QRP-DXCC

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

QRP-DXCC

#1 Bericht door maarten_c »

http://www.arrl.org/qrp-dxcc

Heb sinds vandaag 100 landen gewerkt met een output van niet meer dan 5W.
Voor dit award zou het insturen van mijn logfiles voldoende moeten zijn.
Nu ben ik van mening dat ik toch wel graag bevestiging wil zien. Al was het alleen voor mezelf zodat ik zeker weet dat het ook allemaal echt is.
Wat betreft bevestiging zit ik nu op 57 dxcc landen. Via buro en eqsl. LoTW moet ik nog steeds regelen. Via Buro alleen komt de score echt veel lager uit. Mocht ik ooit richting het echte DXCC gaan, dan is LoTW echt wel nodig.

Mijn station bestaat uit een dipool van 2x13m en een flexradio 1500.
Ik gebruik zowel CW, SSB en digimodes.

52 in phone.
73 in CW
46 in Digimode (digimode alles via pc dus RTTY, PSK31, Olivia etc.) Alleen geen whisper en geen JT65-HF.

Uiteraard wacht ik nog op de bevestiging. Via buro gaat dit langzaam.

Ben nu ongeveer een jaar bezig met uitsluitend QRP-vermogen en een simpele draad-antenne.
Het is te doen. Al moet je soms heel veel geduld hebben. En de juiste momenten afwachten.
Soms helpt het ook dat de andere kant een enorm antenne-park heeft.

Overigens wat me opvalt is vaak dat het verschil tussen 100W en 5W niet zo groot is.
Ik vergeet zelf soms dat ik maar met 5W werk.
Het scheelt vaak maar 2 S-punten. Heb niet het idee dat men mijn 5W signaal uit de ruis moet plukken.
Alleen op 80m wel, maar daar is mijn antenne ook te kort voor. Daar heb ik maar 4 verbindingen gemaakt. 160M luister ik alleen maar.
Geloof niet dat ik daar nog een fatsoenlijk signaal produceer.

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: QRP-DXCC

#2 Bericht door pa8w »

Petje af Maarten.
Zouden veel meer mensen moeten doen...

Het verschil tussen 100w en 5w is ook maar 13 dB, dus een fractie meer dan 2 S-punten.
Op 80m en 160m moet je een hogere storingsachtergrond overwinnen, maar ik heb het gevoel dat je met 5w op 80 toch wel wat beter zou moeten kunnen scoren. Is je antenne + aanpassing wel voldoende verliesarm?

Groetjes,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: QRP-DXCC

#3 Bericht door Randy »

Netjes. Ikzelf werk ook uitsluitend QRP. Los van restricties -vanuit Belgie waar ik de helft van de maand ben mag ik toch maar 10 Watt gebruiken, binnenkort 50 - kan mijn voeding in Nederland niet meer dan een 7-8 Watt aan voor het begint te brommen en wil ik gezien de situatie van mijn antenne (in PA) geen storing veroorzaken bij de buren. :-) In Belgie gebruik ik een Flex 1500. Mijn ervaring met veel vermogen is dat het vooral de breedte in gaat en daar heeft niemand wat aan. In grote pile-ups kan het verschil maken, maar dat verschil begint in de antenne. En daar moet ik met mijn draadjes snel afhaken.

Hoewel ik ook lid ben van de ARRL ken ik de QRP DXCC niet. Leuk, vooral omdat mijn teller op 98 staat. Dat sinds september 2011, niet sinds ik m'n licentie heb gehaald in 1997. Ik ben een paar jaar QRT geweest en AT heeft mijn call zelfs weer vrijgegeven. Gelukkig kon ik de oude roepletters nog krijgen. Anyway, nieuw voor mij. Ik ga er zeker eens naar kijken. Inmiddels zit ik op 65 bevestigde DXCC's via LoTW, waarbij mijn ervaring is dat een kleine 25% van de QSO's aldaar bevestigd wordt.

Ik zou zeker een LoTW aanmelding doen. QSL via LoTW is makkelijk en ontzettend snel. Schrijf een brief naar de ARRL en een week later werkt je account. Je zult zien dat zodra jij je logs upload er zeker positieve matches uitkomen. LoTW hoeft papieren QSL natuurlijk niet te vervangen, het is een leuke aanvulling al naar gelang je persoonlijke voorkeur. Ikzelf ben geen liefhebber van papier noch de tijd die je ermee kwijt bent, dus geef voor reguliere verbindingen altijd de voorkeur aan digitaal. De enige uitzonderingen zijn IOTA's en nieuwe DXCC's van non LoTW leden.

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: QRP-DXCC

#4 Bericht door maarten_c »

Toch kan je met een simpel draadje en laag vermogen een aardig eind komen, ook in grote pile-ups.
Meestal als ik een grote pile-up hoor begin ik met luisteren. Allereerst wil ik natuurlijk de roepletters weten.
Daarna hoop ik dat hij split werkt, dat verhoogt namelijk mijn kansen.
Vooral in split vindt ik de flexradio 1500 fijn werken. Je kunt namelijk VFO-A op de ene oor en VFO-B op het andere oor zetten.
Dan hoor je met welk station hij werkt. Ook op het spectrum display kun je zien met welk station hij werkt.
Je ziet op het spectrum display namelijk een hele bult aan signalen. Meestal kijk en luister ik waar het DX-station de meeste stations uit die bult pikt.
Daar ga ik dan zitten en begin te roepen. Dat werkt soms wel en soms ook niet.
Maar grote pile-ups begint met luisteren en kijken hoe zo iemand werkt. Grote pile-ups in phone daar waag ik me niet aan.
Als ik al in een pile-up zit is het meestal in CW. Vindt ik toch wel makkelijker dan de hele tijd in een microfoon te roepen.

Ook wel een belangerijke tip, Wacht tot de "grote" DX-kanonnen weg zijn. Pile-ups worden soms kleiner.
Nog mooier is als je de eerste bent. Maar dat gebeurt niet zo vaak.
Wat ik ook heb gemerkt, als het dx-station op het dx-cluster verschijnt ben je als QRP-er eigenlijk te laat. De pile-up wordt dan alleen maar groter.
Wat ik niet doe, is melden dat ik QRP ben. De meeste DX-stations die ik werk weten niet eens dat ik QRP was. Trouwens /qrp seinen duurt me vaak te lang.

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: QRP-DXCC

#5 Bericht door Randy »

maarten_c schreef:Vooral in split vindt ik de flexradio 1500 fijn werken. Je kunt namelijk VFO-A op de ene oor en VFO-B op het andere oor zetten
In CW is het he-le-maal de bom. CW-skimmer aanzetten, filteren op 5NN en je hebt binnen een minuut de RX-frequentie te pakken. Vaak kom ik er dan ook zo doorheen wanneer je 20 Hz hoger of lager gaat zitten. Vermogen of antenne maakt bij DX-pedities vaak weinig uit. Het paar oren die daar luistert heeft vaak meer jaren ervaring dan ik oud ben.

Plaats reactie