QRP 2m FM

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ON3RMB
Berichten: 322
Lid geworden op: 26 aug 2010, 20:58
Locatie: JO21OD
Contacteer:

QRP 2m FM

#1 Bericht door ON3RMB »

Ik ga morgen nog eens op pad met de portofoon als alles goed gaat.
In de namiddag ga ik naar de mijnterril in Beringen.
ASL = 115 m N 51 04 26.63 E 5 14 09.10 JO21OB
Ik zal aanroepen op 145.500

Zij die mij horen mogen gerust een keertje reageren.

Wie weet tot morgen!
73's de ON3RMB, Kristof
IC-703 // IC-202 // Yaesu VX-7R // Yaesu FT-8800 // Fritzel FD4 // Diamond V2000 // 4-elements Yagi for 2M portable // Buddipole

Gebruikersavatar
on5rz
Berichten: 188
Lid geworden op: 02 mar 2008, 22:55

Re: QRP 2m FM

#2 Bericht door on5rz »

leuke plek zeker in de sneeuw, maar aanroepen op 145.500 op een weekdag .. ?
ik heb ginds zonder condities juist over ON0KTK op 2 kunnen werken met 5 watt en een 1/2 golf op de porto. Ook ON0DP op 70 kunnen werken in Boom met 100mW ..
Voor de rest is 70 cm daar pea soup van intermod op de porto.

http://www.youtube.com/watch?v=zwVmOYEBSwU

ps: met een 8 element op 2 en 50 watt werk je er net iets meer 8)

veel plezier en neem mss. een slee mee om terug naar beneden te glijden ;-)

ON3RMB
Berichten: 322
Lid geworden op: 26 aug 2010, 20:58
Locatie: JO21OD
Contacteer:

Re: QRP 2m FM

#3 Bericht door ON3RMB »

Haha ja, dat zou ik kunnen doen. :D

Ik dacht toch dat 145.500 de mobiele oproepfrequentie was op 2m FM ... Nu ja, we proberen en zien wel waar we uitkomen.
De enige dag deze week dat ik wat tijd heb, dus daar gaan we van profiteren.

Ik heb een 4-elements Yagi in bestelling staan voor portabel gebruik, maar helaas is die nog niet binnen. :( Dus het zal morgen gewoon met een telescoopantenne (Diamond RH-775) zijn.
Laatst gewijzigd door ON3RMB op 04 dec 2010, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
73's de ON3RMB, Kristof
IC-703 // IC-202 // Yaesu VX-7R // Yaesu FT-8800 // Fritzel FD4 // Diamond V2000 // 4-elements Yagi for 2M portable // Buddipole

ON3RMB
Berichten: 322
Lid geworden op: 26 aug 2010, 20:58
Locatie: JO21OD
Contacteer:

Re: QRP 2m FM

#4 Bericht door ON3RMB »

Leuk filmpje trouwens! Ik zie dat er een bank sta, dus zeker mijn logbook en dergelijke meenemen. :)
73's de ON3RMB, Kristof
IC-703 // IC-202 // Yaesu VX-7R // Yaesu FT-8800 // Fritzel FD4 // Diamond V2000 // 4-elements Yagi for 2M portable // Buddipole

ON3RMB
Berichten: 322
Lid geworden op: 26 aug 2010, 20:58
Locatie: JO21OD
Contacteer:

Re: QRP 2m FM

#5 Bericht door ON3RMB »

Deze namiddag een fikse wandeling ondernomen naar de top van de mijnterril in Beringen (ASL = +/- 120m).
Eenmaal aangekomen was het even uitblazen. De conditie is ver beneden alle peil.

Uiteraard even de tijd genomen om enkele foto's te nemen van het winterlandschap maar helaas was de zichtbaarheid beperkt. Ik had een ijlere lucht verwacht.
De max. QRB was ook teleurstellend. Ik had gehoopt op 80 à 90km met 1W maar slechts de helft was een feit.
Er was wel een probleem met mijn antenne. Dit heb ik kunnen testen met ON4CJQ en ON8GL (waarvoor dank!). Volgens hen is er iets mis met de SMA-BNC adapter. Dat zou goed mogelijk zijn, want toen ik de rubberduck (rechtstreeks SMA aansluiting) erop draaide, was het signaal prima! Helaas wat dit pas op het einde van de namiddag. Anders waren er misschien nog mooiere contacten mogelijk.
Helaas geen enkel station uit PA/LX/DL of zelfs F kunnen werken... Wellicht heeft deze doordeweekse dag daar ook wel wat mee te maken. Maar... we'll be back!

Dit was in ieder geval slechts een testcase voor een volgende keer (hopelijk volgende week, maar zeker deze maand nog).
Ik ga tegen dan proberen om op 2M SSB actief te zijn met een kleine 4-elements richtantenne. Ook moet ik wat extra voeding voorzien, want met 5W ben je redelijk snel uitgepraat. Daarom dat ik het toestel steeds op 1W liet staan.

Enkele sfeerbeelden van de zeer koude maar toch ook mooie, interessante en leerrijke namiddag.

Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding

(Bij verspreiden van de foto's graag vermelding naar fotograaf en website)
73's de ON3RMB, Kristof
IC-703 // IC-202 // Yaesu VX-7R // Yaesu FT-8800 // Fritzel FD4 // Diamond V2000 // 4-elements Yagi for 2M portable // Buddipole

PC8M
Berichten: 224
Lid geworden op: 11 mar 2008, 20:52
Roepletters: PC8M
Locatie: Rotterdam

Re: QRP 2m FM

#6 Bericht door PC8M »

Wat een geweldige foto's! Jammer dat er antenne problemen waren, maar daar is dan helaas niks anders aan te doen. Volgende keer beter, ik ben benieuwd!

ON3RMB
Berichten: 322
Lid geworden op: 26 aug 2010, 20:58
Locatie: JO21OD
Contacteer:

Re: QRP 2m FM

#7 Bericht door ON3RMB »

Ik stond net boven op de terril toen ik een email aankreeg van ON6EB dat mijn 4-elements yagi voor 2m was aangekomen. Net te laat dus! :)
Ik hoop tegen volgende week mijn IC-202 in orde te krijgen (moet nog wat aan gesoldeerd worden), en dan kan ik uitkomen (QRP) op 2m SSB. Wel analoge aflezing en geen digitale. Dat gaat nog wat worden! :mrgreen:

Bedankt voor de opmerking aangaande mijn foto's. Dat is een 2de hobby van mij. En nu konden we het mooi combineren. :wink:
73's de ON3RMB, Kristof
IC-703 // IC-202 // Yaesu VX-7R // Yaesu FT-8800 // Fritzel FD4 // Diamond V2000 // 4-elements Yagi for 2M portable // Buddipole

Gebruikersavatar
on5rz
Berichten: 188
Lid geworden op: 02 mar 2008, 22:55

Re: QRP 2m FM

#8 Bericht door on5rz »

Zéér mooie foto's !

Heb je de voornoemde verbindingen simplex gemaakt of via repeater ?
Indien het laatste kan je via ON0TB eenvoudig DL binnenwandelen ..
In PA-land staan net over de grens ook legio omzetters die je er met de porto kan openduwen en werken hoor.

Hieronder zie je de theoretische coverage van ginder met 5 watt op een slim-jim met als ontvangstantenne een kwartgolf op 10 meter.
http://www.jattebra.be/images/bergje2.jpg

Om wat meer aktiviteit te krijgen kan je misschien eens tijdens een contest naar boven kruipen, dan zouden OK, F en G geen probleem mogen zijn met de 4-ele.
http://www.rsgbcc.org/ en http://vhfcontest.mhst.eu/

Veel succes gewenst met de IC-202, precies wel hardstyle :shock:

ON3RMB
Berichten: 322
Lid geworden op: 26 aug 2010, 20:58
Locatie: JO21OD
Contacteer:

Re: QRP 2m FM

#9 Bericht door ON3RMB »

Als ik portabel ga is het de bedoeling om enkel simplex verbindingen te maken, ON5RZ.
Maar ik weet niet wat er vandaag haperde, maar normaal gezien kan ik zeer makkelijk de repeater van Tongeren openen, maar dit was vandaag niet het geval. Erg vreemd.
Normaal gezien op deze lokatie moet ik met 5W de repeater van Aken kunnen openen. De repeater van Luik was dan weer geen enkel probleem. Ook de repeater van Antwerpen op 2m kon ik niet openen. Erg vreemd allemaal.
Er moet wel degelijk iets gescheeld hebben met de apparatuur. Dit euvel proberen we zo snel mogelijk te verhelpen.

Ik hoop volgende week opnieuw QRV te zijn op 2M. Dan met de VX-7R op FM en met de IC-202 op SSB. Beide dus QRP. De laatste zal niet makkelijk zijn aangezien deze niet beschikt over een digitale uitlezing. Maar dat heeft zijn charme, toch? :wink:

Vandaag wel geleerd dat ik wat meer reserve batterijen of wat extra voeding moet voorzien. Ik heb heel de namiddag gewerkt met slechts 1W, omdat met 5W het toestel het in een mum van tijd zou begeven.

Misschien tot volgende week!
73's de ON3RMB, Kristof
IC-703 // IC-202 // Yaesu VX-7R // Yaesu FT-8800 // Fritzel FD4 // Diamond V2000 // 4-elements Yagi for 2M portable // Buddipole

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: QRP 2m FM

#10 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.

ON3RMB
Berichten: 322
Lid geworden op: 26 aug 2010, 20:58
Locatie: JO21OD
Contacteer:

Re: QRP 2m FM

#11 Bericht door ON3RMB »

Eens een keertje gek doen, doet geen pijn hé. :mrgreen:
Ik heb niet zo heel veel tijd (baby), dus de vrije tijd die ik heb wil ik graag met de radiohobby bezig zijn. Op welke manier dan ook.
73's de ON3RMB, Kristof
IC-703 // IC-202 // Yaesu VX-7R // Yaesu FT-8800 // Fritzel FD4 // Diamond V2000 // 4-elements Yagi for 2M portable // Buddipole

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1487
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: QRP 2m FM

#12 Bericht door pa3met »

PA3CH schreef:
ON3RMB schreef:Ik hoop volgende week opnieuw QRV te zijn op 2M. Dan met de IC-202 op SSB. zal niet makkelijk zijn aangezien deze niet beschikt over een digitale uitlezing.
Oh, maar zo'n Icom SSB-transceivertje is een echt leuke radio hoor. En met de VFO kun je ook prima de frequentie uitlezen, net zo precies als met een digitale uitlezing :D
ik heb net een uit Hengelo opgehaald. Een die in vrijwel nieuwstaat verkeert. Echt een leuk apparaatje!
(met dank aan Rick, PA1BVM voor de link naar de eigenaar)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Plaats reactie