leven is te kort voor QRO en of QRP , zie uitleg

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Bericht
Auteur
pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: leven is te kort voor QRO en of QRP , zie uitleg

#16 Bericht door pa1bvm »

eigenlijk zou je die uitspraak moeten aanpassen

Life is too short for low ERP ...

want het gaat niet om 5 of 500 watt in je antenne ... het gaat om het uitgezonden vernogen ..

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: leven is te kort voor QRO en of QRP , zie uitleg

#17 Bericht door PA3DAT »

Ja, dat is een goeie! :D
En dat omgeving moet je ruim zien, dat loopt to ver in Rusland of Italië!

@JP: QRO is groot vermogen, QRP is klein vermogen. Daar tussenin zit normaal, laten we
zeggen 10-100 Watt. Dus 25 Watt is normaal, ik heb zelf jarenlang met een FT7B gewerkt,
die had 40-50 Watt. En met 10 Watt op VHF en UHF, bijv. met de Kenwood TR9000.

Ik wil nog wel eens een eindtrap, misschien, maar dan maximaal 500-600 Watt, zodat ie
het goed kan doen met 400 Watt zonder echt op zijn tenen te lopen.

De QRO'ers hier adviseren mij, als ik met 400 Watt wil werken, om minimaal voor 2KW te
gaan. Dan kan je alles wat rustiger instellen, en hoeft de eindtrap niet op zijn tenen te
lopen! Schoner spectrum en zo.
Als die jongens gaan contesten, dan werken ze allemaal met 400 Watt, dat snappen wij
ook wel. Vraag ik me alleen nog af waarom er tijdens een contest zoveel ventilatoren
draaien in zo'n eindtrap... :mrgreen:

(QRO'ers, beter niet reageren. Je laat je toch niet zó simpel op de kast jagen? :wink: )
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: leven is te kort voor QRO en of QRP , zie uitleg

#18 Bericht door pa5cal »

Gisteren op 10M drm zitten maken. Als ik dat doe met mijn kenwood op 100watt dat wordt het ding verrekte warm. Nu goed, de set trek het wel maar het aansluitsnoer wordt behoorlijk heet. De voeding trouwens ook. De doorgangen van gisteren waren gewoon een minuut of 7 meter strak in de hoek (QAM 64 modulatie trekt er wel aan). Voor de gelegenheid heb ik een oude 11m amp getuned op 10m en de ~120 watt door dit ding laten produceren. Hij wordt lekker warm maar mijn set draait rustig op 10-15 watt. De amp trekt het, en mijn set ook heerlijk! daarvoor staat voor mij vast dat ik amplifiers wil hebben voor alle banden. Bij 2KW amps zal vast de fan wel permanent ingeschakeld zijn (in hun verdediging) en een kleinere amp heeft die fan zeker nodig gezien de koeling in de standaard behuizingen veelal niet afdoende is.

Neemt niet weg dat er mensen te veel met hun QRO werken helaas...

-P

Theo

Re: leven is te kort voor QRO en of QRP , zie uitleg

#19 Bericht door Theo »

pa3met schreef:dat doet de omgeving wel voor je....
ha ha dan heb je het niet goed gedaan :D

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: leven is te kort voor QRO en of QRP , zie uitleg

#20 Bericht door PA3EYC »

PA3DAT schreef: Als die jongens gaan contesten, dan werken ze allemaal met 400 Watt, dat snappen wij
ook wel. Vraag ik me alleen nog af waarom er tijdens een contest zoveel ventilatoren
draaien in zo'n eindtrap... :mrgreen:
Dat komt omdat die eindtrappen allemaal in klasse A staan ingesteld :lol: :lol: .
Dan wordt er met minder uitgangsvermogen meer vermogen omgezet in warmte.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1487
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: leven is te kort voor QRO en of QRP , zie uitleg

#21 Bericht door pa3met »

PA3EYC schreef:
PA3DAT schreef: Als die jongens gaan contesten, dan werken ze allemaal met 400 Watt, dat snappen wij
ook wel. Vraag ik me alleen nog af waarom er tijdens een contest zoveel ventilatoren
draaien in zo'n eindtrap... :mrgreen:
Dat komt omdat die eindtrappen allemaal in klasse A staan ingesteld :lol: :lol: .
Dan wordt er met minder uitgangsvermogen meer vermogen omgezet in warmte.

laat dat "allemaal" maar even zitten. Ik heb wel eens wat ver beyond operating limits gehoord/gezien en dan is het signaal niet fraai.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Plaats reactie