Vibroplex starter

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

#16 Bericht door PA9CW »

En, Frans,

Nu zo'n twee weekjes verder. Lukt het al om een respectabel seinschrift te "produceren" of is het nog steeds erg moeilijk ? Ik ben heel erg benieuwd, want ik zou er zelf ook wel een willen hebben. Ik ben van de week op Ebay aan het zoeken geweest en er komt regelmatig wat leuks voorbij. Met de chrome base en de rode knop. Die zou ik wel willen...............
Maar alvorens tot aanschaf over te gaan zou ik wel willen weten of het seinen en beetje te doen is. Kan je een update geven ?
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

#17 Bericht door PD7F »

Leuk dat je me er even aan herinnert. Ik speel er zo nu en dan wel even mee maar de bug is me te snel, ik denk dat fred101 er goed aan doet met zijn afspraak met hemzelf er pas een te kopen als hij ca 15WPM haalt.
Ik ben drie maanden enthousiast begonnen met CW maar moet eerlijk bekennen dat de klad erin is gekomen, zo nu en dan oefen ik weer een stuk alfabet en probeer ik wat te nemen maar snelheid is nog er ver te zoeken, zeker die van de vibroplex haal ik in geen velden of wegen.
Zoals ik ergens in een ander topic schreef ben ik bang dat ik toch de stok van een examen nodig heb om tijd vrij te maken - ik ben er te lui in.
Wat ik wel ga proberen is er een gewicht bij te regelen om haar trager te maken en tot die tijd speel ik wat, of sein soms alles met mijn wijsvinger maar dat lijkt me niet goed om aan te leren.
Ik heb ook een WWII straight keyer waar ik op oefen trouwens.
Dus eigenlijk geen (of een trieste) update ...
Als je in de buurt van Muiden woont kan ik anders wel eens langskomen met de 'r en kan je het zelf vergelijken met je verwachtingen. Ik ben nog bezig met het opbouwen van het HF/CW deel van de shack.

eigenlijk denk ik dat ik eerst op de straight key een goede verhouding in .- moet krijgen voordat ik echt met de vibroplex aan de gang ga.
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

#18 Bericht door SM0FLY »

l.S.

Met genoegen jullie verhaal gevolgd. Mijn eerste mechanische 'bug' was een japanse copy van Viproplex. Mechanisch gezien was hij heel wat beter dan de originele uitvoering die ik in 1967 kon krijgen voor een aangenaam prijsje. Hij staat hier sinds die tijd in mijn nogal stoffige 'museum', zie jpg file. Mijn grootste voldoening was toen ik een compliment kreeg dat de punt/streep verhouding een spiegel was van mijn persoonlijkheid :-) (wat ze daar nou mee bedoelden..)

73/Bram
Bijlagen
IMG_2857.JPG
(660.08 KiB) 321 keer gedownload
Laatst gewijzigd door SM0FLY op 19 apr 2009, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

#19 Bericht door PD7F »

zo'n compliment hoop ik ooit nog eens te krijgen ;)
En Japanse kopieën zo slecht niet. In een Austin Healey Sprite past een mazda toyota bak - en dan heb je nog 5 versnellingen ook ;)
Laatst gewijzigd door PD7F op 03 apr 2009, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

#20 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allen

Er zijn ook erg mooie Japanse ontwerpen bijv die van GHD.
http://www.mtechnologies.com/ghd/
Erg mooi met minder mooie prijsjes, ik vind het jammer dat ze niet wat ronder en nostalgischer van vorm zijn hihi
Als ik hetzelfde compliment krijg als SM0FLY is het minder, ik ben wispelturig en een warhoofd hihi.
Gisteren even QRQ gegaan met de vibroplex op max speed, dat valt niet mee.

Mijn vriend Arnold had het ding ook full pull staan, wel erg om gelachen.
Of iedereen het nog kon volgen op frequentie die normaal een PC hebben bijstaan voor QRQ dat was de vraag, ik ben bang van niet.

Arnold en ik seinen al zo lang en vaak met elkaar dat ik ongeveer weet welke fouten hij standaard maakt en ik ken ook zijn zinsopbouw en taalgebruik goed , ik kan wel een letter of woordje missen om het verhaal te blijven kunnen volgen.

Is voor de anderen wel motiverend om de oortjes meer te trainen.
Met het standaard paddle schrift worden ze lui die oortjes kan de PC perfect meeschrijven.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

#21 Bericht door SM0FLY »

PA1ZP schreef:Hoi Allen


http://www.mtechnologies.com/ghd/
Dat is een heel fraaie site; nieuw voor mij. Die GN907AP lijkt me wel wat, behalve de prijs.. mammamia.. :o

73/Bram

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

#22 Bericht door PA9CW »

Nee, deze site kende ik ook ( nog ) niet. Meteen in de bookmarks ( CW ) gezet. Ze zien er erg mooi uit. Ik zou wel voor de GH-GN207A willen gaan. Zijn dat japanse dollars of zijn het yennen ? :-)
Is er in Nederland ook zo iemand die op bestelling een mooie BUG kan maken ? Ik heb steeds meer zin om er ook een aan te schaffen.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#23 Bericht door PA0ETE »

Ik vond het wel erg leuk om te horen dat ik je enthousiast gemaakt heb voor deze sleutel!

Ik denk dat als je later ook nog (af en toe) op de 'straight key' wilt blijven seinen dat je beter eerst op die sleutel goed op snelheid kunt zitten en pas dan op een 'bug' kunt overgaan.

Ik heb zelf in december een vitrinekastje gekocht voor mijn kleine verzameling (nog niet zo heel bijzondere) sleutels.

(Foto is niet zo heel erg duidelijk, en alles stond nog niet zo duidelijk opgesteld hier)

Afbeelding

(klik op de afbeelding voor een vergroting)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

#24 Bericht door kees - pa3deb »

Leuk kastje, John, en een leuke verzameling.
En helemaal eens met de stelling dat je beter eerst een goede beheersing van de code via de handsleutel kunt aanleren en dat later uitbreiden met een bug of elbug. Wat veel mensen vergeten is dat cw een samenspel is tussen je hersenen en je vingers. Je kunt misschien in no-time snel leren seinen, maar kun je dan ook snel nemen? Dat heb ik zelf meerdere keren ondervonden. Toen ik eenmaal 25 wpm had leren seinen ging ik op die snelheid CQ roepen. De wet van Murphy zegt dan dat het tegenstation met 30 wpm terugkomt (de wet van behoud van ellende). En daar ga je dan. Want de neem-snelheid lag toen nog rond de 20 wpm. Hoger raakte ik het spoor nog te vaak bijster...
Zoals met zoveel dingen in het leven is ook hier de kunst om de zaak in balans te houden.

Oh en als je mooie seinsleutels wilt zien (en bestellen) kijk dan eens op de (overigens ook zeer interessante) site van Hans PA1HR:
http://remeeus.eu/amateur-radio/seinsle ... n4mac.html
73
Kees, PA3DEB

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

#25 Bericht door PD7F »

pa3deb schreef:<snip>
Oh en als je mooie seinsleutels wilt zien (en bestellen) kijk dan eens op de (overigens ook zeer interessante) site van Hans PA1HR:
http://remeeus.eu/amateur-radio/seinsle ... n4mac.html
leuke site, maar bij deze slotzin fronsten zich wel de wenkbrauwen : "Belangrijk detail is het bewegende gedeelte van de seinsleutel dat geheel naar eigen smaak omgekeerd kan worden". En zo zitten er wel meer in. Hoop morgen het hele verhaal van ca 2 meter lang te lezen.
Maar de bouw aanwijzingen zien er wel serieus uit, helaas zonder maten.
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

Plaats reactie