Zoek een CW prog niet om op te nemen maar seinen met VistaPC

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa3fsy
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 jul 2009, 11:25
Roepletters: PA3FSY
Locatie: Landerd / 7B

Zoek een CW prog niet om op te nemen maar seinen met VistaPC

#1 Bericht door pa3fsy »

Ik gebruik het programma CW van G4FON om mijn morse wat bij te schaven, dat gaat geweldig goed met dit programma.
Echter mijn sein handschrift verbeteren is een ander verhaal, ik heb geen gamepoort en wil dat ook niet en ik heb een Vista PC en geen oude 386. Dan zijn de CW programmas ineens niet meer te verkrijgen.
Iemand een goed tip?
Met vr gr Dirk PA3FSY
Sed quis custodiet ipsos custodes [ Maar wie zal de wachters zelf bewaken? ]

Best 73 Dirk PA3FSY

pa1bjs
Berichten: 1136
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: Zoek een CW prog niet om op te nemen maar seinen met VistaPC

#2 Bericht door pa1bjs »

Hamradio deluxe geen optie?
Deze heeft een prima cw functie.
Set besturen en seinen via de cat kabel of via een compoort en een relais (eventueel via een usb naar rs232 comverter)
groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

pa3fsy
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 jul 2009, 11:25
Roepletters: PA3FSY
Locatie: Landerd / 7B

Re: Zoek een CW prog niet om op te nemen maar seinen met VistaPC

#3 Bericht door pa3fsy »

Ben er al eens mee bezig geweest van het weekend, maar het is een prachtig programma wat gelijk mijn FT857D bestuurd, maar ik kom er eigelijk met CW niet aan uit, ik heb eerder het idee dat het CW programma wat er in zit alleen maar bedoeld is om te zenden en ontvangen via de PC, en niet wat ik wil, dus de sleutel aan de pc koppelen en mijn seinhandschrift verbeteren.
met vr gr Dirk PA3FSY@AMSAT.ORG
Sed quis custodiet ipsos custodes [ Maar wie zal de wachters zelf bewaken? ]

Best 73 Dirk PA3FSY

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Zoek een CW prog niet om op te nemen maar seinen met VistaPC

#4 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allen

Misschien dat het met CW get lukt, micro voor de sidetone generator?
En dan de micro aan de geluidskaart.

Verder was inderdaad CW-isit en een oude 486 de optie omdat je daarin precies de puntlengte streep een pauze lengte kunt zien bij het seinen.
Je kan ze gewoon met een centimeter op de monitor nameten.
Helaas werkt dat niet op moderne PC's

Ik heb zelf ook altijd vreselijke moeite om te seinen met een rechte sleutel, maar sinds ik een paddle gebruik is in ieder geval de regelmaat in het schrift terug.
Om te voorkomen dat ik alle letters aan elkaar ga plakken gebruik ik een PICO Keyer.
Dat is een klein bouwpakketje. Dat is verkrijgbaar bij hamgadgets in de VS en is niet erg duur.
Het voordeel van die PICO KEYER is dat je de pauzes tussen de letters in 9 stapjes kunt instellen zodat je als je gaat "plakken" gelijk door de PICO KEYER wordt afgestraft.
Ook laat het me toe om zowel de Bug (vibroplex) als de Paddle parralel aan iedere set te hangen en van de een naar de ander kan schakelen, zonder ook maar iets in het menu of aan de set te hoeven doen.
Ook heeft de Pico Keyer een potmeter voor de snelheid , ook daar hoef je dus niet meer voor in het menu of op de set te gaan zoeken.
Ik kan nu bij wijze van spreken het ene woord op de Bug seinen en het andere op de paddle en weer terug zonder iets te hoeven verzetten of veranderen.

Tevens stuurt de PICO Keyer ook het zelfbouw pixie2 zendontvangertje of iedere set zonder ingebouwde electronische keyer.

Veel succes in ieder geval, ik heb hetzelfde probleem gehad en het is een frustratie als je alles kunt nemen en je seint dan terug en het wil niet netjes uit de sleutel (pols) komen.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Zoek een CW prog niet om op te nemen maar seinen met VistaPC

#5 Bericht door PD4M »

Even de website erbij gezocht. Weet niet of dat mag, het is tenslotte een commercieel product, maar ik doe het lekker toch...
http://www.hamgadgets.com/store/product ... ucts_id=89

Leuk dingetje en niet duur. In werking op Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=1XW_Ew58xiQ

Wat ik zelf wel leuk zou vinden is dat je de letters ziet verschijnen op het beeldscherm of een display. Volgens mij zoekt de vragensteller zoiets ook.

Maarten
Maarten
PD4M

pa3fsy
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 jul 2009, 11:25
Roepletters: PA3FSY
Locatie: Landerd / 7B

Re: Zoek een CW prog niet om op te nemen maar seinen met VistaPC

#6 Bericht door pa3fsy »

Dank Dr Om jos uit Oss, u begrijp wat ik bedoel, heb zojuist een CW QSO achter de rug op 40 m met mijn Atas-120A, maar het seinschrift is niet meer wat het geweest is zo een 15 jaar geleden.
Het opnemen gaat heel goed, maar seinen ohlalalalaaa !!!
Ik oefen vaak droog op de Yaesu FT-857D en dat gaat wel redelijk, maar in een QSO is het een stuk lastiger.

Ik zal eens ff naar de linken kijken die maarten heb gestuurd.
Maar weet u wat ik nou van de gekke vind, toen ik begin jaren tachtig met mijn VIC20 en Commondore 64 zat te oefenen met mijn CW handschrift vlogen de programmas rond je oren, die werkte simpel op de Commodore 64, en nou in de Vista tijd met alle moderne ............ schijnt het allemaal moeilijk te zijn, ik heb op mijn vista nog mooi een compoort en LPT1 laten zetten, this toch van de gekke dat ik niet gewoon mijn sleutel aan de compoort kan koppelen en seinen maar!
Hoe moderener hoe minder er simpel kan, ik snap dat toch niet, meest geavanceerde programmas maar dat kan niet.
Ik werk voor het seinschrift te nemen met G4FON en F6DQM, schitterende programmas om je CW nemen bij te schaven, vind het werkelijk simpele en bijzonder goede software, maar je kunt er alleen maar naar toe seinen als je een geluids kaart in je pc heb, IK WIL HELMAAL GEEEN GELUIDS KAART maar gewoon simpel aansluiten op mijn compoort, dat is toch niet zo moeilijk!

Afijn ben er na al die maanden wel gefrustreerd van. Had ik nog maar mijn oude Commodore 64, die was naar verhouding krachtiger als al die nieuwe moderne Z ..................!

Maar goed ga eens kijken naar de linken van maarten of het wat is, in ieder geval dank voor uw reactie.
Met vr gr Dirk PA3FSY -.-
Sed quis custodiet ipsos custodes [ Maar wie zal de wachters zelf bewaken? ]

Best 73 Dirk PA3FSY

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Zoek een CW prog niet om op te nemen maar seinen met VistaPC

#7 Bericht door PA3EYC »

Kijk even een paar topics verder. Daar staat wat je nodig hebt.
http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=31&t=3501
Succes.
'73, Maarten -PA3EYC-

pa3fsy
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 jul 2009, 11:25
Roepletters: PA3FSY
Locatie: Landerd / 7B

Re: Zoek een CW prog niet om op te nemen maar seinen met VistaPC

#8 Bericht door pa3fsy »

Ik heb het programma CWtrx gevonden, dat is inderdaad zo een simpel Dos- programma en start ook prima op de Vista en XP computer op, heb er een rs232 kabel voor gemaakt naar mijn seinsleutel en het werkte. Echter met 1 ristriktie, ik heb geen site toon. Omdat mijn pc niet onder DOS draai van origine, geeft hij de punten en strepen niet door aan de luidspreker, dus ik hoor niet wat ik doet.
Jammer, dit was wel wat ik zoek, nou het geluid nog.

Overigens die website van www.hamgadgets.com ziet er leuk uit zekers die picokeyer, simpel en goed gemaakt, echter zou ik deze dan aan mijn Sleutel moeten koppelen, vervolgens de Picokeyer aan de compoort.
Ik zou in plaats daarvan ook de aansluiting uit de Yaesu Ft-857D kunnen nemen.
Echter is die al werkend op het programma HamRadioDeluxe. Wat overigens prachtig werkt, maar ook daar kun je niet je seinsleutel aan koppelen.
Zouden ze wat hebben tegen oud marconisten en CW freaks?
Met dank voor jullie meedenken.
met vr gr Dirk PA3FSY -.-
Sed quis custodiet ipsos custodes [ Maar wie zal de wachters zelf bewaken? ]

Best 73 Dirk PA3FSY

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Zoek een CW prog niet om op te nemen maar seinen met VistaPC

#9 Bericht door PA3EYC »

Dirk,
Mijn set geeft, ook zonder zenden, de site toon weer. Die kan aan de geluidskaart van de laptop aangesloten worden en kan een programma als DM780 die weergeven. Zo kan je oefenen.
Je kan ook een toongeneratortje maken met een 555 en die voeden vanuit de USB of RS232 poort. 555 met een paar weerstandjes en condansatortjes is voldoende.
http://en.wikipedia.org/wiki/555_timer_IC
Bij het schema van de A-stable mode een laagdoorlaatfilter (R en C) aan de uitgang om er een sinus van te maken en een potmeter om het niveau aan te passen aan de geluidskaart.
Ik heb het zelf niet uitgeprobeerd maar het zou moeten werken.
Succes.
'73, Maarten -PA3EYC-

pa3fsy
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 jul 2009, 11:25
Roepletters: PA3FSY
Locatie: Landerd / 7B

Re: Zoek een CW prog niet om op te nemen maar seinen met VistaPC

#10 Bericht door pa3fsy »

Beste maarten ik heb het programma DM780 op mijn PC staan en mijn Set de FT-857D heeft ook een site toon die ik voor oefenen kan gebruiken.
Ik kan de FT857D ook aan de compoort van mijn Vista PC koppelen en Hamradio deluxe werkt daar keurig mee samen.
Maar zowel op mijn laptop ( met XP) als op mijn Desktop Vista PC bevind zich geen geluids kaart.
Ik heb aan de Vista PC een versterker hangen aan de Audio uitgang van de Dell PC, en in de Laptop bevind zich gewoon een standaard audio gebeuren.
Dus in beide geen extra geluids kaart.
Ik had gehoopt dat de Dm780 wel de signalen van de compoort zou kunnen halen tenslotte kan Hamradio de luxe dat ook!
Maar schijnbaar niet zo, wel jammer!
Met vr gr DIrk
Sed quis custodiet ipsos custodes [ Maar wie zal de wachters zelf bewaken? ]

Best 73 Dirk PA3FSY

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Zoek een CW prog niet om op te nemen maar seinen met VistaPC

#11 Bericht door PA3EYC »

HRD communiceerd inderdaad via de com-poort met de processor van de TRX.
Het dedecteren van audiosignalen gaat in de regel via de geluidskaart. Met een 567 (familie van de 555) kan je tonen omzetten naar enen en nullen. en die op de compoort zetten en dedecteren met CWtrx. Beetje omslagtige manier maar het werkt.
Een veel simpeler manier is het kopen van een USB geluidskaart. Ik heb er 1 gekocht in Rosmalen voor 3,50 euro. Daarvoor moet je wel een USB poort hebben.

Om mijn seinschrift te verbeteren doe ik het volgende.
Laat een computerprogramma (bv CWtrainer) een stuk tekst uitzenden. Met de tekst voor me klop ik met de site-tone van de TRX mee. Als ik precies gelijk ga hoor ik maar 1 toon.
Daarvoor moet je wel een geluidskaart met (interne) speakers hebben.
Zonder PC werkt het ook als je morse teksten in MP3 hebt. Heb je alleen maar een MP3 speler nodig.
Hier http://www.morseresource.com/morse/makemorse.php kan je texten omzetten naar MP3.
'73, Maarten -PA3EYC-

pa3fsy
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 jul 2009, 11:25
Roepletters: PA3FSY
Locatie: Landerd / 7B

Re: Zoek een CW prog niet om op te nemen maar seinen met VistaPC

#12 Bericht door pa3fsy »

Oke maarten dank voor je antwoord, ik wist niet eens dat er een USB geluids kaart was.
Ik heb gezien dat ze heel goedkoop zijn, dus daar zou ik op in kunnen pluggen.
Neem aan dat ik gewoon de externe luidspreker uitgang van de FT-857D koppel aan de ingang van de USB geluidskaart.
Zal alleen niet te hevtig uit moeten sturen denk ik!

Maar vraag me nu het volgende af.
Als ik nu in mijn Dell pc kijk bij apparaat beheer, dan zie ik staan bij besturing en geluid een
Soundmax Integrated Digital HD audio.
Zou toch zeggen dat er gewoon een soundkaart inzet?

Dan zou ik daar toch gewoon mijn audio in moeten koppelen van de TRX?
Enig idee?
Met vr gr Dirk
Sed quis custodiet ipsos custodes [ Maar wie zal de wachters zelf bewaken? ]

Best 73 Dirk PA3FSY

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Zoek een CW prog niet om op te nemen maar seinen met VistaPC

#13 Bericht door PA3EYC »

Dirk,
je schrijft dat je een Vista PC hebt. Het kan bijna niet anders of daar zit een (geintegreerde) geluidskaart in. Ook omdat je zegt dat die bij apparaatbeheer staat. Kijk eens aan de achterkant of je 2 (of meer) ronde gaatjes ziet van ca. 3,5mm. Kunnen zelfs kleuren hebben.
Groen is koptelefoon of line-out.
Rood is microfoon of line-in.
Vaak staan er ook pictogrammetjes bij welke aansluiting waarvoor is.
Luidspreker- of koptelefoon aansluiting van TRX naar de microfoon of line-in aansluiting van de PC en het moet werken. In de PC kan je softwarematig het niveau van de ingang instellen zodat het gebruikte programma niet overstuurd wordt.

Kom je weer op het volgende probleem of uitdaging.
Als je de koptelefoon- of luidspreker uitgang aansluit op de PC, werkt de speaker van de set niet meer. Dus je kan niet meeluisteren.
Oplossing: koop een adapter van 3,5mm stereo jackplug naar 2x 3,5mm stereo aansluiting.
Bij Conrad (bestelnummer 302172) voor 4,89.
Kan je de PC en je koptelefoon aansluiten aan de set. Het beetje signaal verlies merk jij en de PC niets van.

Succes.
'73, Maarten -PA3EYC-

pa3fsy
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 jul 2009, 11:25
Roepletters: PA3FSY
Locatie: Landerd / 7B

Re: Zoek een CW prog niet om op te nemen maar seinen met VistaPC

#14 Bericht door pa3fsy »

Beste maarten met het programma Dm780 wilde het niet goed lukken, maar nu met CWGET wel, dat is ook heel goed en slikt de geluidskaart wel zoals ik het wil.
Met het programma DM780 moest ik als eerste mijn Sleutel in de FT-857D reverse zetten, anders klonk het precies andersom.
Echter het meeluister geluid bleef erbarmelijk.
Nog wat verder gezocht en omdat er blijkbaar toch een geluidskaart in de PC blijkt te zitten, kon ik nu op zoek naar een programma dat ermee werkt!
En voila ! Het programma CWGET is er uitstekend geschikt voor.
Ik heb op de FT-857D een mono uitgang zitten en steek daar een stereo plug in die ik er net niet helemaal in doe en dan hoor ik de cw sound van de speaker van mijn FT-857D en hij maakt net contact om het geluid aan de ingang van de Soundkaart aftegeven.
Het programma is net zo krities als ik ken uit de tijd van de Commodore 64. Dat programma waar ik toen mee werkte was ook zoe goed, als je daar de letters perfect op het beeldscherm zag verschijnen kon je gerust op cw examen gaan.
Afijn zo een connectie met de set is niet helemaal het ju van het, maar ik doe het ermee, vroeger moest alles perfect, maar naarmate je ouder weg heb je zoe iet s " als het werkt is het tocht goed" en dat doet het.
Heb vanavond niet alleen de junker seinsleutel er aangehangen maar ook de KENT keayer / Paddle, en dat is toch ook gaaf hoor. Was lange geleden zo een 15 jaar terug voor het laatst met de keyer gewerkt, en nu rammelen maar, dat word nog eens dikke fun van de winter.
Afijn erg bedankt maarten om mijn in het juiste spoor te krijgen, kan nu weer verder en het probleem is op gelost!
Met vr gr Dirk PA3FSY -.-
Sed quis custodiet ipsos custodes [ Maar wie zal de wachters zelf bewaken? ]

Best 73 Dirk PA3FSY

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Zoek een CW prog niet om op te nemen maar seinen met VistaPC

#15 Bericht door PA3EYC »

Dirk,
goed dat het gelukt is.
Succes met de hobby.
'73, Maarten -PA3EYC-

Plaats reactie