Mijn eerste ervaring met QRP

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Mijn eerste ervaring met QRP

#1 Bericht door PE1BVQ »

Als VHF- en UHF man heeft mij de HF-band, vanaf dat ik zendamateur werd in 1976, niet of nauwelijks kunnen bekoren.
Het was mij te gemakkelijk om verre verbindingen te maken. Verbindingen op VHF/UHF trokken mij meer en ook het werken via satellieten zoals AO-7.
Toch heb ik enige jaren geleden een Yaesu FT817 gekocht. Onder het moto "handig met vakantie en antenne experimenten" werd regelmatig de set hiervoor te voorschijn getoverd. Ach, natuurlijk luisterde ik ook wel eventjes op HF. Stukje draad achterin de antenne-ingang, U kent het wel.
Vorig jaar een Outback 1899 antenne van Falcon aangeschaft met magneetvoet om daar mee eens te experimenteren vanaf de auto. En van dat experimenteren kwam door omstandigheden weinig van terecht.
Enige maanden geleden liep ik tegen het QRP werken aan op HF en ook dit forum. Tja, en na al dat lezen wordt je interesses toch wel gewekt. Op internet alles "afgegoogeld" wat QRP betreft en ik raakte bevangen. Ook PSK31 wekte mij interesses en ik stond versteld wat je daar allemaal mee kon doen. Al gauw werd een CAT-62 interface besteld en werd FT817 Commander van HRD gedownload. Prachtig programma en ook met PSK31.
Gisteren op de tuintafel buiten de FT817 met interne accu aangezet en voor de gein even via een PL-259 hoekconnector de Outback antenne aan de achterzijde van de FT817 bevestigd. Juiste band gekozen, FT817 op 1W gezet en SWR gemeten. Die was prima. Op 14.215 hoorde ik HA8VA CQ roepen. Voor de gein riep ik hem 1x aan, in de veronderstelling dat hij mijn 1W signaal met de Outback antenne (zonder tegencapatiteiten/counterpoises) toch wel niet zou horen op meer dan 1000 km afstand.
Groot was mijn verbazing dat hij terugkwam met een 56 voor mij. Achteraf had ik eigenlijk nog moeten testen met 0,5W, maar ik was allang blij en overdonderd dat het met 1W lukte. Zeker gezien de omstandigheden.
Een mooie eerste ervaring met QRP.

Hans
PE1BVQ

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Mijn eerste ervaring met QRP

#2 Bericht door PA3FAT »

het blijft leuk.

Net, zoals andere jaren, weer de 10m glasfibermast in de tuin geplaatst (tegen de afvoer van de garage). End fed (zelfbouw) antenne voor 20m erin. SWR mooi vlak en maximaal vermogen.

Zojuist Rusland (EW) en Italie (IZ8) mobiel gewerkt. Goede rapporten met 5W.

Morgen paaseieren zoeken in de speeltuin voor de kleine. De andere kleine (FT817) mag ook mee.
Dan met een MP-1 vertical portable antenne. Dat gaat minder goed werken. Maar het blijft ook afhankelijk van de condities.

Vooral doorgaan :)
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Mijn eerste ervaring met QRP

#3 Bericht door PE4BAS »

Ja dat zijn leuke contacten. Zo een ervaring had ik een aantal weken geleden ook. Met 1W naar Kreta. Zie http://pe4bas.blogspot.com/2011/03/12m- ... ivity.html.
Ik herken het vergeten van nog lager vermogen te proberen, ik stond ook perplex.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5110
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Mijn eerste ervaring met QRP

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Mooi verhaal en ervaring Hans.

Vanmiddag is mijn 30M cw signaal van ongeveer 250mW in Slovenia gehoord. Antenne was een ZEPP voor 30M, op zolder.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Mijn eerste ervaring met QRP

#5 Bericht door Thijzer »

Met een SEM-35 met uitklapantenne een middag zitten roepen op wat activiteit boven in de 10m band. Bleek midden tussen een paar repeaters uit te komen (die ontvangers zijn namelijk zo breed als een schuurdeur).
Heb uiteindelijk een contact met Oostenrijk gemaakt, 850 km op 1W.

Zelfde trucje nog een keer uitgehaald aan het strand in België, toen Zweden gewerkt. Daarna bleef het stil.

Het blijft stom genoeg toch leuker om op die manier een verbinding te maken dan met 100W. Het enthousiasme bij het tegenstation is doorgaans ook wat groter dan "59 also" dus dat maakt de verbinding nog wat aangenamer.

Ding toch maar weer eens erbij pakken denk ik...

Gebruikersavatar
PA3JD
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:37
Roepletters: PA3JD
Locatie: Dedemsvaart

Re: Mijn eerste ervaring met QRP

#6 Bericht door PA3JD »

Wanneer je met QRP of QRPp en CW zit, is de site http://www.reversebeacon.net/main.php erg nuttig. Wanneer ik met zeer laag vermogen zit, laat ik de keyer een tijdje cq geven en binnen een paar seconden heeft een aantal skimmers jouw signaal opgepikt. Je kunt dan precies zien waar he signaal opgepikt wordt en hoe je signaal boven het ruisvermogen uitkomt. Je staat versteld van het feit dat je op dit moment 's nachts op 40 en 20 meter in Noord- en Zuidamerika doorkomt met minder dan 5 watt.
Op de site kun je kiezen uit alle amateurbanden.

Gebruikersavatar
pa3agz
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 dec 2010, 23:27

Re: Mijn eerste ervaring met QRP

#7 Bericht door pa3agz »

Zowel met QRP als met PSK31 werken met zo'n kleine set als de FT817 brengt de lol van het zend-amateurisme zeker weer terug.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Mijn eerste ervaring met QRP

#8 Bericht door Thijzer »

Inderdaad Wim, ik ben momenteel bezig met PSK31 vanuit mijn FT-897. Die heb ik op 5W staan en de gehele soundcard interface is ingebouwd zodat ik met 1 USB aansluiting naar de laptop ga.

Door een super goeie antenne werk ik zo'n beetje de helft van alle gehoorde stations! Met 5W kom je behoorlijk ver en op de psk-monitor kun je zien waar je gehoord wordt. Tot aan de oostkust van de VS aan toe! Dus met een beetje conditie en een goeie antenne kom je een stuk verder dan met 100W lukraak roepen op een slechte antenne.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1479
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Mijn eerste ervaring met QRP

#9 Bericht door pa3met »

QRP is best leuk. Op 6m gebruik ik het momenteel veel, omdat mijn 6m antenne soms een paar MHz verspringt
voor een goede SWR. En als ik dan even bezig ben dan verspringt het weer.
Ik vermoed moist of een overgang ergens niet helemaal OK.

Enfin, met 5W en een swr van 1:1.2 <--> 1: > 3 gewoon zat QSO's kunnen maken op 6m
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Plaats reactie