Mijn eerste echte CW QSO was vanochtend een feit. Even voor half negen, geheel volgens afspraak luisterde Wino PA0ABM op 7.051.0 Hij luisterde echter in LSB want hij wist nog niet dat ik sinds de vakantie in september morse code aan het leren was. Dat wil zeggen, het nemen met het gehoor en seinen met een paddle. Groot was dus zijn verbazing toen hij "CQ CQ CQ de PD2R PD2R PD2R K" hoorde. Hoewel ik op dit moment enkel nog in staat ben om een standaard QSOtje te maken (uitwisselen van RST, naam, QTH, WX, rig en antenne) op 18 WPM en Wino niet zo van de "standaard" QSO's is, kon ik veel van zijn doorgang niet opnemen. Maar, het RST kon ik uiteraard wel opnemen en hier en daar een paar flarden dus wat betreft is het een geldig QSO.
Ondanks dat ik toch al behoorlijk wat (Phone) QSO's op HF heb gemaakt, was ik stiekem toch behoorlijk zenuwachtig. Dat was zeker ook voor Wino merkbaar
Er moet nog veel geoefend worden voordat deze jongen zich een CW operator mag noemen maar we zijn op de goede weg.
Een groot deel van de credits voor dit eerste CW QSO komen toe aan Alex PA1FOX, de oefengroep waarmee we elke dinsdag en vrijdag avond bij elkaar komen om via Skype te oefenen en onze voortgang te bespreken en de CW Academy.
Inmiddels ben ik ook lekker aan het oefenen met Morse Runner. Wat een geweldig programma! Het is net of je echt QSO's aan het maken bent. Tot nu toe lukt het mij om in 30 minuten tijd zo'n 30 tot 35 stations te nemen. De instellingen zijn dan single calls, 20 WPM sein snelheid (de tegenstations komen overigens met een lagere snelheid voor je terug) en geen QRM, QRN, LID's of andere ellende. Met dergelijke resultaten ga ik geen records breken maar het begin is er.
Tot nu toe sein ik met een Hi-Mound MK-703 die ik ooit een keer gekregen heb en een MFJ 564. De MFJ houd zijn instelling niet vast dus de Hi-Mound wordt het meest gebruikt. Beide zijn Iambic paddles maar de knijp techniek gebruik ik eigenlijk niet, ik kan er maar niet aan wennen. Ik overweeg dus om een single lever paddle aan te schaffen. Diverse malen heb ik gelezen dat je daarmee doorgaans iets accurater kan seinen. De vraag is alleen welke single lever paddle het gaat worden. Zowel Kent als Begali maken interessante paddles. Stiekem gaat mijn voorkeur uit naar de Begali HST MKII. Dat is een single lever paddle met magneetjes in plaats van veertjes. Maar van "Hi-Speed CW" is bij mij nog lang geen sprake dus misschien toch maar kiezen voor de goedkopere Kent of de Begali Simplex Mono. Keuzes...
Voorlopig moet er vooral veel geoefend worden want daar heb ik veel meer aan dan aan een nieuwe paddle.
Nu nog even een antenne voor 20 meter ophangen zodat ik meer CW kan oefenen aangezien CQ geven in CW op 40 meter boven de 7.050 bijzonder weinig oplevert.
Website:
PI4DX Contest Group Zeeuws-VlaanderenQRZ pagina:
PD2R