Oldtimers

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA30FPV
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 sep 2016, 20:10

Oldtimers

#1 Bericht door PA30FPV »

Wie 30 jaar aaneen zendamateur is, mag zich onderscheidend Oldtimer noemen. En de Oldtimer wordt hoog aangeslagen: hij/zij boogt op een schat aan kennis en ervaring binnen het zendamateurisme, en doet zijn/haar best anderen hiervan te laten profiteren. Bijvoorbeeld door hen te wijzen op de grootse mogelijkheden die voor gelicentieerden zijn weggelegd. En hen zich af te laten vragen wat zij niet allemaal missen zonder zendmachtiging.

Dat de Oldtimer niet tot nauwelijks beseft dat zijn ervaringen vooral uit beleefdheid worden aangehoord maakt zijn pret er niet minder om. Als hij weer eens verhaalt over het enorme verzet en de hulp die zendamateurs boden gedurende WOII en ten tijde van de Watersnoodramp - helaas de enig goede voorbeelden - wordt snel duidelijk dat begin 21e eeuw de zendamateur vooral zichzelf een dienst bewijst. Soms door zijn directe omgeving lastig te vallen met enorme antenneinstallaties, dikwijls door storing te veroorzaken die in de eerste plaats moet worden gezocht in de ondermaatse kwaliteit van de gestoorde apparatuur. De onfeilbare zendamateur duldt geen tegenspraak.
In dit verband lopen ook de pretenties van dit forum in het oog. Die zijn eerder gebaseerd op wantrouwen dan op inspiratie: Op dit forum geen illegaal gebruik en hulp daarbij Natuurlijk beleeft de Oldtimer zijn finest moments wanneer hij aspiranten en andere geïnteresseerden vertelt over de eerste roemruchte stappen die hij zelf zette om zover te komen! Maar dat wordt hier zelden gehoord. Niet gehinderd door belangstelling en kennis van zaken draait een moderator dan vaak helaas voortijdig de knop om.

Hoewel jong van lijf en geest - en met veel kennis en ervaring - mag ik me over enkele maanden Oldtimer noemen. Ik zie er maar van af.
Laatst gewijzigd door PA30FPV op 03 okt 2016, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
HAM as of 1986

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Oldtimers

#2 Bericht door pe1cmo »

En wat zijn dan die amateurs die reeds 40 of zelfs 50 jaar amateur zijn ??
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Oldtimers

#3 Bericht door PE1LGW »

Nu is er een oldtimer club, dan moet je, ik dacht 30 jaar zendamateur zijn.
Om hier lid van te worden, dit kan alleen op uitnodiging van een andere oldtimer.

Op de vraag , wat zijn amateurs die 40 of 50 jaar zendamateur zijn.
Die zijn voornamelijk grijs, heb hier ook last van.
Heb mijn licentie bijna 37 jaar.
Niet alle jaren even actief , maar de laatste 12 jaar weer goed bezig, denk ik.

PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Oldtimers

#4 Bericht door Bert_1 »

Maar wat kom je eigenlijk doen op dit forum? Beetje trollen uit verveling en hopen dat er iemand hapt? Of is er iets wat je echt kwijt wilt en waarvan je denkt dat het forum en zijn gebruikers er iets aan hebben.
Bert

Gebruikersavatar
PA30FPV
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 sep 2016, 20:10

Re: Oldtimers

#5 Bericht door PA30FPV »

@PE1KVL Ik zoek een reden om mijn 30-jarig jubileum als zendamateur te vieren. In jouw reactie vind ik die niet, maar gelukkig wel in je onderschrift: "De beste ideeën komen achteraf." Er is dus zeker hoop, denk ik dan maar!
Het zou mooi zijn als jij ook eens je beste beentje voorzette in plaats van alleen maar te klagen en te beschuldigen. Om te beginnen kun je mij feliciteren. Dat zou al getuigen van goede wil. Dankjewel.
HAM as of 1986

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Oldtimers

#6 Bericht door PA2EFR »

Van harte, dan maar. :)

Inmiddels vanaf '76 "ham". Hee, dat is precies 40 jaar! :D

Gebruikersavatar
PA30FPV
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 sep 2016, 20:10

Re: Oldtimers

#7 Bericht door PA30FPV »

@PA2EFR Dankjewel! En jij ook van harte proficiat met jouw zendmachtigings-kroonjaar! Ik hoop dat ik die 40 ook mag halen. Als de zendamateur dan nog bestaat - maar ik denk van wel! Hopelijk niet alleen maar oldtimers tegen die tijd..
Laatst gewijzigd door PA30FPV op 03 okt 2016, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
HAM as of 1986

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Oldtimers

#8 Bericht door PE2AAB »

Proficiat!!

Ik 20 jaar. Ben ik dan 2/3 Oldtimer?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA30FPV
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 sep 2016, 20:10

Re: Oldtimers

#9 Bericht door PA30FPV »

@PE2AAB Dankjewel! En jij ook van harte proficiat met jouw zendmachtigings-kroonjaar! Word maar nooit oldtimer ;-)

Je mag al over 5 jaar mits je twee vrindjes hebt: http://www.oldtimersclub.info/

LID WORDEN VAN DE OTC
Om lid te worden van de OTC moet u als kandidaat voor het lidmaatschap door tenminste twee OTC-leden worden ondersteund. De Oldtimer is Nederlander en voldoet aan één van de volgende voorwaarden

1. Gedurende 25 jaar of langer in het bezit zijn van een geldig registratiebewijs.
Laatst gewijzigd door PA30FPV op 04 okt 2016, 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.
HAM as of 1986

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Oldtimers

#10 Bericht door PA2OLD »

Tja, ik de C in 1982 gehaald maar er zijn nu geen gelicentieerden of zendmachtiging meer, slechts geregistreerden... :(
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PA30FPV
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 sep 2016, 20:10

Re: Oldtimers

#11 Bericht door PA30FPV »

Dat is a matter of speaking; we hebben het niet over iets anders. Evenwel gefeliciteerd met je 34-jarig machtigingsschap (en de registratie sinds 2008, als ik me niet vergis)! Misschien ben je wel lid van de Oldtimersclub. Waarom wel/niet?
HAM as of 1986

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2558
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Oldtimers

#12 Bericht door PA5COR »

Geen zin in oud bolligheid, volgend jaar is het 40 jaar geleden dat ik in het voorjaar opging.
Een ieder wel of niet gewild maar een nog lang mogend durend registratie houderschap ;)
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Oldtimers

#13 Bericht door PA3RIS »

Licentie gehaald toen ik 16 was en dat is nu 34 jaar geleden. Geen enkele interesse om lid te worden van zo'n oude-mannen-club..

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Oldtimers

#14 Bericht door Bert_1 »

PA30FPV schreef:@PE1KVL Ik zoek een reden om mijn 30-jarig jubileum als zendamateur te vieren. In jouw reactie vind ik die niet, maar gelukkig wel in je onderschrift: "De beste ideeën komen achteraf." Er is dus zeker hoop, denk ik dan maar!
Het zou mooi zijn als jij ook eens je beste beentje voorzette in plaats van alleen maar te klagen en te beschuldigen. Om te beginnen kun je mij feliciteren. Dat zou al getuigen van goede wil. Dankjewel.
Nou, van harte hoor. Misschien dat je wat milder wordt met de jaren :lol:
Bert

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Oldtimers

#15 Bericht door pa3dsc »

Ik zie in de roepnamenlijst van AT geen pa30fpv.
Is een bak-stakker die al 30 jaar (g)een poging doet

Plaats reactie