Een Redelijke (goede) HF tranciever voor CW

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Een Redelijke (goede) HF tranciever voor CW

#1 Bericht door pa3dq »

Hallo mede amateurs,

Ik zoek voor de vakantie en d'r bij een mobile HF tranciever het liefst een general coverage transceiver maar met CW filter
Mag van de oudere generatie zijn heb nu een SB104 en ooit de Hartkit gebouwd de een tegroot en de andere ben ik zuinig op
Zoek gewoon type no nonsens trancievertje maar eigenlijk wel met goede CW filters en eigenschappen
En voor als er gebreken mee zijn dat met enige zelf redzaamheid te repareren is
Graag jullie ervaring en advies ben de laatste 15 jaar niet echt actief geweest en heb het e a gemist Herintreder :D
Bijvoorbaat dank voor info

73 Geert Jan
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Een Redelijke (goede) HF tranciever voor CW

#2 Bericht door PA2EFR »

Ik heb een TS-130V staan die deze mod nodig heeft:

http://mods.dk/view.php?ArticleKey=0e14 ... rx-and-tx-

Na een minuut of wat is hij wel goed, maar vertoont wel alle verschijnselen van dat artikel.
Ik ben er niet aan toe gekomen, en wil eigenlijk ook wat anders.
Verder brandt er geen licht achter de meter en mag hij wel eens nagelopen en afgeregeld worden.
Komt niet het volle vermogen meer uit op alle banden. Iets tussen 4 en 8 W.

Ik heb hem wel onlangs voorzien van een smal CW filter dat prima werkt.

Ontvangt verder goed.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Een Redelijke (goede) HF tranciever voor CW

#3 Bericht door PA2EFR »

Afbeelding

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1429
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Een Redelijke (goede) HF tranciever voor CW

#4 Bericht door PH2LB »

Als CW je hoofddoel is, zou een kit van YouKit een hele leuke kunnen zijn : Youkits HB-1B MK3 4 band QRP CW transceiver

Heeft 40m/30m/20m/17m/15m TX en RX van 5.9-22MHz (ok dat laatste niet helemaal full-coverage) :

Info : http://youkits.com/products/youkits-hb- ... ransceiver

Kun je met 3 banden uit (40, 30 en 20 en is een RX van 5.9-16MHz genoeg) en ben je niet vies van een beetje solderen, dan is de Youkits EK1A 2014 2 Band QRP CW transceiver kit een optie. Collega tukker PC2D (Frank) heeft de Youkits EK1A en heeft die afgelopen woensdag enthousiast gedemonstreerd op de verenigings avond. het is zijn Sota rig en is daar zeer tevreden over.

info : http://youkits.com/products/youkits-ek1 ... ceiver-kit

En er is natuurlijk nog altijd een Yaesu FT817. Die heeft dan alles aan boord (All HF TX en full coverage RX)

Is de 5W QRP te weinig, zou een FT897D ook nog een mogelijkheid zijn. op accu's 20W. Extern gevoed 100W.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Een Redelijke (goede) HF tranciever voor CW

#5 Bericht door pa1bvm »

kijk ook naar de K2 van elecraft ( bouwpakket )
allemaal "normale" componeneten geen SMD ..

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Een Redelijke (goede) HF tranciever voor CW

#6 Bericht door pa3dsc »

Ik heb jaren geleden mijn TS120 vervangen door een TS50
Dat leek mij een goede vervanger op vakantie.
Prima set maar stroom verbruik is velemalen hoger dan de TS120.
Op vakantie op de accu was dat een tegenvaller.

Alle radio's met processor verbruiken aanzienlijk meer stroom dan de conventionele radios.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Een Redelijke (goede) HF tranciever voor CW

#7 Bericht door PA3DAT »

Als het gaat om een goede prijs/prestatieverhouding én compact: ik gebruik
in de kampeerauto al een jaar of zeven een Yaesu FT857 met een extra filter
voor cw. Nieuw gekocht voor € 625, ze zijn nu iets duurder.

Regelbaar van 5-100Watt, all-mode, 160m t/m 70cm. Wat wil je nog meer? :wink:

Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Een Redelijke (goede) HF tranciever voor CW

#8 Bericht door pa3dq »

Hallo om's

Dank voor info en suggesties kan ik weer verder mee en wat onderzoek naar doen
Zelfbouw is misschien het geval denk dan wel aan iets voor de 40m band
Maar ik bouw alles al bijna zelf en wil ook wel eens iets gewoon kopen voor de verandering
In dat geval even naar de specs van de ts130 gekeken niet verkeerd en zelfs 270Hz cw filters voor WOW
Ook de yaesu niet verkeerd zelfs 70cm ik stam nog uit de tijd dat ik daar transverters voor moest maaken oeps :shock:
het model spreekt me niet zo aan maar tis wel heel veel vernuft in beperkte grootte en voor €
Suggesties, info en fine tuning zijn nog steeds welkom

73 GJ
eenvoud is de kunst van het ware

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Een Redelijke (goede) HF tranciever voor CW

#9 Bericht door PA1ZP »

Dag Allemaal

Ik denk aan heel verschillende types

Kenwood:
TS480SAT

Yaesu
FT450D

Icom
IC7200

Ik heb zelf al een 13 jaar een FT857D met 300Hz Collins filter niet slecht.
Maar het setje ontvangt wat ruiserig en luistert niet zo lekker als de Kenwood.
Maar de Kenwood TS480SAT met filter luistert net wat lekkerder en presteert net iets beter.
Maar die Kenwood heeft weer een wat dommig display van constructie en een raar speakertje aan boord.

De FT450D heeft een geweldig display wat ik zeer duidelijk vond.
En heeft alles standaard aan boord ook het CW filtertje is door zijn digitale IF DSP standaard en geen optie, klinkt heerlijk maar de ontvanger is weer net iets minder als van de TS480.

De IC7200 vond ik ook gewoon heerlijk klinken in zenden en ontvangen.

Het zal in ieder geval een heel steile leercurve worden als je van de Hartkit of Heathkit naar een modern setje gaat met menu's dat zal vreselijk wennen zijn je kan zoveel instellen en spelen, dan vind ik van deze 3 de FT450 het makkelijkste mede door zijn duidelijke display.

Zo heeft bijna iedere set zijn voors en tegens.

veel succes en plezier met de zoektocht
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Een Redelijke (goede) HF tranciever voor CW

#10 Bericht door pa3dq »

Hallo,

Ook dank Jos, voor info

Even geleend :) Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Je neemt ook dingen voor lief en wat niet weet niet deert :wink: Hartkit dik jaar werk en 500Hz CW filter 8)
Maar ook de Heatkit SB104A is voor zien van 400Hz filteren heb er toen wel veel aan gesleuteld om de AVC netjes
in z'n regel gebied te krijgen moet zeggen leuk geluid nu

Maar ja zo te horen heb ik waaarschijnlijk nog wel een generatie kloof te over bruggen

Sta nog steeds open voor info
Wat ik me nu wel afvraag is wat maakt de nieuwe generatie
ontvangers beter als de oude
Wat zijn de grote verschillen / voordelen tov oude techniek met goede cw filters

73 Geert Jan
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Een Redelijke (goede) HF tranciever voor CW

#11 Bericht door pa3met »

pa3dqd schreef:
Sta nog steeds open voor info
Wat ik me nu wel afvraag is wat maakt de nieuwe generatie
ontvangers beter als de oude
Wat zijn de grote verschillen / voordelen tov oude techniek met goede cw filters

73 Geert Jan

mogge


als je conventionele sets gewend bent met cw filters, dan zal je in inderdaad wel wat in te halen hebben.
Inhalen als in -- probere wat anders. Ik kan met mijn 7600 signalen uit rommel peuteren waar een TS850
met filters (en de eigenaar er bij) het niet voor elkaar krijgt. (zegt nog niet alles over een set uiteraard)

Moderne(re) sets hebben de mogelijkheid om filtering zelf te 'bouwen' bv 4 Khz --> 50 Hz
en met een soft of hard slope. Idem peak filters, auto tuning voor de cw signalen die je hoort
enzovoort.

Daarnaast is het zo dat sommigen de ene set beter, of juist slechter vinden vanwege de DSPs
die processing doen. DSPs doen ook op verschillende plekken hun werk.

Zo heb je AF DSPs die iha veel minder functioaliteit kennen dan 'normale' DSPs.

Kortom, ik zou bijna zeggen -- wat wil je uitgeven, probeer vooral ook de set(s) uit. Ook de menu structuur
kan erg van belang zijn.

Sommige sets zijn qua UI gewoon onlogisch. Andere zijn specifiek gekoppeld aan een bepaald merk qua
user experience. Andere merken hebben een handje er van om steeds de boel weer anders te hebben.


Roeland
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Een Redelijke (goede) HF tranciever voor CW

#12 Bericht door EA5JEX »

Kijk ook even naar de elecraft k3, kun je zelf in elkaar zetten en de modules en filters voor cw plaatsen.
Bij siring zijn modules eenvoudig te vervangen.
Kees

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Een Redelijke (goede) HF tranciever voor CW

#13 Bericht door pa3dq »

Hallo om's

Dank voor info, heerlijk de wereld word al weer iets groter :)

Ook heeft buurman OM het voorstel gedaan om bv de Hartkit / Heatkit naast moderne tr/x te zetten iets met 5000
Waar ik me dan ook zeer op verheug over hoe en wat de verschillen zijn hopendathetmeevalt

Ben nu ook even aan het spelen met de CW pitch door het filter (BFO) wandelen :wink:

Mochten er nog meer suggesties zijn
dan hoor ik dat graag

73 GJ
eenvoud is de kunst van het ware

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Een Redelijke (goede) HF tranciever voor CW

#14 Bericht door PA1ZP »

Hi GJ

De beste tip inderdaad is zet je sets die je nu hebt naast een moderne die je op het oog hebt.
En luister en zend en vraag om audio rapporten in TX.
Als ik de ontwerper van de Hartkit Cor PA0CHN hoor op 40 of 80 en hoe die klinkt, is dat helemaal dik in orde.

En ik heb zelf ook een tijdje met een Hartkit mogen spelen die van pa3hcu al is dat wel al 12 of 13 jaar terug, ik was toen niet onder de indruk van deze ontvanger met name op 10 t/m 20 meter (zeer ongevoelig eigenlijk doof).
maar dat is zo lang geleden.

Voordelen van moderne rigs zoals nu genoemd zijn ongelofelijk stabiel frequentie gedrag, ze verlopen nauwelijks tot niet.
Niet tunen van een buizen eindtrap.
zeer hoge gevoeligheid (vaak te hoog en moet je altijd de voorversterker uit laten zelfs op 10 meter)
Over het algemeen zijn ze ook selectiever , al is dat eigenlijk alleen maar van toepassing in CW en geld dat alleen voor bijvoorbeeld de K3, KX3, TS590SG andere sets als de FT450, IC7200 en TS480SAT of TS480HX doen niet veel voor elkaar onder al is de TS480SAT en HX beduidend beter in selectiviteit als de FT450(D).
Maar geen van deze sets gaan de Hartkit verslaan in selectiviteit.

Je hebt dan de DSP Cor noemt dit digitale signaal pruts, en hij heeft eigenlijk gelijk haha.
Je hebt IF DSP en AUDIO DSP.

Verschil:

IF DSP wordt gebruikt als laatste midden frequent al werkt het vaak maar op 30 KHz of zo.
Hierin worden alle filters gegenereerd met allerlei breedtes en stijlheden er zit dus geen echt kristal of mechanisch filter in een IF DSP rig buiten het eerste midden frequent , je hoeft dus geen filters er bij te kopen buiten de K3S die veel roofing filters heeft.
Alle andere filters in een IF DSp set zijn computer gegenereerde filters oftewel software filters.
Je kan die IF DSP dus ook niet uitzetten als die de boel verkloot, en geloof me de FT450(D) of de IC7200 of de TS590S, in die sets verkloot de IF DSP het regelmatig volledig.

De sets met een hoog middenfrequent zoals de FT450 IC7200 IC7600 FTDX1200 FT991 IC7100 IC7600 IC7410 IC7700 FT991 hebben een eerste midden frequent vrij hoog ergens op 65 MHz of wat hoger of lager.
en die hebben allemaal ongeveer dezelfde selectiviteit al is met name de FT450(D) een van de slechtste sets die ik ooit getest heb en gehad heb in selectiviteit in CW.
Ook hebben bijna al deze sets met IF DSP een probleem met de AGC wat in static een heel onrustige ontvanger geeft, iedere schakeling van een lichtschakelaar in huis of onweers flits op afstand of schrikdraad kast geeft een luide plop en een tijdelijke desensibilisatie van de set door het dicht klappen van de AGC ik ervaar dit als hinderlijk, het geeft een onrustige ontvangst en er zijn maar een paar IF DSP setjes die dit niet hebben en dat is de K3S en KX3 (de KX3 is een QRP setje wat eigenlijk een SDR ontvanger is)
Die Elekrafts zijn ook zeer duur.

Audio DSP werkt puur en alleen op het audio signaal uit de ontvanger, voor de rest is het een eigenlijk verder klassieke ontvanger met filters, het is minder goed en de filters doen eigenlijk het werk , en het heeft 1 groot voordeel als het de zaak verkloot kan je het uitzetten en met je klassieke met filters bezette ontvanger gewoon doorgaan alsof het een Hartkit is of Heathkit.
Voorbeelden van zulke sets zijn de TS480 en de FT857 en FT897, ook de oude FT1000 FT920 TS570 IC746 en zo zijn ook zo.

Ik zou zeggen heb het er ook zeker een keer over met Cor PA0CHN alhoewel ik met hem op details van mening verschil weet hij donders goed waar hij het over heeft.

Een goede Hartkit met DDS is eigenlijk een van de beste sets ter wereld zeker die van Cor is geweldig goed alhoewel ik er vaker hoor die het zeer goed doen.

Conclusie de keuze is reuze ,
Ik werk nu zelf met een TS590S en een oude FT857(D) met Collins 300 Hz CW filter.
De TS voor thuis de FT857 shack in a box voor het betere gooi en smijtwerk portabel.

Ben ik blij met de TS590S eigenlijk niet het ding heeft een acceptabele ontvanger met quirks en idioterien en een waardeloze SSB zender die wel heel mooi klinkt maar voor 100 watt verkocht wordt en maar 40 watt is of nog niet.

De FT857(D) is een ander verhaal, het is eigenlijk een zeer matig presterend ding, het ruist en raast het is niet super selectief, het klinkt niet goed in SSB TX en het is wat lastig te bedienen, maar het heeft ook geen grote ontwerp fouten en na 13 jaar doet het ding het nog wat ik nooit verwachte.
Portabel onverslaanbaar je hebt 2 en 70 cm 6 meter en de hele HF voor weinig geld en het kan bijna werkelijk alles wat je kan bedenken.
Op de juiste locatie (geen QRM zoals in een woonwijk) en een goede antenne kan je er alles en iedereen de baas mee zijn.

Maar eigenlijk interesseerd het me ook geen bal meer want ik maak het meeste plezier in de hobby door het spelen met antennes en nog wat gezellige locale QSO's daar heb je echt geen dure set voor nodig helemaal niet.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Een Redelijke (goede) HF tranciever voor CW

#15 Bericht door pa3dq »

Hallo,

Dank Jos voor de verhelderende ontvangst hier kan ik weer verder mee het verduidelijkt het e a

De eerste test zoals gezegd waar staan we tov moderne TR/X

Het contact met Cor maar weer opfrissen om evt updates door te voeren

Heb nog de aller eerste generatie Hartkit rug nr 12 uitgedeeld door Cor him zelf (volgorde van eerste uit zending Hartkit)
Had toen zoveel gebouwd :wink: dat ik nu na ongeveer 15 jr het draadje maar weer een beetje op pak
Oke even besmet met Motoguzzi verbouwtuning virus :D

73 GJ
Bijlagen
Herschaalde kopie van 22-12-2015.jpg
eenvoud is de kunst van het ware

Plaats reactie