Vibroplex Bleu Racer

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3JD
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:37
Roepletters: PA3JD
Locatie: Dedemsvaart

Vibroplex Bleu Racer

#1 Bericht door PA3JD »

Goedenavond,
Graag zou ik willen weten wie er ervaring heeft met een Vibroplex Blue Racer. Ik krijg binnenkort een cadeau aangeboden en ik zat te denken aan een bug. Werk nu met een paar straight keys, een keyer, een paddle en een knie-sleutel uit een Lockheed Orion.
Op YouTube heb ik een filmpje van de Vibroplex gezien. https://www.youtube.com/watch?v=KgDNLd4C3Qk.Echter, ik vind dat de bug af en toe een beetje verschuift. Dus ik heb het sterke vermoeden dat de bug niet zo zwaar is dat hij vast blijft staan, of heb ik het mis?
Graag van jullie een advies.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Vibroplex Bleu Racer

#2 Bericht door PA1ZP »

Hi PA3JD

Ik werk al jaren met een Vibroplex 100th anniversary model.
Ik heb totaal geen last van verschuiven.
Het is wel zo dat een blue racer een smallere stalen basisplaat heeft als een standaard of luxe bug.

De 3 rubberen voetjes van de verschillende Vibroplex modellen zijn nog al hoog en wat je ziet is het veren op de rubber anti-slip voetjes.
Zoals ik al zei de Vibroplex hebben 3 voetjes, 2 voor en 1 aan de achterkant, echt ideaal want ook al is je tafel niet helemaal perfect vlak, de bug staat nooit te wippen net als mijn Hongaarse seinsleutel met 4 voetjes.
Vandaar dat ik mijn zelfbouw paddle ook voortaan met 3 rubber voetjes heb staan in plaats van 4 rubber pootjes.

Overigens vind ik de kwaliteit van de Hongaarse sleutel vele malen beter als die van Vibroplex.
Viproplex is echt Amerikaans blinkt prachtig, maar de schroefdraad van de verstellingen is vrij grof dus erg lastig om heel nauwkeurig af te stellen, ook heeft de schroefdraad nog al wat speling op de stelmoeren ook een teken van eigenlijk niet al te beste kwaliteit.
Lak en chroomwerk heb ik ook zat beter gezien.

Nee de kwaliteit van Vibroplex is absoluut stukken minder als bijv. van een Scheunemann paddle of een Begali paddle.
Ik kan er heel lekker ontspannen mee seinen maar het heeft maanden geduurd om het te leren.
Ik werkte al jaren met een paddle en dan is een bug heel lastig wennen hoor, het seint totaal anders.

73 Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Vibroplex Bleu Racer

#3 Bericht door PA0FRI »

PA3JD schreef:Graag zou ik willen weten wie er ervaring heeft met een Vibroplex Blue Racer. Ik krijg binnenkort een cadeau aangeboden en ik zat te denken aan een bug.
Als het een cadeau is zou ik voor iets "goeds" kiezen, maar een Vibroplex is indrukwekkend om te zien. De afgebeelde types heb ik in de loop der jaren aangeschaft en uiteindelijk is het een Begali Expedition geworden. Een van de goedkoopste van dat merk, maar toch met magnetische "vering", hoeft niet gepoetst te worden, goed individueel af te stellen, heel fijn om te bedienen, klein en schuift niet over de tafel.
Bijlagen
paddle 2.jpg
paddle 1.jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie