.w. ik hoor het verschil tussen de U en de S in morse meteen. Zelfs op 31 WPM. Net zoals we de i (ih en ieh) klankvariaties dagelijks onderscheiden.

Het aanleren gaat nu dus al heel anders dan vroeger. De 'ouderwetse' seinsleutel was destijds het instrument hierbij. De overeenkomst tussen geluid en handbeweging was dus een gewenste. De telmethode een weg... Welke beweging je aanleert om een bepaald eindresultaat te bereiken doet er niet zo toe. Op en neer of zijwaarts waarbij de richting lang of kort aangeeft. Je hebt gelijk als je het hebt over uitwisselbaarheid. Als je start op een paddle zal je moeite hebben ooit op een traditionele seinsleutel te seinen. Mag ik het vergelijken met rijden in een handgeschakelde auto versus een automaat? Ik wil meteen een automaat. De machine doet een deel van het denken voor je (de Keyer). Het is makkelijker aan te leren (sic) en comfortabel. Kan ik ooit nog leren handschakelen? Natuurlijk! Ik zal moeten leren luisteren naar toerental en een bijpassende beweging met een pook moeten leren maken.

@ Eric (PE7EB) - Ik moet toegeven ik ben zelf ook redelijk 'Calvinistisch' ingesteld maar is het erg jezelf te verwennen? Vind ik het van belang om met meerdere typen seinsleutels te kunnen seinen? Nee, nu nog niet. Ik wil gebruik maken van een oude modus omdat die fascineert en je komt er lekker ver mee (DX). En eigenlijk ook het geheimzinnige van een taal die bijna niemand (meer) spreekt. En in geval van nood? Morse is morse. Het riedeltje bij iedere letter zit in mijn kop. Dat is ook met de sleutel wel te reproduceren. Niet zo mooi strak en niet zo snel.

Ik vind overigens wel dat seinen met de hand moet gebeuren en niet met de computer. In dat opzicht ben ik wel nostalgisch. Dat de computer (keyer) mag ondersteunen vind ik niet erg. Zo speel ik ook digitale piano. Er komt geen hamer met snaar meer aan te pas , maar een mechanisme met een sensor en een in een chippie vervat (uitstekend) geluid. Maar ik vind nog steeds dat jezelf toetsen moet aanslaan. Het verschil tussen huiskamerpiano en vleugel is ook enorm. Toch kan ik ze beiden bespelen na wat gewenning! Ik verwacht dat het zo ook met de sleutels zal gaan waar ik voor kies.

Tot dusver was jullie input behulpzaam en degelijk. Daarom krijgen jullie als dank van mij een virtueel flesje Morse Code Shiraz 2008!

Afbeelding
http://www.henrysdrive.com/our-wines/morse-code-shiraz

Bestaat echt en gespot in de Volkskrant! Te koop in NL bij http://www.grapedistrict.nl voor € 6,95.

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Mijn eerste seinsleutel

#15 Bericht door PA3DAT »

PD4M schreef:Suggesties om eerst eens een Junkers of Oost-Europees militair dingetje van Marktplaats te halen, negeer ik :D
Ok, niet goed (genoeg) gelezen.
Dan toch nog één opmerking: een Junker is een professionele sleutel, "de standaard" schreef iemand
hiervoor nog! Met "dingetje" doe je die sleutel écht tekort.

En wat die mooie keyer betreft: daar heb je wellicht in eerste instantie niets aan, helemaal niet fijn.
Ik wilde ooit viool leren spelen, kocht een 200 jaar oude Stradivarius en dacht: "wat een shitmerk,
speelt voor geen meter!"
Bleek aan mijn eigen (gebrek aan) ervaring te liggen... :wink: :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie