Wat is jouw fovoriete cw-band en waarom

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

Wat is jouw fovoriete cw-band en waarom

#1 Bericht door PA7RG »

1 Ik vraag mij af welke cw-band jouw favoriete is en waarom.
2 Wat zou een goede band zijn om je cw-amateurloopbaan in te starten. Ben namelijk starter en geen snelheidsduivel...

Dus twee vragen in één onderwerp.
Ik overweeg namelijk een qrplabs aan te schaffen en dan moet je kiezen voor één band.

Groet,
Robert
PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Wat is jouw fovoriete cw-band en waarom

#2 Bericht door PA9CW »

30 meter ! En de QRP Labs 30 meter kit is onderweg.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Wat is jouw fovoriete cw-band en waarom

#3 Bericht door PA1FOX »

Ik ben begonnen op 30 meter. Heeft mij er destijds voor gezorgd dat ik direct stopte met CW voor 20 jaar. Dus zou ik zeggen juist niet 30 meter.

Volgens mij zou een starter het best op 40 kunnen beginnen. Mooie universele band. Vaak open breed, scala aan snelheden zowel DX als relatief lokaal.

Zoveel amateurs, zoveel meningen.

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Wat is jouw fovoriete cw-band en waarom

#4 Bericht door PA9CW »

PA1FOX schreef:Ik ben begonnen op 30 meter. Heeft mij er destijds voor gezorgd dat ik direct stopte met CW voor 20 jaar. Dus zou ik zeggen juist niet 30 meter.
En waarom was je toen meteen gestopt ? Dat las ik elders op het forum ook al.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Wat is jouw fovoriete cw-band en waarom

#5 Bericht door ----- »

Meeste starters vind je denk ik op 80mtr rond de 3.55 Mhz. Daar is ook mijn CW loopbaan begonnen. Later durfde ik naar 15 meter. daar is ook een QRS stukje net iets boven de 21.1 en kon je DX'en. 15mtr is daarna ook altijd mijn persoonlijk favoriete band gebleven. Hoewel die band op dit moment met deze condities geheid gaat tegenvallen.

Ik zou denk met de qrplabs voor 40 Mtr gaan, daar hoor ik regelmatig "langzame" CW. En op die band zijn er bijna 24 uur per dag mogelijkheden/activiteiten.

Later is ook de 30mtr band bijzonder interessant, echte CW band. Veel leuke stations te werken en relatief rustig, oja en ook 17mtr is leuk en vooruit 20mtr en 10mtr dan ook maar. en 12mtr natuurlijk of 60mtr of 6mtr of 4mtr. ' t is allemaal leuk. weetje, zoek het zelf maar uit :wink:

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Wat is jouw fovoriete cw-band en waarom

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ik begon in 1992 op HF met een B machtiging. Hiermee heb ik ruim een jaar op 15M tussen 21.110 - 21.150 vertoefd, er waren toen nog condx.

De Amerikanen daar seinen vrij langzaam en was voor mij een goede opstap. Echt een qso met het uitwisselen van meerdere gegevens.
Mijn ervaring is dat je dit steeds minder tegenkomt, ook op de WARC banden. :(
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: Wat is jouw fovoriete cw-band en waarom

#7 Bericht door dxhunter »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Ik begon in 1992 op HF met een B machtiging. Hiermee heb ik ruim een jaar op 15M tussen 21.110 - 21.150 vertoefd, er waren toen nog condx.

De Amerikanen daar seinen vrij langzaam en was voor mij een goede opstap. Echt een qso met het uitwisselen van meerdere gegevens.
Mijn ervaring is dat je dit steeds minder tegenkomt, ook op de WARC banden. :(
Daar ben ik ook begonnen na het morse examen. Ik was er veel qrv in de jaren '98 '99. 's Avonds laat qso's maken met USA novice stations in cw. Ik meen dat de stations die daar toen uit mochten komen 5 wpm examen hadden gedaan en maar op een paar stukjes van HF uit mochten komen.
Het waren erg leuke qso's waarbij veel persoonlijke informatie over en weer ging. Ik zat toen nog op +/- 12 wpm en gebruikte een Junker en TS-450 met FB13. Condities waren toen prima en als je cq gaf kwamen er al snel meerdere stations voor je terug.
Afgezien van de slechte condities op 15 meter nu weet ik niet of er daar nog steeds activiteit is van qrs stations.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Wat is jouw fovoriete cw-band en waarom

#8 Bericht door PA1ZP »

Hi

Ik denk dat je op 40 meter de meeste kans maakt om wat rustiger seinende stations tegen te komen.
Ook vooral rustig seinen , het is goed gebruik om met de snelheid te antwoorden als waarmee er wordt aangeroepen.
Als ze te snel terug komen gewoon QRS 12 WPM PSE seinen dan zou het wel erg onbeleefd zijn om sneller terug te antwoorden.
Op 800 meter zitten vaak ook wel wat jongens van het SRS net die wat rustiger gaan.

Ik ben begonnen op 2mtr FM met een kennis om de schrik een beetje te vermijden. het helpt enorm met de zenuwen als je met een bekende amateur begint met qso's

Heel veel plezier en succes gewenst de snelheid komt vanzelf.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Wat is jouw fovoriete cw-band en waarom

#9 Bericht door PA1FOX »

PA9CW schreef:
PA1FOX schreef:Ik ben begonnen op 30 meter. Heeft mij er destijds voor gezorgd dat ik direct stopte met CW voor 20 jaar. Dus zou ik zeggen juist niet 30 meter.
En waarom was je toen meteen gestopt ? Dat las ik elders op het forum ook al.
De operators die ik op 30 meter tegenkwam waren niet bereid tot QRS. En als kersverse A amateur met een briefje met 12WPM examensnelheid op zak en een net nieuwe PA3 call kon je daar dus niet meekomen. Ik had destijds geen HF set als arm studentje en had een dedicated 30M CW doos gebouwd, met de gedachte dat dat juist een leuke band zou zijn (no phone). Na die ervaringen heb ik niet het enthousiasme gehad om voor een andere band wat te bouwen.

Dat was 20 jaar terug, maar als ik nu op 30M luister ook ik nog steeds alleen maar hogere snelheden. Voor mij nu geen probleem meer, maar voor een beginner lastig te doen. Op 40, zo tussen 7027 en 7037 kom je juist wel ook QSO's tegen op lagere snelheden.

Vandaar, als ik nu opnieuw zou kiezen zou ik niet voor 30 kiezen.

De topicstarter stelt eigenlijk twee vragen. Persoonlijk heb ik geen echte favoriete band, maar ik vind CW op 2 meter (mode A1A) echt wel wat hebben. Zijn tweede vraag is echter veel meer van belang: waar zou je als beginnende amateur het best terecht kunnen? Dan vind ik 40M (naast bijv. CW over Skype) een goede keuze.

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Wat is jouw fovoriete cw-band en waarom

#10 Bericht door PD7CW »

PA1FOX schreef:
PA9CW schreef:
PA1FOX schreef:Ik ben begonnen op 30 meter. Heeft mij er destijds voor gezorgd dat ik direct stopte met CW voor 20 jaar. Dus zou ik zeggen juist niet 30 meter.
En waarom was je toen meteen gestopt ? Dat las ik elders op het forum ook al.
De operators die ik op 30 meter tegenkwam waren niet bereid tot QRS. En als kersverse A amateur met een briefje met 12WPM examensnelheid op zak en een net nieuwe PA3 call kon je daar dus niet meekomen. Ik had destijds geen HF set als arm studentje en had een dedicated 30M CW doos gebouwd, met de gedachte dat dat juist een leuke band zou zijn (no phone). Na die ervaringen heb ik niet het enthousiasme gehad om voor een andere band wat te bouwen.

Dat was 20 jaar terug, maar als ik nu op 30M luister ook ik nog steeds alleen maar hogere snelheden. Voor mij nu geen probleem meer, maar voor een beginner lastig te doen. Op 40, zo tussen 7027 en 7037 kom je juist wel ook QSO's tegen op lagere snelheden.

Vandaar, als ik nu opnieuw zou kiezen zou ik niet voor 30 kiezen.

De topicstarter stelt eigenlijk twee vragen. Persoonlijk heb ik geen echte favoriete band, maar ik vind CW op 2 meter (mode A1A) echt wel wat hebben. Zijn tweede vraag is echter veel meer van belang: waar zou je als beginnende amateur het best terecht kunnen? Dan vind ik 40M (naast bijv. CW over Skype) een goede keuze.
Voor wat betreft het gebruik maken van de 40 m band door de novice amateur, dus óók het lage frequentiebereik, zal bovengenoemde argumentatie toch voldoende moeten zijn, (is door mij samengesteld uit het verzoek aan.........) ;
40 m bnd.png
Ja tòch? :wink: :wink:

Cees

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

Re: Wat is jouw fovoriete cw-band en waarom

#11 Bericht door PA7RG »

Dank voor jullie antwoorden. Ik heb de 40m-versie QCX van QRPlabs besteld.

Groet,
Robert
PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

Plaats reactie