FT-817ND met LIPO batterij

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

FT-817ND met LIPO batterij

#1 Bericht door PA3FAT »

Zoals beloofd in mijn draadje op zoek naar een molex kabeltje.

N.a.v. onderstaande url kwam ik op het idee om ook eens een Lipo batterij te proberen.

Al zijn kleine gel accus van 7Ah nog best te doen hoor.

http://www.dl1dlf.de/ft-817-lipo-intern

Dus wat rondgezocht op ebay om tegen enigszins leuke prijzen iets soortgelijks op te zetten. De VTEC kost al snel 60-70 Euro.

Wat hebben we zoal nodig:
- een lipo batterij 100x55x14mm van 2000-3600mAh (grotere zijn er wel maar passen zeker niet)
- een verloop futaba female contra plug kabel. Aan de wat kleinere Lipo's zit meestal een futaba stekker.
- een verloop van van futaba female naar molex (zeg maar dat deel dat normaliter van je FNB batterij naar de interne aansluiting gaat)
- een Lipo lader

De LiPo batter van 2200mAh heb ik met wat zoeken op de genoemde termen uit de bovenste link gevonden via Ebay (15E + 6E verzending)
De verloopkabel van futaba female (Ebay, 5x futaba male/female kabels voor 4.05 incl verzending)
Het standaard kabeldeel zoals dat door Yaesu is gemonteerd aan de FNB/Batterij case gekregen van Amerikaanse OM (2x, gratis)
Lipo lader IMAXrc B3 Pro (Ebay, 7,72E incl verzending)

Extra nog gekocht ivm de genoemde brandveiligheid een Lipo Guard (brandveilige zak, Ebay 1E + 2.60E verzending, even niet goed opgelet)

Vanmiddag verloop kabel futaba - molex in elkaar gezet met 4A zekering in de + (wil ik nog vervangen door 4A picofuse, maar die heb ik niet voorhanden in de nabije omtrek).
Daarna Lipo Guard zak, Lipo batterij en lader buiten neergelegd en gestart met opladen van de Lipo voor de eerste keer. Eerst spanning op de lader, groene leds gaan aan. Daarna Lipo aan de lader aangesloten. reds gaan op rood. Dat is zoals het hoort.
Na, en nu moet ik even schatten, zo'n 3,5 uur later was het laden klaar.

Net even FNB uit de FT-817ND gehaald en de Lipo erin.......

Klepje dicht gedaan....

Aan knop ingedrukt et voila 12.3 Volt op het display.

Zonder antenne op 20m even in de microfoon gefloten, spanning valt terug tot 11.4V en herstelt zich nadien weer tot 12.2V.
Dat gaat ook zo zelfs op op 12V/7Ah gel accu dus dat lijkt in orde.

Al met al een geslaagde operatie.

Nu eens kijken hoe de batterij zich in de praktijk gaat gedragen. Misschien morgen met de MP-1 antenne even het park in en kijken of we lichtgewicht wat QRP verbindingen kunnen maken.

Nog aan onderdelen onderweg op dit moment:
Grotere 2800mAh Lipo voor externe voeding van de FT-817ND (Ebay, 14 Euro incl verzending)
Nogmaals 2200mAh Lipo, maar denk dat die net niet gaat passen als de opgegeven maten enigszins kloppen (Ebay, 8 Euro incl verzending)
Lipo tester. Leuke ding met lcd aanduiding (Ebay, 2.80E incl verzending)

Met dank aan:
- Joerg - DL1DLF voor de verduidelijking mbt de cross kabel futaba/molex.
- Kurt - KC9LDH voor de gulle levering en verzending van de molex FNB kabel
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: FT-817ND met LIPO batterij

#2 Bericht door Thijzer »

Kort geleden heb ik mijn FT-897 voorzien van 1 LiPo accu van 4500mAh om te proberen. Het resultaat is zeer bevredigend al halen die Chinese LiPo's die capaciteit helemaal niet, ik denk eerder de helft. Maar dan nog, SSB met 20W vergt niet zo heel veel van die accu en hij gaat behoorlijk lang mee.

Ter vergelijking, de originele accu's van Yaesu (NiMH) gaan nog minder lang mee, hoewel ook daarvan de capaciteit als 4500mAh wordt verondersteld. De interne weerstand van dat soort accu's is ook hoger waardoor je die capaciteit nooit kunt benutten.

Nadeel van die LiPo's is dat je een aparte lader nodig hebt. Nu heb ik eens een keer een Graupner Ultramat-16 gekocht, geschikt voor allerhande types. Dus dat laden is niet zo'n probleem.

Ik heb 4 cellen gebruikt, maximale spanning 16,8V, net 300mV teveel volgens de spec's maar zodra je de set aanzet, kom je op maximaal 15V uit, dat zakt al behoorlijk rap door de belasting. Daarna gaat de set uren mee.

Ik bestel er nog 3, ik sluit er telkens 2 parallel en dan elke combinatie op 1 van de accupoorten. Er moet nog een zekering tussen en ik moet nog een lader-aansluiting maken, dan hoeft de accu er niet telkens uit.

Ideale accu's maar Ebay is niet de meest betrouwbare leverancier, hoewel de prijzen vaak enorm laag zijn.

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: FT-817ND met LIPO batterij

#3 Bericht door PA3FAT »

Gisteren even portabel aan het werk geweest in het park.
Ruim 5 kwartier vrij intensief CQ gegeven en bij gebrek aan response maar andere stations gewerkt die qrv waren.

Spanning op de batterij van 12.1V gezakt naar 11.3V. Dus ik kan nog even voort.

Antenne was trouwens een MP-1 vertical op voethoogte van 1.2m.
Zo even uit het hoofd verste verbinding met Beiroet OD.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
pd0mz
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 sep 2011, 02:11
Roepletters: PD0MZ
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: FT-817ND met LIPO batterij

#4 Bericht door pd0mz »

Je hebt voor Lithium-Polymeer niet alleen een speciale (gebalanceerde) lader nodig, ook mag het voltage per cel niet onder de 3V komen (wat ongeveer op 80% van de capaciteit van de cell neerkomt).

Ontlaad je de cellen verder dan 3V dan is je LIPO een kort leven beschoren. Dit is eenvoudig te voorkomen met een cut-off regelaartje (verkrijgbaar in vrijwel iedere RC-hobbyshop), de vraag is echter of je dit allemaal in het batterijluikje van de FT-817 gefrommelt krijgt :-)
Veel grootse resultaten zijn meer tot stand gekomen door wilde ideeën en blinde moed, dan door kennis van zaken

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: FT-817ND met LIPO batterij

#5 Bericht door PA3FAT »

Op de FT817 kun je de spanning van de input/batterij spanning laten weergeven.
Vanaf 10Volt zie je die trouwens redelijk snel afnemen dus dat moet afdoende zijn.
Heb wel zo'n ding besteld in chinaglens maar is nog niet binnen. Die gaat niet in de accu ruimte passen. Dat is op voorhand duidelijk.
Ga hem gebruiken voor de externe lipo batterij, de reserve spanningsbron, als portabel het interne deel op is.

Mocht er iemand nog een 4A picofuse over hebben dan hou ik me aanbevolen. Heb er nu een traditionele zekering tussenzitten, maar de houder is me al veel te groot.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: FT-817ND met LIPO batterij

#6 Bericht door PA3EYC »

De LIPO en Lader zijn onderweg uit China. Deze wbwinkel is overigens een niet al te dure winkel voor zulk soort zaakjes. Er komen wel verzendkosten bij.
'73, Maarten -PA3EYC-

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: FT-817ND met LIPO batterij

#7 Bericht door PA3FAT »

Je kunt de spullen bij hen ook uit het duitse magazijn laten komen. Voorraad is dan wel iets minder.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: FT-817ND met LIPO batterij

#8 Bericht door PA3EYC »

ja dat klopt. Maar het Duitse magazijn is, inclusief verzendkosten, in de regel duurder.
Ik wacht wel een paar weken. Ik heb er geen haast mee.
'73, Maarten -PA3EYC-

Plaats reactie