Hoe vaak sein je dat je /qrp bent.

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Hoe vaak sein je dat je /qrp bent.

#1 Bericht door maarten_c »

Ik maak zelf eigenlijk al mijn verbindingen met 5W qrp.
Gewoon omdat er uit mijn set niet meer komt. Ik werk met een flexradio 1500 en met de ingebouwde keyer.
Dat ding heb ik eindelijk een beetje fatsoenlijk werkend.

Maar wat ik me afvraag hoe vaak sein jij dat je /qrp bent.
Ikzelf sein dat eigenlijk bijna nooit. Het vermogen komt bij mij eigenlijk alleen te spraken als we het over onze rig en onze antennes hebben.
Ook ik hengel wel eens in een pile-up om te proberen het juiste moment te zoeken.
Ook dan sein ik niet /qrp. Sterker nog, /qrp kost IMO alleen maar extra tijd. Dat zien ze maar op de qsl-kaart.
Bij een pile-up bevestig ik mijn rapport en geef een rapport terug. Precies datgene wat het dx-station aangeeft.

Eigenlijk sein ik alleen /qrp als ik zelf cq geef en dan eigenlijk alleen maar op de bekende qrp frequenties,
om aan te geven dat ik met weinig vermogen werk zodat andere qrp stations weten dat ook al is het signaal niet zo sterk,
ze mij gerust kunnen aanroepen. En zelfs dan leg ik er niet echt de nadruk op.

De vraag is dus, hoe doe jij dat als je qrp werkt?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Hoe vaak sein je dat je /qrp bent.

#2 Bericht door PA3DAT »

Eigenlijk hetzelfde Maarten...
Hoewel ik niet altijd qrp werk, maar ook wel contesten doe en zo, met 100 Watt.

Op dit moment alles qrp: http://www.winterweblog.nl/radio
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Hoe vaak sein je dat je /qrp bent.

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Maarten,

Als ik op een qrp frequentie cq geef doe ik dit meestal met de toevoeging /qrp. Het aanroepen van stations doe ik meestal zonder deze toevoeging. Vervolgens laat ik 1 a 2 keer merken dat ik /qrp ben en dit is het dan.

De toevoeging /qrp is niet officieel zoals /m , /p etc.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe vaak sein je dat je /qrp bent.

#4 Bericht door PA0ETE »

Net als jij Maarten, behalve bij CQ geven doe ik het alleen als het ter sprake komt. In SSB kun je soms leuk de reactie van het tegenstation horen. Een deel van mijn antennes staat binnen en een "What, operating QRP on an indoor antenna? Amazing!!" is voor mij een deel van de pret. Het maakt meestal eigenlijk niet eens veel uit in de rapporten als je met stations met meer vermogen werkt.

Ook hier kan de apparatuur die ik gebruik niet meer vermogen maken. Ik heb voor noodgevallen een FT-901, en op zolder nog iets voor daarachter maar eigenlijk gebruik ik die 901 alleen om te luisteren. Bovendien, het merendeel van mijn antennes kan vermoedelijk niet meer dan 25 watt aan...

Plaats reactie