Kent twin paddle morse key

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3cvi
Berichten: 326
Lid geworden op: 20 dec 2005, 17:02
Roepletters: pa3cvi
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Kent twin paddle morse key

#1 Bericht door pa3cvi »

Hallo mede amateurs,
zoals de titel van het bericht al doet vermoeden, ben ik nieuwschierig naar de ervaringen die door jullie zijn opgedaan met deze keyer.

Zelf een fervent CW'er, al voor lange tijd, merk ik dat mijn huidige twin paddle keyer wat kuren begint te tonen.
Waarom nu juist deze keyer, nou hij ziet er op het eerste gezicht stabiel uit en de prijs is redelijk. Natuurlijk zegt dat niets over de "bedieningsvriendelijkheid", de in/af stelbaarheid en hoe deze keyer in de (mijn) hand ligt.

Of moet ik dieper in de buidel tasten voor een twin paddle waarvan (bijna) iedereen zegt: Dat is nou de perfecte keyer.

De ellende is namelijk, dat als je voor veel geld en een lastige (buitenlandse) bestelprocedure de keyer in huis hebt, te ontdekken dat het toch niet aan je verwachtingen voldoet.

Die zekerheid heb ik natuurlijk nooit, maar ik tracht die kans te verkleinen door te profiteren van de ervaringen van anderen.

Graag hoor ik van ervaren CW'ers reacties

73, Cees, PA3CVI

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: Kent twin paddle morse key

#2 Bericht door dxhunter »

Hallo Kees,

Wat heb je nu voor paddle?
Ervaring met de paddles van Kent heb ik niet. Zelf heb ik ervaring met 2 paddles. De Schurr profi 2 en de Bencher BY-1. Het grootste verschil tussen deze 2 is de veerspanning die op de paddles zit. Bij de Bencher is deze niet af te stellen en gaan de paddles tamelijk zwaar. Bij de Schurr is de veerspanning wel in te stellen en kan je 'm heel licht zetten. Maar als je nu gewend bent aan een paddle met veel weerstand wil je dat misschien wel blijven houden. De afstand tussen de contacten is bij beide nauwkeurig instelbaar.

Op de band hoor ik regelmatig dat gewerkt wordt met Begali paddles en paddles van N3ZN.

Als je ze eerst wilt uit proberen zou je naar Ham Radio 2010 in Friedrichshafen kunnen gaan, daar zijn de meeste bekende paddles wel terug te vinden denk ik.

PE2HD
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 aug 2006, 06:47
Locatie: Eindhoven

Re: Kent twin paddle morse key

#3 Bericht door PE2HD »

Hoi Cees,

Ik heb zowel de Bencher als ook de Kent paddle.
De Kent is veel beter af te stellen en is veel degelijker en robuuster.
Qua prijs / prestatie is het een hele fijne paddle.
Wat niet weg neemt dat een Bencher ook redelijk fijn werkt.
De absolute top waar ik tot nog toe mee heb mogen werken is een Begali signature.
http://www.i2rtf.com/html/signature.html
Maar dat is natuurlijk niet eerlijk. (appels - peren / Opel - Mercedes)
Als je de Kent wil proberen ben je welkom.

Gebruikersavatar
pa3cvi
Berichten: 326
Lid geworden op: 20 dec 2005, 17:02
Roepletters: pa3cvi
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Kent twin paddle morse key

#4 Bericht door pa3cvi »

PE2HD schreef:Hoi Cees,

Ik heb zowel de Bencher als ook de Kent paddle.
De Kent is veel beter af te stellen en is veel degelijker en robuuster.
Qua prijs / prestatie is het een hele fijne paddle.
Wat niet weg neemt dat een Bencher ook redelijk fijn werkt.
De absolute top waar ik tot nog toe mee heb mogen werken is een Begali signature.
http://www.i2rtf.com/html/signature.html
Maar dat is natuurlijk niet eerlijk. (appels - peren / Opel - Mercedes)
Als je de Kent wil proberen ben je welkom.
Hi Harry,

Vergezocht en dicht bij huis.
Ik kom zeker een aan om te kijken en proberen hoe deze paddle in de hand ligt.
De zelf gemaakte Bencher is aan vervanginging toe.
Je hoort nog van mij.
Waar heb je de Kent gekocht?

73, Cees, PA3CVI

Gebruikersavatar
pa3cvi
Berichten: 326
Lid geworden op: 20 dec 2005, 17:02
Roepletters: pa3cvi
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Kent twin paddle morse key

#5 Bericht door pa3cvi »

PA4M schreef:Hallo Kees,

Wat heb je nu voor paddle?
Ervaring met de paddles van Kent heb ik niet. Zelf heb ik ervaring met 2 paddles. De Schurr profi 2 en de Bencher BY-1. Het grootste verschil tussen deze 2 is de veerspanning die op de paddles zit. Bij de Bencher is deze niet af te stellen en gaan de paddles tamelijk zwaar. Bij de Schurr is de veerspanning wel in te stellen en kan je 'm heel licht zetten. Maar als je nu gewend bent aan een paddle met veel weerstand wil je dat misschien wel blijven houden. De afstand tussen de contacten is bij beide nauwkeurig instelbaar.

Op de band hoor ik regelmatig dat gewerkt wordt met Begali paddles en paddles van N3ZN.

Als je ze eerst wilt uit proberen zou je naar Ham Radio 2010 in Friedrichshafen kunnen gaan, daar zijn de meeste bekende paddles wel terug te vinden denk ik.

Bedankt voor je reactie, zelf heb ik een zelf nagemaakte Bencher keyer, maar die begint kuren te vertonen en de kontakten zijn versleten. Ik ga ook de door jou genoemde merken nog eens googlen.

73, CCees, PA3CVI

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Kent twin paddle morse key

#6 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allemaal

Contacten versleten??

Netjes schoonmaken met zilverpoets of koperpoets helpt.

Ik heb niet eens contacten gewoon een bouje op een stukje plaat. netjes polijsten klaar.
Zeker niet met grof schuurpapier of schuurlinnen doen maar polijsen .

Misschien kan je er nieuwe contacten opzetten uit een relais gesloopt of zo.

succes Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Kent twin paddle morse key

#7 Bericht door kees - pa3deb »

Ha, een Kent! Een prima peddeltje, waarmee ik al weer vele jaren heel veel qso's heb gemaakt. Tegenwoordig neig ik weer wat meer naar hi-speed ragchew qso's (als er tenminste een gewillig tegenstation te vinden is!) maar boven de 40 wpm komt de Kent iets tekort t.o.v. de Begali's en de Schurr's. Een Bencher heb ik in een grijs verleden al eens tegen de muur gesmeten uit frustratie. (Was een stevige muur, gelukkig) Dan weet je meteen hoe ik over een Bencher denk. Maar dat is niet meer of minder dan mijn persoonlijke mening hoor. Er zijn zat mensen die heel gelukkig zijn met een Bencher.

Zelf zit ik nu te denken aan een Begali HST Single Lever Key. Van de echt dure jongens (Stealth en Sculpture) mag je verwachten dat ze ook de besten zijn, maar voor die prijs neem ik die gok niet. De Stealth kost omgerekend ruim 1200,-- ouwerwetse hollandse florijnen en om een landgenoot van Henk te citeren: "Call me old-fashioned" maar dat vind ik toch echt veel te duur. Maar goed, waarschijnlijk verkoopt hij die dingen wel in Amerika. Daar schijnen ze er weg van te zijn.

Voor mij wordt het of een HST of een Simplex. Lekker wikken en wegen, plaatjes kijken, ervaringen vragen (oh ja: is er hier iemand die ervaring heeft met een Begali HST?) veel dubben (je kunt je zuurverdiende spaarcenten maar 1 x uitgeven) en zo komen we de zomer wel door.

Over Schurr keyers had ik nog niets gezegd, maar dat komt omdat ik ze gewoon niet mooi vind. Behalve dat je er perfect mee moet kunnen seinen wil ik ook wel iets moois op tafel hebben om naar te kijken tijdens het qso. En aangezien de xyl dan meestal niet in de buurt is, moet je toch wat. Kan best zijn dat ze goed werken, maar ik zal er nooit eentje kopen.

just my 2 cts.
73
Kees, PA3DEB

Gebruikersavatar
pa3cvi
Berichten: 326
Lid geworden op: 20 dec 2005, 17:02
Roepletters: pa3cvi
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Kent twin paddle morse key

#8 Bericht door pa3cvi »

Bedankt voor je reactie Kees,
De reacties op mijn post in dit forum komen grotendeels van de meer ervaren CW'ers en dat was ook waar ik op hoopte. Zelf werk ik al gedurende meer dan 20 jaar mijn QSO's in CW af en de microfoon van de set heb ik nog nooit gebruikt.

Over hi-speed ragchew qso's en de daarbij behorende sleutels hoef ik mij geen illusies te maken, want je maximaal haalbare seinsnelheid en het "nemen" is omgekeerd evenredig met het ouder worden in de jaren. Maar Kees, een schrale troost, het plezier in deze kant van de hobby blijft, ongeacht de leeftijd.

Ik zag een kort fragmentje waar iemand met een Single Lever Key 60 wrd/min. bezig was.
Echt grappig om te zien de virtuositeit, de elasticiteit en de vingervlugheid van deze amateur.
Verder lijkt het mij zo gek met een enkel paddeltje te gaan CW'en, ik heb eigenlijk alleen maar gewerkt met het squeezen.

Door jouw reactie ben ik toch weer wat meer in de "Kent" richting gaan denken en ik bedank je voor je reactie.

73, Cees, sorry met een C, PA3CVI

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Kent twin paddle morse key

#9 Bericht door kees - pa3deb »

pa3cvi schreef: Over hi-speed ragchew qso's en de daarbij behorende sleutels hoef ik mij geen illusies te maken, want je maximaal haalbare seinsnelheid en het "nemen" is omgekeerd evenredig met het ouder worden in de jaren. Maar Kees, een schrale troost, het plezier in deze kant van de hobby blijft, ongeacht de leeftijd.

Ik zag een kort fragmentje waar iemand met een Single Lever Key 60 wrd/min. bezig was.
Echt grappig om te zien de virtuositeit, de elasticiteit en de vingervlugheid van deze amateur.
Verder lijkt het mij zo gek met een enkel paddeltje te gaan CW'en, ik heb eigenlijk alleen maar gewerkt met het squeezen.

Door jouw reactie ben ik toch weer wat meer in de "Kent" richting gaan denken en ik bedank je voor je reactie.

73, Cees, sorry met een C, PA3CVI
ha Cees,

Niets te danken, hoor!
Toevallig tijdens deze avond hadden we hier thuis bezoek van mijn zwager en schoonzus en het gesprek ging over ouder worden en hoe je daar mee omgaat. Zelf ben ik 59 jaar oud. Vroeger dacht ik dat iemand van 60 jaar tot de "bejaarden" behoorde, nu ben ik er zelf bijna eentje, dus. Maar ik voel me niet zo, en dat is maatgevend, denk ik.
Mijn punt hiermee is dat je met oefening en volharding meer kunt bereiken dan je voor mogelijk hield. Je moet het natuurlijk wel willen. Als je voor de Hi-Speed gaat dan moet je veel oefenen en een kwalitatief goede sleutel hebben. Maar eigenlijk is dat ook weer betrekkelijk, want Pietro Begali zegt zelf dat de HST is afgeleid van diverse zelfbouw-modellen gebaseerd op een hacksaw-keyer, dus gewoon een oud zaagblad tussen twee punten monteren en rammen maar.
Nou Cees, we zien wel wat het wordt, maar volgens mij zou een Kent Twin paddle voor jou een goede keus zijn. Ik denk dat je er heel goed mee overweg zult kunnen. Bovendien kun je ook nog wat besparen door hem in kit-vorm te kopen, dus zelf in elkaar zetten. Scheelt weer een paar tientjes! Kijk hier maar eens:

http://www.sdrwinkel.nl/index.php?item= ... 44&lang=NL

even doorscrollen tot onderaan de pagina: Kent Twin paddle-kit € 99,--


Tot horens op de band!
73
Kees, PA3DEB

Gebruikersavatar
pa3cvi
Berichten: 326
Lid geworden op: 20 dec 2005, 17:02
Roepletters: pa3cvi
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Kent twin paddle morse key

#10 Bericht door pa3cvi »

Zonder de indruk te wekken van eindeloze reacties, wilde ik toch nog even reageren op je antwoord, Kees.

Ik ben inmiddels 71, ook ik zag iemand van in de 70 toen ik zo'n jaar of derig was, niet als een bejaarde, maar als een oude man, dat laatste maakt een wezenlijk verschil.
Maar een hele troost voor jou, Kees wat betreft mijzelf voel ik mij net zo als jij met je 59 jaar. Je bent tenslotte zo oud als je je voelt zegt een oud gezegde, dus je kunt nog jaren met je CW activiteiten vooruit.

Na een periode van DX'en, waar ik met mijn beperkte mogelijkheden het ARRL DXCC award heb bemachtigd met 275 geauteriseerde verbindingen, ben ik nu in de contest verslaving beland.
Op mijn site kun je mijn beleving van de hobby bekijken
http://www.pa3cvi.nl

Met de tegenwoordig geautomatiseerde softwarematige mogelijkheden (N1MM) gebruik je de sleutel alleen nog voor apparte toevoegingen. Toch gebruik ik de sleutel nog regelmatig voor het maken van QSO 's.

73 Cees,
PA3CVI

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1487
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Kent twin paddle morse key

#11 Bericht door pa3met »

kijk jongens, *dit* is pas een keyer.....

http://www.youtube.com/watch?v=Bu_7aNoq ... re=related
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: Kent twin paddle morse key

#12 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Kent twin paddle morse key

#13 Bericht door Steef »

Is als eens gepost, maar nog steeds leuk:

http://www.youtube.com/watch?v=X_uVQavm ... re=related
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Kent twin paddle morse key

#14 Bericht door PA0FRI »

pa3cvi schreef:Hallo mede amateurs, zoals de titel van het bericht al doet vermoeden, ben ik nieuwschierig naar de ervaringen die door jullie zijn opgedaan met deze keyer. Moet ik dieper in de buidel tasten voor een twin paddle waarvan (bijna) iedereen zegt: Dat is nou de perfecte keyer.
Nog een latertje van mij: Een Kent gebruik ik al ongeveer 20 jaar en is goed individueel in te stellen. De constructie met lagers is perfect en ik prefereer een zo licht mogelijke bediening met minimale spatie van de contacten.
Nu de CW eis vervallen is voor HF, wordt de Kent regelmatig voor een redelijke prijs op http://www.ebay.de aangeboden.
Vanwege de lichte bediening werk ik ook nog op een andere set met een Bencher cloon van MFJ.
Bijlagen
kentkey.gif
kentkey.gif (22.92 KiB) 8894 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Kent twin paddle morse key

#15 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allemaal

Als ik er gewoon eens naar kijk als metaalbewerker.
Dan zie ik niet veel reden waarom een Kent paddle het slechter zou doen als een schurr of Begali.
De grootste verschillen tussen de schurr en de Kent zitten hem in de afwerkingsgraad.
Het grootste verschil tussen de Kent en de Begali is de veertjes van de Kent en de magneetjes van de Begali.

Natuurlijk is een dure Begali met die heel mooie afwerking een genot voor het oog , maar constructie technisch is het grootste verschil magneetjes of veertjes.

Natuurlijk heeft de Schurr een heel goede naam en is deze heel mooi afgewerkt, maar als metaalbewerker gezegd weet ik dat de perfecte afwerking een heel groot deel van de kosten oplevert terwijl het vaak in de werking helemaal niks uitmaakt.

Of die grondplaat nu van perfect gepolijst messing of zo is of van een stuk zwart gespoten staal hoeft in de werking niks uit te maken.
Of het voetje van de bencher nu zwaar verguld of verchroomd is maakt voor de werking helemaal geen moer uit het scheelt alleen in de prijs een slok op een borrel.
Het gaat in essentie over een zeer preciese en solide maar heel licht werkende draaipunten die helemaal nergens mogen haperen, en heel goede contacten. het gaat over de werking van het mechanische en niet over de hoge afwerkingsgraad of de chroom finish of een practige gravering dat is allemaal bling-bling en draagt niks bij tot de werking.

Voor het oog heb ik hier een mooie Vibroplex maar als je het mechaniek gaat bekijken is het een ding met veertjes die vrijving veroozaken schaniertje wat half hangt lagering is waardeloos , maar hij is wel heel mooi om te zien en het klinkt prachtig nostalgisch.

Verder vind ik de constructie van met name de Schurr en de Begali en de Kent behoorlijk robuusd in vergelijk met de iele plastic klungel constructie van de Becher.
Die paddles van mij kan ik gerust een keer van tafel af laten ketsen dat zou ik met een Bencher of bijv de Vibroplex echt niet durven.
Bij die paddles van mij moet ik aleen op mijn tenen letten hihi.

We hebben hier een paar Pixie zelfbouw TRX-jes.
De werking de pixie in het plastic kastje is verreweg het beste vanwege het gebruik van een heel goed printontwerp en optimale condensatoren en heel slimme plaatsing op de print.
Natuurlijk staat de RVS geslepen Pixie het mooist op uw bureau met de leuke buisjes en de mooie antieke Astatic erboven op met klasieke Keyer en sidesweeper.
De buisjes zijn voor de sier evenals de Astatic ze voegen helemaal niks toe aan de werking
Bijlagen
Pixie in plastic kastje maar nu wel met extra stbiele condensatoren en beter afgestemde onderdelen.
Pixie in plastic kastje maar nu wel met extra stbiele condensatoren en beter afgestemde onderdelen.
Pixie 2 in aluminium kastje
Pixie 2 in aluminium kastje
Pixie 2 in RVS geslepen kast met toeters en belletjes
Pixie 2 in RVS geslepen kast met toeters en belletjes
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Plaats reactie