QRP nog mogelijk?

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Bericht
Auteur
roho1106
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 okt 2010, 15:28

QRP nog mogelijk?

#1 Bericht door roho1106 »

Hallo,

Ik heb sinds kort mijn licentie gehaald. Ik heb zelf een SDR tranceiver gebouwd. De eindtrap levert 1 Watt PEP.

Mijn antenne is een G5RV op 8 meter hoogte.

Inmiddels heb ik een viertal verbindingen gemaakt met Engeland Schotland (40m) en België (80m). Fantastisch.

Maar het is erg moeilijk om een QSO te maken in de avonden en in de weekends. Dit omdat ik erg vaak weg gedrukt wordt door sterke zenders uit bv Italië en Duitsland. Gisteravond bv heb ik de hele avond geprobeerd om een QSO te maken, maar zonder resultaat. Ze zeggen wel eens, wat je hoort kun je werken. Ik realiseer me dat ik met 1 Watt een zeer beperkte reikwijdte heb.

Weet iemand of er ook "beschermde" QRP frequenties op HF zijn, waar je in mijn situatie nog een redelijke kans krijgt om een QSO tot stand te brengen?

Graag jullie reacties,

Met vriendelijke groet,

Roel Hoek
PA2RHO

PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Re: QRP nog mogelijk?

#2 Bericht door PE1RIK »

Hoi Roel,

Ook ik mag graag QRP verbindingen maken en herken me in jouw bevindingen. Het is soms erg lastig om verbindingen te maken. Ik werk, in de QRP-setup met een Yaesu FT-817 en in digimode maak ik dan eigenlijk nooit meer dan 800 mW. Enige volharding heb je wel nodig. En wat je hier ook gaat merken, is alles wat na de HF-connector op je TRX komt. Ieder klein beetje demping in een kabel kan maken dat het net niet meer lukt.

Maar er zijn wel degelijk QRP-centers of activity, kijk maar in het bandplan (of het Vademecum natuurlijk) :
http://www.veron.nl/naslag/download/bandplan.pdf

Heb je ook eens gedacht aan de Benelux QRP club?
http://beneluxqrpclub.nl/

73
Bart

ON3RMB
Berichten: 322
Lid geworden op: 26 aug 2010, 20:58
Locatie: JO21OD
Contacteer:

Re: QRP nog mogelijk?

#3 Bericht door ON3RMB »

Beste PA2RHO,

Hier misschien wat nuttige info. Ik heb nog geen tijd gehad om er eens een dagje/avondje naar te luisteren (ook QRP hier), maar wellicht wel het proberen waard ...

http://iaru-r1.org/index.php?option=com ... Itemid=127

CW, 1836 kHz - QRP Centre of Activity
CW, 3560 kHz - QRP Centre of Activity
CW, 7030 kHz - QRP Centre of Activity
CW, 10116 kHz - QRP Centre of Activity
CW, 14060 kHz - QRP Centre of Activity
CW, 18086 kHz - QRP Centre of Activity
CW, 21060 kHz - QRP Centre of Activity
CW, 24906 kHz - QRP centre of activity
CW, 28060 kHz - QRP Centre of Activity

All modes,
3690 kHz - SSB QRP Centre of Activity
7090 kHz - SSB QRP Centre of Activity
14285 kHz - SSB QRP Centre of Activity
18130 kHz - SSB QRP Centre of Activity
21285 kHz - SSB QRP Centre of Activity
28360 kHz - SSB QRP Centre of Activity


Succes! :D
73's de ON3RMB, Kristof
IC-703 // IC-202 // Yaesu VX-7R // Yaesu FT-8800 // Fritzel FD4 // Diamond V2000 // 4-elements Yagi for 2M portable // Buddipole

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6268
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: QRP nog mogelijk?

#4 Bericht door PA3DAT »

Als de condities beter worden, bijv. op 10 en 15 meter, dan werk je met een
beetje geluk de hele wereld met je 1 Watt. Onder de huidige omstandigheden
(nog steeds weinig zonnevlekken) is het in CW wel een stuk beter te doen
dan in SSB.

In 2001 werkte ik met de VS vanuit de tuin, met een FT-817 en een sprietje:
http://www.pa3dat.nl/qrp.html
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: QRP nog mogelijk?

#5 Bericht door coolepascal »

Roel, 1W, stoer hoor !
Ik heb helaas geen goede antenne dus ik zit meestal met dikke vermogens van ruim 10W, anders kom ik gewoon niet weg.
Ik luister 's nachts vaker erg jaloers naar die britten die dan met 500mW nog prima te horen zijn.
Fijne van SDR is natuurlijk wel dat je met een beetje geluk een super ontvanger hebt.

Maar het probleem van de wapenwedloop is iig niet nieuw, er waren altijd al Italianen zonder operating practice, Duitsers met overmaatse eindtrappen en andere amateurs zonder fatsoen.
Cest't la vie
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5125
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: QRP nog mogelijk?

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Roel,

Wat er al in dit draadje is vermeld. Rond de bekende qrp frequenties kom je genoeg "gelijkgestemde" tegen.
Het is zeer zeker ook mogelijk om op andere qrg's verbindingen te maken.

Dit doe ik over het algemeen met veel succes maar condities moeten meewerken. Het is allemaal ook afhankelijk hoe hoog je de lat legt.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: QRP nog mogelijk?

#7 Bericht door PE9PE »

roho1106 schreef:Hallo,

Ik heb sinds kort mijn licentie gehaald. Ik heb zelf een SDR tranceiver gebouwd. De eindtrap levert 1 Watt PEP.

Mijn antenne is een G5RV op 8 meter hoogte.

Inmiddels heb ik een viertal verbindingen gemaakt met Engeland Schotland (40m) en België (80m). Fantastisch.

Maar het is erg moeilijk om een QSO te maken in de avonden en in de weekends. Dit omdat ik erg vaak weg gedrukt wordt door sterke zenders uit bv Italië en Duitsland. Gisteravond bv heb ik de hele avond geprobeerd om een QSO te maken, maar zonder resultaat. Ze zeggen wel eens, wat je hoort kun je werken. Ik realiseer me dat ik met 1 Watt een zeer beperkte reikwijdte heb.

Weet iemand of er ook "beschermde" QRP frequenties op HF zijn, waar je in mijn situatie nog een redelijke kans krijgt om een QSO tot stand te brengen?

Graag jullie reacties,

Met vriendelijke groet,

Roel Hoek
PA2RHO

Hallo Roel,

Gefeliciteerd met het behalen van je examen.
Die eigenbouw is natuurlijk fantastisch en daar zul je veel voldoening van (gaan( hebben.
Dat jij moeilijkheden hebt om met 1 Watt verbindingen heeft een aantal oorzaken.
De oplossingen zijn niet altijd eenvoudig/praktisch.

1) Gebruik zoveel mogelijk resonante antennes. De G5RV is dat niet.
2) Hang/zet de antenne zo hoog en vrij mogelijk.
3) Gebruik de kortste voedingslijn die maar mogelijk is.
4) Vermijd antennetuners want daarin gaat ook weer vermogen verloren. (Zie resonante antennes punt 1)

Hou er rekening mee dat de gemiddelde zendamateur in de stad S6 tot S8 lokale QRM heeft.
Dus wanneer jij een signaal aanroept met die veldsterkte (S6 tot S8) dan is de kans groot dat ze je niet horen
er van uitgaande dat deze amateur meestal rond de 100 watt zal gebruiken.
Jij zit n.l. onder zijn stoorniveau.

Ik zou zelf CQ roepen en inderdaad op en rond de QRP frequenties waar je de meeste kans hebt dat men je hoort
ook omdat men daar gespitst is op zeer kleine signaaltjes.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Veel plezier met onze mooie hobby.

73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: QRP nog mogelijk?

#8 Bericht door PA2EFR »

Voorlopig komt er uit mijn set ook maar zo'n 6 watt, vanwege een slechte swr en een te laag hangende FD3. Het meeste signaal gaat de verkeerde kant op. :)

Maar de VS zijn in CW mogelijk gebleken, evenals heel Europa.
Maar als je zwakke signalen hoort van krachtpatsers (Japanners, Israël) weet je zeker dat ze je niet horen.
In een pileup duiken heeft ook geen zin.
Je kunt wel geluk hebben door de eerste te zijn in zo'n geval.
Dan moet je geduldig gaan luisteren op de eerste vrije plek op de band. Dat doet de DXer ook en zo kan hij jouw zwakke antwoord waarschijnlijk wel nemen. Daarna stort heel de wereld zich over je uit...
:?

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: QRP nog mogelijk?

#9 Bericht door on4ma »

Ja dat is mogelijk. Met goede antennes kan je veel halen. Dan nog goede coax met goede connectoren.
Iedereen zijn sport in de hobby.

Succes

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: QRP nog mogelijk?

#10 Bericht door PA2LO »

Tuurlijk is QRP nog mogelijk. Vorige week had ik vanuit Florida (als AJ4YX) nog een QSO met ON3JU die met 8 watt werkte. Kwam met 3/5 binnen op de 4 elements beam. Hij had het geluk dat ON3VS, die met meer vermogen werkte, me attendeerde op zijn aanwezigheid. Ander was de OM door de grotere vermogenstations die aanriepen waarschijnlijk niet gehoord door me. Eigenlijk had ik met het QRP station nog wel wat verder willen proberen: bijvoorbeeld om de 8 watt nog wat verder terug te schroeven naar een watt of 2. Ben er van overtuigd dat dat ook nog gelukt zou zijn. Helaas...de pile-up liet het ditmaal niet toe om dat te proberen, misschien een volgende keer.

QRP? Altijd leuk!
_____________________________________________________________________________
Kenwood TS-480 / Begali Expedition / Radiosport RS60cf / Optibeam OB9-5 en OB1-3040

vy 73 de PA2LO

Gebruikersavatar
pe1goo
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 jul 2008, 08:36
Roepletters: pe1goo
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: QRP nog mogelijk?

#11 Bericht door pe1goo »

Kijk maar eens op mijn web-site: http://nick.nbrok.org/pe1goo.html en klik op het boekje.
Al deze verbindingen heb ik in een jaar gemaakt met mijn 10 watt bitx20!
Als je de foto van mijn antenne ziet, zie je dat alles niet optimaal is!
Heb een paar weken geleden mijn eerste qrp-qrp verbinding gemaakt. Met CW en PSK kun je met minder vermogen al heel wat bereiken. 10 watt is bij SSB wel wat makkelijker, met een goede speechprocessor is met 5 watt SSB ook heel wat te bereiken.
Nick Brok, schrijver van jeugdboeken 12+
--
Uitspraak van Maïra (di manidriaga): "sèi paji sai dia degom wianon fio paji kwieimin si anrien est toia sèi si doika!" = "Om je op dat riskante punt uit je concentratie te halen is vragen om moeilijkheden!"

ON3
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 okt 2010, 20:28

Re: QRP nog mogelijk?

#12 Bericht door ON3 »

PA2LO schreef:Tuurlijk is QRP nog mogelijk. Vorige week had ik vanuit Florida (als AJ4YX) nog een QSO met ON3JU die met 8 watt werkte. Kwam met 3/5 binnen op de 4 elements beam. Hij had het geluk dat ON3VS, die met meer vermogen werkte, ..................
Meer vermogen?? ON3's mogen maar max. 10W gebruiken onder hun licentie!!!!!
Het zijn zulke types die ON3-ers in een slecht daglicht zetten en de basislicentie in gevaar brengen.

ON3RMB
Berichten: 322
Lid geworden op: 26 aug 2010, 20:58
Locatie: JO21OD
Contacteer:

Re: QRP nog mogelijk?

#13 Bericht door ON3RMB »

Ik hoorde gisteren ON3VS/m nog GW1WRV werken, nadat ik die laatste eerst werkte. ON3VS/m kwam ginds beter binnen dan ik basis. Zegt niet altijd alles, maar toch veel. :)
73's de ON3RMB, Kristof
IC-703 // IC-202 // Yaesu VX-7R // Yaesu FT-8800 // Fritzel FD4 // Diamond V2000 // 4-elements Yagi for 2M portable // Buddipole

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5125
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: QRP nog mogelijk?

#14 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

pe1goo schreef:Als je de foto van mijn antenne ziet, zie je dat alles niet optimaal is!
Nick,

Waar voor een soort antenne is dit? Als ik het goed op de foto zie hangt deze vrij laag.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

on3vs
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 okt 2010, 21:15

Re: QRP nog mogelijk?

#15 Bericht door on3vs »

hi oldman het verschil tussen on3ju en mij is dat ik met een stepir yagi werkte en on3ju met een verticaal antenne

Plaats reactie