PA9CW schreef:
PA1FOX schreef:
Ik ben begonnen op 30 meter. Heeft mij er destijds voor gezorgd dat ik direct stopte met CW voor 20 jaar. Dus zou ik zeggen juist niet 30 meter.
En waarom was je toen meteen gestopt ? Dat las ik elders op het forum ook al.
De operators die ik op 30 meter tegenkwam waren niet bereid tot QRS. En als kersverse A amateur met een briefje met 12WPM examensnelheid op zak en een net nieuwe PA3 call kon je daar dus niet meekomen. Ik had destijds geen HF set als arm studentje en had een dedicated 30M CW doos gebouwd, met de gedachte dat dat juist een leuke band zou zijn (no phone). Na die ervaringen heb ik niet het enthousiasme gehad om voor een andere band wat te bouwen.
Dat was 20 jaar terug, maar als ik nu op 30M luister ook ik nog steeds alleen maar hogere snelheden. Voor mij nu geen probleem meer, maar voor een beginner lastig te doen. Op 40, zo tussen 7027 en 7037 kom je juist wel ook QSO's tegen op lagere snelheden.
Vandaar, als ik nu opnieuw zou kiezen zou ik niet voor 30 kiezen.
De topicstarter stelt eigenlijk twee vragen. Persoonlijk heb ik geen echte favoriete band, maar ik vind CW op 2 meter (mode A1A) echt wel wat hebben. Zijn tweede vraag is echter veel meer van belang: waar zou je als beginnende amateur het best terecht kunnen? Dan vind ik 40M (naast bijv. CW over Skype) een goede keuze.