FT-817 met HVT-400 samen met magneet kleefvoet

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Bericht
Auteur
PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Re: FT-817 met HVT-400 samen met magneet kleefvoet

#16 Bericht door PE1RIK »

Theo schreef:
Even onder ons, maar dit koopt toch niemand?
Zo iets kan niet werken :shock:
Ikke dus.

Een jaar of 2 geleden idd die antenne gekocht. En vanmiddag met een kleefvoet op de auto wat zitten testen. Moest ook wel, want ik had nog een andere vertical, een monobander voor 20 die langer is dan deze dummyload. Die dus na jaren gebruik stuk was.

Maar goed, in het kwartiertje dat ik heb zitten werken met deze antenne, binnen no time OH3, EA1, RV3 gewerkt.

En oh ja, als je in psk31 de ft-817 zonder ALC-uitslag wil laten werken op de accu, komt er niet meer dan 1200 mWatt uit. Want de auto-accu had ik niet aangesloten voor dat kwartiertje.

- Theo: Theoretisch ben ik het inderdaad met je eens.
- Mark: Lekker meenemen die antenne!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: FT-817 met HVT-400 samen met magneet kleefvoet

#17 Bericht door PA3DAT »

PA3KC schreef:Al jou vermogen van je 817ND ben je al deels kwijt in je rg58 kabel...
Zo hé, overdrijven is ook een kunst! :shock:

En die antenne doet het best leuk, ik werkte met 5 Watt en die antenne, aan de
picknickset in de tuin, onder meer met Joe, K3NM. De xyl maakte er onderstaande
foto bij.

Afbeelding

En op een open dag van de VRZA, binnen in de zaal, met 2,5 Watt Aziatisch Rusland!
Ik had de set in de hand, de antenne raakte net niet het plafond, de Rus gaf CQ en
alle oudgedienden om mij heen glimlachten meewarig. Ik riep één keer PA3DAT waarop
het onvergetelijke antwoord van die Rus; "PA3DAT, 59."

En toen vielen er om mij heen allemaal bekkies open, en rolden er diverse zorgvuldig
onderhouden kunstgebitten over het gladgepoetste linoleum... :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: FT-817 met HVT-400 samen met magneet kleefvoet

#18 Bericht door pa0ejh »

Ik ben het met Theo eens dat je dit niet koopt , en dan doel ik op die reclame praatjes die door
slimme handelaars worden verkocht omdat de FT817 een zeer populair setje is geworden.

Er wordt een hele kult omheen gecre-eerd , en alleen maar om op het succes mee te liften.

Net als alle gadget's rond de Iphone en de Ipod dockingstations , die kosten een vermogen.....
ook aan batterijen , en het klinkt voor geen meter...

Tuurlijk werkt die antenne als er gunstige propagatie is , maar daar buiten is het matig en vooral
hoe je de antenne opstelt.... het is een BaseLoaded Groundplane , de naam zegt het al , er is een
goede tegen capaciteit voor nodig om enig rendement te behalen , en daar gaat het vaak mis.

De antenne moet galvanisch met de tegencapaciteit worden verbonden , een magneetvoet is
onvoldoende , wert wel voor 2 & 70 maar niet goed genoeg voor HF , dan moet je een PLvoet
op je autodak schroeven , overigens geld dit ook voor de Atas antenne.

Met een magneetvoet heb je een capacitieve verbinding met het aardvlak , en dat geeft verliezen
die je je zeker met dat lage vermogen niet kunt veroorloven.
Ik lees wel vaker dat men met Dit en Dat land een verbinding heeft gemaakt , maar dat is dan in
CW of in PSK , en dat lukt al gauw met zo'n smalbandige Mode die met een slechte signaal-ruis
verhouding toch nog goed werkt , maar een goed verstaanbare SSB verbinding is andere koek.

Oh ja, you are 5-9 roept men al gauw , dat is tegenwoordig standaard , hoe vaak vragen ze nog
om je suffix te herhalen? ...ja , met condities kun je er leuke verbindingen mee maken , maar dat
staat niet in handleiding , er wordt gewoon een markt gecreeerd voor dit soort hebbedingetjes.

Er zou meer aandacht moeten worden besteed aan antennetechniek in de Cursussen en ook
meer vragen hierover in de Examens , dat bespaart veel fustraties.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: FT-817 met HVT-400 samen met magneet kleefvoet

#19 Bericht door PA3DAT »

Ik zeg ook niet dat het een geweldige antenne is, ik zei "best leuk". En dat is ie ook.
Ik word (in het algemeen) een beetje kriegel van mensen die het allemaal zo goed
weten en dan meteen roepen van "dummy load".

Dat zeggen ze ook van een FD4 van 41,5 meter: dummy load, compromis-geval etc.
Of van een Ground Plane:
"Ga je met vliegtuigen communiceren?"
Ik: "Hoezo?"
"Een GP straalt voornamelijk omhoog, de lucht in..."

Dan denk ik: wrrrgggrrrrhgg! :evil:

Als mijn kennis Mikael dat nou zou zeggen... Die werkt op 20m met een homemade
6 x 6 x 6 (hoogte ca. 30 tot 55 meter) en een 3 elements yagi voor 40, hoogte 60m.
Maar die is daar nét even te bescheiden voor. Of zou dat gewoon respect zijn. Respect
voor iemand met een kleiner antennepark dan jij?
(Ik spreek hier even in het algemeen, tegen niemand in het bijzonder!)

En inderdaad, toen ik op die "antenne" de VS werkte, had ik een kwartgolf radiaaltje aan
mijn FT-817 geknoopt. En die Rus gaf mij 59 omdat ie in een contest zat. Natuurlijk
was ik niet s9 bij die man. Maar dat neemt niet weg dat de omstanders bijna omvielen
van verbazing! :P
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: FT-817 met HVT-400 samen met magneet kleefvoet

#20 Bericht door pa5cal »

Ik heb er ook al eens over georeerd natuurlijk maar toe maar, nog een keertje dan :)

De opmerking "wel leuk" is denk ik inderdaad het beste wat je over zo'n antenne kunt zeggen. De opmerkingen over dummy-loads hoor je ook over center loaded antenne's die wel een spoel hebben groter dan je pink maar vraag gerust even pa3met naar zijn log, die werkt al, oh, ik denk 2 jaar met een dummy-load, pardon, mobiele spriet maar dan vanuit thuis.

Er is echter wel degelijk verschil tussen mobiele sprieten. De voorgenoemde HI-Q of een sprietje met een waardeloos efficiente spoel, veel en veel te kort en ook nog eens geen fatsoenlijke HF aarde, tjah.

Een FD4 een dummy load noemen vind ik nogal fors :) Ik heb zelf een ZS6BKW en die zou dan ook in die categorie vallen? Sure het kan beter maar kommop zeg...

In het kort, ik vind het een goede zaak dat men zoals bijv. pa0ejh op een topic als deze reageerd, met feiten dat dit toch wel een erg inefficiente antenne is. Ik vind het ook goed dat iemand aangeeft dat op sommige momenten de condities gunstig genoeg zijn om toch met zoiets verbindingen te maken. "zoiets koop je toch niet" dat is een keuze, eentje die ik zelf zou nuanceren als "bedenk wel dat waar je voor betaald je gewoon relatief weinig krijgt en er zijn betere keuze's"

Overigens, ik heb zelf ook een HiQ en naar mijn bescheten mening zijn er geen betere mobiele sprieten, hmmm spriet... :? knuppels :D

-P

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: FT-817 met HVT-400 samen met magneet kleefvoet

#21 Bericht door PA3DAT »

Mijn excuses als ik wat te fel reageerde.
Het was ook niet mijn bedoeling de discussie "plat te slaan", of om het
beter te weten (weet ik ook niet).

Ik wil alleen maar zeggen: élke antenne doet wel wat, al zijn sommige
heel slechte antennes. Maar roep niet meteen "dummyload" tegen iemand
die zijn dure geld heeft geïnvesteerd in een minder goede antenne...
Dat is zo makkelijk, vooral als je zelf een multi-elements beam op dak hebt.

Ik heb hier een dubbele loop volgens PD7MAA, samen 5 meter. Ondanks
verwoede pogingen, afregelen met een analyser, nog niet één (cw-)qso
op kunnen maken. Zal wel aan mij liggen, toch noem ik het ding geen
dummyload. Ik heb gewoon minder goede ervaringen met de loop-antenne! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: FT-817 met HVT-400 samen met magneet kleefvoet

#22 Bericht door pa5cal »

Haha ;)

Tjah zo kan het ook :P

Probeer eens met een echt dummyload een verbinding te maken? het kan echt hoor! Zie ook pa0fri en zijn relaas over de 1:9 unun ;)

-P

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: FT-817 met HVT-400 samen met magneet kleefvoet

#23 Bericht door pa3kc »

PA3DAT schreef: Ik wil alleen maar zeggen: élke antenne doet wel wat, al zijn sommige
heel slechte antennes. Maar roep niet meteen "dummyload" tegen iemand
die zijn dure geld heeft geïnvesteerd in een minder goede antenne...
Dat is zo makkelijk, vooral als je zelf een multi-elements beam op dak hebt.
Ik blijf er bij; de HVT-400 is bijna een dummyload. De FD4 is dat niet en ik heb geen multi-elements beam op mijn dak staan :wink:

Dat men zijn dure geld er in heeft geïnvesteerd is zeer spijtig. Andere amateurs hadden misschien beter wat anders kunnen aanraden. Zelfbouw bijvoorbeeld? Voor minder dan 10 euro kan je al mono band HF gp'tjes maken. Maar uit eindelijk blijft het de keuze van de amateur hoe hij/zij op haar manier verbindingen wilt gaan maken. Maar ik vind wel dat we als mede amateurs er op moeten kunnen wijzen dat iets wel kan werken, maar dat er veel betere alternatieven zijn. Zeker wanneer het op QRP aankomt, of wat dan ook in onze hobby waar misschien de onwetende nieuwkomer de verkeerde richting mee opgaat.

Ik ben ook super blij met alle +200 verbindingen die ik toen in het begin met de HVT-400 gemaakt hebt. Maar het is geen goede antenne puur omdat "het werkt".
PA3DAT schreef: Ik heb hier een dubbele loop volgens PD7MAA, samen 5 meter. Ondanks
verwoede pogingen, afregelen met een analyser, nog niet één (cw-)qso
op kunnen maken. Zal wel aan mij liggen, toch noem ik het ding geen
dummyload. Ik heb gewoon minder goede ervaringen met de loop-antenne! :D
Een loop is geen dummyload :lol:

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: FT-817 met HVT-400 samen met magneet kleefvoet

#24 Bericht door PA3DAT »

Daar zijn we het eens: geef als beginner je goede geld niet meteen uit aan allerlei
(veel te) dure antennes, maar maak zelf wat. Experimenteer eens met draadjes, met
gratis ex-27mc antennes, met een homemade vertical etc. etc. :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: FT-817 met HVT-400 samen met magneet kleefvoet

#25 Bericht door PE7EB »

Een HTV-400 achtig iets is ook zelf te maken hoor, probeer het niet zelf te bedenken dat heeft Frank PA0FBK al gedaan :mrgreen:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: FT-817 met HVT-400 samen met magneet kleefvoet

#26 Bericht door PA3DAT »

Klopt, Frank PA0FBK heeft die van mij een poosje geleend. Frank vond het een erg leuk ding
en wilde er ook eentje. Die van Frank is dus eigenlijk een replica!

Frank schrijft ook:
"Toch vind ik het verbazingwekkend wat de mogelijkheden zijn, zeker op 10/15/20m, op
deze banden is de antenne niet zo sterk verkort en zijn prima verbindingen te maken.
"

De mijne zit in een laptop-koffertje, met de FT-817, accu's, voeding, die antenne, bencher,
ZM-2 antennetuner, allerlei verloop-connectoren etc.
De ZM-2 ATU is een tijdje uit logeren geweest bij Dick PA0DFN, die heeft daar weer een
replica van... :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: FT-817 met HVT-400 samen met magneet kleefvoet

#27 Bericht door PD7MAA »

PA3DAT schreef: Ik heb hier een dubbele loop volgens PD7MAA, samen 5 meter. Ondanks
verwoede pogingen, afregelen met een analyser, nog niet één (cw-)qso
op kunnen maken. Zal wel aan mij liggen, toch noem ik het ding geen
dummyload. Ik heb gewoon minder goede ervaringen met de loop-antenne! :D


Ik begrijp dit niet Aloys. Gezien de resultaten van Tjeerd PA3GNZ vermoed ik dat je iets fout doet :?


73 John
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: FT-817 met HVT-400 samen met magneet kleefvoet

#28 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PD7MAA schreef:
PA3DAT schreef: Ik heb hier een dubbele loop volgens PD7MAA, samen 5 meter. Ondanks
verwoede pogingen, afregelen met een analyser, nog niet één (cw-)qso
op kunnen maken. Zal wel aan mij liggen, toch noem ik het ding geen
dummyload. Ik heb gewoon minder goede ervaringen met de loop-antenne! :D


Ik begrijp dit niet Aloys. Gezien de resultaten van Tjeerd PA3GNZ vermoed ik dat je iets fout doet :?


73 John
John & Aloys,

Ik heb een enkele loop van deze antenne. Erg leuke resultaten mee gehaald, 5 watts cw.
Op dit moment is de antenne afgebroken i.v.m. potentiële kijkers/kopers voor mijn appartement.

Even ter aanvulling. Bij deze een overzicht wat ik met de Loop gewerkt heb. Hopelijk kan ik het excel bestand plaatsen.
Bijlagen
Gewerkte landen met magnetic loop.xls
(22 KiB) 239 keer gedownload
IMG_0091.JPG
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: FT-817 met HVT-400 samen met magneet kleefvoet

#29 Bericht door PA2LO »

Tja, die HVT-400. Het mag dan misschien een stralende dummyload zijn, gisteren lukte het Andries PE1NGM toch om met deze stralende dummyload op de velddag in phone op 20m een goede verbinding te maken met YB0DJ in Jakarta. Rapport was 5/6 - 5/7 en een volledig QSO, dus niet alleen uitwisselen van rapportjes.

Natuurlijk helpt het dat Erwin YB0DJ een mooie richtantenne heeft staan en goede oren heeft voor NL-se stations, maar toch...

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: FT-817 met HVT-400 samen met magneet kleefvoet

#30 Bericht door pa3kc »

Tja als de band echt goed open is lukt het ook met een HVT-400 :)

Plaats reactie