Mijn eerste qrp in't veld...

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ON4MXA
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 sep 2009, 12:34

Mijn eerste qrp in't veld...

#1 Bericht door ON4MXA »

Enkele weken geleden een FT-817 aangeschaft, vooral om wat onderweg te experimenteren met QRP. (we zijn nl onlangs verhuisd naar het centrum van de stad en storingsniveau is onsmakelijk hoog)

Zaterdag op de rommelmarkt een glasfiber vishengeltje gekocht van 6m en 4 Euro.
Namiddag zijn we dan naar een heuveltje gereden, draadje vertikaal langs de hengel (die vastgebonden was aan de rollbar van de jeep) , via een ATU SG-211 naar de 817 (counterpoise was auto).

Ik hoorde ER3R/p keihard binnenkomen, terug geroepen (ssb) en zowaar, hij kwam onmiddellijk terug!
Ik weet dat het obligate "59" niet veel zegt, maar het feit dat hij me (zelfs in mijn wat opgewonden toestand) zonder problemen verstond, geeft toch wel aan dat het een leuke verbinding was. Afstand een goede 1700km, in Moldavie.

Ah ja, ik werkte op de (bijna lege) interne batterij, dus met 2.5W :-)
Wellicht zijn er slimmere antenne opstellingen, dus ik houd me aanbevolen voor goede raad.

Voor mij de eerste qrp/veld ervaring, wordt zeker herhaald, en ik kon het niet laten om hier even mijn blijdschap in de groep te gooien :D

73, on4mxa

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Mijn eerste qrp in't veld...

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Leuke ervaring.

Afgelopen weekend heb ik ook met 2,5W gewerkt maar dan met een externe gelaccu.
Antenne was een ZS6BKW variant in een EZ tele XL mast. De antenne was als inverted V opgehangen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Mijn eerste qrp in't veld...

#3 Bericht door PD7MAA »

QRP ssb is een zaak van lange adem HI , maar de aanhouder wint. Maak je niet moe door op zwakke stations te roepen daar dit vaak ver gelegen 100 Watt stations zijn , dan maak je met 2,5 Watt weinig kans. Het aanroepen van sterke stations is meestal succesvol en ook deze kunnen ver verwijderd zijn. De 817 is helaas niet voorzien van een compressor , dit zou een extra punch geven aan het zwakke signaal. Een alternatief is het plaatsen van een electret element in de microfoon volgens de mod van M0UKD, dit helpt echt. Gebruik effectieve antennes, en geen 'wonder' sprietjes.
Tjeerd kent de weg met zijn ZS6BKW :D

Veel succes

73 John
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Mijn eerste qrp in't veld...

#4 Bericht door Thijzer »

Wat John zegt, hoop niet op dat ene zwakke station, die werkt zelf met veel power en hoort jou waarschijnlijk niet, laat staan boven de rest uit.

Een andere leuke antenne bestaat uit 2 Hamstick antennes, dat zijn verticale mobielantennes voor 1 band met schroefdraad. Als je een kastje maakt met een mantelstroomfilter en twee schroefdraadbussen, dan kun je een dipool maken. Een buddipool maar dan voor 10% van de prijs zeg maar. Is wel voor 1 band geschikt maar mijn ervaring leert dat je met QRP best op 1 band je geluk kunt beproeven door singleband antennes te maken omdat multibandantennes vaak een compromis op meerdere banden zijn.

Ik heb samen met John een 1/2 golf verticaal voor 20m gemaakt op een fiberglashengel van 12,5m. Daarmee knal je het dorp uit hoor! Lage opstraalhoek = DX. Als je dat met weinig power doet, heb je ook een hoop kans.

Mijn QRP-ervaringen zijn beperkt tot enkele QSO's met mijn Taurus op 2,5W op 20m en twee (2) QSO's met mijn SEM-35 met 1W WFM op 10m. Dat laatste was twee keer kort achter elkaar raak met Oostenrijk en Zweden, elk goed voor >800km op de opsteekantenne, dus niks bijzonders.

Wat ik echter wél zeker weet, is dat een QRP-QSO mij veel meer voldoening geeft dan met 100W achter de kudde aan lopen. De FT-817 is daarvoor dus het meest geschikte apparaat lijkt me, al ontbeert het DSP en een compressor maar ja, daar is ook wat aan te doen lijkt me.

Succes en veel plezier gewenst en deel je ervaringen beslist op het QRP-gedeelte hier!

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Mijn eerste qrp in't veld...

#5 Bericht door PD0MV »

ik heb zelfs met een gewone GPA voor 11/10m band op 10m band met ft817nd met 500mW met europees rusland gewerkt, tijd je terug, en met Croatie, Andorra, Bosnie Herzegovina, Hongarije, wit rusland.

geen speech processor voor nodig gehad, en ja dat het misschien 2 s puntjes winst maakt zo'n speech processor, maar goed het vergt enige inspanning, en dat kan beloond worden met een leuk QSO.

en ja dat is voor mij leuk genoeg :wink: :D

73 de PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Mijn eerste qrp in't veld...

#6 Bericht door PA9CW »

Thijzer schreef:
Een andere leuke antenne bestaat uit 2 Hamstick antennes, dat zijn verticale mobielantennes voor 1 band met schroefdraad. Als je een kastje maakt met een mantelstroomfilter en twee schroefdraadbussen, dan kun je een dipool maken. Een buddipool maar dan voor 10% van de prijs zeg maar.
Ik weet niet wat een Hamstick kost, maar ik geloof toch echt niet dat ze maar 10 euro kosten ! :cry: Ik heb namelijk van de week een BUDDIPOLE besteld in Duitsland en gisteren ontvangen. De kosten waren inclusief verzenden 241,75 euro. Word netjes geleverd in een draagtas, waar alle delen netjes inzitten. Ik moet de antenne nog gaan proberen, maar de eerste indruk is dat het er allemaal mooi uitziet.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Plaats reactie