lees dit eens QRPp QRPpp

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

lees dit eens QRPp QRPpp

#1 Bericht door PD0MV »

Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: lees dit eens QRPp QRPpp

#2 Bericht door PA3DAT »

Bedankt voor de link, interessante site, veel info! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: lees dit eens QRPp QRPpp

#3 Bericht door coolepascal »

Potverdikke, dat is nog eens sport !
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: lees dit eens QRPp QRPpp

#4 Bericht door vk2gwk »

Interessant verhaal van Bert met zijn 1000 mijl per Watt. Die laatste watt er uit persen heeft weinig zin. De eerste Watt is veel belangrijker... :)
Heel veel radio amateurs begrijpen nog steeds niet dat je vier keer zo veel vermogen moet stoken om 1 S punt te winnen.

Het kan heel verhelderend zijn om naar de bakens te luisteren van de NCDXF . Na de call van het baken worden er vier strepen geseind: de eerste met 100W, de tweede met 10W de derde met 1 Watt en de laatste met 100 mW. Ik luister vaak naar deze bakens om te kijken of er een opening is richting Europa of naar elders... Het is maar zelden dat ik de vierde streep (100 mW) niet kan horen....
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

dc2dc

Re: lees dit eens QRPp QRPpp

#5 Bericht door dc2dc »

Misschien mag ik hier toevoegen dat qrp/qrpp niet alleen in cw gedaan word, maar ook in ssb en digi, en ook op vhf (6 en 2 meter).
Zelf werk ik altijd, als ik aan het qrp-en ben, alleen met ssb, en zelfs dan kan men afhankelijk van o.a. condities allerlei landen werken.
Zelf o.a. met ZX2B tijdens contest gewerkt met 100 mW in ssb.
Hoe komt men tot het qrp-en ?
Bij mij kwam dit eigenlijk doordat ik naar mijn gevoel een nieuwe uitdaging nodig had, en per ongeluk een qso voerde met 5W (TS570 op laagste pwr-stand), en dit lukte zonder problemen.
Heb mezelf daarna een cadeautje gegeven, een K2, zelf te bouwen, en na een week was ik weer in de lucht, maar nu echt qrp. EN WAT EEN KICK !!!!!!
Sinds die dag werk ik afwisselend (net hoe m'n pet staat) met qro (max 750W) en qrp/qrpp (min 50mW) met veel plezier.
Nu bedenk ik me net, ik heb nog een aantal coaxiale verzwakkers liggen (50 Ohm in/uit, max 5W in, qrg < 100MHz, demping 10 dB, millspec), dus uitstekend te gebruiken om het signaal van m'n FT817 of K2 met een factor 10 te verlagen (wel even 2 verschillende antenne-in/uitgangen gebruiken !)
Dit ter aanvulling van bovenstaande postings.
Laatst gewijzigd door dc2dc op 13 dec 2010, 14:29, 2 keer totaal gewijzigd.

dc2dc

Re: lees dit eens QRPp QRPpp

#6 Bericht door dc2dc »

Nog even ter aanvulling een paar (slechte) foto's :mrgreen:
IMG_0151.JPG
De oorkonde met 97650 Miles per Watt moet natuurlijk zijn: 97650 KM per Watt;
hier heeft de ARCI club een steekje laten vallen,hi.
Behalve deze U.S.A.-club zijn er natuurlijk veel meer; dichtbij huis de Benelux Qrp Club !



73 de DC2DC, PH4U, ex PA9TT.
Bijlagen
IMG_0183.JPG
IMG_0155.JPG
IMG_0154.JPG
IMG_0153.JPG
IMG_0152.JPG
Laatst gewijzigd door dc2dc op 13 dec 2010, 16:31, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: lees dit eens QRPp QRPpp

#7 Bericht door PA2EFR »

Ik heb ook eens tot mijn verbijstering gemerkt dat ik een QSO maakte met 250 mW met de VS.
Beide eindbuizen bleken er namelijk uitgefikt te zijn door een onderbroken kathodeweerstand en er lekte nog iets driversignaal doorheen, bleek achteraf. Met CW op 20 meter, in de tijd dat er nog geen digitale vervuiling was.

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: lees dit eens QRPp QRPpp

#8 Bericht door PD0MV »

zelfs verbindingen met 1 milliwat is mogelijk, dat is pas echt QRP en nog zuinig ook voor je Accuutje. :mrgreen:

ik zelf heb me ft817 op het laagste power gezet 500mW en met niet zulke goede conditie toch andorra kunnen werken maar dan met een GPA voor 10m bedoeld
en andorra op 20m band gewerkt.


QRP QRPp QRPpp

dat vind ik pas echt een prestatie, en nog goed voor een accu dan zou minstens 2 a 3 jaar met een accu kunnen doen ????

73 PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: lees dit eens QRPp QRPpp

#9 Bericht door PD0MV »

ik kwam deze site tegen, en ik dacht van dit is echt iets voor op het forum te zetten.


73 PD0MV/QRP
Ik ben ook maar een mens :wink:

ON3RMB
Berichten: 322
Lid geworden op: 26 aug 2010, 20:58
Locatie: JO21OD
Contacteer:

Re: lees dit eens QRPp QRPpp

#10 Bericht door ON3RMB »

Ik draai 's avonds mijn IC-703 ook vaak terug naar 1W of 500mW, en probeer dan op 40m en 80m leuke verbindingen te maken. Is altijd wel een uitdaging.
73's de ON3RMB, Kristof
IC-703 // IC-202 // Yaesu VX-7R // Yaesu FT-8800 // Fritzel FD4 // Diamond V2000 // 4-elements Yagi for 2M portable // Buddipole

Plaats reactie