QRP en CW

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA1FJ

QRP en CW

#1 Bericht door PA1FJ »

Ik ben afgelopen week weer QRV geweest van uit SV8 (Lefkas) ik kon helaas geen optimale plek voor mijn antenne vinden, ik zat op de begane grond met een inpandig terras.
Rond om mijn QTH bergen en heuvels ik zat dus letterlijk en figuurlijk in een dal.
Met 5 Watt SSB was het wel mogelijk om wat QSO's te maken maar met CW ging het toch een stuk makkelijker, veel minder gedrang bij pile up's en meer ham spirit!
En ik heb weer ervaren dan veel amateurs het makkelijker vinden om meer vermogen te maken dan goed te leren luisteren!
73 Fred

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: QRP en CW

#2 Bericht door maarten_c »

Ik kan het alleen maar bevestigen dat QRP en CW goed hand in hand gaan.
Zelf werk ik hier uitsluitend QRP en de meeste landen heb ik in CW gewerkt.
Hoewel ik moet toegeven dat digi-modes en qrp ook heel goed gaan. Vooral in psk31 is veel te horen en te werken.
Het voordeel van stations in psk31 is wel dat ze zelf ook met laag vermogen (tussen de 20-50W) werken. Dan is het verschil met maar 5W niet zo groot.
Alleen heeft CW voor mij de voorkeur omdat ik dan het idee heb dat ik het zelf gedaan heb, ipv de pc.

Maar wat ik wel merk, is dat om succes te hebben met QRP. Je toch wel een QRO antenne nodig hebt.
Een goede antenne is echt wel noodzakelijk.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: QRP en CW

#3 Bericht door coolepascal »

Ik vind CW ook het leukst (al ben ik nauwelijks nog qrv)
Die digimodes zijn technisch wel heel interesant als je er zelf software voor ontwikkeld anders ook niet.
Bovendien als ik wil chatten dan doe ik dat wel via internet
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Plaats reactie