3575 kHz. Telegrafie

Alles over morse.
Bericht
Auteur
pa3cw
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 dec 2005, 09:35
Roepletters: PA3CW
Locatie: Wijk bij Duurstede

3575 kHz. Telegrafie

#1 Bericht door pa3cw »

Hallo beste formumvrienden,

Eigenlijk is dit een beetje reclame en een oproep aan iedereen die telegrafie een warm hart toedraagt om eens te verschijnen op 3575 kHz in CW. Dit is een frequentie waar met regelmaat een aantal enthousiaste CW'ers actief zijn en altijd bereid om de snelheid aan te passen. Wil je weer eens proberen of het nog lukt in CW? Geef eens een roepje op 3575! Het zou leuk zijn als alle telegrafie enthousiastelingen elkaar wat makkelijker kunnen vinden op een soort 'thuisfrequentie'. Ik hoop jullie in grote getale te horen!

Groeten,
Dick PA3CW

pa1bjs
Berichten: 1137
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: 3575 kHz. Telegrafie

#2 Bericht door pa1bjs »

Klinkt erg leuk
Ik zal eens luisteren! (zelf zenden en ontvangen zit er nog niet in maar met CWGET kom ik een heel eind)
groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

PA3FYE
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 okt 2009, 15:44
Locatie: Zeewolde

Re: 3575 kHz. Telegrafie

#3 Bericht door PA3FYE »

Iedere woensdag is PI9ADL (Aviodrome Lelystad) QRV op 3575, meestal met een ART13, soms met een BC191 (luister en huiver!!)

Voor Bas: gewoon proberen! zo is iedereen begonnen

73 de Jacob PA3FYE

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1801
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: 3575 kHz. Telegrafie

#4 Bericht door PA9CW »

Zal ik zeker eens proberen.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: 3575 kHz. Telegrafie

#5 Bericht door PA3EYC »

Ik heb al een paar keer geluisterd. Maar de snelheden zijn van die aard dat er voor mij geen touw aan vast te knopen is.
Ik heb de PC eraan gekoppeld en die meet snelheden van ca. 25wpm.
Zover reikt mijn snelheid (nog) niet.
'73, Maarten -PA3EYC-

pa3cw
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 dec 2005, 09:35
Roepletters: PA3CW
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: 3575 kHz. Telegrafie

#6 Bericht door pa3cw »

Hallo Maarten,
Mensen die al heel lang met CW bezig zijn doen dat vaak in een wat hoger tempo. Maar schroom vooral niet om gewoon in je EIGEN tempo eens een oproep te doen. Het is 'standard practice' om een oproep te beantwoorden in de snelheid waarmee hij is gemaakt. Ik denk dat iedere CW liefhebber het fantastisch vindt als er meer mensen met CW uitkomen en er geen enkel probleem mee hebben om hun snelheid omlaag bij te stellen. Zelf doe ik dat regelmatig en vind het ook leuk. Dus: niet twijfelen maar gewoon uitkomen in CW!
Succes en groeten,
Dick

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1801
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: 3575 kHz. Telegrafie

#7 Bericht door PA9CW »

Helemaal mee eens. Altijd je snelheid verlagen naar die van het tegenstation.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

PB4PT
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

Re: 3575 kHz. Telegrafie

#8 Bericht door PB4PT »

Ik ben vaak aan het luisteren op 3575 om de vaardigheid wat op te poetsen. Gisteren voor het eerst contact gemaakt met PI9ADL. Dat ging natuurlijk met horten en stoten, maar de snelheid was (waarschijnlijk zo rond de 12wpm) goed te doen. Ik kan het dan ook aanraden hier eens vaker te luisteren.

Bedankt,
Berrie (pb4pt)

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: 3575 kHz. Telegrafie

#9 Bericht door kees - pa3deb »

Zo'n 20 jaar geleden werd er door PA-stns veelal in cw gewerkt rond 3553 kHz. Vele Nederlandse en Belgische stations waren daar te horen. Meestal in een rap tempo, ON5ME zelfs als erelid van de SHSC op snelheden van 50 wpm en meer....
Verder veel gewerkt met PA0BFN, ON4IE, ON4CW, PA0CMP, PA0DW, PA0TKM, PA3ARR, PA3ALX, en vele anderen. Erg gezellige tijd. Ook uit die tijd de uitgave van een kwartaalblad gewijd aan Morse-telegrafie genaamd Morsum Magnificat, door Rinus, PA0BFN en Dick, PA3ALM. Helaas is na het overlijden van Rinus de qrg in onbruik geraakt en mede door toenemende qrm (vooral 's avonds) is er bijna niet meer te werken.
3575 kHz is zo'n beetje de huisfrequentie van liefhebbers van vintage radio-apparatuur, veelal ex-army stuff. Vandaar dat je er vaak mensen treft van de SRS (google even op Surplus Radio Society). Ook Engelse en Duitse stations met oude 'kwaak'zenders zijn er te horen. Soms ook snelle jongens, zoals Dick PA3CW en Henk, PA0DSD. Erg gezellig op die frequentie dus. En iedereen past zich aan aan de snelheid van het tegenstation. Dus voel je niet bezwaard om een qso te beginnen! Veel plezier met CW!
73
Kees, PA3DEB

PA3FYE
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 okt 2009, 15:44
Locatie: Zeewolde

Re: 3575 kHz. Telegrafie

#10 Bericht door PA3FYE »

Aanstaande woensdag (ijs en weder dienende) is PI9ADL (Aviodrome Lelystad) weer QRV op o.m. 3575 kHz, met een ART13 of FT897. (vanaf 9.00 UTC)
Ik zal regelmatig uitluisteren en cq roepen.
Gaat het te snel ? Dan QRS seinen. ( --.- .-. ... ) :D :D

Wie durft de stilte op 80 meter te doorbreken?


73 de Jacob PA3FYE
2B^!2B=>?

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: 3575 kHz. Telegrafie

#11 Bericht door coolepascal »

Dick wist je dat het telegrafie deel van de 80M band bijna 100kHz groot is ?
Ik sprak een tijd geleden met Louis en vertelde hem wat voor leuke dingen ik soms hoor op 3560 (zelf zwetsen doe ik maar weinig, geen antenne he) Louis reageerde verbaast alsof hij niet wist dat er buiten 3575 ook nog wat is.
Ik heb op die freq overigens vaak last van mensen die met digitale prut aan de gang zijn.
Iemand alhier maakte de opmerking dat we daar toch maar eens met onze CW weg moesten blijven. toen heb ik hem maar even erop gewezen dat 7578 al heel lang een qrp freq is.

Nu ja, zodra ik weer iets van een stuk touw in resonantie kan krijgen zal ik ook weer eens uitkomen, CW rulez.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA3JD
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:37
Roepletters: PA3JD
Locatie: Dedemsvaart

Re: 3575 kHz. Telegrafie

#12 Bericht door PA3JD »

Ben regelmatig QRV op 3575 + of -. Ben ook een beginner, begonnen als PDo'er op 20 meter met 10 Watt met CW, maar door QRV te zijn iedere dag, verhoog je je vaardigheid. Maak ook nog wel fouten, maar door een een aantal E's te seinen en daarna 3x een R pak je het QSO weer op. De ham-spirit, de beleefdheid en de houding van de echte CW'ers, maken dat dit soort verbindingen je veel meer voldoening geven dan een QSO met een microfoon. Je bent je bewust van je eigen CW-vaardigheid die je je aangeleerd hebt en dat geeft je dan veel voldoening bij het maken van een QSO. En hoe meer je QRV bent, hoe meer voldoening je krijgt van het werken met CW. Probeer zonder computer te werken en luister veel. Je merkt dat je vaardigheid dan omhoog gaat in het ontvangen van CW.
Ben altijd bereid een QSO met je aan te gaan, snelheid maakt niet uit, want ik ben ook lang niet volleerd maar beleef er wel veel plezier aan.
En bedenk wel dat je met een paar watt alderbastend ver komt!! Probeer maar eens uit. Lees de verhalen maar eens van PA1B. Bert werkt met 500 milli met VK!!
Mail maar voor een sked.
73 de Joop, PA3JD

PS: Overigens, een PDo call met CW is zeer gewild bij de prefix-hunters. Deze groep is maar zeer klein. Doe je voordeel daarmee. Succes!

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: 3575 kHz. Telegrafie

#13 Bericht door coolepascal »

Cool Joop !
Even wachten op mooier weer dan ga ik weer eens antenne dingetjes doen.
Momenteel word ik gewoon niet gehoord en ik heb geen zin in qro.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: 3575 kHz. Telegrafie

#14 Bericht door PA3EYC »

Vanavond ca. 35 minuten gebabbeld met Jos PA1ZP. Is wel moeilijk om CW uit het hoofd te doen. Had tot nu toe alleen maar standaard QSO's gemaakt.
Maar het is uitermate leerzaam om een half uur uit het hoofd te seinen en naar andere dingen te luisteren dan de gegevens die met zo'n standaard qso uitgewisseld worden.
Volgende week, als het uitkomt, weer eens proberen.
'73, Maarten -PA3EYC-

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: 3575 kHz. Telegrafie

#15 Bericht door PA1ZP »

Hoi Maarten.

Je hebt het maar makkelijk, jij weet hoe een standaard QSO gaat, ik moet zelfs dat uit het hoofd doen.
Gelukkig maak ik ze bijna nooit, die standaard QSO's

Het was leuk vanavond en het ging je prima af Maarten.

73 Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Plaats reactie