Mijn eerste seinsleutel

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: Mijn eerste seinsleutel

#16 Bericht door vk2gwk »

PD4M schreef:Tot dusver was jullie input behulpzaam en degelijk. Daarom krijgen jullie als dank van mij een virtueel flesje Morse Code Shiraz 2008!

Afbeelding
http://www.henrysdrive.com/our-wines/morse-code-shiraz

Bestaat echt en gespot in de Volkskrant! Te koop in NL bij http://www.grapedistrict.nl voor € 6,95.

Maarten
PD4M
Uiteraard wijn uit Australie.... Goed gekozen, Maarten! Veel succes met de morse! Als je het maar leert... hoe is minder belangrijk. In ieder geval is "paddle" schrift vaak makkelijker te nemen dan "hand" schrift - mits er niet sneller wordt geseind dan de seiner aan kan,. In dat laatste geval komt er nog wel eens een punt te veel door...

En je weet het: morse seine seine seine om mee te seine als de gewone seine kapot seine.....
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Mijn eerste seinsleutel

#17 Bericht door PD4M »

Aloys, Dingetje slaat niet op de Junker maar op die Oost-Europese dingetjes die wel eens worden aangeboden... Zie mijn tekst!

En er is een verschil tussen een Chinees instap viooltje van 100 euro, een Boheemse goede studieviool (vanaf 800 euro), een Conservatorium viool bij een bekende (NL) bouwer tussen de 5000-8000 euro, de meesterviolen van 8000-45.000 euro en de Stradivarius van 6 miljoen euro, als hij al beschikbaar is.

M.a.w. een Begali Simplex Pro is geen Stradivarius maar hooguit een instap conservatoriumviool. Een betrouwbare, goed aansprekende viool met een licht eigen karakter. Het segment van de Stradivariussen is een bijzondere waarbij het karakter van de viool bij je past of niet en die je na vele jaren optimaal leert uitnutten of accepteren. Ik ben onvoldoende in staat om de Stradivarius onder de sleutels aan te wijzen!

En verder ben ik van de school dat goed gereedschap vanaf de start even een investering is maar ook een die zich snel terugbetaalt. In Nederland heerst kennelijk de vage notie dat we eerst moeten ploeteren, vallen en weer opstaan om iets te (mogen) bereiken. Dat heet Calvinisme! Een goed instrument, stimuleert, ondersteunt en geeft genot. Zowel voor het oor als het oog en als fysieke ervaring. De vele goede ervaringen op Eham met Begali producten duiden op goed gereedschap.

Oh en het zal best allemaal tegenvallen. Morse leren duurt ook langer dan ik gedacht had met mijn muzikale gevoel.

20 jaar geleden heb ik mijn Junker verkocht omdat ik het een raar en onhandig ding vond. En lelijk! Zo lekker puh :mrgreen: Gelukkig zijn ze nog best courant en betaalbaar. Als ik eenmaal deel uitmaak van de CW sekte zal ik waarschijnlijk ook net na de opening van de Rosmalen compleet hysterisch rondrennen langs alles stands op zoek naar die Camelback of echte Marconi.

Nog even een praktisch vraagje over het leren van morse. Heeft het zin of toegevoegde waarde om samen met iemand anders morse te leren of is zelfstudie met alle handige hulpmiddelen die er nu zijn beter?

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Mijn eerste seinsleutel

#18 Bericht door coolepascal »

Maarten ik heb een combinatie gedaan.
Ik maakte vroeger onder mijn C-call verbindingen op 2M en toen 6M beschikbaar kwam ook daar.
Ik heb welliswaar vaker geoefend maar vooral gewoon op de band geprobeerd.
Toen ik uiteindelijk voor het examen ging heb ik dan ook helemaal niets aan voorbereiding gedaan, gewoon gegaan met het idee 'dat lukt me wel'
Ik slaagde met vlag en wimpel en met een absurde snelheid maar had wel een hoop geplakt, dit stond echter niet omschreven in de examen eisen.

Ik heb veel gebruik gemaakt van een junker maar ook veel van sleutels zoals deze in de militaire luchtvaart gebruikt werden (die dingen met zo'n lawaaierige grijze kast eromheen)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA3EQX
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 sep 2009, 14:51
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Mijn eerste seinsleutel

#19 Bericht door PA3EQX »

OK, nu ga ik hier toch wat aan toevoegen: (en ja, het meeste is eigenlijk toch al wel gezegd -doe het toch)

1ste) begin met een goede recht op&neer sleutel! Je leert dan namelijk goed tellen en kan daarna makkelijker overstappen -als je wilt- op een paddle en de elec.keyer in je set. Ik zou je een Kent KT-1 aanraden, in bouwpakket vorm is die nog wel enigzins betaalbaar. Een Junker (de versie met kogeltjes in de stelschroef) is aardig (lijm even een muntje op de knop anders gaan je vinger-toppen pijn doen na een uurtje of wat) Maar de Kent heeft een dikkere arm en deze veert daardoor minder door. Dit bevordert een goed seinschrift. Dus let op het doorveren van de arm, de instelbaarheid van veer- en maak/verbreek-contacten en een stevige voet (gebruik desnoods een lijmklem). Persoonlijk vind ik een platte knop fijner dan zo'n ronde deurknop. (je duim past er dan makkelijk onder) zie ook http://www.qrz.com/hampages/x/q/pa3eqx/ ... junker.jpg

2de) recht op&neer met je rechterarm en iambic paddle met links is complete bullshit. Ik zelf kan links nog geen ballpen vasthouden; probeer dan eens fatsoenlijk te seinen. HET GAAT OM HET TELLEN! Al te vaak hoor ik HAM's die alleen maar met een paddle hebben leren seinen maar daar één grote brei aan elkaar geplakte punten en strepen uitgooien (TLF!) en dan verwachten dat ik daar wat van maak? Maar nogmaals: als je fatsoenlijk kunt seinen met een standaard sleutel, gaat je iambic paddle daarna makkelijk af en ook op steeds hogere snelheden. Andersom kun je wel vergeten.

Bij mij is het CW er ooit beroepsmatig ingeramd met een stuk hout (nog ontzettend bedankt Mr. Deurloo -silent key- helaas en Mr. van Driel, met een kleiner stukje hout) en daarna met een passer langs de papiertape. Als je goed kan meetellen en dat -vanuit de pols!!! omzet in een seinschrift is dat lang vol te houden en goed te lezen. Heel eerlijk gezegd: Nu ben ik net een paar maanden geleden voor het eerst een Bencher BY-1 gaan gebruiken en dat is heel comfortabel. Nu ligt er een Kent Paddle in bouwpakket onder de Kerstboom (heb ik vernomen :wink: ) Ik voer ooit (in de jaren 80 van de vorige eeuw haha) met een ETM-8C maar dat was vooral voor de geheugens, om eindeloos de Braziliaanse kuststations aan te roepen en wakker te maken. (maar seint eigenlijk voor geen meter). Oh ja: die Tandy sleutel: absolute meuk, je seint nog beter met een wasknijper en twee punaises....

Maarten, welkom @ CW leukste mode die er -voor mij- is (je oren halen dingen uit de ruis die geen enkele digi mode kunnen uitfilteren en je hebt 200% voldoening van elke QSO) Laat maar even weten als je een langzaam-aan QRS skedje wilt opzetten en wat op mij wilt loslaten. Zoetermeer <-> Alphen a/d Rijn halen we nog wel QRP zonder verder iemand te storen ;-)
73's PA3EQX Hielke
FT-950 op 12 mtr hor. LW via CG-3000 ATU
Junker met NL gulden & Bencher iambic
PA3EQX 73's Hielke

Afbeelding

Gebruikersavatar
PA3JD
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:37
Roepletters: PA3JD
Locatie: Dedemsvaart

Re: Mijn eerste seinsleutel

#20 Bericht door PA3JD »

-
Laatst gewijzigd door PA3JD op 24 nov 2011, 06:17, 2 keer totaal gewijzigd.

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Mijn eerste seinsleutel

#21 Bericht door PD0MV »

Hartstikke leuk maarten, bij mij begint het CW morse ook wel te kriebelen, maar ik ga eerst verder opstijgen naar de full licence :mrgreen:

73 PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

Plaats reactie