CW leren - online.

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

CW leren - online.

#1 Bericht door wbeekman »

Afgelopen week-end op DNAT , kwam dit onderwerp ter sprake bij de stand van de DARC.
Er is een omgeving , waar je dit kunt leren twn:

http://lcwo.net/?p=welcome&hl=nl&PHPSES ... 4b8f40a67f


P.S. Je kunt ook andere talen kiezen. Neem eens een kijkje
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: CW leren - online.

#2 Bericht door PE4BAS »

Ik ben hier mee begonnen maar vind het nog wel erg moeilijk. Het probleem (!) is dat ik de tekens niet meer op kan nemen. Ik zit nu op 4 tekens, maar hoor alles door elkaar, het gaat gewoon te snel. Heb de snelheid al terug gezet naar 18 wpm, daar word het iets beter van maar nog haal ik hooguit 50%. Is dit gewoon een kwestie van doorzetten en gewoon blijven oefenen of is het beter de snelheid terug te zetten naar bijv. 12 wpm? M.a.w. wat is de beste snelheid om CW te leren?

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: CW leren - online.

#3 Bericht door vk2gwk »

Ik denk dat 12 wpm zo'n beetje de snelheid is om tekens goed te leren onderscheiden. Als je te langzaam start dan ga je de tekens te veel ontleden. Zo van : "punt streep... oh ja, dat is A". Je moet van begin af aan proberen de tekens als een geheel te leren onderscheiden. Maar als je te snel begint dan lukt dat ook weer niet.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CW leren - online.

#4 Bericht door PD2R »

Ik ben natuurlijk geen expert, sterker nog, ik kan het zelf nog niet eens. Toch ben ik er al wel mee bezig geweest en kwam een heel eind tot er weer van alles tussendoor kwam.

Op voorhand heb ik verschillende mensen om advies gevraagd en daar wordt je niet altijd wijzer van. Volgens de een moet je het zo aanpakken, volgens een ander moet je zus aanpakken.
Toch kreeg ik vaak te horen dat je het beste op hoge snelheid kunt beginnen, zeg 20 wpm. Om het toch iets makkelijker te maken maakje de pauzes tussen de verschillende tekens gewoon langer.
Het voordeel zou zijn dat je de tekens gelijk op een behoorlijk snelheid leert nemen en je oren (hersens) gewent raken aan de juiste klank van de tekens. Wanneer je alle tekens beheerst hoef je enkel maar de pauzes te verkleine en zou makkelijke zijn dan het aantal wpm opschroeven.
Ik gebruik trouwens Just Learn morse code.

Moet maar weer eens gaan beginnen...

Succes :!:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: CW leren - online.

#5 Bericht door PD0MV »

hallo allemaal

ik kan het ook nog niet, maar ik vind het wel uiterst interessant.

maar wat is het makkelijkst om te leren met een straight keyof een Paddle

73 PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: CW leren - online.

#6 Bericht door vk2gwk »

Ik denk dat je het beste met een gewone seinsleutel kunt beginnen. Je moet nl. het "ritme" gevoel krijgen voor de punt en streep lengte. Als je direct met een paddle begint dan lukt dat niet zo goed.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: CW leren - online.

#7 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allen

De gemakkelijkste manier is om eerst te leren nemen en dan pas te leren seinen.
Ik zou ook eerst de straight key gebruiken en daarna pas een paddle.
Van straight key naar paddle ging hier in een 2 weken.
Ik gebruik nog slechts zelden een rechte sleutel.
Ik werk nu ook regelmatig met een vibroplex voor de lol en het leuke.
dat duurde wel een maandje voordat daar wat leesbaars uit kwam hihi.

Let wel op met leren seinen laat je hierbij helpen door een echte telegrafist die meteen je fouten corrigeerd.
het is vlug fout geleer en daarna is de weg naar goed erg lang.
Ook zal hij je op een juiste houding achter de sleutel zetten.

veel succes allemaal, ik moet in April op voor mijn 2e CW examen ipv 12wpm nu naar 24wpm
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: CW leren - online.

#8 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: CW leren - online.

#9 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allen

Cw examens zijn in Nederland afgeschaft in Belgie doen de clubs het nu afnemen, onder goedvinden en regelgeving en toezicht van het BIPT.
Ik mocht daar zelf m'n snelheid kiezen.

73 Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

Re: CW leren - online.

#10 Bericht door PA3 »

PA1ZP schreef:Hoi Allen

Cw examens zijn in Nederland afgeschaft in Belgie doen de clubs het nu afnemen, onder goedvinden en regelgeving en toezicht van het BIPT.
Ik mocht daar zelf m'n snelheid kiezen.

73 Jos
Jos, wat is het nut van een examen in Belgie?. Kan je dan een aantekening krijgen op je AT-registratiekaartje? Lijkt me niet, maar wie weet.

Hans

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: CW leren - online.

#11 Bericht door PA-een »

hansfong schreef: Jos, wat is het nut van een examen in Belgie?. Kan je dan een aantekening krijgen op je AT-registratiekaartje? Lijkt me niet, maar wie weet.

Hans
Ik ben zelf ook een van de aanstaande examen kandidaten (datum nog niet geprikt)... ;)

Je kunt bij onze Belgische vrienden examen doen en dan in het bezit komen van een HAREC certificaat. Met dit certificaat kun je naar het AT om de gewilde Morse Included op je registratie bijgeschreven te krijgen.

Hierna mag je ook in landen als Frankrijk op HF uitkomen.

73s
Floris

PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

Re: CW leren - online.

#12 Bericht door PA3 »

Waar onze zuiderburen al niet goed voor zijn. Kan de VERON/VRZA niet volgen? Of trek ik nu een oude wond open? :?

Hans

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: CW leren - online.

#13 Bericht door PA-een »

hansfong schreef:Waar onze zuiderburen al niet goed voor zijn. Kan de VERON/VRZA niet volgen? Of trek ik nu een oude wond open? :?

Hans
Haha, ja ik heb begrepen dat in NL alle examenapparatuur door het AT reeds van de hand gedaan zijn, n.a.v. het afschaffen van de morse exameneis... En daarmee vermoedelijk ook de bevoegde examinatoren... :oops:

Ik heb geen idee hoeveel animo er in NL is voor het opnieuw aanvoeren van morse examens, maar dan waarschijnlijk niet via VERON/VRZA maar eerder via het huidige examenburo...?

PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

Re: CW leren - online.

#14 Bericht door PA3 »

Zou Dirksen dit willen doen? Volgens mij alleen als ze er aan verdienen en dat doen ze door cursussen te verkopen. Aangezien ze in technische cursussen doen lijkt me dat dus zeer onwaarschijnlijk. Of bedoel je met het huidige examenbureau dat wat gezamenlijk door de VERON/VRZA is opgericht? --Hans

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: CW leren - online.

#15 Bericht door PA-een »

Ik weet even niet zo goed hoe de huidige zendamateur examens afgenomen worden, ik vermoed Dirksen inderdaad. Mijn examen is ook alweer bijna 12 jaar geleden.. :shock:

Als Dirksen er geen belang bij heeft dan zal het waarschijnlijk wel via een samenwerking van VRZA/VERON tot stand moeten komen, en dan nog erkenning van het AT..?

Plaats reactie