CW PROGRAMMA

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

CW PROGRAMMA

#1 Bericht door on3dag »

Sinds enige tijd oefen ik de morse code op velerlei manieren om de code goed onder de knie te krijgen. Eerst oefende ik alleen door op te neen op het gehoord zonder ook maar één sleutel aan te raken. Bij het begin van dit jaar ben ik dan ook begonnen met het seinen zelf. Meestal met de handpomp (straight key). Laatst leden heb ik gehoord dat ik nog beter zou kunnen seinen door gebruik te maken van een sideswiper. Ik had van vroeger nog een twin key van Hi-Mound liggen en daar mee ging ik aan de slag. Ik gebruikte het programma "cwcom" om mijzelf te controleren op mijn seinschrift. Algauw bleek dat er toch iets mis was, metéén dacht ik aan de sleutel omdat er op een van de twee armpjes enige speling was gekomen die ik niet weg kon nemen. Dus ik besloot van een nieuwe key te kopen, nl. een sideswiper van Kent type sp-1. Denkende dat alle probleempjes van foutief seinen opgelost zouden zijn, maar niets was minder waar. Als ik aan het seinen ben verschijnt er plots een andere letter. Dus de linkerkant van de sleutel geeft allemaal strepen en de rechterkant geeft de punten(linkshandige instelling).Wat er juist gebeurd is het volgende: vb: ik sein cq cq cq de on3dag on3dag on3dag. en bij de volgende maal ,cq cq cq de on3dag on3dag on3dMg dus de linkerkant van de sleutel geeft nog altijd alle strepen maar plots veranderd de rechterkant ook in een streep in plaats van punten. Wat zou daar aan te doen zijn. Zou het aan de afregeling van de sleutel liggen ?Zijn er mensen onder jullie die ook soms met dit programma werken? Of zou er iemand mij kunnen helpen door het ook eens uit te proberen? Alvast dank ik allen die het eens zouden willen uit testen. Als dit bij iemand ook fouten geeft dan zal ik een volgende stap ondernemen door een afzonderlijke electronic keyer te maken en te werken via een ander programma, vb :cwget. <moet ook nog zeggen dat de sleutel (sideswiper) aangesloten wordt op de pc via de rs232/naar de usb poort. In het programma cwget zou ik moeten werken via de soundcard (microfoon van de pc).
Met vriendelijke groet, en dank,
Dirk

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: CW PROGRAMMA

#2 Bericht door PA2EFR »

Hóór je ook dat hij wat anders seint? Of geeft het programma dat weer?

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: CW PROGRAMMA

#3 Bericht door on3dag »

Bedankt om mij te helpen.
Als antwoord op uw vraag : Ja ik hoor dat er iets fout wordt geseind en als ik dan naar het scherm kijk staat er daadwerkelijk een andere letter.

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: CW PROGRAMMA

#4 Bericht door on4cgw »

Beste,

Momenteel geven ik vanuit de club CW les, in 10 weken is het Alfabet, cijfers en leestekens gekend. Wel dienen de cursisten dagelijks te oefenen luisteren en opschrijven.
Vanaf dan wordt er gestart met seinen met de paddle.
Zullen op 80 meter band afspraken maken om dit wekelijks te beoefenen, een standaard QSO.

Probeer zonder gebruik van de PC.

73
Kurt

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: CW PROGRAMMA

#5 Bericht door PA2EFR »

Misschien staan de contactpunten iets ts krap afgesteld of komf hij niet exact in de middenstand terug.

Sparkysan
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 aug 2015, 00:09

Re: CW PROGRAMMA

#6 Bericht door Sparkysan »

Beste Dirk,
Goed dat je het morse onder de knie wilt krijgen. Helaas moet ik vaststellen dat ook jij de zojuist ingeslagen en enig juiste weg heb verlaten en het morse seinen vanuit een computer wil laten komen. Sinds enige maanden actief zendamateur (na een 15-jarige ervaring als "beroeps" koperslager) rijzen mij de haren te berge als ik door de banden fietst. Wat een gedoe met die bugs. Uitzonderingen daar gelaten is ook het niveau van de "hand"werkers niet om over naar huis te schrijven. Maar okay, ze proberen het in ieder geval. De overige buggers zijn als de Hollander die zegt, ik kan duits prima verstaan maar om te spreken is er toch Google translate?? En anders "kauss baussen" zullen ze toch ook wel verstaan? Als je zegt ik beheers morse, dan kan je morse zowel opnemen als seinen. Het laatste met minimaal 12 woorden per minuut maar liever rond de 20 wpm. Okay, het kost je minimaal 1,5 jaar oefening om de verhouding 1-3-5 "erin te krijgen". Maar de voldoening is enorm. Morse met de hand seinen ervaar je dan als een soepel ritme, wat eigenelijk de enige lol is van het gehele qso. Wil je dat niet, hier een advies: verkoop die bug en ga lekker SSB-en. Ik begrijp de lol niet om alleen maar morse te kunnen ontvangen. Stop met morse! Immers in dezelfde QSO-tijd heb je heel veel meer info uitgewisseld.
Succes met je besluit!

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: CW PROGRAMMA

#7 Bericht door on3dag »

Nee, misschien verstaan we elkaar verkeerd. Inderdaad ik wil en zal de morse onder de knie krijgen, maar moet ook weten dat ik niet meer van de jongste ben (64). Het enige wat ik wil is te kunnen seinen dat men mij ook ergens op de aardbol "leesbaar" kan ontvangen. Daarbij gebruik ik de computer om mij seinschrift te controleren, want het is zeker niet mijn bedoeling om dit ooit in te typen met de computer en dan zo de ether in te zwieren. In april ben ik er 2 jaar mee bezig met iedere dag, zeg wel, iedere dag, weekdag zondag of feestdag telkenmale 20 tot 30 minuten trainen. Sedert januari heb ik mijn oude cassette recorder terug boven gehaald en losse letters en cijfers ingesproken om dan ze via de morsesleutel te seinen en de controle heb ik op het scherm van de pc. Ik gebruik bij mijn training zowel de 'handpomp' als de sideswiper. Vanaf april zal ik gaan kijken op de amateur banden naar traag seinende stations om daar mee een qso te voeren.

Sparkysan
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 aug 2015, 00:09

Re: CW PROGRAMMA

#8 Bericht door Sparkysan »

on3dag schreef:Nee, misschien verstaan we elkaar verkeerd. Inderdaad ik wil en zal de morse onder de knie krijgen, maar moet ook weten dat ik niet meer van de jongste ben (64). Het enige wat ik wil is te kunnen seinen dat men mij ook ergens op de aardbol "leesbaar" kan ontvangen. Daarbij gebruik ik de computer om mij seinschrift te controleren, want het is zeker niet mijn bedoeling om dit ooit in te typen met de computer en dan zo de ether in te zwieren. In april ben ik er 2 jaar mee bezig met iedere dag, zeg wel, iedere dag, weekdag zondag of feestdag telkenmale 20 tot 30 minuten trainen. Sedert januari heb ik mijn oude cassette recorder terug boven gehaald en losse letters en cijfers ingesproken om dan ze via de morsesleutel te seinen en de controle heb ik op het scherm van de pc. Ik gebruik bij mijn training zowel de 'handpomp' als de sideswiper. Vanaf april zal ik gaan kijken op de amateur banden naar traag seinende stations om daar mee een qso te voeren.
Dirk,
Je bent een man naar mijn hart :wink:
Ger

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: CW PROGRAMMA

#9 Bericht door PA3LS »

Een van de hulpmiddelen die ik gebruik om een mooi seinschrift te leren, is om een bekende tekst mee te seinen met de computer.

Verder vind ik deze heel leuk: http://www.elektronik-labor.de/Arduino/MorseKB.html
Met een Arduino (of kloon) kan je je seinsleutel aansluiten op je PC en een toetsenbord emuleren. Je kan dan feitelijk in morse berichten schrijven op (bijvoorbeeld) het forum. Hier staat nog wat info over het vervangen van een regel code, om hem geschikt te maken voor een US/internationaal toetsenbord ipv het duitse toetsenbord: http://www.circuitsonline.net/forum/vie ... oetsenbord

Ten slotte: dat je code leesbaar is met een PC, is leuk voor de computergebruikers. Maar een PC maakt het niet uit als je strepen 8 tijdseenheden lang zijn, je punten 3 en de pauzes 1. Zolang het een groter dan het ander is, kan ie het al gauw lezen.

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: CW PROGRAMMA

#10 Bericht door Remco »

Samenvattend: ON3DAG denkt goed te kunnen seinen met z'n paddles maar zijn tekens worden soms verminkt geinterpreteerd.

Even uitgaande dat je daadwerkelijk kunt seinen met paddles (zo niet, dan houdt alles op . . .) is het
niet ondenkbaar dat je te maken hebt met een 'punt- en/of streepgeheugen' (zgn. iambic B).

B.v. puntgeheugen: tijdens het uitzenden van (een eerder ingevoerde) streep druk je op de punt.
Deze punt wordt aan het einde van de betreffende streep 'geplakt'.

Ik ken het programma 'cwget' niet, maar als je tegelijkertijd de punt en streep indrukt, krijg je dan
alternerend punten en strepen? Zo ja, dan heb je te maken met een zgn. iambic keyer.

Er zijn hier twee varianten (iambic A of B) mogelijk waardoor je een eigen manier ontwikkelt om de paddle te bedienen.

Een bekende vorm is 'squeezen' waarbij b.v. de letter 'C' wordt gevormd door de paddles beiden in te drukken, maar
de streep nét ietsje eerder, en beide paddles los te laten wanneer:

- het karakter (C dus in dit voorbeeld) klaar is --> iambic A
- de laatste streep van de 'C' wordt uitgezonden --> iambic B

Ikzelf gebruik altijd iambic B.

Plaats reactie